Gå til innhold

Svært surrete og glemsk - hva kommer det av?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg driver og gjentar meg til folk, der jeg var innlagt hilset jeg på samme ansatte flere ganger. Jeg kunne ha pratet med en ansatt om noe for et par timer siden. Og når vi kom i snakk igjen hadde jeg glemt det og sa det samme på nytt. Jeg kan ha gjort en husoppgave hjemme fot en stund siden, også kommer jeg på at jeg må henge opp klærne etter vask, så ser jeg at jeg allerede har gjort det. Da jeg var innlagt glemte jeg stadig vekk at jeg ikke var på avdelingen jeg bruker å være på, så jeg ble forvirret da jeg gikk ut av rommet og omgivelsene var en annen enn den avdelingen.

Sånn holder det nå på. 

Jeg har hatt psykose, en mild en vil jeg jo si da jeg har vært relativt rolig av meg. Men zyprexa fikk meg ut av det verste i alle fall. Føler hodet mitt har kommet mer på plass og jeg er meg selv igjen. Men jeg har nå uansett fått plass på enhet for psykose i juni for utredning. 

Så til formålet med tråden. Kommer denne surringen av psykosen eller blir man sånn når man går på zyprexa? Jeg bruker 10 mg fast, men har også behovsdose så bruker opp mot 20 mg i døgnet. Bruker lite benzo da jeg opplever at zyprexaen funker bedre. Vival virker ikke på meg. Kan ta 20 mg og fortsatt ikke ha ønsket effekt. Ikke at jeg bruker å ta så mye, men det har skjedd. 

Dere som har peiling på psykose og medisiner hvorfor er jeg nærmest dement? 

Også hører jeg gjerne erfaring fra dere som har fått zyprexa mot psykose.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Glitter endret tittelen til Svært surrete og glemsk - hva kommer det av?

Fortsetter under...

Glitter skrev (29 minutter siden):

Jeg driver og gjentar meg til folk, der jeg var innlagt hilset jeg på samme ansatte flere ganger. Jeg kunne ha pratet med en ansatt om noe for et par timer siden. Og når vi kom i snakk igjen hadde jeg glemt det og sa det samme på nytt. Jeg kan ha gjort en husoppgave hjemme fot en stund siden, også kommer jeg på at jeg må henge opp klærne etter vask, så ser jeg at jeg allerede har gjort det. Da jeg var innlagt glemte jeg stadig vekk at jeg ikke var på avdelingen jeg bruker å være på, så jeg ble forvirret da jeg gikk ut av rommet og omgivelsene var en annen enn den avdelingen.

Sånn holder det nå på. 

Jeg har hatt psykose, en mild en vil jeg jo si da jeg har vært relativt rolig av meg. Men zyprexa fikk meg ut av det verste i alle fall. Føler hodet mitt har kommet mer på plass og jeg er meg selv igjen. Men jeg har nå uansett fått plass på enhet for psykose i juni for utredning. 

Så til formålet med tråden. Kommer denne surringen av psykosen eller blir man sånn når man går på zyprexa? Jeg bruker 10 mg fast, men har også behovsdose så bruker opp mot 20 mg i døgnet. Bruker lite benzo da jeg opplever at zyprexaen funker bedre. Vival virker ikke på meg. Kan ta 20 mg og fortsatt ikke ha ønsket effekt. Ikke at jeg bruker å ta så mye, men det har skjedd. 

Dere som har peiling på psykose og medisiner hvorfor er jeg nærmest dement? 

Også hører jeg gjerne erfaring fra dere som har fått zyprexa mot psykose.

Jeg vet ikke hva det kan komme av. Kanskje det har å gjøre med at hjernen er veldig sliten etter alt du har vært igjennom. I så fall vil det nok bedre seg i takt med at du blir bedre. :)

Jeg bruker Zyprexa mot psykose og bipolaritet. Har bare godt å si om den medisinen, den er veldig effektiv. Virker stabiliserende på alt. Man må bare passe på å ta dem etter forskriftene (note to self 😉) Eneste minus er at den gir meg mer sult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte zyprexa mot psykotiske symptomer (ikke psykose). Den var effektiv og en god medisin. Minuset var at jeg fikk ulvehunger og gikk opp 40 kg😅

Anonymkode: 1560c...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva det kan komme av. Kanskje det har å gjøre med at hjernen er veldig sliten etter alt du har vært igjennom. I så fall vil det nok bedre seg i takt med at du blir bedre. :)

Jeg bruker Zyprexa mot psykose og bipolaritet. Har bare godt å si om den medisinen, den er veldig effektiv. Virker stabiliserende på alt. Man må bare passe på å ta dem etter forskriftene (note to self 😉) Eneste minus er at den gir meg mer sult. 

Ja jeg er nok mentalt sliten. Vet ikke hvor lenge symptomene var såpass at det var psykose, men det er i hvert fall 1,5 måned siden min mor uttrykte bekymring for at jeg hadde/var på vei inn i det. Tilslutt var det så kaotisk at jeg begynte å drikke igjen. Og det hjalp jo ikke på. Og ifølge min mor har jeg vært svært paranoid og kranglete så nå vil hun ikke snakke med meg. 

