Gå til innhold

Forbigående stressrelaterte paranoide tanker


Sokk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper @Glitter kan svare deg her da jeg har fått inntrykk av at hun har det ganske likt som det du beskriver. 

Anonymkode: 24601...da9

Glitter har en psykotisk episode. Den begynte glidende og ble så definert som psykotisk episode. Det er ikke det samme som Sokk beskriver 

Anonymkode: 745ef...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan forresten legge at grunnen til at jeg lurer sånn på dette er at det er ganske viktig å skjønne om det er noe bipolart jeg strever med (og at stemningsstabiliserende medisin er viktig) eller om det er noe personlighetsproblematikk (og at det er psykoterapi som er veien å gå). Det er ganske viktig å treffe riktig der. Og jeg må liksom tro på det selv også, og ikke føle at jeg har lurt dps til det ene eller det andre. (Ja, for av og til tror jeg at jeg bare manipulerer dem, før det snur og de lurer meg i en felle). Lurer også litt på om jeg kan ha narsisisstiske trekk for jeg er har veldig høye tanker om meg selv til tider og latterlig høye ambisjoner og perfeksjonisme, og narsissister kan vel også være impulsive, og at depresjonene er en slags reaksjon på narsissistisk krenkelse eller noe sånt og at baksiden av narsissismen er disse utrolig mørke tankene om skyld og skam og nedverdigelse som preger depresjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Kan forresten legge at grunnen til at jeg lurer sånn på dette er at det er ganske viktig å skjønne om det er noe bipolart jeg strever med (og at stemningsstabiliserende medisin er viktig) eller om det er noe personlighetsproblematikk (og at det er psykoterapi som er veien å gå). Det er ganske viktig å treffe riktig der. Og jeg må liksom tro på det selv også, og ikke føle at jeg har lurt dps til det ene eller det andre. (Ja, for av og til tror jeg at jeg bare manipulerer dem, før det snur og de lurer meg i en felle). Lurer også litt på om jeg kan ha narsisisstiske trekk for jeg er har veldig høye tanker om meg selv til tider og latterlig høye ambisjoner og perfeksjonisme, og narsissister kan vel også være impulsive, og at depresjonene er en slags reaksjon på narsissistisk krenkelse eller noe sånt og at baksiden av narsissismen er disse utrolig mørke tankene om skyld og skam og nedverdigelse som preger depresjonene. 

Eneste måten du kan få gode og fagkyndige svar på er ved å ta det opp med behandler. På et forum med mer og mindre kunnskapsrike mennesker, ofte subjektivt orienterte, risikerer du å ende med å bli mer forvirret enn du var før du spurte. Svar på spørsmålet kan bare fagpersoner gi skikkelig siden spørsmålet er komplekst og krever kompetanse. Kanskje har du både bipolar og personlighetsutfordringer som krever hver sine behandlinger. Ikke la folk her inne gi deg fasiten på din sykdom og diagnose. Vær modig og legg det frem i sin helhet for behandler 

Anonymkode: 745ef...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eneste måten du kan få gode og fagkyndige svar på er ved å ta det opp med behandler. På et forum med mer og mindre kunnskapsrike mennesker, ofte subjektivt orienterte, risikerer du å ende med å bli mer forvirret enn du var før du spurte. Svar på spørsmålet kan bare fagpersoner gi skikkelig siden spørsmålet er komplekst og krever kompetanse. Kanskje har du både bipolar og personlighetsutfordringer som krever hver sine behandlinger. Ikke la folk her inne gi deg fasiten på din sykdom og diagnose. Vær modig og legg det frem i sin helhet for behandler 

Anonymkode: 745ef...b2e

Det er noe med det at når man har så mange ulike symptomer som kommer og går så er det vanskelig å få sagt alle sammen. Man bare begynner i en ende også kommer man liksom ikke gjennom alt. Også vet jo ikke jeg alltid hva som er viktigst å ta opp. 

Men jeg vurderer å bare ta for meg alle differensialdiagnoser jeg lurer på og si hvilke relevante symptomer jeg har i ulike perioder. Lage skikkelig oversikt. Det fremstår kanskje litt psycho, men kanskje det bidrar til å gi meg ro og tillit til at vi kommer til bunns i saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Det er noe med det at når man har så mange ulike symptomer som kommer og går så er det vanskelig å få sagt alle sammen. Man bare begynner i en ende også kommer man liksom ikke gjennom alt. Også vet jo ikke jeg alltid hva som er viktigst å ta opp. 

