Gå til innhold

Remeron vs brintellix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg tok remeron en periode, de første par ukene gikk fint men så ble jeg mer og mer angstete og deprimert🌸 slutta på den etter fire mnd. Har det fortsatt veldig dårlig. 
Kan det fungere med en annen ad? Vurdere brintellix- har denne en annen / bedre virkningsmekanimse?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen tanker om dette?

Anonymkode: f8148...a7a

Jeg har ikke prøvd Remeron, men jeg ville bare si at jeg måtte prøve mange ulike AD før jeg fant en som virket litt.

Anonymkode: a11c9...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd Remeron, men jeg ville bare si at jeg måtte prøve mange ulike AD før jeg fant en som virket litt.

Anonymkode: a11c9...08f

Okei.. synes det er merkelig og har gjort meg redd for å prøve noe. Pluss at kanskje det ikke er depresjon på en måte 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke prøvd Remeron, men jeg ville bare si at jeg måtte prøve mange ulike AD før jeg fant en som virket litt.

Anonymkode: a11c9...08f

Hvorfor er det noen ad som ikke virker? De påvirker jo det samme nesten alle sammen. 
Eller betyr null virkning at man ikke har depresjon egentlig?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er det noen ad som ikke virker? De påvirker jo det samme nesten alle sammen. 
Eller betyr null virkning at man ikke har depresjon egentlig?

Anonymkode: f8148...a7a

Antidepressiva har hatt null virkning på meg bortsett fra aggresjon og hypomani. Har vel prøvd 6 stykker. 

Det funker ikke for alle. Jeg måtte ha Litium for bipolar lidelse og da ble ting mye bedre. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Antidepressiva har hatt null virkning på meg bortsett fra aggresjon og hypomani. 

Det funker ikke for alle. Jeg måtte ha Litium for bipolar lidelse og da ble ting mye bedre. 

Jeg fikk lithium sammen med remeronen en liten stund men ikke no effekt da heller🤷‍♀️

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk lithium sammen med remeronen en liten stund men ikke no effekt da heller🤷‍♀️

Anonymkode: f8148...a7a

Hvor lenge er en liten stund og hva var serumkonsentrasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge er en liten stund og hva var serumkonsentrasjon? 

Det husker jeg ikke men var på sykehus så regner med de vet hva de kunne forvente 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kan man fortsatt ha effekt av en annen type?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det husker jeg ikke men var på sykehus så regner med de vet hva de kunne forvente 

Anonymkode: f8148...a7a

Men det tar jo tid å trappe opp Litium også bør man jo gå på det en stund for å se om det hjelper. Kanskje hvis du hadde hatt høyere dose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Men det tar jo tid å trappe opp Litium også bør man jo gå på det en stund for å se om det hjelper. Kanskje hvis du hadde hatt høyere dose. 

De tok meg av den igjen fordi de hadde forventet en annen respons hvertfall

men nå er jeg mest sannsynlig ikke bipolar altså 

er det mulig å få effekt av en annen ad?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De tok meg av den igjen fordi de hadde forventet en annen respons hvertfall

men nå er jeg mest sannsynlig ikke bipolar altså 

er det mulig å få effekt av en annen ad?

Anonymkode: f8148...a7a

Det vet du ikke før du prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (19 minutter siden):

Det vet du ikke før du prøver. 

Nei men kan man få effekt av noe selv om noe ikke funker 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dere det er trygt å prøve brintellix når man ble mer deprimert og angstete utover i behandlingen med remeron? Har brintellix en annen mekanisme? Siden den påvirker andre ting?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 9.51):

Tror dere det er trygt å prøve brintellix når man ble mer deprimert og angstete utover i behandlingen med remeron? Har brintellix en annen mekanisme? Siden den påvirker andre ting?

Anonymkode: f8148...a7a

 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dere det er trygt å prøve brintellix når man ble mer deprimert og angstete utover i behandlingen med remeron? Har brintellix en annen mekanisme? Siden den påvirker andre ting?
 

