Gå til innhold

Depresjon pga utmattelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 Noen her med erfaring med utmattelse og depresjon?

Man kan få utmattelse av depresjon- men man kan også bli deprimert av utmattelse.

For meg er det mest sannsynlig sistnevnte- men dette jobber jo ikke akkurat for hverandre. Så lurer på om noen med tilsvarende kan komme med noen innspill?

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og ja foresten - har forsøkt antidepressiva men uten effekt. Så lurer på om noen har erfaring med lignende da- hvor det depressive skyldes utmattelse og at man likevel med hvile kom seg ut av det.

Legger til mulig Long covid også- så merker at å presse seg i aktivitet føles helt feil når kropp og hode sier fra så tydelig. Samtisig blir man jo helt koko av å surre i denne grusomme boblen over lang tid og det gjør jo ikke godt 

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

 Noen her med erfaring med utmattelse og depresjon?

Man kan få utmattelse av depresjon- men man kan også bli deprimert av utmattelse.

For meg er det mest sannsynlig sistnevnte- men dette jobber jo ikke akkurat for hverandre. Så lurer på om noen med tilsvarende kan komme med noen innspill?

Anonymkode: 37bae...805

Hva er årsaken til utmattelsen?

Anonymkode: a54d5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Du fikk vel et større flertall som skrev at det kunne gå over av seg selv sist. 

Så kom noen med forslag til tiltak du kunne gjøre, og også var vi et par som nevnte ad. At det fins flere slag å prøve.

Hva har du gjort siden sist da? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å tenke at min nåværende depresjon egentlig kommer av utmattelse. En grunn til at jeg tenker det er at jeg etter å ha ligget i en seng i en mørkt rom i tre døgn har faktisk redusert depresjonssymptomene. Mulig det jeg trengte mest er hvile og en reduksjon av ansvar.

Jeg har ingen råd. Jeg er nå innlagt for å få hjelp. For meg er planen å gradvis ta tilbake ting som måltidsrytme, søvn, fysisk aktivitet etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Jeg har begynt å tenke at min nåværende depresjon egentlig kommer av utmattelse. En grunn til at jeg tenker det er at jeg etter å ha ligget i en seng i en mørkt rom i tre døgn har faktisk redusert depresjonssymptomene. Mulig det jeg trengte mest er hvile og en reduksjon av ansvar.

Jeg har ingen råd. Jeg er nå innlagt for å få hjelp. For meg er planen å gradvis ta tilbake ting som måltidsrytme, søvn, fysisk aktivitet etc

Ja man merker jo om det er en utmattelsetilstand eller noe lignende som ligger under- samtisig som det er deprimerende å være syk alene over lang tid.

jeg prøver å hvile også- men det er ikke så lett. Tror jeg over i LC/me land nesten pga symptomene og PEM osv. så vet ikke hvordsn det skal gå. Men psykolog sier hvile da. 

Håper du får hjelp og ikke oress deg for fort isåfall 

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fru2020 skrev (På 12.3.2024 den 12.24):

Jeg har begynt å tenke at min nåværende depresjon egentlig kommer av utmattelse. En grunn til at jeg tenker det er at jeg etter å ha ligget i en seng i en mørkt rom i tre døgn har faktisk redusert depresjonssymptomene. Mulig det jeg trengte mest er hvile og en reduksjon av ansvar.

Jeg har ingen råd. Jeg er nå innlagt for å få hjelp. For meg er planen å gradvis ta tilbake ting som måltidsrytme, søvn, fysisk aktivitet etc

Har du tatt medisiner da?

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du tatt medisiner da?

