Gå til innhold

Til dere som er homofile eller bifile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min sønn fortalte meg i går at han er bi. Han er i starten av tenårene. 

Jeg synes han er modig og har ikke noe imot det i det hele tatt. Men jeg blir bekymret for hans psykiske helse. Han har i utgangspunktet flere risikofaktorer for psykisk uhelse. Nå har han en til. Det er jo kjent at mange som har en annen legning sliter med psyken.

Hva kan jeg som mor gjøre? Hvilke råd ville dere gitt en ung gutt som bare har fortalt dette til helsesykepleier og mor?

Anonymkode: c0fde...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min sønn fortalte meg i går at han er bi. Han er i starten av tenårene. 

Jeg synes han er modig og har ikke noe imot det i det hele tatt. Men jeg blir bekymret for hans psykiske helse. Han har i utgangspunktet flere risikofaktorer for psykisk uhelse. Nå har han en til. Det er jo kjent at mange som har en annen legning sliter med psyken.

Hva kan jeg som mor gjøre? Hvilke råd ville dere gitt en ung gutt som bare har fortalt dette til helsesykepleier og mor?

Anonymkode: c0fde...8d8

At han bare kan være den han er og si at du er stolt av han som fortalte det, har selv en transdatter som jeg er veldig stolt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det  å være bi er ingen big deal. Det går fint, du trenger vel ikke å gjøre noe med det. Min mening 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det er null problem bortsett fra litt hets iblant fra homofile 🙃 det er heller ikke noe psykisk problem! Du stresser uten grunn, og dét er feilen du gjør nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan jeg som mor gjøre? Hvilke råd ville dere gitt en ung gutt som bare har fortalt dette til helsesykepleier og mor?

Gratulere ham med at han har langt bedre utvalg av seksualpartnere enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Gratulere ham med at han har langt bedre utvalg av seksualpartnere enn de fleste.

Ikke nødvendigvis. Ikke gitt at den andre vil ha en som er bi. 

Anonymkode: 5a3da...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Ikke gitt at den andre vil ha en som er bi. 

Kanskje ikke i et langvarig forhold, nei, men i dag og i den generasjonen han tilhører tror jeg andelen som ville hatt problemer med det er forsvinnende liten. Og har man tilfeldig sex eller uforpliktende forhold er dette neppe informasjon som engang vil bli nevnt. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å være sammen med ei bifil kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (12 minutter siden):

Gratulere ham med at han har langt bedre utvalg av seksualpartnere enn de fleste.

Fordi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke i et langvarig forhold? Det er ikke selvsagt at man må flokse fra den ene til den andre selv om man er bifil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Osten skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke i et langvarig forhold? Det er ikke selvsagt at man må flokse fra den ene til den andre selv om man er bifil.

Joda  For "utvalget er jo uendelig" 

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Joda  For "utvalget er jo uendelig" 

🙄

Haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Fordi? 

Poenget var simpelthen at TS burde frame dette som noe ok og positivt, ikke som noe skummelt som f.eks. kunne føre til mer psykiske problemer. At hun skulle si akkurat dette var tongue in cheek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Poenget var simpelthen at TS burde frame dette som noe ok og positivt, ikke som noe skummelt som f.eks. kunne føre til mer psykiske problemer. At hun skulle si akkurat dette var tongue in cheek.

Javel. 

Jeg har bestent meg for å ikke bli fort irritert i dag og også unngå konfrontasjon og " kverulering" 

Så okay. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg har bestent meg for å ikke bli fort irritert i dag og også unngå konfrontasjon og " kverulering" 

 

Synd hvis du ble irritert av det, og vanskelig å forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Poenget var simpelthen at TS burde frame dette som noe ok og positivt, ikke som noe skummelt som f.eks. kunne føre til mer psykiske problemer. At hun skulle si akkurat dette var tongue in cheek.

