Gå til innhold

NRK - søker psykisk helsehjelp uten å trenge det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/norge/psykiatriprofessor_-vi-er-i-ferd-med-a-snakke-oss-syke-1.16786405

Lien oppfordrer de som tror de sliter til å vente med å oppsøke psykisk helsehjelp eller helsesykepleier.

– I dag går unge altfor tidlig til helsehjelp. Finn en voksen eller en venn og snakk med dem.

– Faren er at de mange som ikke er syke, fortrenger plassene til dem som egentlig trenger det, sier Lien.

Lien mener man må se på hvordan problemene går ut over funksjonsnivået før man eventuelt oppsøker profesjonell hjelp.

– Det er naturlig å være urolig, stressa eller ensom. Hvis du klarer å komme deg opp om morgenen og gå skole og jobb og fungere sånn noenlunde, da er det livsproblemer du sliter med. Hvis du derimot isolerer deg hjemme på rommet over lengre tid, bør du søke hjelp, sier Lien.

Anonymkode: 1e3ac...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/psykiatriprofessor_-vi-er-i-ferd-med-a-snakke-oss-syke-1.16786405

Lien oppfordrer de som tror de sliter til å vente med å oppsøke psykisk helsehjelp eller helsesykepleier.

– I dag går unge altfor tidlig til helsehjelp. Finn en voksen eller en venn og snakk med dem.

– Faren er at de mange som ikke er syke, fortrenger plassene til dem som egentlig trenger det, sier Lien.

Lien mener man må se på hvordan problemene går ut over funksjonsnivået før man eventuelt oppsøker profesjonell hjelp.

– Det er naturlig å være urolig, stressa eller ensom. Hvis du klarer å komme deg opp om morgenen og gå skole og jobb og fungere sånn noenlunde, da er det livsproblemer du sliter med. Hvis du derimot isolerer deg hjemme på rommet over lengre tid, bør du søke hjelp, sier Lien.

Anonymkode: 1e3ac...38d

Sosiale medier har ødelagt ungdommen?

Anonymkode: 50441...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til en privat psykolog som på dagtid jobbet med ungdom. Han sa rett ut at han var så lei av å få inn ungdom med helt vanlige utfordringer som alle har i ungdomslivet. Det vart veldig langt mellom dem som faktisk hadde en psykisk lidelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (25 minutter siden):

Jeg gikk til en privat psykolog som på dagtid jobbet med ungdom. Han sa rett ut at han var så lei av å få inn ungdom med helt vanlige utfordringer som alle har i ungdomslivet. Det vart veldig langt mellom dem som faktisk hadde en psykisk lidelse

Jeg tenker vel at dersom foreldrene eller voksne betaler psykolog av egen lomme så gjør man som man vil, men det offentlige burde ikke belastes med alle hverdagsproblemer. 

Anonymkode: 1e3ac...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tenker vel at dersom foreldrene eller voksne betaler psykolog av egen lomme så gjør man som man vil, men det offentlige burde ikke belastes med alle hverdagsproblemer. 

Anonymkode: 1e3ac...38d

Kanskje er det skadelig å lære fra ung alder at vonde følelser kan man ikke håndtere selv sammen med venner og familie, men at man trenger profesjonelle til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hva er hverdagsproblemer og hva er alvorlig? Hvis problemer ikke blir tatt tak i tidlig kan det føre til psykose senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Det er LITT skummelt å tenke at funksjonsnivå er avgjørende. Vi med tvang kan godt fungere lenge og godt. Noen en hel livsstid. Skal vi ikke ha hjelp på grunn av lidelse? Ikke for hviordan vi fungerer? 

Jeg skjønner jo selvsagt at det må inngripen til når mennesker ikke fungerer altså! Når man er destruktiv, når alt blir kaos og man ikke kan ta vare på seg. Det er selvsagt at de må få hjelp da..

Men det går også mennesker rundt som fungerer "normalt" og sier fra uten å bli tatt på alvor. Før det smeller.

Så det er vanskelig tenker jeg . 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
Kashmir skrev (31 minutter siden):

Det er LITT skummelt å tenke at funksjonsnivå er avgjørende. Vi med tvang kan godt fungere lenge og godt. Noen en hel livsstid. Skal vi ikke ha hjelp på grunn av lidelse? Ikke for hviordan vi fungerer? 

Jeg skjønner jo selvsagt at det må inngripen til når mennesker ikke fungerer altså! Når man er destruktiv, når alt blir kaos og man ikke kan ta vare på seg. Det er selvsagt at de må få hjelp da..

Men det går også mennesker rundt som fungerer "normalt" og sier fra uten å bli tatt på alvor. Før det smeller.

Så det er vanskelig tenker jeg . 

 

Selvfølgelig er funksjonsnivået viktig. Har man en alvorlig tvangslidelse vil det helt klart gå utover funksjonsnivået. Det er ikke dermed sagt at det er det eneste som vurderes. Jeg undres dog noe over hvorfor du ikke er mer påpasselig med å ikke sykeliggjøre mennesker med normalt funksjonsnivå slik som du er med diverse andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
skogbrann skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er funksjonsnivået viktig. Har man en alvorlig tvangslidelse vil det helt klart gå utover funksjonsnivået. Det er ikke dermed sagt at det er det eneste som vurderes. Jeg undres dog noe over hvorfor du ikke er mer påpasselig med å ikke sykeliggjøre mennesker med normalt funksjonsnivå slik som du er med diverse andre. 

Jeg skjønner ikke dette? 

