Gå til innhold

Det er skremmende mye ignoranse..


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

når det gjelder psykiske lidelser. 

Her inne blir det stadig spurt om og også diskutert medikamenter. Det er helt vanlig og lite motforestillinger mot å bruke det. 

Men så... kommer en til inntak av mat og rus. Da blir man fordømt og veldig lite forstått. Fremdeles.

- La vær å ruse deg. 

- det er skuffende at du ruser deg fremfor å fokusere på å bli frisk ( ??? )

- jeg tør ikke snakke om dette ( overspising )

Dere. Vi lever i 2024. Og så uvitende og ignorante er vi enda som over nevnte punkter tyder på ( alt er nevnt her inne )

Hva når ikke reseptbelagte medikamenter virker? Hva med å forstå hva avhengighet virkelig er?  Jeg blir så matt. Av at vi faen ikke har skjønt bedre. Det er forbi trist. Langt forbi...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (11 minutter siden):

når det gjelder psykiske lidelser. 

Her inne blir det stadig spurt om og også diskutert medikamenter. Det er helt vanlig og lite motforestillinger mot å bruke det. 

Men så... kommer en til inntak av mat og rus. Da blir man fordømt og veldig lite forstått. Fremdeles.

- La vær å ruse deg. 

- det er skuffende at du ruser deg fremfor å fokusere på å bli frisk ( ??? )

- jeg tør ikke snakke om dette ( overspising )

Dere. Vi lever i 2024. Og så uvitende og ignorante er vi enda som over nevnte punkter tyder på ( alt er nevnt her inne )

Hva når ikke reseptbelagte medikamenter virker? Hva med å forstå hva avhengighet virkelig er?  Jeg blir så matt. Av at vi faen ikke har skjønt bedre. Det er forbi trist. Langt forbi...

Tror det er svært vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å slite med rus og avhengighet. At de fleste klarer ikke kommer ut av det. Likevel prøver man på nytt. For en gir ikke opp. 

 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (2 minutter siden):

Tror det er svært vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å slite med rus og avhengighet. At de fleste klarer ikke kommer ut av det. Likevel prøver man på nytt. For en gir ikke opp. 

 

 

For meg så har mye vært svært vanskelig å sette seg inn i her @Glitter. Det meste har vært helt ukjent! Faktisk.

Og dette går på meg også... Jeg skriver "vi" 

Jeg får nesten selvforakt... Fyf... og jeg?? 

Nei. Dette skal du ikke forstå deg ihjel på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (41 minutter siden):

når det gjelder psykiske lidelser. 

Her inne blir det stadig spurt om og også diskutert medikamenter. Det er helt vanlig og lite motforestillinger mot å bruke det. 

 

Nei, hvorfor skulle det være det. Antar du ikke er motstander av medikamenter mot somatiske sykdommer.

Anonymkode: 75033...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

Det er generelt vanskelig å sette seg inn i en situasjon som vi selv ikke har følt på kroppen. Det ser jeg ofte... Det er trist, men jeg er ikke overrasket over at det er slik.

 

Det har tatt meg flere år å sette meg litt inn i hvordan rusavhengighet påvirker både psykisk og fysisk helse, men desto mer jeg lærer, desto mer innser jeg at jeg ikke kan/vet...

 

Det jeg synes er skummelt, er at beslutningstakere i samfunnet (politikere) sitter og kun har overfladisk kjennskap til saker, leser delvis rapporter på et par hundre sider og fatter vedtak som har stor betydning for hverdagen til utrolig mange - som at institusjoner legges ned, reglement rundt medisiner endres på etc.

 

Det mest alarmerende eksempelet jeg kommer på i farten, var da politikerne mente at rusavhengige måtte betale egenandel for polikliniske avtaler som andre pasienter, fordi det var viktig å ikke forskjellsbehandle pasientgrupper - alle måtte likebehandles. Men når ulike pasientgrupper sto frem og sa at selvsagt skulle rusavhengige få fritak for egenandel, ble det ordnet. Det vitner om byråkrati fremfor å se den praktiske hverdagen.

 

Vet ikke om det var et slikt svar du tenkte på med å opprette tråden, men... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle det være det. Antar du ikke er motstander av medikamenter mot somatiske sykdommer.

Anonymkode: 75033...f5c

Jeg skrev ikke at det skulle være motforestillinger. Jeg skrev at det ikke var det.

Og rusmisbruk og overspising er også måter å takle ting på. Det skal ikke være skam. De skal ikke bli irettesatt. Det er tragisk  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Det er generelt vanskelig å sette seg inn i en situasjon som vi selv ikke har følt på kroppen. Det ser jeg ofte... Det er trist, men jeg er ikke overrasket over at det er slik.

 

Det har tatt meg flere år å sette meg litt inn i hvordan rusavhengighet påvirker både psykisk og fysisk helse, men desto mer jeg lærer, desto mer innser jeg at jeg ikke kan/vet...

 

Det jeg synes er skummelt, er at beslutningstakere i samfunnet (politikere) sitter og kun har overfladisk kjennskap til saker, leser delvis rapporter på et par hundre sider og fatter vedtak som har stor betydning for hverdagen til utrolig mange - som at institusjoner legges ned, reglement rundt medisiner endres på etc.

 

Det mest alarmerende eksempelet jeg kommer på i farten, var da politikerne mente at rusavhengige måtte betale egenandel for polikliniske avtaler som andre pasienter, fordi det var viktig å ikke forskjellsbehandle pasientgrupper - alle måtte likebehandles. Men når ulike pasientgrupper sto frem og sa at selvsagt skulle rusavhengige få fritak for egenandel, ble det ordnet. Det vitner om byråkrati fremfor å se den praktiske hverdagen.