Jeg synes det virker som en skikkelig bra medisin ja. Har nå fortsatt min mening om universet og sånt, men alt det som gjorde at de sa det var psykose har blitt borte/dempet. 

Bra du har god erfaring med medisinen. Hvordan utarter sulten seg for deg? Jeg har ikke mistet metthetsfølelsen, men allerede 20 min etter et måltid er jeg sulten igjen. Det er vel også doseavhengig. Jeg bruker som sagt 10-20 mg i døgnet. Det er sikkert ikke en sterk dose. Jeg har ikke orket å sette meg inn i medisinen på Felleskatalogen. Har bare fått beskjed om å ta den også har jeg stolt på legen og tatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg brukte zyprexa mot psykotiske symptomer (ikke psykose). Den var effektiv og en god medisin. Minuset var at jeg fikk ulvehunger og gikk opp 40 kg😅

Anonymkode: 1560c...d11

Oi. Det er uaktuelt for meg. Begynner jeg å gå opp så ber jeg om å bytte til Abilify. Men i høyere dose enn tidligere. 

Evt annen antipsykotisk som ikke har den bivirkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Oi. Det er uaktuelt for meg. Begynner jeg å gå opp så ber jeg om å bytte til Abilify. Men i høyere dose enn tidligere. 

Evt annen antipsykotisk som ikke har den bivirkningen.

Jeg byttet til 15 mg Abilify og det fungerer også veldig bra. Jeg er ganske overvektig nå etterpå og klarer ikke å motivere meg til å gå ned i vekt. Det er jeg lei meg for.

Anonymkode: 1560c...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (40 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det kan komme av. Kanskje det har å gjøre med at hjernen er veldig sliten etter alt du har vært igjennom. I så fall vil det nok bedre seg i takt med at du blir bedre. :)

Jeg bruker Zyprexa mot psykose og bipolaritet. Har bare godt å si om den medisinen, den er veldig effektiv. Virker stabiliserende på alt. Man må bare passe på å ta dem etter forskriftene (note to self 😉) Eneste minus er at den gir meg mer sult. 

Kan man bli slik når man er veldig mentslt sliten?

Anonymkode: 68078...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man bli slik når man er veldig mentslt sliten?

Anonymkode: 68078...c4a

Det vil jeg tro.

Anonymkode: 1560c...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I

Glitter skrev (38 minutter siden):

Ja jeg er nok mentalt sliten. Vet ikke hvor lenge symptomene var såpass at det var psykose, men det er i hvert fall 1,5 måned siden min mor uttrykte bekymring for at jeg hadde/var på vei inn i det. Tilslutt var det så kaotisk at jeg begynte å drikke igjen. Og det hjalp jo ikke på. Og ifølge min mor har jeg vært svært paranoid og kranglete så nå vil hun ikke snakke med meg. 

Jeg synes det virker som en skikkelig bra medisin ja. Har nå fortsatt min mening om universet og sånt, men alt det som gjorde at de sa det var psykose har blitt borte/dempet. 

Bra du har god erfaring med medisinen. Hvordan utarter sulten seg for deg? Jeg har ikke mistet metthetsfølelsen, men allerede 20 min etter et måltid er jeg sulten igjen. Det er vel også doseavhengig. Jeg bruker som sagt 10-20 mg i døgnet. Det er sikkert ikke en sterk dose. Jeg har ikke orket å sette meg inn i medisinen på Felleskatalogen. Har bare fått beskjed om å ta den også har jeg stolt på legen og tatt det.

Huff nei, det virker ikke så lurt å drikke når man er i en periode med sårbarhet for psykose. Håper det vil ordne seg snart igjen mellom deg og moren din.

Ja, jeg har også fremdeles tro på "mine ting", men medisiner holder jo dette på avstand sånn at det blir til å leve med. Sånn vil det forhåpentligvis bli for deg også. 

Kort fortalt gjør Zyprexa at jeg spiser mer enn jeg trenger 😛  Får jeg ikke til en tilfredsstillende løsning for dette hos legen, må nok jeg også gå over til et annet AP. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man bli slik når man er veldig mentslt sliten?

Anonymkode: 68078...c4a

Jeg er ingen ekspert på området, men vil tro det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg byttet til 15 mg Abilify og det fungerer også veldig bra. Jeg er ganske overvektig nå etterpå og klarer ikke å motivere meg til å gå ned i vekt. Det er jeg lei meg for.

Anonymkode: 1560c...d11

Ja ok. Overlegen sa at han ville slå ned psykosen ordentlig og stabilt og deretter kunne jeg gå over til noe annet. Abilify regner jeg med.

Jeg er ikke helt i vater ennå for i stad trodde jeg TV ba meg gi mat til hunden for hun skulle hatt mat for 30 min siden. Men i motsetning til før Zyprexa så skjønte jeg etter kort tid at det var bare tull.

