Gå til innhold

Ånei, jeg har begynt å bli forkjøla og trenger råd til hvordan jeg kan holde meg mest mulig frisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går så begynte jeg å kjenne at jeg var littegrann sår i halsen og i dag har jeg hatt en del snørr (sorry for TMI!) og er nesten helt tett i neseboret. Jeg lurer derfor på: Hva er deres beste tips til å holde seg mest mulig frisk, eller i det minste unngå å bli sykere og heller bare bli friskere fra nå av? Jeg har fått med meg å holde seg varm, gi kroppen hvile - ikke stresse, drikke te med honning og bruse c-vitamin tabletter i kokende vann også bruke mentholatum på nesen og ta varme dusjer. Flere tips?

Anonymkode: 43787...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En forkjølelse varer en uke ubehandlet, men med behandling går den over på 7 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (19 minutter siden):

En forkjølelse varer en uke ubehandlet, men med behandling går den over på 7 dager. 

Du mener der ikke er noe forskjell på om man behandler forkjølelse eller ikke fordi det ikke vil gjøre noe forskjell? Eller har du bare skrevet samme antall dager ved en feiltagelse?

Anonymkode: 43787...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er forkjølet, lever jeg akkurat som ellers, bortsett fra at jeg bruker nesespray før jeg legger meg (og setter den på nattbordet hvis jeg er redd for å våkne med altfor tett nese) og ellers ved behov.

På ca. dag 3 er ting som regel mye bedre. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Ta C vitamin. Har opplevd å bli forkjølet eller kjenne at jeg blir det, for så å være helt frisk neste dag. 
Noen ganger må det bare gå sin gang. Jeg lever som normalt når jeg er forkjølet. 
 

Du er sikker på at det ikke er pollenallergi? Jeg har det og det er veldig likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ingefærte eller spiser mat med mye ingefær.  Og gjerne litt chilli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du mener der ikke er noe forskjell på om man behandler forkjølelse eller ikke fordi det ikke vil gjøre noe forskjell? Eller har du bare skrevet samme antall dager ved en feiltagelse?

Anonymkode: 43787...9ba

Dette er et ordtak - hensikten er å fortelle at mange produkter lover effekt ved forkjølelse, men det er egentlig bare symptomatisk behandling. Forkjølelsen varer like lenge uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I går så begynte jeg å kjenne at jeg var littegrann sår i halsen og i dag har jeg hatt en del snørr (sorry for TMI!) og er nesten helt tett i neseboret. Jeg lurer derfor på: Hva er deres beste tips til å holde seg mest mulig frisk, eller i det minste unngå å bli sykere og heller bare bli friskere fra nå av? Jeg har fått med meg å holde seg varm, gi kroppen hvile - ikke stresse, drikke te med honning og bruse c-vitamin tabletter i kokende vann også bruke mentholatum på nesen og ta varme dusjer. Flere tips?

Anonymkode: 43787...9ba

Lever som vanlig. Det går jo over igjen etter noen få dager uansett.

Anonymkode: 68e7a...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta 4-5 hel pepper hver dag. Dette hjelper meg og har ett par kamerater som var plaget med forkjølelse titt og ofte og de er ikke plaget lenger etter at de begynte med det. Det er antioksidanter i pepper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 21.04):

I går så begynte jeg å kjenne at jeg var littegrann sår i halsen og i dag har jeg hatt en del snørr (sorry for TMI!) og er nesten helt tett i neseboret. Jeg lurer derfor på: Hva er deres beste tips til å holde seg mest mulig frisk, eller i det minste unngå å bli sykere og heller bare bli friskere fra nå av? Jeg har fått med meg å holde seg varm, gi kroppen hvile - ikke stresse, drikke te med honning og bruse c-vitamin tabletter i kokende vann også bruke mentholatum på nesen og ta varme dusjer. Flere tips?

Anonymkode: 43787...9ba

Jeg syns det hjelper å skylle nesen og gurgle halsen med lunkent saltvann, samt å drikke masse springvann. Jeg syns også det hjelper å koke te/ekstrakt på fersk ingefær og sitron, og drikke den med honning. Mulig det siste bare er godt :) Ut over dette sørger jeg for å sove mer enn vanlig, få i meg litt mat og dropper trening. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (På 17.3.2024 den 22.12):

Når jeg er forkjølet, lever jeg akkurat som ellers, bortsett fra at jeg bruker nesespray før jeg legger meg (og setter den på nattbordet hvis jeg er redd for å våkne med altfor tett nese) og ellers ved behov.

