Gå til innhold

Depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt har jeg kontakt med legen min. 
Men når du slenger ut at det kan være andre ting så vil jeg gjerne at du kan nevne hva du eventuelt tenker på, ikke for at jeg skal diagnostisere selv, men for at jeg kan ta med disse hypotesene til legen.  De er ikke alltid så gode på slikt og det blir jo fort satt  i depresjons-båsen 

 

Anonymkode: c075c...2cd

Du hadde en hyggelig tone må jeg si? Slenger ut av meg du, bevares? Jeg har nevnt hva annet jeg mener. Å bli diagnostisert av hobby-psykologer på nett tror jeg egentlig ikke er så bra, da ville jeg heller byttet lege og tatt det med vedkommende. 

Anonymkode: 7a2fa...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (51 minutter siden):

Jeg synes denne holdningen minner om Kvinneguiden. Jeg er glad vi har kommet litt lengre her og har mer takhøyde.

Mange brukere her har kompetanse, helsepersonell eller ikke.

Vel, jeg er enig med deg og tar full selvkritikk. Gikk med ubehag i magen etter å ha postet mitt kvinneguiden-aktige innlegg. Logget meg inn igjen for å beklage. Jeg var for kjapp og åpenbart påvirket av tidens tann (eller kg). Sorry ISW. Rådet ditt er helt fint. Jeg bommet i dag. 

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du hadde en hyggelig tone må jeg si? Slenger ut av meg du, bevares? Jeg har nevnt hva annet jeg mener. Å bli diagnostisert av hobby-psykologer på nett tror jeg egentlig ikke er så bra, da ville jeg heller byttet lege og tatt det med vedkommende. 

Anonymkode: 7a2fa...350

Oi beklager, det var ikke sånn ment. Jeg ble bare litt redd når du skrev «kan være noe annet dette».

Men da var det eventuelt utbrent du mente? Kan dette være symptomer på det? Det kan godt hende det er det også..🥲

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (12 timer siden):

Hvis du har en snittscore på mer enn 3,5 av 6 poeng på de spørsmålene jeg viste, så har du pr definisjon en alvorlig depresjon.

Jeg tror alle mennesker og alle depresjoner er ulike. Noen får mer fysiske symptomer, andre får mer kognitive symptomer og noen får mer tristhet og gråt. Andre igjen blir numne og følelsesløse og likegyldige. Eller aggressive.

Uansett trenger du hjelp. Nå.

Hmm ok, men man kan vel få score på de uten at det er depresjon med ubalanse i hjernen? Tror du antidepressiv kan hjelpe for nunmenhet of følelsesløshet kombinert med fortvilelse?

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en selvtest for depresjon er ikke det samme som å diagnostisere seg selv. Men det er en god hjelp/støtte til beslutningen om å oppsøke fastlegen for å få undersøkt om det er en tilstand som krever behandling. Det kan sammenlignes med å måle kroppstemperaturen/feberen. Er den over 38,5 er det god grunn til å tro at det er en sykdom på gang.

En annen sak er at en skåre >20 på MADRS-selvutfylling med stor sannsynlighet er en depresjon om det har vart mer enn en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (48 minutter siden):

Å ta en selvtest for depresjon er ikke det samme som å diagnostisere seg selv. Men det er en god hjelp/støtte til beslutningen om å oppsøke fastlegen for å få undersøkt om det er en tilstand som krever behandling. Det kan sammenlignes med å måle kroppstemperaturen/feberen. Er den over 38,5 er det god grunn til å tro at det er en sykdom på gang.

En annen sak er at en skåre >20 på MADRS-selvutfylling med stor sannsynlighet er en depresjon om det har vart mer enn en uke.

Kan man ikke skåre høyt på det uten at det er sykdommen depresjon?

Hvis livet er helt uutholdelig av en grunn feks? Regnes det likevel som depresjon da?

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan man ikke skåre høyt på det uten at det er sykdommen depresjon?

Hvis livet er helt uutholdelig av en grunn feks? Regnes det likevel som depresjon da?

Anonymkode: c075c...2cd

Du har delvis rett. Har man feks eupf kan man skåre skyhøyt uten å klinisk vurderes av fagperson til å være alvorlig deprimert likevel. Den subjektive smerteopplevelsen samstemmer ikke med den objektive vurderingen av sykdom. Har man sterk sorgreaksjon eller er påvirket av en annen ytre omstendighet og omveltning/krise kan man skåre høyt uten å være klinisk deprimert. Derfor viktig å la helsepersonell avgjøre sykdom. Men en hjemmetest laget til hjemmebruk kan vel ikke skade. Å ta tester som er ment for å tas sammen med helsepersonell er derimot frarådet fordi det kreves kompetanse til å manøvrere og avlese testene. 

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eupf kan skåre meget høyt uten at det er en depresjon. Men den tilstanden har ikke vart i over en uke. Derfor tok jeg med det kriteriet.

Ja, det kan være sorg, men da vet personen selv at dette er sorg og ikke depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (25 minutter siden):

En eupf kan skåre meget høyt uten at det er en depresjon. Men den tilstanden har ikke vart i over en uke. Derfor tok jeg med det kriteriet.

