Gå til innhold

Angst og uvirkelighetsfølelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dere opplevd dette? Jeg syns det er ekkelt og skremmende og føler det gir meg mer angst

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, har hatt det mye med angst. Helt vanlig å kjenne på egentlig, kan forekomme med depresjon også. 

Anonymkode: e4445...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, har hatt det mye med angst. Helt vanlig å kjenne på egentlig, kan forekomme med depresjon også. 

Anonymkode: e4445...702

Hva har hjulpet for deg? Hvordan opplevde du det?

Jeg får helt panikk av å føle meg utenfor meg selv men samtidig innesperret i meg selv. Om det gir mening

Er mye alene og det blir man jo litt koko av- og får også panikk de gangene jeg møter noen fordi da kjenner jeg enda mer på denne uvirkelighetsfølelsen

 

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få et mer avslappet forhold til egne symptomer. Jobbe med deg selv, og kanskje prøve metakognitiv terapi, eller annen terapi. 

Det er ikke farlig å kjenne på symptomer. Det er helt naturlig hvis du sliter med angst og depresjon, at du opplever symptomer på angst og depresjon. Det kan behandles, og det går over. 

Får du panikkanfall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 time siden):

Du må få et mer avslappet forhold til egne symptomer. Jobbe med deg selv, og kanskje prøve metakognitiv terapi, eller annen terapi. 

Det er ikke farlig å kjenne på symptomer. Det er helt naturlig hvis du sliter med angst og depresjon, at du opplever symptomer på angst og depresjon. Det kan behandles, og det går over. 

Får du panikkanfall? 

Men sånn vedvarende uvirkelihetsfølelse er vel ikke så vanlig? Eller kan det forekomme ved depresjon/angst?

 

ikke anfall nei
 

 

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men sånn vedvarende uvirkelihetsfølelse er vel ikke så vanlig? Eller kan det forekomme ved depresjon/angst?

 

ikke anfall nei
 

 

Anonymkode: 06fa0...5a1

Det kan det. Les her: https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/grubling-depresjon-og-eksistensiell-angst-slik-finner-du-mening-i-livet

Når du skriver panikk så høres det ut som du får panikkanfall. Men det som egentlig skjer er kanskje en spiral av økt grubling og angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (10 minutter siden):

Det kan det. Les her: https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/grubling-depresjon-og-eksistensiell-angst-slik-finner-du-mening-i-livet

Når du skriver panikk så høres det ut som du får panikkanfall. Men det som egentlig skjer er kanskje en spiral av økt grubling og angst?

Ja muligens. Men ganske automstisk- får denne angsten pga uvirkelighetsfølelsen og manglende kontakt og konsentrasjon osv 🤷‍♀️🤯

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja muligens. Men ganske automstisk- får denne angsten pga uvirkelighetsfølelsen og manglende kontakt og konsentrasjon osv 🤷‍♀️🤯

Anonymkode: 06fa0...5a1

Men helt seriøst: les deg opp på metakognitiv terapi. Kanskje det er noe for deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (2 minutter siden):

Men helt seriøst: les deg opp på metakognitiv terapi. Kanskje det er noe for deg 😊

Har faktisk forsøkt det litt.. men får det ikke helt til… 😵‍💫

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har faktisk forsøkt det litt.. men får det ikke helt til… 😵‍💫

Anonymkode: 06fa0...5a1

Er nok enklere med en terapeut 😊 Men det har nok noe for seg å forsøke å vende oppmerksomheten utover, og tenke mindre på egne symptomer og «tilstanden». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (6 minutter siden):

Er nok enklere med en terapeut 😊 Men det har nok noe for seg å forsøke å vende oppmerksomheten utover, og tenke mindre på egne symptomer og «tilstanden». 

Det har det nok. Her denne uvirkelighetsfølelse og ut av/inninmegselv opplevelsen kommer inn- den hindrer litt det fokuset utover. Og gjør meg mer engstelig 

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har det nok. Her denne uvirkelighetsfølelse og ut av/inninmegselv opplevelsen kommer inn- den hindrer litt det fokuset utover. Og gjør meg mer engstelig 

Anonymkode: 06fa0...5a1

Går du ikke i terapi?

Anonymkode: e4445...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har det nok. Her denne uvirkelighetsfølelse og ut av/inninmegselv opplevelsen kommer inn- den hindrer litt det fokuset utover. Og gjør meg mer engstelig 

Anonymkode: 06fa0...5a1

Jeg og har det sånn, det må bare være sånn til det går over hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går du ikke i terapi?

Anonymkode: e4445...702

Det hjelper jo ikke for det her. Er et eller annet «automatisk» som jeg ikke kan gjøre noe med med viljen min. Føles som det er noe som må roes ned i hjernen (med medikament?)

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det hjelper jo ikke for det her. Er et eller annet «automatisk» som jeg ikke kan gjøre noe med med viljen min. Føles som det er noe som må roes ned i hjernen (med medikament?)

Anonymkode: 06fa0...5a1

Nei, det trenger det ikke være. Kommer det av angst/depresjon så kan man gjøre mye selv. Man må jobbe med hodet.

Anonymkode: e4445...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (3 timer siden):

Er nok enklere med en terapeut 😊 Men det har nok noe for seg å forsøke å vende oppmerksomheten utover, og tenke mindre på egne symptomer og «tilstanden».

En annen måte er å tilbringe tid sammen med folk som har praktisert det fra de var barn, og så lære av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

En annen måte er å tilbringe tid sammen med folk som har praktisert det fra de var barn, og så lære av dem.

Jeg selv var en sånn en intil jeg plutselig ble dårlig med det her ja

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det trenger det ikke være. Kommer det av angst/depresjon så kan man gjøre mye selv. Man må jobbe med hodet.

Anonymkode: e4445...702

Men det kommer ikke av angst/depresjon føles det som- får angst av det her

Anonymkode: 06fa0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg selv var en sånn en intil jeg plutselig ble dårlig med det her ja

Har du noen tanker om hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det kommer ikke av angst/depresjon føles det som- får angst av det her

Anonymkode: 06fa0...5a1

Hva skyldes det da?

Anonymkode: e4445...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...