Kjempe fint sagt, støttes 100%. til ts: Gratuler vedkommende og snakk om guttekjærester og jentekjærester som det mest normale i verden. Ikke stakkarsliggjør, han har ikke fått pesten, vær glad, og hei litt på ham. Dere har tydeligvis et godt forhold når han er så åpen med deg, plei det forholdet. "Ert" ham litt med stort utvalg og lignende... Normaliser bifiliteten. Og hei på deg selv for at han er åpen med deg

Anonymkode: 88f9e...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at det ikke alltid er absolutte verdier angående legning. Verdiene kan fluktuere og også i løpet av livet. Jeg velger å se på dette som et spekter mellom f.eks. 0 og 100, hvor noen selvfølgelig har en absolutt verdi (sett at 0 er fullstendig heterofil og 100 er fullstendig homofil), men slett ikke alle.

Noen er heterofile, men kunne f.eks. tenkt seg ett eller annet med en av samme kjønn, selv om man ikke ønsker seg en kjæreste av samme kjønn. Noen er homofile, men kunne kanskje ligget med en av det motsatte kjønn. Noen er bifile men med en preferanse en av veiene, disse er kanskje mellom 40 og 60 på spekteret. Og noen preferanser kan som sagt fluktuere gjennom livet og er ikke hogget i stein.

Felles for alle er at alle på dette spekteret er 100% normale og likeverdige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (27 minutter siden):

Felles for alle er at alle på dette spekteret er 100% normale og likeverdige

100% enig i den uttalelsen. Jeg regner med at en av grunnene til at sønnen min har fortalt meg dette allerede er at han vet at jeg er helt ok med det. Faktisk tok jeg han med i byens første pride tog da han var yngre, så det har han allerede vært med på.

Men til dere som mener jeg overdriver så er det et faktum at mennesker som har en annen legning også har en stor sårbarhet når det kommer til psykisk uhelse. Les feks Udir, Legeforeningen, forskning.no og Statistisk sentralbyrå. Så mange som en av tre har psykiske vansker.

I tillegg har min sønn allerede hatt en psykiatrisk diagnose, han er barn av to psykisk syke foreldre og han har vært under tiltak fra barnevernet bla bodd utenfor hjemmet. Alle disse faktorene er sårbarheter i seg selv. Nå er de kombinert.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å forebygge at han får større utfordringer med psyken enn han allerede har hatt/har.

Anonymkode: c0fde...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

100% enig i den uttalelsen. Jeg regner med at en av grunnene til at sønnen min har fortalt meg dette allerede er at han vet at jeg er helt ok med det. Faktisk tok jeg han med i byens første pride tog da han var yngre, så det har han allerede vært med på.

Men til dere som mener jeg overdriver så er det et faktum at mennesker som har en annen legning også har en stor sårbarhet når det kommer til psykisk uhelse. Les feks Udir, Legeforeningen, forskning.no og Statistisk sentralbyrå. Så mange som en av tre har psykiske vansker.

I tillegg har min sønn allerede hatt en psykiatrisk diagnose, han er barn av to psykisk syke foreldre og han har vært under tiltak fra barnevernet bla bodd utenfor hjemmet. Alle disse faktorene er sårbarheter i seg selv. Nå er de kombinert.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å forebygge at han får større utfordringer med psyken enn han allerede har hatt/har.

Anonymkode: c0fde...8d8

Dette vet vi om, vi vet statistikkene, alle som er skeiv kjenner til rapportene og statistikkene. Det vi sier er at ikke behandle ham med utgangspunkt i rapportene. Vær en vanlig pårørende, akkurat slik du til nå har vært :) 

Anonymkode: 88f9e...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å være sammen med ei bifil kvinne

Jeg kunne ikke vært sammen med en bifil mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg velger å tro at det ikke alltid er absolutte verdier angående legning. Verdiene kan fluktuere og også i løpet av livet. Jeg velger å se på dette som et spekter mellom f.eks. 0 og 100, hvor noen selvfølgelig har en absolutt verdi (sett at 0 er fullstendig heterofil og 100 er fullstendig homofil), men slett ikke alle.

Jeg tror mange er fullstendig 0 eller 100. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...