AnonymBruker Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Har jeg eupf da? På papiret har jeg BP diagnose, hatt i ti år, vurdert av flere psykiatere. I perioder får jeg et ønske om å dø og det varer i uker i strekk. Jeg er ikke alvorlig deprimert som jeg ellers pleier å være om jeg har selvmordstanker. Jeg lever helt som om jeg er frisk minus disse tankene om at jeg skulle ønske jeg døde av sykdom eller ble drept eller turte å ta et vellykket selvmord fordi livet er for voldsomt og smertefullt å være i. Spørsmålet er om selvmordstanker utenfor alvorlig depresjon er symptom på pf? Har ingen behandler nå jeg kan spørre Anonymkode: 57744...19d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480714-selvmordstanker-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A6rlig-deprimert/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jeg eupf da? Det er vanskelig for oss på et forum å svare på, og jeg tenker at det må dine behandlere svare på, men jeg forstår at du tenker på det. Men du sier at du nå har hatt en annen diagnose i 10 år. Er det en grunn til at du skal tvile på den diagnosen? Hvordan møtes du ellers i helsevesenet i dag, om det er en aktuell problemstilling? - møter de deg med BP eller EUPF? AnonymBruker skrev (1 time siden): I perioder får jeg et ønske om å dø og det varer i uker i strekk. Jeg er ikke alvorlig deprimert som jeg ellers pleier å være om jeg har selvmordstanker. Jeg lever helt som om jeg er frisk minus disse tankene om at jeg skulle ønske jeg døde av sykdom eller ble drept eller turte å ta et vellykket selvmord fordi livet er for voldsomt og smertefullt å være i. Anonymkode: 57744...19d Jeg ville tenke at det er en forskjell på å gå med selvmordstanker og det og gå med konkrete planer. Det virker som om du mer går med disse tankene, mer fordi de er som en "nødutgang" som er der, men at du ikke har konkrete planer om å ta den i bruk. Jeg vet om flere her på DOL som har hatt lignende tanker. Eller opplever du at det er mer som noen tanker som du må ha i bakhånd uten at du riktig vet hvorfor, som en løsning? Bare noen tanker ift. emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, siden jeg får inntrykk av - og forstår - at det betyr en del for deg (jeg tror du har spurt om noe lignende før...?). Dette baserer jeg på egen erfaring og hva jeg selv har lest meg til av samme årsak som hvorfor du spør nå... Jeg selv har fått fjernet den diagnosen ettertrykkelig etter et halvt års terapi, da jeg spurte min psykolog helt konkret, om han var helt sikker på om jeg ikke hadde noen PF - ikke et lite snev engang. Da sa han at man enten hadde eller ikke hadde en PF - vi alle har jo en personlighet med ulike trekk. En av årsakene til at han ikke mente at jeg hadde EUPF var at jeg ikke lar meg påvirke av ytre omstendigheter og jeg er emosjonelt stabil over 6-8 måneder. En med EUPF er ustabil fra dag til dag og innad i løpet av en dag og blir påvirket av ytre omstendigheter, slik jeg forstår det. En annen sak, under diagnostisering, er at dersom en finner traumer eller affektive lidelser (akse 1-diagnoser) under en EUPF-utredning, skal disse ha forrang før en EUPF-diagnose settes. I sin tid da EUPF ble satt, ble jeg aldri utredet. Jeg håper du har fått gode utredninger og at du får spurt terapeuten din etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480714-selvmordstanker-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A6rlig-deprimert/#findComment-4265542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Eva Sofie skrev (10 minutter siden): Det er vanskelig for oss på et forum å svare på, og jeg tenker at det må dine behandlere svare på, men jeg forstår at du tenker på det. Men du sier at du nå har hatt en annen diagnose i 10 år. Er det en grunn til at du skal tvile på den diagnosen? Hvordan møtes du ellers i helsevesenet i dag, om det er en aktuell problemstilling? - møter de deg med BP eller EUPF? Jeg ville tenke at det er en forskjell på å gå med selvmordstanker og det og gå med konkrete planer. Det virker som om du mer går med disse tankene, mer fordi de er som en "nødutgang" som er der, men at du ikke har konkrete planer om å ta den i bruk. Jeg vet om flere her på DOL som har hatt lignende tanker. Eller opplever du at det er mer som noen tanker som du må ha i bakhånd uten at du riktig vet hvorfor, som en løsning? Bare noen tanker ift. emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, siden jeg får inntrykk av - og forstår - at det betyr en del for deg (jeg tror du har