AnonymBruker Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars https://www.forskning.no/lykke-ntb/norge-minst-lykkelige-i-norden-nok-en-gang/2341299 Nok en gang rangeres Norge som det minst lykkelige landet i Norden på FNs lykkekåring. Finland topper listen for sjuende år på rad. Norge blir slått også av Israel, der undersøkelsen ble gjennomført etter Hamas-angrepet og gisseltakingen i oktober i fjor! Norge ville gått ut av kåringen som verdens tredje lykkeligste land hvis det bare var personer over 60 år som deltok i undersøkelsen. Tar man hensyn bare til aldersgruppen under 30 år, ville Norge ha blitt nummer 20! Vi må tilbake til 2017 for å finne Norge som verdens lykkeligste land. Den gang var Erna Solberg (H) statsminister. Så etter at Ap tok over har det gått på dunken med lykken? Anonymkode: 973de...a5a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Det er jo vanskelig for unge å få kjøpt bolig. I tillegg er det masse krav osv som ikke var før. De på over 60 levde i en annen verden og tid da de var unge. De over 60 har gjerne nedbetalt bolig, er pensjonister, har god råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars Ikke sant? Kom ut som opprinnelig utenlandsk og kritiser noe i Norge. Da blir du kappet hodet av og får denne responsen: Vær glad du bor i Norge i et velferdssamfunn og som det beste land ( ? ) i verden. Dra tilbake der du kommer fra 🙃 Jeg tror noen ganger at jeg faktisk er mer glad i Norge enn det den vanlige norske er! Jeg setter så stor pris på kultur med minimalt korrupsjon, mafia og drap. Joda, "vi" har Hells Angels og Bandidos her. Og ingen snakker om det og ingen bryr seg. DET er litt rart. De har nemlig kontroll over politiet i Norge , og det må ikke komme ut. Og andre gjenger som ikke lar seg kontrollere.La gå? Det er ikke mafia her! Jeg tror nordmenns problem er selvgodhet og ignorering av andre. Mye egoisme. Men verre enn mange andre land? Nei 😀 Nordmenn er stort sett bra. Et veldig spesielt folkeslag, og vær stolt av det! Dere må hevde dere selv mer, og heie på hverandre ikke minst. Der er dere flaut dårlige 🤔 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars Del Skrevet 20. mars De eldre i Norge har virkelig trukket stigen opp etter seg. De utnyttet "flertallstyranniet" etter babyboomen som ga dem flertalls-kontroll, til å berike seg selv demokratisk, og sende regningen til mindretallet som er de få barna de lagde som skal få betale i fremtiden. Ikke rart de yngre blir ulykkelige da. De eldre mangler fullstendig bakkekontakt De ga bort råderetten over Norge, inkludert hvilke lover om skal gjelde i Norge, og hva vi kan gjøre med strømmen vår, til EU (og delvis andre organer utenfor EU også) De byttet ut halve befolkningen med nye landsmenn med en annen kultur, halvparten gjorde dette av sympati for folk som må leve i f.eks muslimske land de er det jo veldig synd på, andre halvparten gjorde dette fordi de vil ha slaver til Norge aka lavere lønninger for tjenester de kan kjøpe. F.eks hvorfor betale nrosk lønn for å få huset malt, når en kan betale slavelønn for å få huset malt. Alternativ 2 er selvsagt mye "bedre". De produserte ikke barn, så de få unge som ble produsert vil få ansvaret for en enorm mengde eldre når eldrebølgen slår inn for fullt De innførte (sammen med EU) regler for boliger, som skal redde jordkloden, angivelig, og som tilfeldigvis gjør at boligprisene går til himmels som tilfeldigvis passer dem bra siden de eier bolig, men de som ikke eier bolig, de yngre, vil ha enorme problemer med å kunne kjøpe disse boligene, og noen tenker da bare kjøp bruktbolig, men det går ikke fordi er det boligmangel stiger alle boligprisene ikke bare de nye som skal følge de strengeste reglene (men de eldre boligene må også oppgraderes for millioner men litt frem i tid da men det blir også et problem) Vi er ikke lenger "et folk", vi er bare et stykke jord, som veldig snart vil se ut som en tilfeldig stat i USA. Folk kommer bare til å tenke på seg selv og evt sin familie, samfunnet utenfor det blir bare en utenforstående ting det er om å utnytte til egen fordel, og derfor vil alle tillitsbaserte ting forsvinne. Hvis alle andre, utnytter alle andre, blir du faktisk dum om du ikke også utnytter de rundt deg. Det blir et prisoners dilemma når sånn kultur tar over, og da er det ingen vei tilbake Du kan ikke gå fra USA kultur til Norsk kultur, det er en enveis gate. Anonymkode: 74343...53d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Jeg tenker det må henge sammen med problemer som rammer veldig mange. Blant annet frafall i vgs. Norge har vært oppe i 20% inntill 2019. Det er bedre nå. Norge er spesielt dårligere på å jevne ut forskjeller i skolen. Kanskje det er fordi mye ansvar ligger på foreldrene og elevene selv. Jeg vil tro det frafallet sier noe om hvor mange som føler seg mislykket, selv om mange sikkert klarer seg bra også Island er verre når det gjelder frafall, så forklaringen min henger ikke 100% sammen.Det kan være andre ting der som påvirker. Man skulle tro økonomiske problemer, kriminalitet etc var verre i Sverige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Både covid, krig og dyrtid har nok gjort sitt. Det har jo ikke vært annet enn kriser de siste 4 årene. Det er naturlig at dette påvirker et ungt sinn mer enn oss som har levd noen år. Det har ikke vært lystige overskrifter i media. