Gå til innhold

Beste boken du vil anbefale andre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kashmir-

Lærte om Ibsen og Hansun på videregående, og elsker begges bøker, spesielt Sult og Victoria av Hamsun, og Samfunnets støtter og En folkefiende pluss Vildanden av Ibsen. 

Men jeg er også glad i John Irving og da spesielt Hotel New Hampshire og Siderhusreglene.

Men en annen favoritt er Øya av Victoria Bishop. Den gjorde et uutslettelig inntrykk. Vakker historie. 

Endret av Kashmir
Lillemus skrev (1 time siden):

Trilogien "Søsterklokkene", "Hekneveven" og "Skråpånatta" av Lars Mytting. Elsker dem! Jeg kjøper aldri romaner, men denne trilogien er jeg veldig glad for at jeg har i egen, fysisk bokhylle så jeg kan lese den om og om igjen om jeg vil. :D 

Jeg likte også denne godt, men synes treeren ikke på noen måte nådde opp mot de to andre.

Mange bøker har gjort stort inntrykk, og i farten kommer jeg på følgende:

Udødeligheten (The unbearable lightness of being) av Kundera

Den lukkede buk, av Jette Kaarsbøl

Havets katedral, av Ildefonso Falcones

Vindens skygge, Carl Ruiz Zafon

Forbrytelse og straff, av Dostojevskij

Prosessen, av Kafka

De usynlige, av Roy Jacobsen

Vi, de druknede, av Karsten Jensen

Her kunne jeg nok bare fortsatt :).  Ellers veldig glad i Hamsun og diverse andre norske klassikere.

Annonse

Ekstra skrev (7 timer siden):

Jeg likte også denne godt, men synes treeren ikke på noen måte nådde opp mot de to andre.

Enig i det. Det var mest et must å lese for å få med seg hvordan det gikk med figurene. Nesten som når man følger med på en såpeserie. 

Lillemus
Ekstra skrev (7 timer siden):

morsan skrev (28 minutter siden):

Enig i det. Det var mest et must å lese for å få med seg hvordan det gikk med figurene. Nesten som når man følger med på en såpeserie. 

Jeg er enig i at de to første er i en særklasse gode, men likte den tredje også, men jeg skjønner hva dere mener og er enig. :)

Kashmir-
Ekstra skrev (9 timer siden):

Prosessen, av Kafka

Her kunne jeg nok bare fortsatt :).  Ellers veldig glad i Hamsun og diverse andre norske klassikere.

Jeg leste Ut å stjæle hester av Roy Jacobsen. Den boka hører absolutt til blant de beste jeg har lest! 

Kashmir skrev (11 timer siden):

Men jeg er også glad i John Irving

Det er jeg også, men jeg har ikke lest de han har skrevet på 2000-tallet. Jeg har likt alle de andre/eldre godt, unntatt Sirkusbarn.

Dessuten liker jeg John Steinbeck, særlig Vredens druer gjorde sterkt inntrykk.

"Hendelser ved vann" av Kerstin Ekman, som gikk som TV-serie i fjor, er også en knallgod bok, langt mer enn en krim.

Annonse

Ekstra skrev (På 21.3.2024 den 12.33):

Prosessen, av Kafka

Her var det mye gull. Udødeligheten (og Mysterier) pleide jeg å lese i sommerferien, år etter år faktisk 😊 Jeg har ikke lest Den lukkede buk og Vindens skygge, så nå er påskelitteraturen i boks 👌 Har du lest Mi brilliante venninne eller Kvinnen som kledde seg naken for sin kjæreste? Tror du ville likt dem😊

Endret av Kayia
Kashmir-
Ekstra skrev (På 21.3.2024 den 12.33):

Prosessen, av Kafka

Jeg leste Dostojevskij. Vi er nesten pålagt det når vi leser bøker. Jeg slet noe så inn i grønne skauen!  Og så kan jeg ikke legge bort en bok jeg har startet på. Så det var et sant mareritt, ærlig talt. Så...tungt og mørkt og null hunoristisk perspektiv. 

Men jeg så jo at spåket var godt ( mildt sagt og det var oversettelse også. Så ja )

Fristet det ikke å lese flere av ham? 

Kashmir skrev (30 minutter siden):

Jeg leste Dostojevskij. Vi er nesten pålagt det når vi leser bøker. Jeg slet noe så inn i grønne skauen!  Og så kan jeg ikke legge bort en bok jeg har startet på. Så det var et sant mareritt, ærlig talt. Så...tungt og mørkt og null hunoristisk perspektiv. 

Men jeg så jo at spåket var godt ( mildt sagt og det var oversettelse også. Så ja )

Fristet det ikke å lese flere av ham? 

Jeg har lest flere bøker av Dostojevskij, ja. Fantastiske bøker, men kan bli litt tungt når det er et stort persongalleri, og alle personene omtales ved tre ulike navn (fornavn, etternavn og kallenavn), som i Brødrene Karamasov.

Kayia skrev (41 minutter siden):

Her var det mye gull. Udødeligheten (og Mysterier) pleide jeg å lese i sommerferien, år etter år faktisk 😊 Jeg har ikke lest Den lukkede buk og Vindens skygge, så nå er påskelitteraturen i boks 👌 Har du lest Mi brilliante venninne eller Kvinnen som kledde seg naken for sin kjæreste? Tror du ville likt dem😊

Har lest dem ja, hadde mye glede av Mi Briljante venninne, slukte hele serien.

Kos deg med bøkene i påsken! 🐣

Meld gjerne fra om du har flere anbefalinger, gjerne noe av det litt lettere slage, det trengs når man skal på hyttetur med en hel gjeng.

Endret av Ekstra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...