Gå til innhold

Depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er mye snakk om at depresjon er tanker og grubling og bekymringer og at man er «lei seg». 

Men kan man ha en depresjon som manifesterer seg annerledes enn at man er tydelig lei seg hele tiden? Altså stemningsleiet er uten tvil nedstemt, men kan man «ta det» mer på symptomer? Som f.eks flate og fraværende følelser, apati, uro, kognitive vansker..?

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (26 minutter siden):

Ja. Jeg har omtrent full score på de fleste der. 
Men det er nå en ting- oog også noe jeg ikke klarer helt å forholde meg til på en måte, fordi jeg er så inni tilstanden og og føler meg generelt fjern og frakoblet og det er som at hverken hodet eller sansene fungerer.  Kanskje det er derfor det er vanskelig å kalle det «lei meg», siden det er så fjernt og dødt bare
 

Og en annen ting jeg også tenkte å spørre om - handler om at jeg ikke orker tanken på andre folk, og hvis jeg må møte noen så føler jeg meg bare enda verre. Er dette evt normalt ved depresjon? Jeg føler at før hvis man har vært i dårlig humør etc så har det jo hjulpet å komme seg ut eller snakke med noen. Men nå er systemet bare fullstendig dødt for alt av inntrykk og følelser og så blir det panikk og forverring istedet

Jeg husker ikke hvordan jeg pleide å være

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Jeg har omtrent full score på de fleste der. 
Men det er nå en ting- oog også noe jeg ikke klarer helt å forholde meg til på en måte, fordi jeg er så inni tilstanden og og føler meg generelt fjern og frakoblet og det er som at hverken hodet eller sansene fungerer.  Kanskje det er derfor det er vanskelig å kalle det «lei meg», siden det er så fjernt og dødt bare
 

Og en annen ting jeg også tenkte å spørre om - handler om at jeg ikke orker tanken på andre folk, og hvis jeg må møte noen så føler jeg meg bare enda verre. Er dette evt normalt ved depresjon? Jeg føler at før hvis man har vært i dårlig humør etc så har det jo hjulpet å komme seg ut eller snakke med noen. Men nå er systemet bare fullstendig dødt for alt av inntrykk og følelser og så blir det panikk og forverring istedet

Jeg husker ikke hvordan jeg pleide å være

Anonymkode: c075c...2cd

Det høres ut som du har en alvorlig depresjon og du trenger hjelp raskt. Kan du få bestilt en time hos fastlegen rett over påske?

Du kan ikke ha det sånn som dette. Hjelp finnes.

Hvis du trenger noen å snakke med i påsken kan du ringe en hjelpetelefon når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger når man er deprimert føler man seg nesten hudløs. Alt av inntrykk og følelser går rett inn og man klarer ikke å verge seg. Det er nesten som om man mangler et filter. Det er veldig slitsomt, vet ikke om det er sånn du føler det?

Anonymkode: 31d1c...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger når man er deprimert føler man seg nesten hudløs. Alt av inntrykk og følelser går rett inn og man klarer ikke å verge seg. Det er nesten som om man mangler et filter. Det er veldig slitsomt, vet ikke om det er sånn du føler det?

Anonymkode: 31d1c...89d

Føler det kanskje heller motsatt, det er et stort filter mellom både meg og virkeligheten og mellom meg og meg selv. 

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (11 minutter siden):

Det høres ut som du har en alvorlig depresjon og du trenger hjelp raskt. Kan du få bestilt en time hos fastlegen rett over påske?

Du kan ikke ha det sånn som dette. Hjelp finnes.

Hvis du trenger noen å snakke med i påsken kan du ringe en hjelpetelefon når du vil.

Huff nei. Ja mener du det er symptomer på depresjon?

Blir desperat etter at hodet og kroppen skal respondere på et eller annet..Og at ikke alt skal føles fremmed. Og for at hodet skal fungere kognitivt og klart igjen.

Jeg føler jeg blir deprimert av det- men kanskje det er det som er depresjon? Litt det jeg sikta til i HI

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff nei. Ja mener du det er symptomer på depresjon?