 

Vet ikke om det var et slikt svar du tenkte på med å opprette tråden, men... ;) 

Takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kashmir skrev (26 minutter siden):

Og rusmisbruk og overspising er også måter å takle ting på. Det skal ikke være skam. De skal ikke bli irettesatt. Det er tragisk 

Nei det må ikke bli sett på som skam, det er et problem noen har. Det er lett å si "Det må du ikke gjøre", ikke lett for den det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (28 minutter siden):

Nei det må ikke bli sett på som skam, det er et problem noen har. Det er lett å si "Det må du ikke gjøre", ikke lett for den det gjelder. 

Ikke sant? Det er det med empati da. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Ikke sant? Det er det med empati da. 

Ja. Det kan noen ganger være vanskelig å sette seg inn i andres situasjoner, man vet ikke hvordan det er før man har prøvd det. Og folk røyker og snuser, det er jo ikke lett å bare slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Ja. Det kan noen ganger være vanskelig å sette seg inn i andres situasjoner, man vet ikke hvordan det er før man har prøvd det. Og folk røyker og snuser, det er jo ikke lett å bare slutte. 

Jeg har måtte gå i meg selv her også. Det jeg fant var ikke bra. Men så lærer vi jo! Du vet jo hvordan jeg kan kjefte... ja. Håpløst. 

Og nei. Det er ikke lett. Langt fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg har måtte gå i meg selv her også. Det jeg fant var ikke bra. Men så lærer vi jo! Du vet jo hvordan jeg kan kjefte... ja. Håpløst. 

Og nei. Det er ikke lett. Langt fra. 

Ja måtte gå i meg selv jeg og, det er ikke lett for dem det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja måtte gå i meg selv jeg og, det er ikke lett for dem det gjelder. 

Nei, det er det ikke. 

Vi kan jo faktisk være glad for at vi tenker over da...tross alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (2 timer siden):

For meg så har mye vært svært vanskelig å sette seg inn i her @Glitter. Det meste har vært helt ukjent! Faktisk.

Og dette går på meg også... Jeg skriver "vi" 

Jeg får nesten selvforakt... Fyf... og jeg?? 

Nei. Dette skal du ikke forstå deg ihjel på. 

Forstod ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

når det gjelder psykiske lidelser. 

Her inne blir det stadig spurt om og også diskutert medikamenter. Det er helt vanlig og lite motforestillinger mot å bruke det. 

Men så... kommer en til inntak av mat og rus. Da blir man fordømt og veldig lite forstått. Fremdeles.

- La vær å ruse deg. 

- det er skuffende at du ruser deg fremfor å fokusere på å bli frisk ( ??? )

- jeg tør ikke snakke om dette ( overspising )

Dere. Vi lever i 2024. Og så uvitende og ignorante er vi enda som over nevnte punkter tyder på ( alt er nevnt her inne )

Hva når ikke reseptbelagte medikamenter virker? Hva med å forstå hva avhengighet virkelig er?  Jeg blir så matt. Av at vi faen ikke har skjønt bedre. Det er forbi trist. Langt forbi...

Det er ikke gitt at slike utsagn har å gjøre med ignoranse. Det kan like gjerne handle om troen på at ethvert menneske har muligheter til å ta valg. Ikke til å velge hva som helst, men til å forsøke å ta ansvar for seg selv og sine omgivelser. 

Noen mennesker har flere utfordringer enn andre, og må kjempe mange flere kamper -  men det gjør dem ikke til fullstendig ofre for sine impulser eller fritak fra ansvar for egne valg.  Det kan sies at "man må gjøre det selv, men man kan ikke gjøre det alene", og i relasjon til andre kan mange jobbe seg mot et godt liv - men det er også fullt mulig å ødelegge sitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (2 minutter siden):

Forstod ikke dette.

Hva forsto du ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (2 timer siden):

Tror det er svært vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å slite med rus og avhengighet. At de fleste klarer ikke kommer ut av det. Likevel prøver man på nytt. For en gir ikke opp. 

 

 

Det er bra å ikke gi opp, ellers er man jo bare lost case. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Hva forsto du ikke? 

Skjønte ikke budskapet ditt. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det er bra å ikke gi opp, ellers er man jo bare lost case. 

Ja er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
frosken skrev (1 minutt siden):

Det er ikke gitt at slike utsagn har å gjøre med ignoranse. Det kan like gjerne handle om troen på at ethvert menneske har muligheter til å ta valg. Ikke til å velge hva som helst, men til å forsøke å ta ansvar for seg selv og sine omgivelser. 

Noen mennesker har flere utfordringer enn andre, og må kjempe mange flere kamper -  men det gjør dem ikke til fullstendig ofre for sine impulser eller fritak fra ansvar for egne valg.  Det kan sies at "man må gjøre det selv, men man kan ikke gjøre det alene", og i relasjon til andre kan mange jobbe seg mot et godt liv - men det er også fullt mulig å ødelegge sitt eget liv. 

Du virker påfallende hard? Jeg syns du kommer med mye bra. Mye riktig og fint. Men du blir litt AI for meg.. Sorry.

Hva med følelser ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (2 minutter siden):

Skjønte ikke budskapet ditt. 

Ja er det. 

Nei. Jeg kan ikke forklare bedre tror jeg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...