Gå til innhold

Hvordan opplever dere det kognitive (o.l) ved depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere beskrive hvordan dere opplever hodet ved depresjon?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nedsatt hukommelse, konsentrasjon og oppmerksomhet i tillegg til lammende tristhet og skamfølelse.

Anonymkode: 1a2eb...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Tenker jeg har vært frisk nå i over to måneder, minst. Men enten så sitter det igjen, jeg er på vei ned igjen, eller jeg har en varig endring... 

Det er begrenset hvor mye informasjon jeg klarer ta inn. Merkelig nok kan jeg lese fagstoff og koble med en gang, ny kunnskap sitter og settes i forbindelse med kunnskap jeg har fra før. Men jeg har problemer med datoer, tider, tidsforståelse. Klarer ikke beregne tiden så godt. Brev eller annen info som inneholder ulike møtepunkt, hva som skal skje hvor/når osv. klarer jeg ikke. Synes det er vanskelig å komme tidsnok, ikke altfor tidlig osv. Virker være helt vilkårlig hvor lang tid 5 minutter eller en time er fra dag til dag, hvis dere skjønner. 

Annet kognitivt: blir fort sliten av sanseinntrykk. Halve dager hadde vært nok for meg. Føler ofte for å legge meg igjen etter et par våkentimer. Ikke for å sove men for å stenge ute inntrykk og bearbeide inntrykk. Er spesielt sensitiv for lyd. 

Når jeg reiser nye steder jeg ikke har vært før, ikke langturer, men generelt steder jeg ikke har vært før, så er jeg sliten når jeg omsider kommer frem. Orker liksom ikke tingen jeg egentlig skal når jeg har brukt opp all tankekapasitet på å komme frem...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nedsatt hukommelse, konsentrasjon og oppmerksomhet i tillegg til lammende tristhet og skamfølelse.

Anonymkode: 1a2eb...c82

Mistet alt mening glede og følelsesmessig tilknytning?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mistet alt mening glede og følelsesmessig tilknytning?

Anonymkode: 76c47...d80

Gleden er borte, føler meg mer frakoblet (men ikke helt) tilknytninger.

Anonymkode: 1a2eb...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som kjenner seg igjen i at hele tilværelsen er en grøt/boble? At man ikke husker eller vet hva man gjør omtrent? når man er så syk at man er hjemme sykmeldt sengeliggende typ). 
eller at man ikke klarer å tenke (klart), planlegge eller visualisere eller føle noe?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som kjenner seg igjen i at hele tilværelsen er en grøt/boble? At man ikke husker eller vet hva man gjør omtrent? når man er så syk at man er hjemme sykmeldt sengeliggende typ). 
eller at man ikke klarer å tenke (klart), planlegge eller visualisere eller føle noe?

Anonymkode: 76c47...d80

Det der blir vel en slags ond sirkel. Dvs det at du kun er hjemme og sengeliggende hele døgnet gjør deg grøt i hodet. Du må prøve å komme ut av den sirkelen. Gå deg en tur daglig eller begynn å jobb 1 dag i uken

Anonymkode: 12a90...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der blir vel en slags ond sirkel. Dvs det at du kun er hjemme og sengeliggende hele døgnet gjør deg grøt i hodet. Du må prøve å komme ut av den sirkelen. Gå deg en tur daglig eller begynn å jobb 1 dag i uken

Anonymkode: 12a90...61a

Spurte ikke om tips- men om dette er noe folk kan kjenne igjen fra depresjon?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spurte ikke om tips- men om dette er noe folk kan kjenne igjen fra depresjon?

Anonymkode: 76c47...d80

Jeg føler meg forvirret og frakoblet, mye tankekjør og grubling.

Anonymkode: 1a2eb...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ting går sakte, veldig dårlig konsentrasjon, mye grubling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg føler meg forvirret og frakoblet, mye tankekjør og grubling.

Anonymkode: 1a2eb...c82

Kjenner meg igjen i forvirret og frakoblet

Det kan jo kanskje gi en følelse av grøt og at man ikke husker osv ?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg føler meg forvirret og frakoblet, mye tankekjør og grubling.

Anonymkode: 1a2eb...c82

Hvorfor er forvirring og frakobling et symptom?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at både konsentrasjon og korttidshukommelse har blitt merkbart redusert etter mange år med tung depresjon. Jeg har mentalt krevende jobb, flyter mye på gammel kunnskap, men sliter tungt med å lære nye ting. Det er som om hjernen ikke klarer mere "input", sitter jeg på kurs får ikke jeg med hva som skjer, konsentrasjonen er dårligere.

