Gå til innhold

Uutholdelig stress

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er også det eneste som er (og har vært) ditt fokus. 

Jeg tror du ville hatt langt mer nytte av å finne noe å holde på med i hverdagen. Gradert sykemelding. Du har ord og begreper som gir inntrykk av at du studerer diagnosemanualer mer enn noe annet. Jeg håper du tar til fornuft for om 6 måneder kommer du til å være på nøyaktig samme sted, om ikke verre, med mindre du kolossale gjør endringer.

Anonymkode: aeb94...4e2

Nå er det sånn at jeg ikke kan gjøre så mye pga utmattelsen- som sagt er hvile medisinen. Skulle mer enn gjerne fungert!

Anonymkode: 2cd9a...8d2

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jo. Du har ikke rett til å stille slike personlige/ private spørsmål for å forstå. Vi kan gi de opplysninger vi vil og kan, så er det opp til andre om de vil og kan svare ut fra info som blir gitt. Man trenger vel ikke gå gjennom et forhør her for å spørre om noe? Og i så fall må en jo vurdere hva som er passende å spørre om. Som jeg skrev, så har mennesker normalt aversjon mot å lyve, så de skal ikke behøve å gi så personlige opplysninger. Men dette bør ikke bli en diskusjon da. Har sagt mitt. 

For det første bestemmer du ikke når en diskusjon opphører, når du selv bryter midt inn i den. 

For det andre. Jeg stiller de spørsmålene jeg gjør i et forsøk på å forstå og sortere vedkommendes tanker, smerte og ord. Det er ganske åpenbart at ts har det forferdelig vondt. Jeg er også vel vitende om at vedkommende svarer så ærlig som det personen selv ønsker å være, det ligger implisitt i et anonymt forum på nett. Jeg kommer aldri til å ikke spørre- om vold. Vold skal ikke ties om. Vold er ikke skam. Jeg har stor forståelse for at samtaler om vold kan være vanskelig, men de er høyst nødvendige. Hva akkurat du føler er behagelig versus ikke behagelig er ikke relevant. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første bestemmer du ikke når en diskusjon opphører, når du selv bryter midt inn i den. 

For det andre. Jeg stiller de spørsmålene jeg gjør i et forsøk på å forstå og sortere vedkommendes tanker, smerte og ord. Det er ganske åpenbart at ts har det forferdelig vondt. Jeg er også vel vitende om at vedkommende svarer så ærlig som det personen selv ønsker å være, det ligger implisitt i et anonymt forum på nett. Jeg kommer aldri til å ikke spørre- om vold. Vold skal ikke ties om. Vold er ikke skam. Jeg har stor forståelse for at samtaler om vold kan være vanskelig, men de er høyst nødvendige. Hva akkurat du føler er behagelig versus ikke behagelig er ikke relevant. 

Fint at du prøver å forstå

Men du ee litt bastant ift å mene noe om situasjonen min 

Jeg har delt det som er nødvendig og Vil gjerne ha svar på hovedspørsmålet 

mer aktivitet er dessverre ikke løsningen på dette 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke lest en eneste diagnosemanual😝 men vet jo hva det feiler meg-stressrelatert utmattelse og trenger hvile og skjerming… men symptomer ee som nevnt sterk uro. Igjen tilbake til HI

Du har i hvertfall satt deg imponerende godt inn i egen (?) psyke, så mye at jeg vil anbefale deg å stoppe med det. Fokuset ditt har nytte av å noe annet. 

Tilbake til HI, du vet utmerket godt når du kan bruke og ikke bruke Sobril. Du har allerede benyttet Sobril uten effekt, fordi du ikke "skjermet" deg godt nok. Jeg ville valgt helt andre strategier. Jeg ville trolig også valgt LANGT mindre hvile og skjerming. Du er utmattet skriver du. Jeg er ikke så sikker. i over 3 timer har du holdt det gående med meg i denne tråden. Det sier noe om at du faktisk har litt krefter. Krefter du burde bruke på helt andre ting, som gir kroppen og hodet ditt en pause fra den smerten du opplever. Men, for å avslutte dette, - du tar dine egne valg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fint at du prøver å forstå