Men jeg vurderer å bare ta for meg alle differensialdiagnoser jeg lurer på og si hvilke relevante symptomer jeg har i ulike perioder. Lage skikkelig oversikt. Det fremstår kanskje litt psycho, men kanskje det bidrar til å gi meg ro og tillit til at vi kommer til bunns i saken. 

Ikke psyko å gjøre det. Smart. Har du ingen fastsatt diagnose nå? Føler med deg. Veien til rett hjelp og bedring er ofte lang og drøy tidvis. Masse lykke til

Anonymkode: 745ef...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Sokk skrev (18 minutter siden):

Kan forresten legge at grunnen til at jeg lurer sånn på dette er at det er ganske viktig å skjønne om det er noe bipolart jeg strever med (og at stemningsstabiliserende medisin er viktig) eller om det er noe personlighetsproblematikk (og at det er psykoterapi som er veien å gå). Det er ganske viktig å treffe riktig der. Og jeg må liksom tro på det selv også, og ikke føle at jeg har lurt dps til det ene eller det andre. (Ja, for av og til tror jeg at jeg bare manipulerer dem, før det snur og de lurer meg i en felle). Lurer også litt på om jeg kan ha narsisisstiske trekk for jeg er har veldig høye tanker om meg selv til tider og latterlig høye ambisjoner og perfeksjonisme, og narsissister kan vel også være impulsive, og at depresjonene er en slags reaksjon på narsissistisk krenkelse eller noe sånt og at baksiden av narsissismen er disse utrolig mørke tankene om skyld og skam og nedverdigelse som preger depresjonene. 

Det kan også være psykotiske symptomer å ha høye tanker om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Håper @Glitter kan svare deg her da jeg har fått inntrykk av at hun har det ganske likt som det du beskriver. 

Anonymkode: 24601...da9

Hva mener du? Jeg har ikke borderline lenger og skal utredes for psykose. Så vet egentlig ikke om jeg har noe godt svar å komme med her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 minutter siden):

Det kan også være psykotiske symptomer å ha høye tanker om seg selv.

Haha sant. Og de er jeg mer enn villig til å forsvare overfor en psykiater 😂 Men jeg tror nå de har en rot i virkeligheten, som regel. 

Har et ganske motsetningsfylt og svingende selvbilde (fra «jeg er et geni», «jeg er unik og fantastisk», «er det noen som kan få det til, så er det jeg», «verden ligger for mine føtter», til «jeg er ødelagt», «jeg står i uendelig takknemlighetsgjeld som aldri kan gjøres opp», «har fått tildelt en større andel av arvesynden») i depressive faser, noe som jo også er tegn på pf, men kanskje kan passe med bipolart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Haha sant. Og de er jeg mer enn villig til å forsvare overfor en psykiater 😂 Men jeg tror nå de har en rot i virkeligheten, som regel. 

Har et ganske motsetningsfylt og svingende selvbilde (fra «jeg er et geni», «jeg er unik og fantastisk», «er det noen som kan få det til, så er det jeg», «verden ligger for mine føtter», til «jeg er ødelagt», «jeg står i uendelig takknemlighetsgjeld som aldri kan gjøres opp», «har fått tildelt en større andel av arvesynden») i depressive faser, noe som jo også er tegn på pf, men kanskje kan passe med bipolart. 

Om dette svinger fort er det pf. Om det er bipolart varer det i lengre perioder av ganger med enten oppstemte eller bestemte tankeforstyrrelser. Det du beskriver er mer nært pf enn bipolart 

Anonymkode: 745ef...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke psyko å gjøre det. Smart. Har du ingen fastsatt diagnose nå? Føler med deg. Veien til rett hjelp og bedring er ofte lang og drøy tidvis. Masse lykke til

Anonymkode: 745ef...b2e

Nei, har faktisk ingen diagnose akkurat nå. Har tidligere fått «tilpasningsforstyrrelse» etter innleggelse (mistenker at den vurderingen var skivebom, noe jeg sikkert medvirket til), og «moderat depressiv episode», men nå er det strengt tatt ingenting fordi jeg er ikke deprimert lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om dette svinger fort er det pf. Om det er bipolart varer det i lengre perioder av ganger med enten oppstemte eller bestemte tankeforstyrrelser. Det du beskriver er mer nært pf enn bipolart 

Anonymkode: 745ef...b2e

Det varer stort sett i uker/måneder/år. Men i enkelte perioder kan det være mer vekselvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (8 minutter siden):

Nei, har faktisk ingen diagnose akkurat nå.