Anonymkode: 37bae...805

Jeg har tatt stemningstabiliserende (Lamictal). Har startet opp antidepressiva idag (Fluoxetin). Startet opp med en annen antidepressiva i forrige uke (Wellbutrin), men da jeg kom hit tok psykiateren meg av den med en gang og sa at den var helt feil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (13 timer siden):

Jeg har tatt stemningstabiliserende (Lamictal). Har startet opp antidepressiva idag (Fluoxetin). Startet opp med en annen antidepressiva i forrige uke (Wellbutrin), men da jeg kom hit tok psykiateren meg av den med en gang og sa at den var helt feil for meg.


jeg har forsøkt ad også men hjalp meg ikke

Har en ekstrem meningsløshet og manglende glede og Alt- men de sier jo d ikke er så rart når man er utmatta og i en krise da🤷‍♀️ 

men likefullt ganske grusomt 

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utmattelse er jo et symptom på depresjon

Anonymkode: 335ac...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utmattelse er jo et symptom på depresjon

Anonymkode: 335ac...344

Ja men dette har kommet motsatt. Og depresjon er også er symptom på utmattelse

 

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


jeg har forsøkt ad også men hjalp meg ikke

Har en ekstrem meningsløshet og manglende glede og Alt- men de sier jo d ikke er så rart når man er utmatta og i en krise da🤷‍♀️ 

men likefullt ganske grusomt 

Anonymkode: 37bae...805

Trist at du har det så vanskelig❤️ Håper du finner din vei tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Trist at du har det så vanskelig❤️ Håper du finner din vei tilbake

Ja. Det er en vanskelig kombinasjon.

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har forsøkt ssri men dette viser seg at jeg ikke tåler, prøvde deretter remeron som ikke hjalp- tvert om ble jeg verre. Fikk også lithium sammen med remeron en kort periode.

Men ikke ønsket effekt så slutta. De «konkluderte» med at det da ikke kunne vøre depresjon siden ingen respons på medisinering 

Føler meg likefullt ganske deprimert. Har også mye angst og aktivering. Men er vanskelig å skille hva som evt skyldes hva 

Er det noen andre antidepressiva eller medisiner som kan fungere til tross for manglende effekt tidligere? Eller er det ds mest sannsynlig ikke en depresjon per se?

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har forsøkt ssri men dette viser seg at jeg ikke tåler, prøvde deretter remeron som ikke hjalp- tvert om ble jeg verre. Fikk også lithium sammen med remeron en kort periode.

Men ikke ønsket effekt så slutta. De «konkluderte» med at det da ikke kunne vøre depresjon siden ingen respons på medisinering 

Føler meg likefullt ganske deprimert. Har også mye angst og aktivering. Men er vanskelig å skille hva som evt skyldes hva 

Er det noen andre antidepressiva eller medisiner som kan fungere til tross for manglende effekt tidligere? Eller er det ds mest sannsynlig ikke en depresjon per se?

Anonymkode: 37bae...805

Noen tanker om dette?

utfordringa er jo at pga utmattelsen så vil jeg vøre fanget i et meningsløs liv alene lenge fremover- og ad vil jo ikke fjerne utmattelsessymptomene og situasjonen. Men spørsmålet er hvilke av sumptomene som evt skyldes depresjon- om tungsinnet og meningsløsheten og uroen kan hjelpes av medisin selv om det ikke har fungert så langt.

det kan jo likegodt skyldes utmattelsen 

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får utredes for ME da, eller long covid hvor mange sliter med utmattelse

Anonymkode: 335ac...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får utredes for ME da, eller long covid hvor mange sliter med utmattelse

Anonymkode: 335ac...344

Ja jeg er jo i kontakt med lege

Men likefullt det psykiske aspektet her- og derfor jeg etterspør erfaringer ift depresjon vs dette og behandling av den psykiske biten oppi alt

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 8.53):

Utmattelse er jo et symptom på depresjon

Anonymkode: 335ac...344

Hvor ille kan det være om utmattelsen kommer av depresjon ? At man ikke makter noe mentalt også?

og blir dårlig av å snakke med folk osv?

 

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor ille kan det være om utmattelsen kommer av depresjon ? At man ikke makter noe mentalt også?

og blir dårlig av å snakke med folk osv?

 

Anonymkode: 37bae...805

Depresjon kan jo gi utmattelse så alvorlig at man blir sengeliggende og ikke klarer å snakke eller bevege seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (13 minutter siden):

Depresjon kan jo gi utmattelse så alvorlig at man blir sengeliggende og ikke klarer å snakke eller bevege seg. 

«Klarer» å snakke men klarer det samtidig ikle og blir fullstendig utslitt og full av symtpomer av det🥲

Anonymkode: 37bae...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...