Gå til innhold

Hva skjer om man tar ad uten depresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I 1986 kom fluoxetin (Fontex/Prozac), som det første SSRI på markedet. Den effekten en erfarte på deprimerte gjorde at mange, særlig leger, begynte å bruke Prozac selv om de ikke var deprimerte. De erfarte at de bedret sin funksjon både sosialt og i yrkeslivet.

Dette førte til at P. Kramer skrev sin berømte bok "Listening to Prozac". De som ønsker svar på TS sitt spørsmål, bør lese denne boken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Listening_to_Prozac

AnonymBruker

Jeg tenker at hvis man ikke har ubalanse i hjernen.. at man ikke har for lite serotonin eller dopamin eller noradrenalin eller hva de skal øke så ender man jo opp med for mye dersom man tar der og dermed skaper man en ubalanse som kan GI depresjon eller angst? Eller annet..?

stemmer ikke det @ISW?

og hva da hvis man tar en type som påvirker mange ulike ting er det en fordel eller ulempe mtp balansering?

Anonymkode: a9e80...4f1

Gjest Krøll47
nachnoo skrev (På 21.3.2024 den 19.37):

I 1986 kom fluoxetin (Fontex/Prozac), som det første SSRI på markedet. Den effekten en erfarte på deprimerte gjorde at mange, særlig leger, begynte å bruke Prozac selv om de ikke var deprimerte. De erfarte at de bedret sin funksjon både sosialt og i yrkeslivet.

Dette førte til at P. Kramer skrev sin berømte bok "Listening to Prozac". De som ønsker svar på TS sitt spørsmål, bør lese denne boken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Listening_to_Prozac

Takk for referansen. Det er en teori jeg har hørt om og ble interessert i for en stund tilbake. Jeg vet f.eks. ingenting om hva Cipralex har til felles og ikke med preparatene du nevner der. Er jo så mange ulike typer. Men selv mener jeg at AD har gjort meg til litt supermenneske tidligere, periodevis, men mulig andre vil definere dette som hypomani. Senest for et par måneder siden. Dessverre holdt det bare 6-8 uker. Litt vanskelig å si. Går på det ennå og står fast rundt spørsmålet om jeg skal seponere for så å nyte godt av effekten igjen ved restart om et par måneder, eller om jeg skal øke dosen. Siden jeg allerede har vært på maxdose virker det ikke innlysende å gjøre, men er selvfølgelig nysgjerrig på om det kunne fått meg opp igjen. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...