Betyr det at tidligere diagnoser er opphevet, eller at du aldri har hatt noen diagnoser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (15 minutter siden):

Haha sant. Og de er jeg mer enn villig til å forsvare overfor en psykiater 😂 Men jeg tror nå de har en rot i virkeligheten, som regel. 

Har et ganske motsetningsfylt og svingende selvbilde (fra «jeg er et geni», «jeg er unik og fantastisk», «er det noen som kan få det til, så er det jeg», «verden ligger for mine føtter», til «jeg er ødelagt», «jeg står i uendelig takknemlighetsgjeld som aldri kan gjøres opp», «har fått tildelt en større andel av arvesynden») i depressive faser, noe som jo også er tegn på pf, men kanskje kan passe med bipolart. 

Svinger du slik i det daglige, eller er det episodisk? 

Det kan si noe om det er bipolart eller knyttet til PF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Betyr det at tidligere diagnoser er opphevet, eller at du aldri har hatt noen diagnoser?

Det betyr at tidligere diagnoser var situasjonsbestemte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Det betyr at tidligere diagnoser var situasjonsbestemte.

Det har jeg aldri hørt om. Kan du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Svinger du slik i det daglige, eller er det episodisk? 

Det kan si noe om det er bipolart eller knyttet til PF. 

De aller mørkeste tankene der kommer bare i depressive perioder. Men troen på egne evner kan svinge litt i løpet av dagen i forbindelse med jobbstress, fra at jeg er kjempedyktig, til «oj, dette var litt vanskelig» og «kanskje jeg ikke er helt egnet i denne jobben». Og fremtidsoptimisme og pessimisme kan svinge i løpet av en dag. Men de der ekstreme dystre tankene er veldig klart forbeholdt depressive perioder på uker/måneder. Og de aller mest selvgode tankene knytter jeg til det jeg har opplevd som (milde) «oppe»-perioder, men de er nok også litt tilstede i normaltilstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt om. Kan du forklare?

Moderat depressiv «episode» = når episoden er over så er diagnosen over. Tilpasningsforstyrrelse i epikrise = grunnlaget for den behandlingen. En diagnose som per definisjon går over av seg selv etter 6 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 minutt siden):

De aller mørkeste tankene der kommer bare i depressive perioder. Men troen på egne evner kan svinge litt i løpet av dagen i forbindelse med jobbstress, fra at jeg er kjempedyktig, til «oj, dette var litt vanskelig» og «kanskje jeg ikke er helt egnet i denne jobben». Og fremtidsoptimisme og pessimisme kan svinge i løpet av en dag. Men de der ekstreme dystre tankene er veldig klart forbeholdt depressive perioder på uker/måneder. Og de aller mest selvgode tankene knytter jeg til det jeg har opplevd som (milde) «oppe»-perioder, men de er nok også litt tilstede i normaltilstanden. 

Det kan jo være du har både bipolar og eupf. Har du og din behandler sett på det som en mulighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (4 minutter siden):

Moderat depressiv «episode» = når episoden er over så er diagnosen over. Tilpasningsforstyrrelse i epikrise = grunnlaget for den behandlingen. En diagnose som per definisjon går over av seg selv etter 6 mnd. 

Hvilken diagnosekode har dette? Gjelder det andre diagnoser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (59 minutter siden):

Kan forresten legge at grunnen til at jeg lurer sånn på dette er at det er ganske viktig å skjønne om det er noe bipolart jeg strever med (og at stemningsstabiliserende medisin er viktig) eller om det er noe personlighetsproblematikk (og at det er psykoterapi som er veien å gå). Det er ganske viktig å treffe riktig der. Og jeg må liksom tro på det selv også, og ikke føle at jeg har lurt dps til det ene eller det andre. (Ja, for av og til tror jeg at jeg bare manipulerer dem, før det snur og de lurer meg i en felle). Lurer også litt på om jeg kan ha narsisisstiske trekk for jeg er har veldig høye tanker om meg selv til tider og latterlig høye ambisjoner og perfeksjonisme, og narsissister kan vel også være impulsive, og at depresjonene er en slags reaksjon på narsissistisk krenkelse eller noe sånt og at baksiden av narsissismen er disse utrolig mørke tankene om skyld og skam og nedverdigelse som preger depresjonene. 

Men har du ikke spurt behandler om dette da? 

Anonymkode: 078bf...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...