Gå til innhold

Være i det som er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er deres beste tips til å klare å være i det som er av følelser symptoner og angst? Teknikker?

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ihvertfall ikke ta benzo. Det er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: f2329...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ihvertfall ikke ta benzo. Det er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: f2329...a84

Prøver unngå det

men er mye depressivt og annet også

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg pleier fysisk aktivitet og rutiner å hjelpe. Men faller likevel ut av det fra tid til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

For meg pleier fysisk aktivitet og rutiner å hjelpe. Men faller likevel ut av det fra tid til annen. 

Ja det er sikkert lurt 

Men skulle gjerne hatt noen tips til hvordan man kan bare være i det- klare å hvile mens ting er vondt og skremmende

 

uten å måtte bruke distraksjon 

noen tanketeknikker ellernoe

 

 

 

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er sikkert lurt 

Men skulle gjerne hatt noen tips til hvordan man kan bare være i det- klare å hvile mens ting er vondt og skremmende

 

uten å måtte bruke distraksjon 

noen tanketeknikker ellernoe

 

 

 

Anonymkode: 43072...21a

Når jeg gråter, som er sjeldent, så har jeg lært å bare være i det. Som i å ikke se på det som noe farlig. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kom dit. 

Skikkelig angst er jeg fortsatt dårlig på å håndtere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja det er sikkert lurt 

Men skulle gjerne hatt noen tips til hvordan man kan bare være i det- klare å hvile mens ting er vondt og skremmende

 

uten å måtte bruke distraksjon 

noen tanketeknikker ellernoe

 

 

 

Anonymkode: 43072...21a

Du vil ha teknikker, men ønsker ikke distraksjon. Dette ble selvmotsigende.

Hva slags teknikker mener du?

Dersom man skal være i noe er det jo egentlig bare å være i det, uten å gjøre noe med det. Jeg ser ikke hvordan det på noen måte er hensiktsmessig?

Anonymkode: 2ff54...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du vil ha teknikker, men ønsker ikke distraksjon. Dette ble selvmotsigende.

Hva slags teknikker mener du?

Dersom man skal være i noe er det jo egentlig bare å være i det, uten å gjøre noe med det. Jeg ser ikke hvordan det på noen måte er hensiktsmessig?

Anonymkode: 2ff54...90d

Mentale teknikker. 
fordi jeg trenger hvile- og da må jeg ha en måtE å hvile i ubehaget på uten å måtte tilføre noe annet 

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mentale teknikker. 
fordi jeg trenger hvile- og da må jeg ha en måtE å hvile i ubehaget på uten å måtte tilføre noe annet 

Anonymkode: 43072...21a

Hva tenker du de teknikkene skal bidra med? Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Anonymkode: 2ff54...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du de teknikkene skal bidra med? Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Anonymkode: 2ff54...90d

At jeg kan klare å legge meg ned lukke øya og hvile uten å bli kjempeurolig redd tankekjør osv og føle trang til distraksjon (som bsre gjør meg mer sliten og dermed verre)

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At jeg kan klare å legge meg ned lukke øya og hvile uten å bli kjempeurolig redd tankekjør osv og føle trang til distraksjon (som bsre gjør meg mer sliten og dermed verre)

Anonymkode: 43072...21a

Det kan hjelpe å ha podcast på, på lavt volum. Samt jobbe med pusten. 

Men dette har du fått tips om før. 

Skjønner egentlig ikke hva du mener med å bare være i det. Bare la ubehaget herje med deg uten å gjøre tiltak? Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja det er sikkert lurt 

Men skulle gjerne hatt noen tips til hvordan man kan bare være i det- klare å hvile mens ting er vondt og skremmende

 

uten å måtte bruke distraksjon 

noen tanketeknikker ellernoe

 

 

 

Anonymkode: 43072...21a

Hva er det som er vondt? Hva i livet ditt er vondt som du tenker på? 

Anonymkode: f2329...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At jeg kan klare å legge meg ned lukke øya og hvile uten å bli kjempeurolig redd tankekjør osv og føle trang til distraksjon (som bsre gjør meg mer sliten og dermed verre)

Anonymkode: 43072...21a

For å få mindre tankekjør og bli mindre urolig tenker jeg at man trenger å ha noe aktivitet på dagtid og da tenker jeg på jobb eller studere. Nå vet ikke jeg om du kun går hjemme arbeidsledig uten å gjøre noe eller om du alt er i jobb, men jeg har en følelse av at du kun går hjemme og da er det helt vanlig at man blir urolig og rastløs. Hadde du hatt en jobb eller annet å gjøre på dagtid så ville du blitt så sliten på kvelden at du ikke hadde hatt kapasitet til å uroe deg og tenke på alt mulig. 

