Gå til innhold

Hva er egentlig fordelen med dusjkabinett?


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Lillemus
Drømmeautomat skrev (6 timer siden):

Kort sagt gjør et dusjkabinett det enklere å unngå fuktskader. Dusjer man rett på fliser er er sjansen større for fuktskader/det vil skje tidligere, avhengig av hvor godt arbeidet med membran og flislegging er gjort, noe de fleste vel ikke veit med sikkerhet.

Nemlig. :) Vi har dusjkabinett på begge badene, satt inn i 2017 om jeg ikke husker feil. Kan ikke tenke meg å dusje rett mot vegg med fare for vannskader i veggene. Damp opp mot taket blir det jo, men kabinettet går jo ikke helt opp i taket og vi setter jo selvfølgelig opp døra i kabinettet når det ikke er i bruk + at vi også setter opp døra til badet en stund etter at vi har dusjet for å lufte ut. Det var ikke opprinnelig bad der badet vårt er nå så veggene er ikke "baderomsvegger", men jeg hadde uansett ikke likt å dusje rett mot vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
morsan skrev (7 timer siden):

Damp kan være et problem på alle bad. Man har ikke «våtromsstandard» i taket for eksempel, eller på vinduskarmene. Jeg vil mene at dusjkabinett minsker risiko for damp, men det er uansett lurt å ha godt avtrekk/vifte på bad. 

Ellers er jeg ikke enig i at forheng er penere enn dusjkabinett, iallfall om det er et nyere dusjkabinett. Jeg er ikke spesielt glad i den tøyslintra som henger der. Men det er veldig plassbesparende. Det peneste synes jeg er dusjhjørne med fast glassvegg.  

En annen ulempe ved kabinett er, om man skal tenke på fremtiden, at det ikke er praktisk for gamle/bevegelseshemmede.

Min forrige bolig hadde dusjkabinett, og det var fordi forrige eier hadde byttet ut badekar med dusj på et gammelt bad, og hvor det var høyst usikkert om vegger og gulv tålte vannsprut. Jeg mislikte kabinettet og fikk lettere klaus av å være der, men var tross alt fornøyd med at jeg hadde dusj og ikke bare badekar. 

Kanskje det er nettopp i slike situasjoner at folk installerer dusjkabinett? 

Min nåværende bolig hadde kjempegamle bad (50+ år) som vi fikk pusset opp og hvor vi (selvsagt) ikke valgte dusjkabinett. 

Jeg liker tekstiler, og det er mange fine forheng 😀 gardiner/ rullegardin og håndkleer i samme farge eller som harmoniserer, aå blir det fint! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lillemus skrev (51 minutter siden):

Nemlig. :) Vi har dusjkabinett på begge badene, satt inn i 2017 om jeg ikke husker feil. Kan ikke tenke meg å dusje rett mot vegg med fare for vannskader i veggene. Damp opp mot taket blir det jo, men kabinettet går jo ikke helt opp i taket og vi setter jo selvfølgelig opp døra i kabinettet når det ikke er i bruk + at vi også setter opp døra til badet en stund etter at vi har dusjet for å lufte ut. Det var ikke opprinnelig bad der badet vårt er nå så veggene er ikke "baderomsvegger", men jeg hadde uansett ikke likt å dusje rett mot vegg.

Har vifte rett over dusjen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan ikke bruke dusjrens når du vasker glassdører. I prosessen bruker du svamp zalo og jif skurekrem nederst på kantene, samme prosess med svamp. Evt hvis du skal spare tid kan du bruk wc rens domitstol ta det på la det virke i 5 minutter så skyld av. 

Anonymkode: 5f140...a37

Hva snakker du om? Klar sin dusjrens har jeg brukt i flere år. Og alt blir skinnende rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Forresten er badet satt opp etter våtromsnormen er er sertifisert, betyr det at membranen skal være tett. Det er derfor nyere bygg gjerne dropper dusjkabinett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (17 timer siden):

Kontra kun forheng ( og kant nede for å hindre vann i å flyte utover da ) ?

Fysøren, jeg hater det så mye. Føler det aldri er ordentlig rent, og dessuten er det et mareritt å gjøre rent også. Nå er husarbeid nederst på listen min over hva jeg liker av aktiviteter, men å vaske kjøleskap og dusjkabinett er det verste. Kunne tenkt meg å ha kun forheng, og skjønner ikke hvilken bakdel det skulle hatt? 

Kabinett reduserer faren for alvorlig vannskade spesielt i gulv, men også på vegger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (5 timer siden):

Nemlig. :) Vi har dusjkabinett på begge badene, satt inn i 2017 om jeg ikke husker feil. Kan ikke tenke meg å dusje rett mot vegg med fare for vannskader i veggene. Damp opp mot taket blir det jo, men kabinettet går jo ikke helt opp i taket og vi setter jo selvfølgelig opp døra i kabinettet når det ikke er i bruk + at vi også setter opp døra til badet en stund etter at vi har dusjet for å lufte ut. Det var ikke opprinnelig bad der badet vårt er nå så veggene er ikke "baderomsvegger", men jeg hadde uansett ikke likt å dusje rett mot vegg.

Det er opplagt at et kabinett er det tryggeste, men jeg synes likevel du er i overkant skeptisk til skadepotensialet på nye bad uten kabinett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Kayia skrev (19 minutter siden):

Kabinett reduserer faren for alvorlig vannskade spesielt i gulv, men også på vegger. 