Men du ee litt bastant ift å mene noe om situasjonen min 

Jeg har delt det som er nødvendig og Vil gjerne ha svar på hovedspørsmålet 

mer aktivitet er dessverre ikke løsningen på dette 

Det jeg er bastant på er at jeg tror ikke noe på å knaske piller i den situasjonen du har beskrevet. Jeg forstår ditt behov for raske kjappe løsninger, jeg tror ingen verdens ting på at de vil hjelpe deg. De vil etter all sannsynlighet vedlikeholde den vanskelige situasjonen du befinner deg i. DET er jeg bastant på, uten tvil.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det jeg er bastant på er at jeg tror ikke noe på å knaske piller i den situasjonen du har beskrevet. Jeg forstår ditt behov for raske kjappe løsninger, jeg tror ingen verdens ting på at de vil hjelpe deg. De vil etter all sannsynlighet vedlikeholde den vanskelige situasjonen du befinner deg i. DET er jeg bastant på, uten tvil.

Ikke som en løsning men som hjelp til å komme på rett spor.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har i hvertfall satt deg imponerende godt inn i egen (?) psyke, så mye at jeg vil anbefale deg å stoppe med det. Fokuset ditt har nytte av å noe annet. 

Tilbake til HI, du vet utmerket godt når du kan bruke og ikke bruke Sobril. Du har allerede benyttet Sobril uten effekt, fordi du ikke "skjermet" deg godt nok. Jeg ville valgt helt andre strategier. Jeg ville trolig også valgt LANGT mindre hvile og skjerming. Du er utmattet skriver du. Jeg er ikke så sikker. i over 3 timer har du holdt det gående med meg i denne tråden. Det sier noe om at du faktisk har litt krefter. Krefter du burde bruke på helt andre ting, som gir kroppen og hodet ditt en pause fra den smerten du opplever. Men, for å avslutte dette, - du tar dine egne valg. 

Det at vi har holdt d gående her er et resultat av uro og angst og du har helt rett i at d gjør meg mer utmatta og at fokuset burde brukes på no annet.

men d forandrer ikke at jg trenger hvile og skjerming 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke som en løsning men som hjelp til å komme på rett spor.

Jeg skjønner hva du mener og jeg forstår tankegangen din til en viss grad. Du gjør ingenting galt med en Sobril og du bestemmer naturligvis helt selv hvilken vei du skal gå, men jeg ville fortsatt valgt det stikk motsatte. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det at vi har holdt d gående her er et resultat av uro og angst og du har helt rett i at d gjør meg mer utmatta og at fokuset burde brukes på no annet.

men d forandrer ikke at jg trenger hvile og skjerming 

Som sagt tror jeg jeg du kan ha nytte av noe i tillegg, enn utelukkende hviling og skjerming.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som sagt tror jeg jeg du kan ha nytte av noe i tillegg, enn utelukkende hviling og skjerming.

Det er mulig. Men den aktiveringen i hodet (som er helt automatisk og fysisk) må roe seg ned

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener og jeg forstår tankegangen din til en viss grad. Du gjør ingenting galt med en Sobril og du bestemmer naturligvis helt selv hvilken vei du skal gå, men jeg ville fortsatt valgt det stikk motsatte. 

Poenget er at hodet og aktiveringen blir mye verre av all input stimuli og aktivitet nå - før (og med vanlig angst) så er det jo ofte motsatt. Derfor jeg er så på å få hvilt- overskudd er d som må til for å roe aktiveringen..

AnonymBruker

Det er mulig. Men den aktiveringen i hodet (som er helt automatisk og fysisk) må roe seg ned

Poenget er at hodet og aktiveringen blir mye verre av all input stimuli og aktivitet nå - før (og med vanlig angst) så er det jo ofte motsatt. Derfor jeg er så på å få hvilt- overskudd er d som må til for å roe aktiveringen..

Det er ingen automatikk (eller nødvendighet for den saks skyld) i at det skjer ved ro/skjerme/hvile. Mye av utfordringen (som kan være det du beskriver i innlegg 2 sitert her) kan være å heller finne riktig balanse mellom aktivitet og hvile, det kan være en prøvelse. 