Eller er det er tegn på at det ikke er depresjon eller at man reagerer negativt på antidepressiva? 
 

skjønner at svaret er «må bare teste», men kjenner det er en terskel pga min erfaring 
 

Har du tanker @ISW

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 9.51):

Tror dere det er trygt å prøve brintellix når man ble mer deprimert og angstete utover i behandlingen med remeron? Har brintellix en annen mekanisme? Siden den påvirker andre ting?

Anonymkode: f8148...a7a

Jeg går nå på Brintellix på det 10. året. Før det har jeg gått på nokså mange ulike antidepressive medisiner, noen i en kort periode av ulike årsaker, andre i flere år. Og, ja, Brintellix virker på en annen måte enn hva Remeron gjør, men hvordan er vel egentlig nokså uvesentlig?

 

Jeg personlig opplever at fordelen med Brintellix, er at bivirkningene ser ut til å være relativt milde sammenlignet med andre SSRI. Om en får virkning av en medisin - det må en nesten avvente og se, og tillate seg å stå på medisinen i minimum 4-6 uker.

 

Når du skal vurdere å starte opp på en ny medisin, kan du tenke: Er det verdt muligheten for å få det bedre eller vil jeg velge den trygge veien, og vite hva jeg har å forholde meg til i tiden fremover? Det er alltid harde fakta når en står overfor valg om medisinutprøving. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Medisiner kan ev. seponeres dersom det viser seg å ha utålelige bivirkninger. Som nevnt, bør Brintellix få mulighet til å virke + litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (8 minutter siden):

Jeg går nå på Brintellix på det 10. året. Før det har jeg gått på nokså mange ulike antidepressive medisiner, noen i en kort periode av ulike årsaker, andre i flere år. Og, ja, Brintellix virker på en annen måte enn hva Remeron gjør, men hvordan er vel egentlig nokså uvesentlig?

 

Jeg personlig opplever at fordelen med Brintellix, er at bivirkningene ser ut til å være relativt milde sammenlignet med andre SSRI. Om en får virkning av en medisin - det må en nesten avvente og se, og tillate seg å stå på medisinen i minimum 4-6 uker.

 

Når du skal vurdere å starte opp på en ny medisin, kan du tenke: Er det verdt muligheten for å få det bedre eller vil jeg velge den trygge veien, og vite hva jeg har å forholde meg til i tiden fremover? Det er alltid harde fakta når en står overfor valg om medisinutprøving. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Medisiner kan ev. seponeres dersom det viser seg å ha utålelige bivirkninger. Som nevnt, bør Brintellix få mulighet til å virke + litt til.

Det er jo sant det- at man kanskje må ts sjansen. Merker bare at den dårlige erfaringen og det faktum at jeg ble skikkelig gradvis  dårlig mens jeg gikk på remeron skremmer meg- og gjør at jeg tenker at det enten ikke er depresjon eller at jeg reagwrer atypisk på alle slike medisiner. Tåler som sagt ikke «ssri» og kan ikle bruke det men de mener brintellix skal være trygt i lav dose.

vet ikke om det er en fordel at brintellix virker på flere ting? At man får en mer balansert virkning liksom 

Kan jeg spørre hva du tar den for? Angst eller depresjon? 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror dere det er trygt å prøve brintellix når man ble mer deprimert og angstete utover i behandlingen med remeron? Har brintellix en annen mekanisme? Siden den påvirker andre ting?
 

Eller er det er tegn på at det ikke er depresjon eller at man reagerer negativt på antidepressiva? 
 

skjønner at svaret er «må bare teste», men kjenner det er en terskel pga min erfaring 
 

Har du tanker @ISW

Anonymkode: f8148...a7a

Brintellix har noen fordeler sammenlignet med SSRI.

1. Du unngår i stor grad bivirkninger som kvalme og diare.

2. Den er typisk ikke så angstskapende som SSRI kan være i oppstarten, og kan også ha noe bedre angstdempende og antidepressiv effekt enn SSRI.

3. Den er lettere å seponere enn SSRI.

4. Den er vektnøytral i motsetning til Remeron.

5. Den er veldig lite aktiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...