Gå til innhold

Hvordan opplever dere det kognitive (o.l) ved depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Janvl skrev (På 18.3.2024 den 15.01):

Merker at både konsentrasjon og korttidshukommelse har blitt merkbart redusert etter mange år med tung depresjon. Jeg har mentalt krevende jobb, flyter mye på gammel kunnskap, men sliter tungt med å lære nye ting. Det er som om hjernen ikke klarer mere "input", sitter jeg på kurs får ikke jeg med hva som skjer, konsentrasjonen er dårligere.

Det er vist en bio-kjemisk forklaring på dette, forstår ikke dette fullt ut. Det er vist slik at alle signal-banene i hjernen ikke brukes på samme måte når man er deprimert, de slutter å fungere. Ved skanning av hjernen ser man klart forskjell på deprimert hjerne og "normal" hjerne, det ligger bilder av på nettet.  

Desverre er kunnskapen om dette lik null i norsk helsevesen.....

Det er en drøy påstand å si at norsk helsevesen ikke har kunnskap om kognitiv svikt ved depresjon. Dette er direkte feil. Det finnes mange gode fagmenneskene med god peiling på dette, som forstår symptomene og hjelper med riktig medikasjon. Kognitiv svikt ved depresjon er velkjent 

Anonymkode: fefa6...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har min fastlege eller DPS da ikke sendt meg til de personene i Helsevesenet? Hvis kompetanse og behandling finnes i Norge skulle mine og andres kognitive problemer som følge av depresjon vært behandlet  for lenge siden.

Når jeg har tatt opp dette med min lege eller med DPS får jeg absolutt ikke en følelse at disse vet nøyaktig hva som har skjedd med min hjerne og hvordan dette skal behandles. 

Når det gjelder medisiner har jeg i en periode på over 25 år gått på 6 (tror jeg) ulike typer antidepressiva. Det har dessverre hatt noen effekt. Jeg har bare opplevd en jevn forverring av depresjon og kognitiv svikt fra år til år, uansett hvilke piller jeg har spist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janvl skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har min fastlege eller DPS da ikke sendt meg til de personene i Helsevesenet? Hvis kompetanse og behandling finnes i Norge skulle mine og andres kognitive problemer som følge av depresjon vært behandlet  for lenge siden.

Når jeg har tatt opp dette med min lege eller med DPS får jeg absolutt ikke en følelse at disse vet nøyaktig hva som har skjedd med min hjerne og hvordan dette skal behandles. 

Når det gjelder medisiner har jeg i en periode på over 25 år gått på 6 (tror jeg) ulike typer antidepressiva. Det har dessverre hatt noen effekt. Jeg har bare opplevd en jevn forverring av depresjon og kognitiv svikt fra år til år, uansett hvilke piller jeg har spist.

 

Det må du høre med dem om. Jeg har fått utmerket hjelp for problemet på dps av kyndig psykiater med kompetanse. Tror ikke hun er den eneste 

Anonymkode: fefa6...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp dette tre gangen siden 2014, og det ender med å bli sendt avgårde for kognitive tester, dvs utredning. Etter utredning stopper det opp, null behandling. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ille har dere opplevd at det har vært ved sterk depresjon? Som at man er inni en boble og ikke husker noen ting av dagene?  Vansker med eksekutive funksjoner og tenking ?

Anonymkode: 76c47...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...