Skjerming og hviling er ikke alltid så helsefremmende som man skulle tro, spesielt (!) ikke i situasjoner som har pågått over lengre tid. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ingen automatikk (eller nødvendighet for den saks skyld) i at det skjer ved ro/skjerme/hvile. Mye av utfordringen (som kan være det du beskriver i innlegg 2 sitert her) kan være å heller finne riktig balanse mellom aktivitet og hvile, det kan være en prøvelse. 

Skjerming og hviling er ikke alltid så helsefremmende som man skulle tro, spesielt (!) ikke i situasjoner som har pågått over lengre tid. 

Ikke vanligvis nei men med min tilstand er de det som må til- har prøvd det motsatte. 
utfordrinhen er å få roa stress-systemet som står å uler, det har en «frykt» for å ikke være påskrudd sant

AnonymBruker

Ikke vanligvis nei men med min tilstand er de det som må til- har prøvd det motsatte. 
utfordrinhen er å få roa stress-systemet som står å uler, det har en «frykt» for å ikke være påskrudd sant

Du lager noen merkelige forklaringer i blant. 

Med mindre det er snakk om pasienter med for eksempel psykose så er det ikke nødvendig, eller hensiktsmessig, å kun fokusere på skjerming/hviling/ro for å komme seg når situasjonen har pågått over tid. Som sagt vil en slik forståelse etter all sannsynlighet kun bidra til å opprettholde følelsen av kollaps. Det er en vanlig forståelse at man skal "hvile seg" for å bli bedre, noe som kan stemme i kortere forløp enn det du skriver om her. I din situasjon må det helt andre ting til, tror jeg. Men igjen, du velger din egen vei.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du lager noen merkelige forklaringer i blant. 

Med mindre det er snakk om pasienter med for eksempel psykose så er det ikke nødvendig, eller hensiktsmessig, å kun fokusere på skjerming/hviling/ro for å komme seg når situasjonen har pågått over tid. Som sagt vil en slik forståelse etter all sannsynlighet kun bidra til å opprettholde følelsen av kollaps. Det er en vanlig forståelse at man skal "hvile seg" for å bli bedre, noe som kan stemme i kortere forløp enn det du skriver om her. I din situasjon må det helt andre ting til, tror jeg. Men igjen, du velger din egen vei.

Det er hensiktsmessig ved alvorlig utmattelse jo. Og anbefalt 

skjønner ikke hva som var merkelig med den forklaringen- det er akkurat det som er forklaringen ved slike tilstander 

da er det heller du som må lese deg opp

Kanskje Feil forum å poste i- da det ikke primært en psykiatri 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

skjønner ikke hva som var merkelig med den forklaringen- det er akkurat det som er forklaringen ved slike tilstander 

Er det ME du har så er situasjonen selvsagt en helt annen. Du poster på forum for psykiatri og snakker om reaksjoner på psykisk stress, derav mine svar.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dersom du merker deg hva jeg skriver så er ordene mine "å kun fokusere på skjerming/hviling/ro ".  Ved utmattelse vil heller ikke den faglige anbefalingen være utelukkende hvile og skjerming. Jeg kan ikke nok om ME, der fremstår også resultatene å sprike i alle retninger, derfor kan jeg ikke uttale meg om akkurat den diagnosen. 

Trinity80
Skrevet (endret)

Vi mennesker er utstyrt med et fryktsystem som kan aktiveres ved hjelp av tankens kraft alene, skriver psykolog Eirik Hørthe. Du hyper opp deg selv veldig, og så beskriver du nervesystemet som om det var noe utenfor deg selv.

News flash: Du er nervesystemet ditt. Du er også tankene dine. Gjør hva du vil med denne informasjonen, hvis ikke så oppretter du bare tråder med samme tematikk måned etter måned. 

Piller du har fått gjør absolutt ikke noe for deg i denne sammenhengen fordi du har større utfordringer å ta tak i. Og disse utfordringene er ikke utenfor deg selv, og Sobril vil derfor heller ikke hjelpe deg. 

Endret av Trinity80
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 17.44):

Er det ME du har så er situasjonen selvsagt en helt annen. Du poster på forum for psykiatri og snakker om reaksjoner på psykisk stress, derav mine svar.

Det er en kombinasjon av reaksjoner på psykisk stress og generelt utbrenthet som resulterer i utmattelse- med symptombilde likt ME ja. Så det er ikke bare det ene eller det andre 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...