Hva mener du med med siste setning ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ikke avverge senere alvorlige lidelser hvis folk får hjelp til å håndtere og lære seg å håndtere…tenker jeg da

Anonymkode: 6bd96...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan man ikke avverge senere alvorlige lidelser hvis folk får hjelp til å håndtere og lære seg å håndtere…tenker jeg da

Anonymkode: 6bd96...ce2

Man trenger ikke psykolog til alle problemer. Trenger ikke å gå til psykolog bare fordi du har er lei deg etter å ha kranglet med vennen din eller slått opp med kjæresten. 

Dersom alle skal gå til psykolog for sånne småproblemer så tar det selvsagt opp plasser som gjør at de med alvorlige problemer havner lenger bak i køen. 

En annen ting som jeg vet er vanlig blant voksne er at de overdriver problemer de har eller juger om at de er suicidale for å få plass. Og det er helt jævlig stygt og egoistisk gjort for da vil de som faktisk er suicidale få senere hjelp eller bli tatt mindre seriøst når "alle" går rundt å sier de er suicidale. 

Anonymkode: 1e3ac...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Det er LITT skummelt å tenke at funksjonsnivå er avgjørende. Vi med tvang kan godt fungere lenge og godt. Noen en hel livsstid. Skal vi ikke ha hjelp på grunn av lidelse? Ikke for hviordan vi fungerer? 

Jeg skjønner jo selvsagt at det må inngripen til når mennesker ikke fungerer altså! Når man er destruktiv, når alt blir kaos og man ikke kan ta vare på seg. Det er selvsagt at de må få hjelp da..

Men det går også mennesker rundt som fungerer "normalt" og sier fra uten å bli tatt på alvor. Før det smeller.

Så det er vanskelig tenker jeg . 

 

Identifiserer du deg med lidelsen din?

Anonymkode: 4e407...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Det er LITT skummelt å tenke at funksjonsnivå er avgjørende. Vi med tvang kan godt fungere lenge og godt. Noen en hel livsstid. Skal vi ikke ha hjelp på grunn av lidelse? Ikke for hviordan vi fungerer? 

Jeg skjønner jo selvsagt at det må inngripen til når mennesker ikke fungerer altså! Når man er destruktiv, når alt blir kaos og man ikke kan ta vare på seg. Det er selvsagt at de må få hjelp da..

Men det går også mennesker rundt som fungerer "normalt" og sier fra uten å bli tatt på alvor. Før det smeller.

Så det er vanskelig tenker jeg . 

 

Lidelsen og funksjonen går som regel hånd i hånd,så lenge funksjonsvikten skyldes lidelsen

Anonymkode: 1e3ac...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Identifiserer du deg med lidelsen din?

Anonymkode: 4e407...e3e

Apropos hva?? 

Jeg kaller heller ikke det jeg har for lidelse. Jeg lider ikke. Det er en tilstand mer vil jeg si. ( bortsett fra et par ganger i året hvor det blir litt heavy. Og hvem har det ikke heavy et par ganger i året? 🙂 );

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lidelsen og funksjonen går som regel hånd i hånd,så lenge funksjonsvikten skyldes lidelsen

Anonymkode: 1e3ac...38d

Som regel muligens . Men vi kan ikke ignorere unntakene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Apropos hva?? 

Jeg kaller heller ikke det jeg har for lidelse. Jeg lider ikke. Det er en tilstand mer vil jeg si. ( bortsett fra et par ganger i året hvor det blir litt heavy. Og hvem har det ikke heavy et par ganger i året? 🙂 );

Du skriver . Vi med tvang så jeg spurte deg om du identifiserer deg med lidelsen eller sykdommen din eller hva du vil kalle den? 

Anonymkode: 4e407...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er synd er at noen pasienter forblir i systemet for lenge og tar opp plassene til andre som enten aldri får hjelp eller får hjelp for sent.. 

Anonymkode: 4e407...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
Kashmir skrev (44 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette? 

Hva mener du med med siste setning ? 

Du har vært opptatt av å unngå sykeliggjøring, samt å skille mellom normale følelser og sykdom. Derfor er det noe påfallende at du er opptatt av at mennesker som sliter med tvang kan ende med å ikke få hjelp fordi de har et normalt funksjonsnivå. I realiteten bør det ikke være et problem da omfanget av tvangstankene/handlingene må påvirke fungeringen. Tror du skal lete lenge etter en psykisk lidelse som ikke påvirker funksjonsnivået til de som er rammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver . Vi med tvang så jeg spurte deg om du identifiserer deg med lidelsen eller sykdommen din eller hva du vil kalle den? 

Anonymkode: 4e407...e3e

Åja. Jeg skjønner. Jeg har hatt tvangslidekse suden jeg var 6 år; så det er jo en slags integrert del av meg. Men samtidig nei. Min tvang er koko. Det skjønner jeg godt. Uten at jeg syns at jeg er særlig koko ellers. Ga det mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
skogbrann skrev (3 minutter siden):

Du har vært opptatt av å unngå sykeliggjøring, samt å skille mellom normale følelser og sykdom. Derfor er det noe påfallende at du er opptatt av at mennesker som sliter med tvang kan ende med å ikke få hjelp fordi de har et normalt funksjonsnivå. I realiteten bør det ikke være et problem da omfanget av tvangstankene/handlingene må påvirke fungeringen. Tror du skal lete lenge etter en psykisk lidelse som ikke påvirker funksjonsnivået til de som er rammet. 

Ok.. unnskyld. Men du er på et nivå hvor jeg ikke forstår hva du mener? Jeg prøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...