Ja, det kan være sorg, men da vet personen selv at dette er sorg og ikke depresjon.

En med eupf vil ikke nødvendigvis evaluere at tilstanden ikke har vart i en uke. Der tar du feil. Man vil derimot mene at det har vært så ille i en halv evighet og at livet derfor er uutholdelig. En med sorg som ikke har vært deprimert før eller har hatt sorg før kan slite med å differensiere og kan trege faglig hjelp til det

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ugreit å anbefale selvtest for å diagnostisere seg selv og gradere en depresjon. Det skal helsepersonell gjøre. Å anbefale fastlege er supert, det er veien å gå

Anonymkode: 4248b...155

Beklager at jeg ble litt sur - jeg opplevde bare ikke at jeg hadde gjort noe galt. Ikke for å kritisere Kvinneguiden, og jeg vet at det kommer mange derfra og hit, og det er helt fint, men jeg ønsket bare å påpeke at det er litt mer takhøyde her for egne meninger.

Som @nachnoo også påpeker, så er ikke en screeningtest (eller å linke til det) å stille diagnoser.

Men igjen, beklager at jeg framsto som en furten gubbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En med eupf vil ikke nødvendigvis evaluere at tilstanden ikke har vart i en uke. Der tar du feil. Man vil derimot mene at det har vært så ille i en halv evighet og at livet derfor er uutholdelig. En med sorg som ikke har vært deprimert før eller har hatt sorg før kan slite med å differensiere og kan trege faglig hjelp til det

Anonymkode: 4248b...155

Det er godt at vi har allvitende ekspert her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Beklager at jeg ble litt sur - jeg opplevde bare ikke at jeg hadde gjort noe galt. Ikke for å kritisere Kvinneguiden, og jeg vet at det kommer mange derfra og hit, og det er helt fint, men jeg ønsket bare å påpeke at det er litt mer takhøyde her for egne meninger.

Som @nachnoo også påpeker, så er ikke en screeningtest (eller å linke til det) å stille diagnoser.

Men igjen, beklager at jeg framsto som en furten gubbe :)

Og jeg beklager igjen at jeg var skikkelig teit og at det gikk ut over deg og ts

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Det er godt at vi har allvitende ekspert her 😀

Ditto, du fyrer jo på med selvvalgte sannheter 

Anonymkode: 4248b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (47 minutter siden):

En eupf kan skåre meget høyt uten at det er en depresjon. Men den tilstanden har ikke vart i over en uke. Derfor tok jeg med det kriteriet.

Ja, det kan være sorg, men da vet personen selv at dette er sorg og ikke depresjon.

Jeg vet at jeg er i en slags krise. Men det utelukker jo ikke at det kan ha blitt en «depresjon». Derfor jeg syns det er vanskelig å navigere og forstå 

 

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vet at jeg er i en slags krise. Men det utelukker jo ikke at det kan ha blitt en «depresjon». Derfor jeg syns det er vanskelig å navigere og forstå 

 

Anonymkode: c075c...2cd

Det viktige er vel at du erkjenner at det kan være smart å oppsøke fastlegen din for å få en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (19 timer siden):

Det viktige er vel at du erkjenner at det kan være smart å oppsøke fastlegen din for å få en vurdering.

Ja

Men er det slik at symptomer kan indikere depresjon ? Jeg føler jeg blir deppa av symptomene men kan det være motsatt?at frakoblethet, fjernhet, kognisjon, mangel på følelser og tilhørighet kan SKYLDES en depresjon?

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sykdommen depresjon som gjør at en får depresjonssymptomer. 
På samme måte som at sykdommen forkjølelse gir symptomene feber, rennende nese og hoste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 timer siden):

Ja, det er sykdommen depresjon som gjør at en får depresjonssymptomer. 
På samme måte som at sykdommen forkjølelse gir symptomene feber, rennende nese og hoste. 

Men burde ikke aktivitet og sosial kontakt etc hjulpet? 
jeg er bare helt fjern og tåkete og ingenting gir mening eller følelsesmessig respons. Er det depresjonssymptomer?

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men burde ikke aktivitet og sosial kontakt etc hjulpet? 
jeg er bare helt fjern og tåkete og ingenting gir mening eller følelsesmessig respons. Er det depresjonssymptomer?

Anonymkode: c075c...2cd

Det er definitivt symptomer på depresjon ja. Om sosial kontakt og aktivitet hjelper kommer an på flere faktorer, blant annet hvor dypt depresjonen sitter. Men det hjelper ingenting å sitte på DOL og gruble, du må dra til legen.

Anonymkode: bb780...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er definitivt symptomer på depresjon ja. Om sosial kontakt og aktivitet hjelper kommer an på flere faktorer, blant annet hvor dypt depresjonen sitter. Men det hjelper ingenting å sitte på DOL og gruble, du må dra til legen.

Anonymkode: bb780...b41

Får ikke gjort det i dag.

Kjennes som jeg ikke har et gram overskudd til noe eller noen. Men det føles kanskje slik om det er depreson?

Anonymkode: c075c...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...