Skjønner det er vanskelig for deg å ha blitt så overvektig av medisiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (4 minutter siden):

I

Huff nei, det virker ikke så lurt å drikke når man er i en periode med sårbarhet for psykose. Håper det vil ordne seg snart igjen mellom deg og moren din.

Ja, jeg har også fremdeles tro på "mine ting", men medisiner holder jo dette på avstand sånn at det blir til å leve med. Sånn vil det forhåpentligvis bli for deg også. 

Kort fortalt gjør Zyprexa at jeg spiser mer enn jeg trenger 😛  Får jeg ikke til en tilfredsstillende løsning for dette hos legen, må nok jeg også gå over til et annet AP. 

Jeg er ingen ekspert på området, men vil tro det. 

Ja, det er kanskje ikke sånn at alt forsvinner. Ref innlegget jeg skrev før dette. 

Jeg tenker hvis utredning viser psykoselidelse at jeg skal bruke Abilify. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Ifølge manus så er det bare fordi du har røykt hasj. Har ingen fortalt deg det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (29 minutter siden):

Ifølge manus så er det bare fordi du har røykt hasj. Har ingen fortalt deg det før?

Har ikke røyket siden juni/juli i fjor. 

Men kan ikke utelukke at 7 år med rus av og på har vært med å trigge sykdom hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Glitter skrev (13 minutter siden):

Har ikke røyket siden juni/juli i fjor.

Det spiller ingen rolle ifølge manus. Der står det at alle problemer i verden skyldes hasjrøyking.

(Det står også i pakningsvedlegget at hukommelsessvikt kan være en bivirkning av Zyprexa, men negative bivirkninger av antipsykotika vil jo ikke "medisinmenigheten" her på DOL vite noe om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Det spiller ingen rolle ifølge manus. Der står det at alle problemer i verden skyldes hasjrøyking.

(Det står også i pakningsvedlegget at hukommelsessvikt kan være en bivirkning av Zyprexa, men negative bivirkninger av antipsykotika vil jo ikke "medisinmenigheten" her på DOL vite noe om.)

Det står ingen steder i manus at alle problemer i verden skyldes hasjrøyking. Nå dramatiserer du. Men hasjrøyking er ikke det mest geniale hvis du sliter med div psykiske lidelser da. Vet ikke akkurat om @Glitter er der.

Min eksvenn med paranoid schizofreni kunne med fordel holdt seg unna. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikker du nok? Dehydrering kan gi slike symptomer.

Anonymkode: cf9a9...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Det spiller ingen rolle ifølge manus. Der står det at alle problemer i verden skyldes hasjrøyking.

(Det står også i pakningsvedlegget at hukommelsessvikt kan være en bivirkning av Zyprexa, men negative bivirkninger av antipsykotika vil jo ikke "medisinmenigheten" her på DOL vite noe om.)

Det står det ja. Kanskje jeg skal lese om medisinen. Vil bare ikke lese om bivirkninger også plutselig begynner jeg å kjenne på masse "bivirkninger". 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Det står ingen steder i manus at alle problemer i verden skyldes hasjrøyking. Nå dramatiserer du. Men hasjrøyking er ikke det mest geniale hvis du sliter med div psykiske lidelser da. Vet ikke akkurat om @Glitter er der.

Min eksvenn med paranoid schizofreni kunne med fordel holdt seg unna. 

 

Har blitt psykotisk av hasj noen ganger. Som oftest i mix med amfetamin da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det står ingen steder i manus at alle problemer i verden skyldes hasjrøyking.

Dette må du ta opp med @Trinity80, hun fikk hele styringsdokumentet utlevert en gang. Jeg har måttet grave frem alle småbitene fra forskjellige kilder og sette dem sammen på egen hånd.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drikker du nok? Dehydrering kan gi slike symptomer.

Anonymkode: cf9a9...31f

Ja jeg drikker ganske bra. Ca 0,5 l til hvert måltid. Pluss noen slurker vann her og der. Så vil tro ca 2 l. Men går jo på Litium da så mulig jeg burde drukket mer, men denne surringen har blitt mye verre etter at jeg fikk psykose og ennå verre etter oppstart av Zyprexa. 

Tror jeg konkluderer med at det er kombinasjon av sliten hjerne pga noen uker med psykose (aner egentlig ikke når det ble så ille at det kunne betegnes som psykose. Gled sakte inn i det) og Zyprexa. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (4 minutter siden):

Det står det ja. Kanskje jeg skal lese om medisinen. Vil bare ikke lese om bivirkninger også plutselig begynner jeg å kjenne på masse "bivirkninger". 

Har blitt psykotisk av hasj noen ganger. Som oftest i mix med amfetamin da. 

Nei. Ikke psykotisk nei. Vært litt.. utenfor normalen kanskje. Men jeg røyket aldri mye. Svært lite egentlig. Og jeg ble mest kreativ av det. Og aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...