Det er vist en bio-kjemisk forklaring på dette, forstår ikke dette fullt ut. Det er vist slik at alle signal-banene i hjernen ikke brukes på samme måte når man er deprimert, de slutter å fungere. Ved skanning av hjernen ser man klart forskjell på deprimert hjerne og "normal" hjerne, det ligger bilder av på nettet.  

Desverre er kunnskapen om dette lik null i norsk helsevesen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
Janvl skrev (34 minutter siden):

Merker at både konsentrasjon og korttidshukommelse har blitt merkbart redusert etter mange år med tung depresjon. Jeg har mentalt krevende jobb, flyter mye på gammel kunnskap, men sliter tungt med å lære nye ting. Det er som om hjernen ikke klarer mere "input", sitter jeg på kurs får ikke jeg med hva som skjer, konsentrasjonen er dårligere.

Det er vist en bio-kjemisk forklaring på dette, forstår ikke dette fullt ut. Det er vist slik at alle signal-banene i hjernen ikke brukes på samme måte når man er deprimert, de slutter å fungere. Ved skanning av hjernen ser man klart forskjell på deprimert hjerne og "normal" hjerne, det ligger bilder av på nettet.  

Desverre er kunnskapen om dette lik null i norsk helsevesen.....

Hva mener du med at kunnskapen er lik null? Har du ikke fått hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janvl skrev (35 minutter siden):

Merker at både konsentrasjon og korttidshukommelse har blitt merkbart redusert etter mange år med tung depresjon. Jeg har mentalt krevende jobb, flyter mye på gammel kunnskap, men sliter tungt med å lære nye ting. Det er som om hjernen ikke klarer mere "input", sitter jeg på kurs får ikke jeg med hva som skjer, konsentrasjonen er dårligere.

Det er vist en bio-kjemisk forklaring på dette, forstår ikke dette fullt ut. Det er vist slik at alle signal-banene i hjernen ikke brukes på samme måte når man er deprimert, de slutter å fungere. Ved skanning av hjernen ser man klart forskjell på deprimert hjerne og "normal" hjerne, det ligger bilder av på nettet.  

Desverre er kunnskapen om dette lik null i norsk helsevesen.....

Men det kan vel forstatt normaliseres igjen når man blir bedre..?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (22 minutter siden):

Hva mener du med at kunnskapen er lik null? Har du ikke fått hjelp?

Jeg har i hvert fall ikke opplevd å få noen nyttig informasjon fra min lege om hva jeg helt konkret kan gjøre for få å min hjerne til å fungere normalt ift hukommelse og konsentrasjon. Jeg har blitt sendt det samme  stedet for kognitiv tester tre ganger, men jeg trenger ikke mere utredning, jeg trenger en behandling som hjelper (men som ikke desverre nok ikke finnes).

Hvis min hjerne ikke fungerer som den skal som følge av depresjon, er det da psykiatrien eller det somatiske helsevesenet som i så fall kan behandle dette? Og er det noen av disse som egentlig vet hvordan hjernen konkret påvirkes av depresjon og hvilken behandling som eventuelt kan ha en påviselig effekt? Jeg er nok ikke veldig optimistisk her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janvl skrev (7 minutter siden):

Jeg har i hvert fall ikke opplevd å få noen nyttig informasjon fra min lege om hva jeg helt konkret kan gjøre for få å min hjerne til å fungere normalt ift hukommelse og konsentrasjon. Jeg har blitt sendt det samme  stedet for kognitiv tester tre ganger, men jeg trenger ikke mere utredning, jeg trenger en behandling som hjelper (men som ikke desverre nok ikke finnes).

Hvis min hjerne ikke fungerer som den skal som følge av depresjon, er det da psykiatrien eller det somatiske helsevesenet som i så fall kan behandle dette? Og er det noen av disse som egentlig vet hvordan hjernen konkret påvirkes av depresjon og hvilken behandling som eventuelt kan ha en påviselig effekt? Jeg er nok ikke veldig optimistisk her......

Huff nei du har forsåvidt rett. Men det er vel verre om det ikke er noe som hjelper depresjonen ja.. har du ikke hatt nytte av medisin?🥹

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 9.42):

Hvorfor er forvirring og frakobling et symptom?

Anonymkode: 76c47...d80

 

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...