Anonymkode: f2329...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er sikkert lurt 

Men skulle gjerne hatt noen tips til hvordan man kan bare være i det- klare å hvile mens ting er vondt og skremmende

 

uten å måtte bruke distraksjon 

noen tanketeknikker ellernoe

 

 

 

Anonymkode: 43072...21a

Det kan man lære med BET - som jeg skal innlegges for snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (31 minutter siden):

Det kan hjelpe å ha podcast på, på lavt volum. Samt jobbe med pusten. 

Men dette har du fått tips om før. 

Skjønner egentlig ikke hva du mener med å bare være i det. Bare la ubehaget herje med deg uten å gjøre tiltak? Hvorfor? 

Ja La det være. Som sagt fordi trenger hvile 

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For å få mindre tankekjør og bli mindre urolig tenker jeg at man trenger å ha noe aktivitet på dagtid og da tenker jeg på jobb eller studere. Nå vet ikke jeg om du kun går hjemme arbeidsledig uten å gjøre noe eller om du alt er i jobb, men jeg har en følelse av at du kun går hjemme og da er det helt vanlig at man blir urolig og rastløs. Hadde du hatt en jobb eller annet å gjøre på dagtid så ville du blitt så sliten på kvelden at du ikke hadde hatt kapasitet til å uroe deg og tenke på alt mulig. 

Anonymkode: f2329...a84

Ja der har du kjernen- jeg er sykmeldt og TRENGER HVILE og kan ikke jobbe osv- men dette og sykdommen skaper uro depresjon og redsel og dermed hindrer hvile. Distraksjon gjør meg mer syk. Så derfor spør jeg etter teknikker for å klare å håndtere det. Hadde jo ikk vært noe problem om jeg hadde vært istand til distraksjon slik man pleier å være/gjøre

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg eller innsett at det ikke blir bedre av å være redd. Tvert imot. Men det tok tid å komme dit. Får jo angst av og til fremdeles, men jeg har lite fokus på det. Har opplevd å bli trigget ganske mye på en dag og da dro jeg på trening istedenfor å sitte hjemme og gruble. Og trening har aldri vært i min komfortsone. Men synes det er litt godt å bli fysisk sliten av og til. Man må bare ta små skritt om gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (6 minutter siden):

Jeg har lært meg eller innsett at det ikke blir bedre av å være redd. Tvert imot. Men det tok tid å komme dit. Får jo angst av og til fremdeles, men jeg har lite fokus på det. Har opplevd å bli trigget ganske mye på en dag og da dro jeg på trening istedenfor å sitte hjemme og gruble. Og trening har aldri vært i min komfortsone. Men synes det er litt godt å bli fysisk sliten av og til. Man må bare ta små skritt om gangen. 

Ja teorien om at det ikke blir bedre av å la seg rive med er jo enkel

verre når man er så inni det at man ikke klarer se seg selv utenfra og overstyre 

Anonymkode: 43072...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja teorien om at det ikke blir bedre av å la seg rive med er jo enkel

verre når man er så inni det at man ikke klarer se seg selv utenfra og overstyre 

Anonymkode: 43072...21a

Ja var der jeg var i flere år så det tok lang tid før det ble bedre for meg. Slet med det i over 20 år, men så fikk jeg jo ikke rett hjelp heller. Først for et par år siden fikk jeg rett hjelp og var da det meste begynte å bli bedre. Og har lært å gi litt mer faen. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja der har du kjernen- jeg er sykmeldt og TRENGER HVILE og kan ikke jobbe osv- men dette og sykdommen skaper uro depresjon og redsel og dermed hindrer hvile. Distraksjon gjør meg mer syk. Så derfor spør jeg etter teknikker for å klare å håndtere det. Hadde jo ikk vært noe problem om jeg hadde vært istand til distraksjon slik man pleier å være/gjøre

Anonymkode: 43072...21a

Noen ganger må man bare komme seg ut av konmfortsonen og bryte den onde sirkelen. Med det mener jeg at selvom man i begynnelsen kanskje vil synes jobb er slitsomt og bli utrolig sliten så går det seg som oftest til etter noen måneder. Men dette avhenger selvsagt av at du har en jobb som er litt tilpasset til å passe deg. 

Hvis alt man gjør er å være sykemeldt, ligge i en seng hele dagen og scrolle tiktok, se på Netflix og forumer så dyrker det bare trøtthet og skaper uro og tankekjør. Du får alt for mye tid til å tenke på rett og slett. Spesielt gjelder dette unge folk da unge folk er ikke skapt for å ligge i seng eller være hjemme hver dag og gjøre ingenting. Evolusjonsmessig så har vi drevet å vært ute i åkere og jaktet på føde hele dagene. 

Anonymkode: f2329...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...