Gå til innhold

Lånekassen og Trygdeetaten lite samkjørte

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en venninne i dag. Hun sa at etter at hennes datter ble født, mottok hun fødselsstipend fra Lånekassen. Mannen hennes var i full jobb og tok ut 4- 5 måneder i pappapermisjon med lønn.

Likevel ble lånet hennes for hele perioden (også da mannen hadde lønnet permisjon), omgjort til stipend. Dette kan da ikke være lovlig? Da fikk de dobbel støtte de månedene mannen hadde permisjon. Venninnen min trodde dette var lovlig og at det skulle være slik. Hun hadde ikke hørt noe annet..

Det virker som Lånekassen og Trygdeetaten er lite samkjørte. Slike ting skal ikke kunne skje?

Jeg kan også nevne at jeg hadde store problemer med forholdet Trygdekontoret/ Lånekassen da jeg selv var gravid. Jeg ble 100% syk og mottok sykepenger fra en liten jobb (1200 bto. pr. mnd.) jeg hadde ved siden av studiene. Jeg vet ikke hvor mange papirer og telefoner det ble frem og tilbake for å bevise for Lånekassen at jeg hadde rett på sykestipend..

Kort sagt så hadde ikke Trygdeetaten peiling på reglene i Lånekassen, og Lånekassen hadde ikke peiling på Folketrygdreglene..

Hvorfor er det slik? Lånekassen og Trygdeetaten bør egentlig ha mye med hverandre å gjøre.

Fortsetter under...

Irene Grøneng

At de to stedene ikke har peiling på hverandres regler er riktig - og det skal de for så vidt heller ikke ha så lenge de er organisert som to forskjellige forvaltningsorganer. Det har med ansvar for eventuell feil eller mangelfull informasjon å gjøre.

Når det gjelder fødselsstipend, så ser du av lånekassens nettsider at det har mor i dette tilfellet rett på selv om hun ikke tar permisjon fra studiene.

At de to stedene ikke har peiling på hverandres regler er riktig - og det skal de for så vidt heller ikke ha så lenge de er organisert som to forskjellige forvaltningsorganer. Det har med ansvar for eventuell feil eller mangelfull informasjon å gjøre.

Når det gjelder fødselsstipend, så ser du av lånekassens nettsider at det har mor i dette tilfellet rett på selv om hun ikke tar permisjon fra studiene.

Men det er vel en forutsetning at moren studerer i den tiden faren tar ut permisjon, ellers hadde vel ikke faren fått penger fra Trygdekontoret? Eller??

(Jeg er klar over at mor kan få fødselsstipend fra lånekassen uavhengig om hun studerer eller tar permisjon fra studiene).

Har jeg forstått det riktig da?

Mvh

Irene Grøneng

Men det er vel en forutsetning at moren studerer i den tiden faren tar ut permisjon, ellers hadde vel ikke faren fått penger fra Trygdekontoret? Eller??

(Jeg er klar over at mor kan få fødselsstipend fra lånekassen uavhengig om hun studerer eller tar permisjon fra studiene).

Har jeg forstått det riktig da?

Mvh

Enten at mor studerer på fulltid eller jobber minst 75% eller kombinerer jobb og studier slik at det tildsammen blir full tid. (Dette skal dokumenteres fra studiestedet, ikke fra lånekassen) - eller at mor er for syk til å ta seg av barnet alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...