Gå til innhold

Hvorfor får jeg faktura fra dps når jeg har frikort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er systemet kanskje litt tregt å oppdatere?

Anonymkode: a16f3...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen helseforetak er fæle på å gjøre dette.

Du MÅ betale fakturaen selv om du har frikort - men du får ganske raskt pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er det. Men du får bedre svar om du ringer ditt konkrete dps.

Anonymkode: fb72b...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Noen helseforetak er fæle på å gjøre dette.

Du MÅ betale fakturaen selv om du har frikort - men du får ganske raskt pengene tilbake.

Takk

Anonymkode: a16f3...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (7 minutter siden):

Du MÅ betale fakturaen selv om du har frikort - men du får ganske raskt pengene tilbake.

Har du etterprøvd dette juridisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saft Suse! skrev (Akkurat nå):

Er vel bare å ringe og spørre?

Uten å gå for mye i detalj, så ligger ikke denne feilen hos DPS. Det er iblant noe som svikter mellom helseforetakets regnskapssystemer og HELFO. Det pleier å gå seg til etterhvert, og som sagt, så får man pengene tilbake. Det man imidlertid ikke må gjøre, er å la være og betale, og forvente at ingenting skjer. Da blir det fort dyrt, og man slipper ikke unna betalingen selv om man har frikort. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Har du etterprøvd dette juridisk?

Jeg jobbet med dette i noen år back in the days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (Akkurat nå):

Da blir det fort dyrt, og man slipper ikke unna betalingen selv om man har frikort.

Hvor står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (4 minutter siden):

"Når en person i et kalenderår har betalt maksimumsbeløpet eller mer i godkjente egenandeler, har vedkommende rett til frikort resten av kalenderåret. Det betyr at personen ikke skal betale godkjente egenandeler i denne perioden."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

"Når en person i et kalenderår har betalt maksimumsbeløpet eller mer i godkjente egenandeler, har vedkommende rett til frikort resten av kalenderåret. Det betyr at personen ikke skal betale godkjente egenandeler i denne perioden."

 

Det er korrekt - men i dette tilfellet handler det om en teknisk sak rundt fakturaen. Fakturerte egenandeler må betales, men blir refundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (Akkurat nå):

Fakturerte egenandeler må betales, men blir refundert.

Det er ikke det som står i forskriften. Men det kan være greit å melde fra om at man ikke betaler, og oppgi grunnen.

Eventuelle lovstridige "gammel vane" - praksiser på behandlingsstedene skal ikke gå ut over pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det som står i forskriften. Men det kan være greit å melde fra om at man ikke betaler, og oppgi grunnen.

Eventuelle lovstridige "gammel vane" - praksiser på behandlingsstedene skal ikke gå ut over pasientene.

Det kan du og jeg godt være enig i - men faktum er det samme. Betaler du ikke disse fakturaene, går saken til inkasso. Klager du på inkassosaken havner saken i rettssystemet, og der taper man. Jeg har dessverre ganske mange eksempler på det.

En løsning er å gå i skranken og faktisk vise frikortet ditt. Da slipper du fakturaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (2 minutter siden):

Klager du på inkassosaken havner saken i rettssystemet, og der taper man. Jeg har dessverre ganske mange eksempler på det.

Jeg tror du skal diskutere dette med en advokat og ikke med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du skal diskutere dette med en advokat og ikke med meg.

Det er med all respekt du som spør / betviler påstandene mine 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (2 minutter siden):

Det er med all respekt du som spør / betviler påstandene mine 😛

Ja, fordi det du skriver bidrar til å svekke tilliten til rettsstaten. En klage på inkassokrav går ikke automatisk til rettssystemet, og det burde du vite.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Ja, fordi det du skriver bidrar til å svekke tilliten til rettsstaten.

Det er for all del rørende at du verner om tilliten til rettsstaten. Du gjør en nobel jobb. Du skal ha for det altså :)

Men jeg synes du bør prøve saken selv, og ta krangelen med Intrum. En del før deg har prøvd, men ikke vunnet fram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (1 minutt siden):

Men jeg synes du bør prøve saken selv, og ta krangelen med Intrum. En del før deg har prøvd, men ikke vunnet fram.

De sakene du refererer til kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke uttale meg om dem. Men jeg "krangler" mer enn gjerne med et inkassoselskap. Det har jeg gjort før, og hørte aldri noe mer fra dem.

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/kredittopplysning/hvordan-bestrider-jeg-et-inkassokrav-/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...