Gå til innhold

Remeron vs brintellix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
ISW skrev (12 minutter siden):

Brintellix har noen fordeler sammenlignet med SSRI.

1. Du unngår i stor grad bivirkninger som kvalme og diare.

2. Den er typisk ikke så angstskapende som SSRI kan være i oppstarten, og kan også ha noe bedre angstdempende og antidepressiv effekt enn SSRI.

3. Den er lettere å seponere enn SSRI.

4. Den er vektnøytral i motsetning til Remeron.

5. Den er veldig lite aktiverende.

Er vektperspektivet eneste forskjell fra remeron? Siden jeg som sagt utvikla ganske mye depresjon og ekstrem uro mens jeg gikk på den😵‍💫

 

positivt at den ikke er aktiverende men det er jo heller ikke remeron 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vektperspektivet eneste forskjell fra remeron? Siden jeg som sagt utvikla ganske mye depresjon og ekstrem uro mens jeg gikk på den😵‍💫

 

positivt at den ikke er aktiverende men det er jo heller ikke remeron 

Anonymkode: f8148...a7a

Nei.

Remeron og Brintellix har til felles at de kalles antidepressiver, men ellers er medisinene helt ulike med totalt ulike virkemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Brintellix har noen fordeler sammenlignet med SSRI.

1. Du unngår i stor grad bivirkninger som kvalme og diare.

Kvalme er vel en vanlig bivirkning av Brintellix.

Til TS: Jeg synes Brintellix virker bra mot angst, jeg fikk heller ingen økt angst i starten. Har ingen angst nå. Deilig. Er nesten i overkant bekymringsløs nå. Men min angst kommer veldig i perioder, så jeg vet ikke hvor mye jeg skal tilskrive Brintellix og hvor mye som bare er mindre angst naturlig. Også er det veldig fint å ikke gå opp i vekt. 😊

Anbefaler å prøve den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (4 minutter siden):

Kvalme er vel en vanlig bivirkning av Brintellix.

Ja, men den er en SVÆRT vanlig bivirkning av SSRI. Nesten alle får det.

Brintellix har en farmakologisk egenskap som demper dette. Den blokkerer serotoninreseptorene vi har i mage og tarm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Ja, men den er en SVÆRT vanlig bivirkning av SSRI. Nesten alle får det.

Brintellix har en farmakologisk egenskap som demper dette. Den blokkerer serotoninreseptorene vi har i mage og tarm..

Ok, jeg ble ganske så kvalm av Brintellix, særlig de første dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (45 minutter siden):

Nei.

Remeron og Brintellix har til felles at de kalles antidepressiver, men ellers er medisinene helt ulike med totalt ulike virkemåter.

Da kan det kanskje være håp om effekt av brintellix selv om jeg utvikla mer depresjon og angst på remeron 

og selv om jeg ikke kan bruke andre vanlige ssri 🤞🏼

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (40 minutter siden):

Kvalme er vel en vanlig bivirkning av Brintellix.

Til TS: Jeg synes Brintellix virker bra mot angst, jeg fikk heller ingen økt angst i starten. Har ingen angst nå. Deilig. Er nesten i overkant bekymringsløs nå. Men min angst kommer veldig i perioder, så jeg vet ikke hvor mye jeg skal tilskrive Brintellix og hvor mye som bare er mindre angst naturlig. Også er det veldig fint å ikke gå opp i vekt. 😊

Anbefaler å prøve den. 

🤞🏼😀😀

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor den ikke brukes mer dersom den er så bra som alle skal ha det til? Hva er de skjulte bakdelene?😅

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tåler som sagt ikke «ssri» og kan ikle bruke det men de mener brintellix skal være trygt i lav dose.

Det jeg har hørt generelt om andre medisiner, og som min lege har gjort på opptrapping av noen medisiner for at bivirkninger skal bli mer tolerert, er å starte i en lavest mulig dose og øke veldig sakte. Betydelig langsommere enn hva som er vanlig. Når min lege har dosert medisiner opp langsommere, har jeg enten brukt dobbelt eller tredobbelt så lang tid på å øke doseringen. Hensikten er kun å tolerere bivirkninger bedre (det har vært epilepsimedisiner i mitt tilfelle). Men det kan være noe å diskutere med din lege. Legen din og du har uansett siste ord.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan jeg spørre hva du tar den for? Angst eller depresjon? 