På ca. dag 3 er ting som regel mye bedre. God bedring!

Bruker du nesespray før du legger deg uansett om nesen ikke er tett akkurat da (bare snørrete)? Takk for det!

UtakknemligDiva skrev (På 17.3.2024 den 22.34):

Ta C vitamin. Har opplevd å bli forkjølet eller kjenne at jeg blir det, for så å være helt frisk neste dag. 
Noen ganger må det bare gå sin gang. Jeg lever som normalt når jeg er forkjølet. 
 

Du er sikker på at det ikke er pollenallergi? Jeg har det og det er veldig likt. 

Ja, C vitamin har jeg troen på at kan hjelpe. Jeg har vel aldri testet meg for pollenallergi, men får man ikke også kløende øyne da om det er det? Jeg har bare tett nese og littegrann sår hals.

ISW skrev (På 18.3.2024 den 9.18):

Dette er et ordtak - hensikten er å fortelle at mange produkter lover effekt ved forkjølelse, men det er egentlig bare symptomatisk behandling. Forkjølelsen varer like lenge uansett hva du gjør.

Åja, har aldri hørt det ordtaket før. Men det stemmer nok kanskje det?

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 9.55):

Lever som vanlig. Det går jo over igjen etter noen få dager uansett.

Anonymkode: 68e7a...cb3

Ja, jeg håper det går over snart i alle fall. Det har vel verken blitt verre eller bedre siden søndag egentlig. 

mrxx skrev (53 minutter siden):

Ta 4-5 hel pepper hver dag. Dette hjelper meg og har ett par kamerater som var plaget med forkjølelse titt og ofte og de er ikke plaget lenger etter at de begynte med det. Det er antioksidanter i pepper. 

Ja! Snakket med mamma og hun minte meg på at min mormor sverget til å svelge 10 hele pepper når hun kjente at hun begynte å bli syk. Hun mente i alle fall at det hjalp.

Kayia skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det hjelper å skylle nesen og gurgle halsen med lunkent saltvann, samt å drikke masse springvann. Jeg syns også det hjelper å koke te/ekstrakt på fersk ingefær og sitron, og drikke den med honning. Mulig det siste bare er godt :) Ut over dette sørger jeg for å sove mer enn vanlig, få i meg litt mat og dropper trening. God bedring!

Lager du saltvannet selv? Hvordan såfall? Bare koker du opp en del vann med en del i salt i? Og hvordan skyller du nesen, bruker du en sånn spesial-greie? (Husker ikke hva det heter?). Takk for det!

Anonymkode: 43787...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lager du saltvannet selv? Hvordan såfall? Bare koker du opp en del vann med en del i salt i? Og hvordan skyller du nesen, bruker du en sånn spesial-greie? (Husker ikke hva det heter?). Takk for det!

Anonymkode: 43787...9ba

Jepp, jeg lager saltvannsblandingen der og da. Jeg heller en flat liten ts salt i et nesehorn (se under, jeg har kjøpt mitt på apoteket) og fyller etter med lunkent vann (ca 40 grader). Jeg skyller vekselvis høyre og venstre nesebor, helt til vannet renner lett gjennom. Dette kan jeg gjøre flere ganger daglig når jeg er forkjølet, og syns det hjelper å skylle rett før jeg legger meg og når jeg står opp. Er jeg skikkelig forkjøla kan jeg ta en runde midt på natta også for å sove bedre. Salt har en bateriedrepende effekt, og gir ikke skade etter langvarig bruk slik nesespray kan gjøre. Neseskyllingen kan forhindre at bakterier setter seg i nesen, og utvikler seg til en bakteriell bihuleinfeksjon.

Jeg veksler på å gurgle varmt eller kaldt saltvann. Er jeg sår i halsen er det behagelig med varmt saltvann, men er jeg irritert og "varm" i halsen er det behagelig å gurgle kaldt saltvann. Jeg holder hodet bakover og prøver å få vannet så langt bak i halsen som mulig uten at jeg svelger det, og prøver å holde ut så lenge jeg greier. Dette har også en bakteriehemmende effekt, og kan bidra til at det ikke fester seg bakterier i luftveier som gir en infeksjon i lunger/hals.

