Gå til innhold

Hvordan komme ut av selvskading?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke vil svare på spørsmålet mitt ser jeg ingen grunn til å ha tillit til påstanden din i utgangspunktet. Altså var det ingen ytre krefter involvert. For en ytre kraft må alltid utøves av noe eller noen. Som f.eks. organiserte kriminelle eller antidemokratiske aktivister. Helsefagfolk er altfor naive når det gjelder å forstå hvordan disse aktørene målbevisst sikter seg inn mot mennesker i sårbare livssituasjoner, både for direkte vinning og for å destabilisere samfunnet.

Jeg har ikke noe spesielt behov for at du skal ha tillit til det jeg sier jeg opplever. 

Skjønte ikke så mye av resten av det du sier. Hadde ingen relevans til det jeg har delt. 

Det jeg delte var for å belyse at det fins mange årsaker til at et menneske skader seg selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De syr sårene. og de er heldigvis snille og forståelsesfulle. aldri opplevd å bli møtt på en dårlig måte heldigivis

Anonymkode: 003db...b6a

Kan det ha noe med saken å gjøre? At du blir møtt med forståelse og vennlighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Okei. Har du prøvd å ta en kald dusj? Sånn skikkelig kald. Det skal utløse ett eller annet i kroppen som etter dusjen kan virke beroligende. 

Jeg skjønner hva du mener. Alle har behov for omsorg. Det er ingenting galt i det. Kan det hjelpe å ringe en venn eller mental helse/kirken SOS? 

God ide. Har tatt kaldt vann i ansiktet men har ikke prøvd ta en kald dusj

Anonymkode: 003db...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Kan det ha noe med saken å gjøre? At du blir møtt med forståelse og vennlighet? 

Så du mener de ikke burde være vennlige? Du mener de skal være slemme?

Anonymkode: 003db...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

God ide. Har tatt kaldt vann i ansiktet men har ikke prøvd ta en kald dusj

Anonymkode: 003db...b6a

Stå så lenge du klarer. Altså ikke bokstavelig talt. Kanskje 5 minutter? Hvis du klarer bare 1 min så er det bra det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med selvskading da jeg fikk hjelp og behandling for bipolar lidelse

 var innlagt i 2 år for å prøve ut medisiner

til slutt var det litium som hjalp meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener de ikke burde være vennlige? Du mener de skal være slemme?

Anonymkode: 003db...b6a

Heller mer nøytrale. Det er flere som er det. Som ikke gir omsorg og støtte, men heller ikke er slemme. De gjør jobben helt nøytralt. Dette for å unngå at noen selvskader for å få nettopp den omsorgen.

Anonymkode: f8199...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (8 minutter siden):

Jeg sluttet med selvskading da jeg fikk hjelp og behandling for bipolar lidelse

 var innlagt i 2 år for å prøve ut medisiner

til slutt var det litium som hjalp meg

 

Interessant. Jeg begynte på Litium en måned før jeg skadet meg sist. Kanskje den har hjulpet på det? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Heller mer nøytrale. Det er flere som er det. Som ikke gir omsorg og støtte, men heller ikke er slemme. De gjør jobben helt nøytralt. Dette for å unngå at noen selvskader for å få nettopp den omsorgen.

Anonymkode: f8199...168

Min fastlege er veldig bra i denne situasjonen. Vi snakket aldri om hvorfor jeg skadet meg, hvordan jeg hadde det nå, om jeg trengte innleggelse. Vi kunne snakke om vanlige ting, være litt humoristisk. Han behandlet meg som om jeg hadde kuttet meg ved et uhell. Og etter jeg var sydd så dro jeg hjem. 

Altså han gav null "terapi" eller "trøst", men behandlet meg med full respekt. Også kunne jeg bestille time senere hvis jeg trengte en prat. Men det ble ikke noen prat direkte i situasjonen. 

Noen leger på legevakten har villet legge meg inn. Det har jeg alltid takket nei til bortsett fra en gang da jeg skadet meg pga en sovevoldtekt. Men da var det ikke pga skaden, men det jeg var utsatt for. 

Har også opplevd å bli tvangsinnlagt da skaden var så stor at jeg måtte ha blodoverføring. Men da skrev jeg meg ut samme dag som jeg kom. 

Jeg vil ikke legges inn hvis jeg skader meg da jeg ikke vil lære hjernen opp til at hvis jeg skader meg så får jeg innleggelse og omsorg. Hvis jeg har behov for å bli sett og hørt så tar jeg kontakt i forkant at noe skjer. Når jeg alt har skadet meg så er det jo ikke noe å forebygge. Skaden er skjedd så da vil jeg hjem. Eller ville hjem. 

Men det er naturlig at noen som er ensom og har det vondt lengter etter omsorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så du mener de ikke burde være vennlige? Du mener de skal være slemme?

Anonymkode: 003db...b6a

Nei? Selvsagt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (28 minutter siden):

Interessant. Jeg begynte på Litium en måned før jeg skadet meg sist. Kanskje den har hjulpet på det? 

 

Nope, litium fikk jeg etter 2 år, sluttet å skade meg med en gang jeg fikk hjelp selv om jeg ikke var stabil enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må først ville ha en endring og sterkt ønske om å slutte med d

Anonymkode: 3b299...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...