Gå til innhold

Hvorfor blir man sett rart på om man er over 40 år og leier bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det gjør man heller ikke, å leie er helt vanlig for alle. 

Anonymkode: b3b22...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Man blir sett rart på om man er over 30 og leier. Men det er ikke sånn i større byer- det er helt naturlig å leie rundt sentrum. De fleste bygninger eies av firmaer/ selskaper.

Det er vanlig å eie i Norge. Sikkert fordi det lønner seg oftest økonomisk. At noen blåser i akkurat det tror jeg mange ikke forstår 🙂 

Vi kan ikke alltid forstå hverandre. Det er okay. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

De som er over 40 eller 50 og leier har gjerne eid før. Det ble kanskje skilsmisse og de måtte ut i leiemarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er normalt å eie når det er passert 40. 

Anonymkode: 134e5...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (1 time siden):

Man blir sett rart på om man er over 30 og leier. Men det er ikke sånn i større byer- det er helt naturlig å leie rundt sentrum. De fleste bygninger eies av firmaer/ selskaper.

Det er vanlig å eie i Norge. Sikkert fordi det lønner seg oftest økonomisk. At noen blåser i akkurat det tror jeg mange ikke forstår 🙂 

Vi kan ikke alltid forstå hverandre. Det er okay. 

Sett rart på av hvem? Tilfeldigvis noen som eier en veldig liten prosent av sin kjærestes’ leilighet? 🙂 Man eier tross alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
UtakknemligDiva skrev (9 minutter siden):

Sett rart på av hvem? Tilfeldigvis noen som eier en veldig liten prosent av sin kjærestes’ leilighet? 🙂 Man eier tross alt..

De som tenker at det eneste rette er å eie. De skjønner ikke alltid at man velger å leie. Økonomi teller jo mest sånn sett for mange- og det kan være helt forståelig. Bor du på bygda og må leie privat, så forstår jeg godt at folk vil eie. Også om de bor andre steder og ikke har mulighet til leie annet enn privat ( selv om en kan være heldig! ) 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det bare sånn i Norge?

Anonymkode: 354b6...cb5

Norge er jo et land hvor det er mest vanlig å eie i den aldere, men likevel kan jeg ikke si at jeg har merket at man ser veldig rart på folk som leier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri "sett rart på" noen som leide leilighet når de hadde passert 40, men jeg ville lurt litt på årsaken. Å eie leilighet gir trygghet; da vil man gradvis opparbeide egenkapital, og man har trygghet for at man vet hvor man skal bo så lenge man ønsker, om man klarer å betjene lånet. Jeg kunne selv ikke tenkt meg å leie om jeg hadde råd til å eie, med mindre jeg visste jeg bodde et sted begrenset tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det bare sånn i Norge?

Anonymkode: 354b6...cb5

Jeg tror ikke det er sånn at man blir sett rart på. Men siden det mange steder koster veldig mye å leie, tenker jo de fleste at man like gjerne kan bruke de pengene på å nedbetale et lån. Men det forutsetter jo at man er i en stabil situasjon mht. inntekt og bosted, slik mange har påpekt ovenfor.

Det er også forskjell på leieforhold. I Norge er en ganske stor del av leiemarkedet nå privat, slik at man er prisgitt en eller annen som vil tjene mest mulig og bruke minst mulig på f.eks. helt nødvendig vedlikehold og reparasjoner. Da blir det ofte større usikkerhet rundt boligsituasjonen enn om man eier. Leier man av noen som er profesjonelle og følger reglene (og opererer med en anstendig pris mht. hva man får for pengene), bortfaller noen av de typiske ulempene folk flest ser for seg ved å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leier man ut vil man ofte foretrekke middelaldrende folk, fordi de regnes som sikre betalere og roligere enn ungdom.

Jeg leide ut to ganger og begge gangene var til godt voksne damer. Hun første var fantastisk, betalte når hun skulle osv. Den andre var håpløs, selv ikke første leie kom når den skulle.

Anonymkode: efd42...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Leier man ut vil man ofte foretrekke middelaldrende folk, fordi de regnes som sikre betalere og roligere enn ungdom.

Jeg leide ut to ganger og begge gangene var til godt voksne damer. Hun første var fantastisk, betalte når hun skulle osv. Den andre var håpløs, selv ikke første leie kom når den skulle.

Anonymkode: efd42...9d2

Vi gjorde ikke det, vi ønsket studenter. Vi var uheldige med de første leietakerne fra 2011-2012, men har ellers vært svært fornøyd med unge leietakere av flere årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (11 timer siden):

De som tenker at det eneste rette er å eie. De skjønner ikke alltid at man velger å leie. Økonomi teller jo mest sånn sett for mange- og det kan være helt forståelig. Bor du på bygda og må leie privat, så forstår jeg godt at folk vil eie. Også om de bor andre steder og ikke har mulighet til leie annet enn privat ( selv om en kan være heldig! ) 

 

Beskriver du deg selv her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leier man ut vil man ofte foretrekke middelaldrende folk, fordi de regnes som sikre betalere og roligere enn ungdom.

