Gå til innhold

Flere anerkjente fysikere og matematikere mener det er sannsynlig at vi lever i en simulert verden - Hva tror du?

Tror du vi lever i en simulert verden?  

6 stemmer

1. 1. Tror du vi lever i en simulert verden?

• Ja!
      0
    • Sannsynligvis
      0
    • Kanskje?
      3
    • Sannsynligvis ikke
      1
    • Nei!
      2

Anbefalte innlegg

slabbedask

https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549

Hvorfor har vi så lett for å akseptere at det finnes en Gud, en skaper, men ikke at vi er simulert?

Neil deGrasse Tyson, astrofysiker og verdens mest kjente vitenskapsformidler, tror det er omtrent 50 prosent sjanse for at vi bare er data.

Elon Musk, derimot, tror sjansen for at han selv og resten av menneskeheten lever i en fysisk virkelighet, er én til en milliard.

Norske Inga Strümke har en doktorgrad i partikkelfysikk, og forsker nå på kunstig intelligens ved NTNU. Hun har vunnet formidlingspris, er en ettertrakta foredragsholder og podkast-/radiogjest, og er rett og slett ei lynskarp dame.

– Tror du vi lever i ei simulering?

– Det er lite tilfredsstillende å tro. Grunnen til at jeg driver med realfag er at jeg da ikke trenger å tro på noe.

– Joda, men sett deg selv i en situasjon der du blir tvunget til å velge det ene eller det andre alternativet. Simulering eller ikke simulering?

– Jeg hadde tippa simulering.

Det universet vi befinner oss i, kan vi argumentere for at har - om det er virkelighet eller simulering - ei oppløsning. Et rammeverk, og en tilmålt mengde ressurser.

– Lyshastigheten er så spektakulært lav sammenligna med størrelsen på universet.

Det er ikke avstandene i universet som er for store, det er lyset som går for sakte.

– Skulle nesten tro noen gjorde sitt beste for å holde oss der vi er.

Datakraft koster ressurser. Når Inga lager ei simulering vil hun gjøre den så effektiv som mulig.

Hvis vi er simulerte mennesker i et simulert univers, kan vi gå ut fra at de som har laga simuleringa også har gjort den så effektiv som mulig. Det er ikke noe vits i å bruke masse ressurser på å gjøre Andromeda-galaksen så detaljert som mulig, når vi uansett bare skimter den som en liten lysflekk på himmelen.

– Rammeverket vårt - lyshastigheten og plancklengden, er for meg et tegn på at vi lever i ei simulering.

Endret av slabbedask

Fortsetter under...

AnonymBruker

Joa mye som ikke gir mening angående fysikken. 

Men, da får du bare et nytt problem, hvem lagde simuleringen ? og hvordan ble/det som lagde simuleringen til ?

Er nok umulig å vite noe av dette her, inkludert sannsynlighetene i en eller andre retningen. Mitt svar er "vet ikke"

Anonymkode: f4afd...edc

Kashmir-

Bryr meg ikke 😀 spiller det noen rolle? 

Nei. Å leve et liv er nok. Å tenke på om det er noe mer, noe annerledes eller what ever er ikke min greie. Det er ikke noe ønske eller savn hos meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...