spurt om noe lignende før...?). Dette baserer jeg på egen erfaring og hva jeg selv har lest meg til av samme årsak som hvorfor du spør nå... Jeg selv har fått fjernet den diagnosen ettertrykkelig etter et halvt års terapi, da jeg spurte min psykolog helt konkret, om han var helt sikker på om jeg ikke hadde noen PF - ikke et lite snev engang. Da sa han at man enten hadde eller ikke hadde en PF - vi alle har jo en personlighet med ulike trekk. En av årsakene til at han ikke mente at jeg hadde EUPF var at jeg ikke lar meg påvirke av ytre omstendigheter og jeg er emosjonelt stabil over 6-8 måneder. En med EUPF er ustabil fra dag til dag og innad i løpet av en dag og blir påvirket av ytre omstendigheter, slik jeg forstår det. En annen sak, under diagnostisering, er at dersom en finner traumer eller affektive lidelser (akse 1-diagnoser) under en EUPF-utredning, skal disse ha forrang før en EUPF-diagnose settes. I sin tid da EUPF ble satt, ble jeg aldri utredet. Jeg håper du har fått gode utredninger og at du får spurt terapeuten din etter hvert. Takk for utfyllende svar. Eupf har ikke vært en problemstilling i møte med helsevesenet, jeg har BP diagnose og kun det. Pf har aldri vært mistenkt. Jeg som lurer nå pga dødsønsker utenfor alvorlig depresjon, syns det er rart. Jeg har ingen andre tegn/symptom på pf. Ditt svar angående differansen på død som mulighet vs konkret planer forklarer mye. Jeg har ingen dato og planer nå, mer som du beskriver, en ide om at det hadde vært deilig å slippe siden livet er krevende uten konkrete planer. Jeg har absolutt vært emosjonelt stabil i 8 mnd og lar meg ikke affektere av ytre forhold mer enn andre. Takk for at du tok deg tid til å sortere med meg. Jeg lander på at jeg ikke har pf tross dette jeg opplever nå, Anonymkode: 57744...19d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480714-selvmordstanker-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A6rlig-deprimert/#findComment-4265543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars @Eva Sofie ille å høre om feildiagnostiseringen du har stått i. Visste ikke dette. Det må ha vørt veldig krevende. Glad du omsider ble hørt og fikk kyndig og riktig hjelp! Jeg har forresten blitt vurdert som kandidat til ptsd i tillegg til BP pga omsorgssvikt i barndom. Men det ble konkludert med at jeg ikke har det. Kanskje har jeg noen trekk likevel som siver gjennom og lager noen symptom. Anonymkode: 57744...19d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480714-selvmordstanker-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A6rlig-deprimert/#findComment-4265544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jeg eupf da? På papiret har jeg BP diagnose, hatt i ti år, vurdert av flere psykiatere. I perioder får jeg et ønske om å dø og det varer i uker i strekk. Jeg er ikke alvorlig deprimert som jeg ellers pleier å være om jeg har selvmordstanker. Jeg lever helt som om jeg er frisk minus disse tankene om at jeg skulle ønske jeg døde av sykdom eller ble drept eller turte å ta et vellykket selvmord fordi livet er for voldsomt og smertefullt å være i. Spørsmålet er om selvmordstanker utenfor alvorlig depresjon er symptom på pf? Har ingen behandler nå jeg kan spørre Anonymkode: 57744...19d Nå ga @Eva Sofie et godt nok svar her. Men jeg stusser litt ved at du skriver at livet er for voldsomt å være i? Man "trenger" kanskje ikke være avorlig deprprimert for å ønske å dø? Eller ha tanker om det er kanskje riktigere sagt? Hvis alt blir store påkjenninger og/ eller føles alt for overveldende over tid? Jeg bare lurte lit... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480714-selvmordstanker-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A6rlig-deprimert/#findComment-4265548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Selvmordstanker skyldes ikke bare depresjon. Du skriver selv at du ikke ønsker å leve fordi livet føles for voldsomt og smertefullt. Da er det grunnen, og om du har en underliggende depresjon eller noe annet mener jeg du bør få utredet. Jeg håper du kan få en time hos fastlegen etter påske. Og du må ikke være redd for å spørre om hjelp. Det er ikke gitt at du har en personlighetsforstyrrelse selv om du opplever at livet kjennes tungt og vanskelig. Det kan være mange grunner til det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/480714-selvmordstanker-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-s%C3%A6rlig-deprimert/#findComment-4265653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.