Jeg leide ut to ganger og begge gangene var til godt voksne damer. Hun første var fantastisk, betalte når hun skulle osv. Den andre var håpløs, selv ikke første leie kom når den skulle.

Anonymkode: efd42...9d2

 

Kayia skrev (6 minutter siden):

Vi gjorde ikke det, vi ønsket studenter. Vi var uheldige med de første leietakerne fra 2011-2012, men har ellers vært svært fornøyd med unge leietakere av flere årsaker. 

Leide ut tidligere, og valgte også helst studenter, nettopp fordi jeg/vi ikke ønsket å bli sittende med leietakere jeg ikke var fornøyd med. Greit med en viss utskiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (13 timer siden):

De som tenker at det eneste rette er å eie. De skjønner ikke alltid at man velger å leie. Økonomi teller jo mest sånn sett for mange- og det kan være helt forståelig. Bor du på bygda og må leie privat, så forstår jeg godt at folk vil eie. Også om de bor andre steder og ikke har mulighet til leie annet enn privat ( selv om en kan være heldig! ) 

 

Du leier vel av ett firma? Det er ofte mer stabilt og langvarig enn å leie av private. Ikke er det lett å få leid noe også?

Jeg husker jeg prøvde å leie, det var umulig å få noe. Mange på visning+ trynefaktor osv.

Anonymkode: efd42...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du leier vel av ett firma? Det er ofte mer stabilt og langvarig enn å leie av private. Ikke er det lett å få leid noe også?

Jeg husker jeg prøvde å leie, det var umulig å få noe. Mange på visning+ trynefaktor osv.

Anonymkode: efd42...9d2

Ja, leier gjennom et selskap. Privat ville jeg ikke gått, for det er en for stor risiko. Men for all del, man kan være heldig. Likevel ville jeg vært skeptisk. Her tar utleiere fullt ansvar, og det eneste som ikke er akseptabelt er festbråk ved flere anledninger. Da er det rett ut. Ellers er det veldig fritt og fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leier man ut vil man ofte foretrekke middelaldrende folk, fordi de regnes som sikre betalere og roligere enn ungdom.

Jeg leide ut to ganger og begge gangene var til godt voksne damer. Hun første var fantastisk, betalte når hun skulle osv. Den andre var håpløs, selv ikke første leie kom når den skulle.

Anonymkode: efd42...9d2

Vi har også blandet erfaring med å  leie ut. Vi leide først ut til et yngre par, begge var i jobb, men hadde problemer med å betale husleia i tide hver eneste mnd. Da e-verket ringte og sa at de kom til å kutte strømmen i den ene leiligheten i huset vårt pga ubetalte regninger ble de oppsagt.

Etter det har vi hatt voksne leietakere, de to første var helt problemfrie, de var vel "mellom boliger" begge to så de bodde ikke så lenge. Sistemann betalte også alltid husleie og strøm, men det var andre grunner til at vi helst hadde sett han flyttet, han flyttet da også etter eget ønske fordi han fikk andre behov. Nå har vi hele huset for oss selv og det er deilig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (17 timer siden):

De som tenker at det eneste rette er å eie. De skjønner ikke alltid at man velger å leie. Økonomi teller jo mest sånn sett for mange- og det kan være helt forståelig. Bor du på bygda og må leie privat, så forstår jeg godt at folk vil eie. Også om de bor andre steder og ikke har mulighet til leie annet enn privat ( selv om en kan være heldig! ) 

 

Man kan alltids tenke det, men da er de ekstremt korttenkte. Det er ikke alle som er født inn i familier som har mulighet til å hjelpe en inn på boligmarkedet. 
Det er heller ikke mulig å planlegge livet til hver minste detalj. Muligheter kan komme, man tar sjanser, eller man kan velge sin stabile trygge tilværelse der hver dag forblir lik. Jeg kunne sikkert eid leilighet nå om jeg ble værende i jobben jeg hadde frem til 2016, men som jeg sa opp fordi tilfeldige muligheter ba seg. De var ikke like mye økonomisk sikre, men de ga meg opplevelser, jeg voks veldig som person, mye mer enn om jeg hadde stagnert i en trygg tilværelse, og jeg har fremdeles utviklingsmuligheter der. 

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det mest vanlig å eie sin egen bolig når man er voksen og i jobb. Det gir trygghet og frihet, og så betaler man ned på egen bolig fremfor å bruke masse penger på å betale til en utleier. 

For meg har det vært en helt naturlig ting å trakte etter, slik at jeg har prøvd å gjøre de nødvendige valgene for å kunne oppnå det. Det er vel slik med så mye her i livet at det som føles riktig og viktig for en selv, også blir noe man antar kan være tilsvarende for andre. Jeg forstår at ikke alle har muligheten til å innrette seg slik at egen bolig er innen rekkevidde. Men hvis jeg møter på folk på f.eks. 40+ som er friske og i jobb, men som aldri har eid egen bolig, så undrer jeg meg over hva som er grunnen til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...