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): De eldre i Norge har virkelig trukket stigen opp etter seg. Det der påstår omtrent alle unge generasjoner. Det ble sagt da jeg var ung også. Inflasjonen spiste opp studie- og etableringslånene til de som var like gamle som mine foreldre, i løpet av et par år, mens arbeidsmarkedet tok i mot alle, med eller uten utdannelse, med vidåpne armer, Vi sutret litt over det da mange ikke fikk jobb etter høy utdanning på 80-tallet og boligrenten var skyhøy på 90-tallet, men vi tok et skritt om gangen og kom oss videre, akkurat som generasjonen før oss som ble forsinket med mye pga. krigen. AnonymBruker skrev (8 timer siden): De eldre mangler fullstendig bakkekontakt Nok en typisk påstand mellom generasjonene. De unge synes de eldre er utafor, de eldre synes de unge er på ville veier. Sånn har det vært siden tidenes morgen. AnonymBruker skrev (8 timer siden): De produserte ikke barn, så de få unge som ble produsert vil få ansvaret for en enorm mengde eldre når eldrebølgen slår inn for fullt Da de som nå er "eldre", var i den alderen da de fleste får egen familie, lå antall fødsler pr kvinne mellom 1,7 og 2, svært ofte på ca 1,9. Etter 2010 har de pekt rett nedover. Så jeg tviler på at det er bare boomernes skyld at det er mangel på skattebetalere. Det blir urettferdig å kreve at de skulle produsere like mange barn som generasjonene som før det ble allmenn tilgang på prevensjon. Jeg tror nok man bør løfte blikket litt for å finne årsaker til trender i landet og i verden, ikke bare skylde på enkeltmedlemmer av foreldregenerasjonen. Det er ikke så stor innflytelse man har på de store hendelsene. Jeg var voksen under både jappetiden og finanskrisen, men de hadde lite med mitt liv å gjøre. Jeg synes det er lite hyggelig å få skylden for velferdsstatens undergang som representant for eldrebølgen, men jeg fikk ikke velge fødselsåret mitt jeg heller. Jeg tror avviket mellom generasjonenes opplevelse av lykke har mye med forventninger og alternativ å gjøre, ikke bare med situasjonen for den enkelte og i samfunnet. Når man har begynt å følge jevnaldrende til graven med stadig økende hyppighet, legger man mindre vekt på bagateller. Det er helt naturlig. Endret 21. mars av laban 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars laban skrev (1 time siden): Jeg synes det er lite hyggelig å få skylden for velferdsstatens undergang som representant for eldrebølgen, men jeg fikk ikke velge fødselsåret mitt jeg heller. Ja generaliseringer og Kollektiv avstraffelse føles ikke hyggelig på mottaker siden, og rent faktisk er det også ofte galt ovenfor enkeltindivider. Men uten generaliseringer og kollektiv avstraffelse, er det fritt frem for grupper å gjøre forferdelige ting fordi en kan ikke få noen straff, en er bare tilfeldige enkeltindivider som alene aldri kan tas for noe av det gale som ble gjort som gruppe. Tror du er inne på hele problemet, kollektiv avstraffelse er vedtatt galt etisk (bortsett fra mot hvite menn da, men det er offtopic-ish), og derfor har samfunnet gått veien det har gått. Ingen har gjort noe galt, men alt har gått galt, og ingen har ansvar for det som er gjort....og det er flott fordi..... det er vedtatt det riktige å gjøre etisk. Det holder ikke å si at kollektiv avstraffelse er galt etisk (både du og jeg er enige der), spørsmålet er, er mangel på kollektiv avstraffelse noe som vil lede til enda mer galt. Hvis så er kanskje gale ting mindre galt enn ikke-gale ting. Samme problem Ukraina har, de skal vinne en urettferdig krig, og på toppen skal de følge de "godes" meget restriktive regler for hva som er "lov" i krig, mens Russland bare overser reglene. Hvis de gode gjør gode ting føles det sikkert bra, og en kan sikkert si etisk ditt etisk datt er det riktig, men hva blir langtids konsekvensen, og hvis den er dårlig, er det da faktisk etisk riktig å gjøre etisk riktige ting? Noe å filosofere over. Jeg har ikke svaret, bare lufter ideer og prøver å være 1 motstemme til 999999 stemmer som alle er på ditt lag Når ting går galt, tror jeg det er viktig å snu alle stener, hvis ideologien vår er den riktige, hvorfor går ting galt da. Er det mulig vi er på feil side logisk ? Hvem vet. Ikke ta det personlig Anonymkode: 74343...53d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Litt rart å sette de eldres lykke opp mot de unge. Det kan misoppfattes. De fleste eldre mennesker har både barn og barnebarn. Og det mest vanlige er at de ønsker alt det beste for sine etterkommere. Er ganske sikker på at når barn og barnebarn har det bra bidrar det til glede for foreldregenerasjonen og når barn og barnebarn har det vanskelig bringer det bekymring. Anonymkode: e9f86...9d0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