Rhino horn blå nesehorn til neseskylling 1 stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker du nesespray før du legger deg uansett om nesen ikke er tett akkurat da (bare snørrete)?

Jeg bruker nesespray når jeg skal legge meg (bare) hvis jeg er såpass forkjølet at jeg tror jeg vil føle meg tett i løpet av natten. Jeg synes det er veldig ubehagelig å våkne med følelsen av å ikke få puste ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja! Snakket med mamma og hun minte meg på at min mormor sverget til å svelge 10 hele pepper når hun kjente at hun begynte å bli syk. Hun mente i alle fall at det hjalp.

Sist fredag fikk jeg plutselig det velkjente forkjøla-presset over panna og var frossen og småslapp og tenkte at "NEI! Jeg orker ikke å bli syk igjen!" Tok så 1/4-1/2 ts cayennepepper i et halvt glass vann, krøp til sengs med en varmeflaske under dyna og sov som en stein hele natta. Lørdag var jeg frisk som en fisk og merket ingenting. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitaminer har ingen effekt på dette. Det at man føler seg varm og dårlig når man er forkjølet er fordi kroppen kjemper mot. Det er altså kroppens immunforsvar som gjør at man føler seg dårlig. I tillegg skal man ikke styrke immunforsvaret for mye, det kan gi andre negative reaksjoner.

I tillegg vil en haug med c-vitaminer bare skylles ut igjen likevel.

https://www.klartale.no/norge/2023/12/04/hjelper-c-vitamin-mot-forkjolelse/

Når det gjelder ulike kjerringråd og remedier så har jeg liten tro på dem. Det skjer meg flere ganger i året at jeg kjenner "nå blir jeg syk". Hoster, er varm, verker i ledd og føler meg skikkelig dårlig. Noen timer senere, eller senest dagen etter, er jeg helt fin igjen. Hadde jeg da drukket en bestemt te eller tatt noe jeg hadde tro på når det skjedde, så jeg hadde jeg jo fått bekreftet at "det virket", selv om jeg hadde blitt frisk igjen av meg selv uten å ha tatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg kjente i går at noe er på gang på venstre side av halsen. Ømt når jeg svelger, ømt når jeg trykker der. Trolig hoven mandel. Håper ikke det er halsbetennelse på gang 😳😳😳

Vel, min kur er ingefær, sitron og honning. Hadde første kopp i morges (glemte det i går), og jeg kommer til å helle nedpå med det de nærmeste dagene. Vet jo aldri sikkert om det hjelper da 😁🙃😁 Men ingefær ar vel bakteriehemmende effekt, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cognac er det virkemidlet som ikke virker mot forkjølelse.

 

Har nettopp hatt en kraftig runde selv, ikke helt over. Det har blitt både ingefær-te med honning, sterk mat, rødvin og cognac. Noe av det må tydeligvis ha funket, for jeg er bedre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 21.04):

I går så begynte jeg å kjenne at jeg var littegrann sår i halsen og i dag har jeg hatt en del snørr (sorry for TMI!) og er nesten helt tett i neseboret. Jeg lurer derfor på: Hva er deres beste tips til å holde seg mest mulig frisk, eller i det minste unngå å bli sykere og heller bare bli friskere fra nå av? Jeg har fått med meg å holde seg varm, gi kroppen hvile - ikke stresse, drikke te med honning og bruse c-vitamin tabletter i kokende vann også bruke mentholatum på nesen og ta varme dusjer. Flere tips?

Anonymkode: 43787...9ba

Hold deg varm. Svett det ut.

Anonymkode: 7de84...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 21.04):

I går så begynte jeg å kjenne at jeg var littegrann sår i halsen og i dag har jeg hatt en del snørr (sorry for TMI!) og er nesten helt tett i neseboret. Jeg lurer derfor på: Hva er deres beste tips til å holde seg mest mulig frisk, eller i det minste unngå å bli sykere og heller bare bli friskere fra nå av? Jeg har fått med meg å holde seg varm, gi kroppen hvile - ikke stresse, drikke te med honning og bruse c-vitamin tabletter i kokende vann også bruke mentholatum på nesen og ta varme dusjer. Flere tips?

Anonymkode: 43787...9ba

På denne tiden av året blir jeg forkjølet om jeg ikke tar allergimedisin. Ved allergi blir slimhinnene mer mottakelige for virus og bakterier. I mange år var jeg mye forkjøla om våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...