Jeg tar den for tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har ikke vært innlagt siden et halvt år etter at jeg startet opp på den, men det kan være kombinasjonen av medisiner og terapi. Jeg har i dag ingen bivirkninger av Brintellix. Da jeg startet opp på den, hadde jeg litt merkelige drømmer i en ukes tid (ikke mareritt), og etter et par uker merket jeg ikke mer til den.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor den ikke brukes mer dersom den er så bra som alle skal ha det til? Hva er de skjulte bakdelene?😅

Anonymkode: f8148...a7a

Den er fremdeles relativt ny, sammenlignet med f.eks. Efexor, Cipralex og en del av de godt etablerte. Da jeg startet på Brintellix, var den ukjent og valget falt på den primært fordi vi håpet at den ikke ville redusere krampeterskelen. Jeg hadde i 4-5 måneder strevd meg igjennom en medisin som het Fevarin, ekstremt sederende sak. I dag ser jeg at det er en del flere som bruker Brintellix enn for 10 år siden. Jeg tror at en del setter pris på at bivirkningene er relativt milde i det lange løp sammenlignet med en del andre.

 

- men, igjen, vi er alle individuelle. Jeg har hørt om noen få som fikk utålelige bivirkninger. De løste det med å seponere. Var jeg deg, ville jeg ikke la det at jeg sier dette, skremme meg bort fra å få det bedre... Medisiner må en selv prøve på egen kropp før en kan ta en selvstendig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (På 28.3.2024 den 17.00):

Nei.

Remeron og Brintellix har til felles at de kalles antidepressiver, men ellers er medisinene helt ulike med totalt ulike virkemåter.

Vil det si at brintellix kan hjelpe til tross for at remeron ikke gjorde det/gjorde det verre?

de begge påvirker vel både serotonin og noradrenalin- og da er det jo litt merkelig syns jeg, men.

Hva hvis det ikke er en depresjon i form av ubalanse ?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Det jeg har hørt generelt om andre medisiner, og som min lege har gjort på opptrapping av noen medisiner for at bivirkninger skal bli mer tolerert, er å starte i en lavest mulig dose og øke veldig sakte. Betydelig langsommere enn hva som er vanlig. Når min lege har dosert medisiner opp langsommere, har jeg enten brukt dobbelt eller tredobbelt så lang tid på å øke doseringen. Hensikten er kun å tolerere bivirkninger bedre (det har vært epilepsimedisiner i mitt tilfelle). Men det kan være noe å diskutere med din lege. Legen din og du har uansett siste ord.

Jeg tar den for tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har ikke vært innlagt siden et halvt år etter at jeg startet opp på den, men det kan være kombinasjonen av medisiner og terapi. Jeg har i dag ingen bivirkninger av Brintellix. Da jeg startet opp på den, hadde jeg litt merkelige drømmer i en ukes tid (ikke mareritt), og etter et par uker merket jeg ikke mer til den.

Den er fremdeles relativt ny, sammenlignet med f.eks. Efexor, Cipralex og en del av de godt etablerte. Da jeg startet på Brintellix, var den ukjent og valget falt på den primært fordi vi håpet at den ikke ville redusere krampeterskelen. Jeg hadde i 4-5 måneder strevd meg igjennom en medisin som het Fevarin, ekstremt sederende sak. I dag ser jeg at det er en del flere som bruker Brintellix enn for 10 år siden. Jeg tror at en del setter pris på at bivirkningene er relativt milde i det lange løp sammenlignet med en del andre.

 

- men, igjen, vi er alle individuelle. Jeg har hørt om noen få som fikk utålelige bivirkninger. De løste det med å seponere. Var jeg deg, ville jeg ikke la det at jeg sier dette, skremme meg bort fra å få det bedre... Medisiner må en selv prøve på egen kropp før en kan ta en selvstendig vurdering.

Ja må kanskje hoppe i det og prøve.