E7H7 Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Kashmir skrev (12 timer siden): Ikke sant? Kom ut som opprinnelig utenlandsk og kritiser noe i Norge. Da blir du kappet hodet av og får denne responsen: Vær glad du bor i Norge i et velferdssamfunn og som det beste land ( ? ) i verden. Dra tilbake der du kommer fra 🙃 Jeg tror noen ganger at jeg faktisk er mer glad i Norge enn det den vanlige norske er! Jeg setter så stor pris på kultur med minimalt korrupsjon, mafia og drap. Joda, "vi" har Hells Angels og Bandidos her. Og ingen snakker om det og ingen bryr seg. DET er litt rart. De har nemlig kontroll over politiet i Norge , og det må ikke komme ut. Og andre gjenger som ikke lar seg kontrollere.La gå? Det er ikke mafia her! Jeg tror nordmenns problem er selvgodhet og ignorering av andre. Mye egoisme. Men verre enn mange andre land? Nei 😀 Nordmenn er stort sett bra. Et veldig spesielt folkeslag, og vær stolt av det! Dere må hevde dere selv mer, og heie på hverandre ikke minst. Der er dere flaut dårlige 🤔 Det er alltid interessert å få en (delvis) utenfra-perspektiv på norske forhold. Å påstå at Hells Angels og Bandidos har «kontroll over politiet i Norge, og det må ikke komme ut» er imidlertid helt fjernt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worriesome Plenty 2 Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Klimaspøkelset henger over de unge. Det koster millioner å få seg ett krypinn. Det er uro og krig, vi har nettop hatt en pandemi. Ikke rart de unge er mindre lykkelige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars E7H7 skrev (1 minutt siden): Det er alltid interessert å få en (delvis) utenfra-perspektiv på norske forhold. Å påstå at Hells Angels og Bandidos har «kontroll over politiet i Norge, og det må ikke komme ut» er imidlertid helt fjernt. Ja, det var muligens noe fjernt. Men nå får de jo holde på uten at de blir tatt for særlig mye da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars Nicklusheletida skrev (3 timer siden): Både covid, krig og dyrtid har nok gjort sitt. Det har jo ikke vært annet enn kriser de siste 4 årene. Men slik at det også vært i andre land. Så akkurat dette burde da ikke påvirke rangeringen? Anonymkode: 973de...a5a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men slik at det også vært i andre land. Så akkurat dette burde da ikke påvirke rangeringen? Anonymkode: 973de...a5a Jeg tror forventningene har litt å si for hvordan slike ting påvirker rangeringen: Hvis en gruppe har sett for seg at 20-årene skulle handle om festing, reising og boligkjøp, kan det gi synlige utslag på lykkefølelsen at det heller ble isolasjon, begrensninger og renteheving. Da hjelper det ikke så mye at vi fortsatt har et fungerende helsevesen og Statens lånekasse for utdanning. I et annet land kan restriksjoner når det gjelder sosialt liv og reising ha mindre betydning, fordi den unge voksengenerasjonen uansett er mer opptatt av om foreldrene holder seg i live slik at de kan finansiere skolegangen deres, og om de i det hele tatt får tilbud om utdanning og dermed en anstendig jobb. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars laban skrev (4 minutter siden): Da hjelper det ikke så mye at vi fortsatt har et fungerende helsevesen og Statens lånekasse for utdanning. I et annet land kan restriksjoner når det gjelder sosialt liv og reising ha mindre betydning, fordi den unge voksengenerasjonen uansett er mer opptatt av om foreldrene holder seg i live slik at de kan finansiere skolegangen deres, og om de i det hele tatt får tilbud om utdanning og dermed en anstendig jobb. Tenker du da på land som Finland, Danmark, Island og Sverige som alle har passert oss på rangeringen? Anonymkode: 973de...a5a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du da på land som Finland, Danmark, Island og Sverige som alle har passert oss på rangeringen? Anonymkode: 973de...a5a Nei, ikke spesielt. Den innbyrdes rangeringen av disse landene har ikke endret seg i noen betydelig grad i løpet av de årene som omfatter pandemi og dyrtid. Det er 7 år siden Norge var øverst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480303-de-unge-i-norge-er-lite-lykkelig-de-eldre-er-veldig-lykkelige/#findComment-4261424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.