Blir desperat etter at hodet og kroppen skal respondere på et eller annet..Og at ikke alt skal føles fremmed. Og for at hodet skal fungere kognitivt og klart igjen.

Jeg føler jeg blir deprimert av det- men kanskje det er det som er depresjon? Litt det jeg sikta til i HI

Anonymkode: c075c...2cd

Hvis du har en snittscore på mer enn 3,5 av 6 poeng på de spørsmålene jeg viste, så har du pr definisjon en alvorlig depresjon.

Jeg tror alle mennesker og alle depresjoner er ulike. Noen får mer fysiske symptomer, andre får mer kognitive symptomer og noen får mer tristhet og gråt. Andre igjen blir numne og følelsesløse og likegyldige. Eller aggressive.

Uansett trenger du hjelp. Nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du ikke utbrent da? 

Anonymkode: 7a2fa...350

Tror du det? Har tenkt at jeg må være deprimert 

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Hvis du har en snittscore på mer enn 3,5 av 6 poeng på de spørsmålene jeg viste, så har du pr definisjon en alvorlig depresjon.

Jeg tror alle mennesker og alle depresjoner er ulike. Noen får mer fysiske symptomer, andre får mer kognitive symptomer og noen får mer tristhet og gråt. Andre igjen blir numne og følelsesløse og likegyldige. Eller aggressive.

Uansett trenger du hjelp. Nå.

Eller alle sammen😵‍💫

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du det? Har tenkt at jeg må være deprimert 

Anonymkode: c075c...2cd

Jeg tror en skal være litt varsom med å bli diagnostisert på nett. Ta heller kontakt med legen din, det kan være andre ting enn depresjon dette.

Anonymkode: 7a2fa...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror en skal være litt varsom med å bli diagnostisert på nett. Ta heller kontakt med legen din, det kan være andre ting enn depresjon dette.

Anonymkode: 7a2fa...350

Jeg synes det er greit at man tar en MADRS selvtest og bruker den som underlag i dialog med fastlegen. Uansett her har TS et stort lidelsestrykk og rådet om å oppsøke fastlege snarest er valid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er greit at man tar en MADRS selvtest og bruker den som underlag i dialog med fastlegen. Uansett her har TS et stort lidelsestrykk og rådet om å oppsøke fastlege snarest er valid.

Syns det er ugreit å anbefale. Kun helsepersonell skal diagnostisere. 

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er ugreit å anbefale. Kun helsepersonell skal diagnostisere. 

Anonymkode: 4248b...155

Ugreit å anbefale og gå til fastlegen og legge ut en link til en selvtest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (6 minutter siden):

Ugreit å anbefale og gå til fastlegen og legge ut en link til en selvtest?

Ugreit å anbefale selvtest for å diagnostisere seg selv og gradere en depresjon. Det skal helsepersonell gjøre. Å anbefale fastlege er supert, det er veien å gå

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ugreit å anbefale selvtest for å diagnostisere seg selv og gradere en depresjon. Det skal helsepersonell gjøre. Å anbefale fastlege er supert, det er veien å gå

Anonymkode: 4248b...155

Jeg synes denne holdningen minner om Kvinneguiden. Jeg er glad vi har kommet litt lengre her og har mer takhøyde.

Mange brukere her har kompetanse, helsepersonell eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror en skal være litt varsom med å bli diagnostisert på nett. Ta heller kontakt med legen din, det kan være andre ting enn depresjon dette.

Anonymkode: 7a2fa...350

Selvsagt har jeg kontakt med legen min. 
Men når du slenger ut at det kan være andre ting så vil jeg gjerne at du kan nevne hva du eventuelt tenker på, ikke for at jeg skal diagnostisere selv, men for at jeg kan ta med disse hypotesene til legen.  De er ikke alltid så gode på slikt og det blir jo fort satt  i depresjons-båsen 

 

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg synes denne holdningen minner om Kvinneguiden. Jeg er glad vi har kommet litt lengre her og har mer takhøyde.

Mange brukere her har kompetanse, helsepersonell eller ikke.

Jeg setter veldig pris på nettopp det

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...