Har fått beskjed om at jeg ikke kan bruke ssri pga flere ulike mutasjoner. Men likevel var brintellix ok i lav dose 🤷‍♀️

Syns det er skikkelig skummelt siden jeg ble veldig rar av både ssri og remeron. Men er jo åpenbart ikke normal nå heller så😀

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk opp 8kg på 6 uker på remeron, så aldri igjen. Tar brintellix nå. Føler meg flat og tidvis kvalm, ellers ingen bivirkninger. Er på 3. uken.

Anonymkode: 383cf...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gikk opp 8kg på 6 uker på remeron, så aldri igjen. Tar brintellix nå. Føler meg flat og tidvis kvalm, ellers ingen bivirkninger. Er på 3. uken.

Anonymkode: 383cf...e49

Høres ikke ut som en høydare 😝

 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil det si at brintellix kan hjelpe til tross for at remeron ikke gjorde det/gjorde det verre?

de begge påvirker vel både serotonin og noradrenalin- og da er det jo litt merkelig syns jeg, men.

Hva hvis det ikke er en depresjon i form av ubalanse ?

Anonymkode: f8148...a7a

Brintellix har ingen noradrenerg effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ikke ut som en høydare 😝

 

Anonymkode: f8148...a7a

Skal aldri røre remeron igjen, men kan anbefale brintellix sånn sett. Jeg tåler ikke SSRI, men reagerer overraskende greit på brintellix! 

Anonymkode: 383cf...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja må kanskje hoppe i det og prøve.

Har fått beskjed om at jeg ikke kan bruke ssri pga flere ulike mutasjoner. Men likevel var brintellix ok i lav dose 🤷‍♀️

😀

Anonymkode: f8148...a7a

Jeg synes det virker som at legene har gjort en grundig vurdering og kommet med en godt faglig fundert anbefaling.

 

Men - opp til deg, som jeg har påpekt, take it or leave it. Du kan fortsette å ha det slik du har det nå, eller la deg få en sjanse på å få det bedre. Går det ikke som håpet, seponerer du Brintellix igjen.

 

Men, jeg ville forsøke å starte opp med medisiner med et mest mulig åpent sinn, og ikke den innstillingen at "dette går til helvete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (10 timer siden):

Jeg synes det virker som at legene har gjort en grundig vurdering og kommet med en godt faglig fundert anbefaling.

 

Men - opp til deg, som jeg har påpekt, take it or leave it. Du kan fortsette å ha det slik du har det nå, eller la deg få en sjanse på å få det bedre. Går det ikke som håpet, seponerer du Brintellix igjen.

 

Men, jeg ville forsøke å starte opp med medisiner med et mest mulig åpent sinn, og ikke den innstillingen at "dette går til helvete".

Det er nok lurt. Føler bare jeg er så rar og dårlig fra før at jeg ikke kan tukle til noe mer med symptomer. Føles som jeg har mest å tape 

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 30.3.2024 den 7.55):

Jeg synes det virker som at legene har gjort en grundig vurdering og kommet med en godt faglig fundert anbefaling.

 

Men - opp til deg, som jeg har påpekt, take it or leave it. Du kan fortsette å ha det slik du har det nå, eller la deg få en sjanse på å få det bedre. Går det ikke som håpet, seponerer du Brintellix igjen.

 

Men, jeg ville forsøke å starte opp med medisiner med et mest mulig åpent sinn, og ikke den innstillingen at "dette går til helvete".

Men det faktum at jeg ble skikkelig dårlig mens jeg gikk på remeron…? Hva kan det bety?

Og er forstatt dårlig nå to måneder etter. Hvis det var bivirkning av medisinen burde det normalisert seg nå sant?

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 9.09):

Men det faktum at jeg ble skikkelig dårlig mens jeg gikk på remeron…? Hva kan det bety?

Og er forstatt dårlig nå to måneder etter. Hvis det var bivirkning av medisinen burde det normalisert seg nå sant?

Anonymkode: f8148...a7a

Jeg har ikke flere innspill enn de jeg allerede har kommet med. Dette er i så fall spørsmål du må ta opp med legen din.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg har ikke flere innspill enn de jeg allerede har kommet med. Dette er i så fall spørsmål du må ta opp med legen din.

 

Lykke til med valget!

Takk, det er et vanskelig valg🌸

Anonymkode: f8148...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...