Ja, jeg skjønner at jeg ikke tenkte langt nok ift hvordan våtrom var i andre hus og leiligheter. Her er det vifte, flislagt på både gulv og vegger pluss varmekabler i gulvene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg skjønner at jeg ikke tenkte langt nok ift hvordan våtrom var i andre hus og leiligheter. Her er det vifte, flislagt på både gulv og vegger pluss varmekabler i gulvene. 

Det er ikke flisene som forhindrer skade, det er membranen under fliser. Fugene slipper dessuten vann rett i gjennom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Kayia skrev (Akkurat nå):

Det er ikke flisene som forhindrer skade, det er membranen under fliser. Fugene slipper dessuten vann rett i gjennom.  

Ja. Jeg tenker at våtrom bør tåle vann på veggen i to minutter. Det blir ikke så mye mer av å dusje. 

Men for all del. Jeg ser nå nytten av kabinett for flere. Jeg ser null nytte og bare praktiske ulemper her for egen del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (3 timer siden):

Forresten er badet satt opp etter våtromsnormen er er sertifisert, betyr det at membranen skal være tett. Det er derfor nyere bygg gjerne dropper dusjkabinett. 

Husker da vi pusset opp her for 3-4 år siden, at membranen ble testet ved at sluket ble «plugget igjen» og så ble det fylt opp vann i hele rommet helt opp til dørstokken. Tror dette sto et døgn eller to (husker ikke), og vannstand ble da målt til det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Ja. Jeg tenker at våtrom bør tåle vann på veggen i to minutter. Det blir ikke så mye mer av å dusje. 

Men for all del. Jeg ser nå nytten av kabinett for flere. Jeg ser null nytte og bare praktiske ulemper her for egen del...

To minutter daglig er tilstrekkelig til å medføre skade om membranen er dårlig, og som leietaker kan du ikke ta en slik beslutning basert på en «tanke» om hva du mener «burde tåle». Det er eier som har rett til å vurdere dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Kayia skrev (7 minutter siden):

To minutter daglig er tilstrekkelig til å medføre skade om membranen er dårlig, og som leietaker kan du ikke ta en slik beslutning basert på en «tanke» om hva du mener «burde tåle». Det er eier som har rett til å vurdere dette. 

Har jeg tatt noen beslutning? Tror du jeg har tenkt til å demontere og hive ut dusjkabinettet?  Jeg har ikke tenkt til det altså, selv om det kunne friste stort!  

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
morsan skrev (23 minutter siden):

Husker da vi pusset opp her for 3-4 år siden, at membranen ble testet ved at sluket ble «plugget igjen» og så ble det fylt opp vann i hele rommet helt opp til dørstokken. Tror dette sto et døgn eller to (husker ikke), og vannstand ble da målt til det samme. 

Da vet man at jobben er bra gjennomført. Så slipper man bekymringer senere fremtid. Derfor det er viktig med ordentlig fagfolk på bad. Med sertifiseringen så er man mye mer sikker.

Naboen hadde nettopp lekkasje på badet, han måtte dekke kostnader for naboen under - og forsikringen betaler ikke da han har fikset badet selv. Grøss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Har jeg tatt noen beslutning? Tror du jeg har tenkt til å demontere og hive ut dusjkabinettet?  Jeg har ikke tenkt til det altså, selv om det kunne friste stort!  

Jeg vet ikke hva du har besluttet eller ikke, og bryr meg egentlig ikke så mye om det heller. Jeg sier bare hva du ikke kan gjøre noe med som leietaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (13 timer siden):

Ellers er jeg ikke enig i at forheng er penere enn dusjkabinett, iallfall om det er et nyere dusjkabinett.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Kayia skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du har besluttet eller ikke, og bryr meg egentlig ikke så mye om det heller. Jeg sier bare hva du ikke kan gjøre noe med som leietaker. 

Jeg vet hva jeg kan og ikke kan som leietager. Jeg håper virkelig ikke flere har inntrykk av at jeg ikke vet det 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Jeg er veldig glad for dusjkabinett på mitt gammle bad.Det blir litt grisete. Men det får jeg tåle. 

Anonymkode: f88f3...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det er en veldig enkel løsning på dette. Snakket med utleier, og det er null problem med kun et lavt "kar" som bunn i duskabinett. Deretter er det bare å montere rund dusjstang så ikke noe vann spruter hverken hit eller dit. 

De skal fikse det før høsten, og jeg kom bare innpå det fordi han skulle fikse et par lamper på utsiden her og vi.kom i prat. 

( dusjkabinettet er billig og gammelt, så de demonterer da ikke noe nytt ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (48 minutter siden):

Det er en veldig enkel løsning på dette. Snakket med utleier, og det er null problem med kun et lavt "kar" som bunn i duskabinett. Deretter er det bare å montere rund dusjstang så ikke noe vann spruter hverken hit eller dit. 

De skal fikse det før høsten, og jeg kom bare innpå det fordi han skulle fikse et par lamper på utsiden her og vi.kom i prat. 

( dusjkabinettet er billig og gammelt, så de demonterer da ikke noe nytt ) 

Jeg fatter ikke hvorfor du heller vil ha et dusjforehng som går rundt hele karet og som klistrer seg til kroppen og bare er i veien, fremfor vegger!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...