Gå til innhold

Kan man leve et bra og verdig liv som singel hele livet og uten barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Savannah
Grendel skrev (7 timer siden):

Rent statistisk klarer verken single menn eller kvinner seg særlig bra,

Hvilken statistikk snakker du om her?  Hva er variablene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krøll47
Savannah skrev (På 15.3.2024 den 15.11):

Hvilken statistikk snakker du om her?  Hva er variablene?

Ser folk er skeptiske til hva som legges frem her. Jeg har dessverre ikke kilde parat, ei eller orker jeg søke opp, men har også lest forskningsresultater på at menn ofte klarer seg dårligere enn kvinner etter skillsmisse eller samlivsbrudd. 

Når det gjelder å kunne leve et godt liv uten barn, som singel osv. så er jeg enig med dem som presiserer at grad av valgmuligheter eller frivillighet er det viktigste! Er man alene fordi man velger uavhengigheten bevisst, så tror jeg man kan få mye ute av singeltilværelsen og eller et liv uten barn. Mulighetene for selvrealisering er uendelige om forholdene i livet ellers ligger til rette for det... 

Hvis man bare aldri har funnet den rette og derfor heller aldri får barn, kanskje sliter med å finne en savnet tilhørighet osv, da har man et problem. Uansett hva man har mellom beina. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Savannah skrev (På 15.3.2024 den 15.11):

Rent statistisk klarer verken single menn eller kvinner seg særlig bra,

 

Krøll47 skrev (5 minutter siden):

Jeg har dessverre ikke kilde parat, ei eller orker jeg søke opp, men har også lest forskningsresultater på at menn ofte klarer seg dårligere enn kvinner etter skillsmisse eller samlivsbrudd. 

Det er to forskjellige ting her.  Det ene er om at statistikk viser at single menn og kvinner ikke klarer seg særlig bra.  Det andre at menn ofte klarer seg dårligere enn kvinner etter skilsmisse eller brudd.

Jeg er skeptisk til at man har statistikk over hvordan mennesker klarer seg følelsesmessig, og vet ikke hva som blir lagt til grunn i en slik forskning.

Det finnes mye forskning på at menn får det vanskeligere når de blir alene.  Det er flere kvinner som ønsker å leve alene etter brudd.  Om det er pga. biologiske behov vet jeg ikke.  Det er vanskelig å forske på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Savannah skrev (2 timer siden):

 

Det er to forskjellige ting her.  Det ene er om at statistikk viser at single menn og kvinner ikke klarer seg særlig bra.  Det andre at menn ofte klarer seg dårligere enn kvinner etter skilsmisse eller brudd.

Jeg er skeptisk til at man har statistikk over hvordan mennesker klarer seg følelsesmessig, og vet ikke hva som blir lagt til grunn i en slik forskning.

Det finnes mye forskning på at menn får det vanskeligere når de blir alene.  Det er flere kvinner som ønsker å leve alene etter brudd.  Om det er pga. biologiske behov vet jeg ikke.  Det er vanskelig å forske 

Eh. Det er et tydelig tegn på at det ikke går så bra følelsesmessig når det ender med depresjon, rus og selvmord eller begge deler. Er vel alltid interessant og nyttig å forske på det meste som kan fortelle oss noe om psykologien og samfunnet vårt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Krøll47 skrev (1 time siden):

Eh. Det er et tydelig tegn på at det ikke går så bra følelsesmessig når det ender med depresjon, rus og selvmord eller begge deler. Er vel alltid interessant og nyttig å forske på det meste som kan fortelle oss noe om psykologien og samfunnet vårt.  

Selvfølgelig er det nyttig å forske.  Det skulle bare mangle at jeg ikke støttet det, jeg som er forsker selv.

Det jeg sa er at jeg er skeptisk til statistikk om følelser og å si at single er signifikant mindre lykkelige enn de som har en partner.  Hvilken målestokk brukes på lykke?  Det er ikke noe mål å være lykkelig hele tiden, men være tilfreds med tilværelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 15.3.2024 den 15.11):

Hvilken statistikk snakker du om her?  Hva er variablene?

Variabelen er dødelighet, og jeg tenkte på den her som ble trekt frem i en annen tråd:

https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

Jeg angrer på at jeg trakk det inn i tråden, for jeg tror virkelig ikke at det er negativt for alle å være singel. Jeg tror noen veldig ulike grupper er gjemt i denne statistikken. Selv om mange har det bra som enslige tenker jeg det ikke er rart om det er en overrepresentasjon av syke og fattige.

Jeg synes bare at kjønnsforskjellen virker overkommunisert. Man får ofte et bilde av at single kvinner er sterke og selvstendige mens single menn er tapere. Så enkelt er det ikke.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 11.04):

Tenker nå ikke på dersom man er schiozid og ikke liker eller bryr seg om å ha mennesker rundt seg, men folk med andre psykiske diagnoser. 

Anonymkode: b9d3b...db6

Ja. Man kan leve et bra liv uavhengig av om de faktorene er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Grendel skrev (5 timer siden):

Variabelen er dødelighet, og jeg tenkte på den her som ble trekt frem i en annen tråd:

https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170

Jeg angrer på at jeg trakk det inn i tråden, for jeg tror virkelig ikke at det er negativt for alle å være singel. Jeg tror noen veldig ulike grupper er gjemt i denne statistikken. Selv om mange har det bra som enslige tenker jeg det ikke er rart om det er en overrepresentasjon av syke og fattige.

Jeg synes bare at kjønnsforskjellen virker overkommunisert. Man får ofte et bilde av at single kvinner er sterke og selvstendige mens single menn er tapere. Så enkelt er det ikke.

Jeg gidder ikke lese igjennom alle artiklene (også de som er referert til).  Det er mye mer enn marital status, bl.a. utdannelse osv.  Det er mye mer enn å være singel som spiller inn.  Jeg f.eks. bor alene, men var gift i mange år og har barn og barnebarn.  Det har mye å si for kvinner om de har barn.

Single menn er ikke nødvendigvis tapere, men de har større problemer i det sosiale liv.  Sexuliteten er forskjellig hos menn vs. kvinner.  Menn er på sjekker'n med engang etter en ons om ikke annet.

Jeg vil ikke konkludere ut fra denne artikkelen at single (både menn og kvinner) er mer ulykkelige og dør før enn de som er i forhold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

For å si noe om hvorfor dødeligheten er høyere hos single. Jeg tenker at det ikke trenger å ha noe med å være "lykkelig" å gjøre, men at man ikke har noen nære som "passer på"  Menn går vel også fra før sjeldnere til lege. Det kan fint være at single lettere ignorerer ting en partner ville notert seg og brydd seg om. Sånn med tanke på helserelaterte ting.

Dessuten er "lykke" et misvisende ord. Hva er lykke og for hvem?? 

Tilfreds er bedre og mye lettere å si noe om. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...