Gå til innhold

Noe som er avgjørende for lykkefølelse.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

Nå vil jeg personlig bruke ordet tilfreds siden jeg ikke ser noen mening i lykke hvis den skal være vedvarende. 

Men ikke så viktig. Nå har jeg lest litt rundt på nettet i dag tidlig og husker ikke hvor jeg har lest alt. Men det å bekymre seg for økonomi trekker veldig ned på følelse av tilfredshet/ lykke. Det er noe av det jeg leste. 

Hvor mye penger ( eller rettere sagt til HVA ) mener dere at dere trenger for å være tilfrede? 

Selv vil jeg ha penger nok til å kunne kjøpe grei mat, maling og klær ( kjøper gjennomsnittig ett plagg hvert kvartal ) Jeg vil ha penger nok til å spise ute 1- 3 ganger i måneden. Så vil jeg ha ca 1000 kr til å gå på konsert, foredrag eller kjøpe noe spontant, og noe til å gi bort til tiggere osv. Og selvsagt til å holde live i hunden min med fór og oppfølging. Orker ikke regne på eksakt beløp, men det er ikke så viktig. Jeg har til alt dette +

Hva med dere?  ( jeg leier billig og vil ha til husleie, men i.mitt tilfelle er det ikke verdt å nevne ) 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Selv vil jeg ha penger nok til å kunne kjøpe grei mat, maling og klær ( kjøper gjennomsnittig ett plagg hvert kvartal ) Jeg vil ha penger nok til å spise ute 1- 3 ganger i måneden. Så vil jeg ha ca 1000 kr til å gå på konsert, foredrag eller kjøpe noe spontant, og noe til å gi bort til tiggere osv. Og selvsagt til å holde live i hunden min med fór og oppfølging. Orker ikke regne på eksakt beløp, men det er ikke så viktig. Jeg har til alt dette +

Hva med dere?  ( jeg leier billig og vil ha til husleie, men i.mitt tilfelle er det ikke verdt å nevne ) 

Det er nok når jeg ikke trenger tenke på penger.

Anonymkode: 48dd2...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok når jeg ikke trenger tenke på penger.

Anonymkode: 48dd2...a25

Jaa. Men hva trenger du pengene til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jaa. Men hva trenger du pengene til? 

Man trenger penger til å leve?

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
slabbedask skrev (4 minutter siden):

Man trenger penger til å leve?

Ja. Men hvor mye teller de for livet du er tilfreds med å leve? Hva vil du trenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 timer siden):

Nå vil jeg personlig bruke ordet tilfreds siden jeg ikke ser noen mening i lykke hvis den skal være vedvarende. 

Men ikke så viktig. Nå har jeg lest litt rundt på nettet i dag tidlig og husker ikke hvor jeg har lest alt. Men det å bekymre seg for økonomi trekker veldig ned på følelse av tilfredshet/ lykke. Det er noe av det jeg leste. 

Hvor mye penger ( eller rettere sagt til HVA ) mener dere at dere trenger for å være tilfrede? 

Selv vil jeg ha penger nok til å kunne kjøpe grei mat, maling og klær ( kjøper gjennomsnittig ett plagg hvert kvartal ) Jeg vil ha penger nok til å spise ute 1- 3 ganger i måneden. Så vil jeg ha ca 1000 kr til å gå på konsert, foredrag eller kjøpe noe spontant, og noe til å gi bort til tiggere osv. Og selvsagt til å holde live i hunden min med fór og oppfølging. Orker ikke regne på eksakt beløp, men det er ikke så viktig. Jeg har til alt dette +

Hva med dere?  ( jeg leier billig og vil ha til husleie, men i.mitt tilfelle er det ikke verdt å nevne ) 

Jeg kan bare se på meg selv som eksempel:

Jeg får utbetalt ca. 70.000 kroner i måneden. Det betyr at jeg har relativt god lønn, men selvfølgelig ikke i nærheten av de som tjener virkelig bra. I tillegg har jeg nesten ingen gjeld ift. inntekt.

Det (kombinert med en god del oppsparte midler) gir lykke og frihet i form av at jeg kan innenfor rimelighetens grenser kjøpe meg hva jeg vil uten å tenke på pris - f.eks. hvis jeg trenger tre bukser eller en ny PC kan jeg kjøpe det innenfor rammene av utbetalt lønn - jeg kan stort sett dra dit jeg vil (f.eks. interkontinentalt) på ferie, kan kose meg med å spise ute hvis jeg vil, osv. I tillegg har jeg en OK bil uten gjeld.

Dessverre er en forbannelse med penger at man lett ser på "neste trinn" - som kanskje ville være å ha en stor båt og stor enebolig eller enda mer handlefrihet. Der er jeg ikke, og jeg ønsker ikke å låne penger for å komme meg dit. Men jeg tror konklusjonen er at selv om mange ville misunnet meg, så er man aldri selv helt fornøyd. Man er fanget i kapitalismen og ambisjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Men... benytter du deg av mulighetene pengene gir deg som du syns er en fordel? Drar du dit du vil fks? Spiser du ute, og hvor viktig er det? 

Slike ting? 

Eller holder det å vite at du har muligjeten om du vil- selv om det er sjelden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Men... benytter du deg av mulighetene pengene gir deg som du syns er en fordel? Drar du dit du vil fks? Spiser du ute, og hvor viktig er det? 

Slike ting? 

Eller holder det å vite at du har muligjeten om du vil- selv om det er sjelden? 

Jeg sparer ganske mye. Men jeg ønsker å se på sparingen som til noe, f.eks. noe jeg gleder meg til.

Spiser ikke ute så ofte - da ville det blitt for mye øl og vin og usunn mat - men det hender jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunsten er å være tilstede her og nå. 
Være takknemlig og sette pris på det man har. Det er lett å pusse opp et rom, og kaste seg på neste rom uten å faktisk sette seg ned å nyte det man først har pusset opp.

Lykken er å stoppe opp, hoppe av hamsterhjulet og tenke over hva er det jeg egentlig vil? 
Mer penger gir ikke lykke, men nok til å ikke ha bekymringer. 
vennskap gir glede 

Anonymkode: 19600...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunsten er å være tilstede her og nå. 
Være takknemlig og sette pris på det man har. Det er lett å pusse opp et rom, og kaste seg på neste rom uten å faktisk sette seg ned å nyte det man først har pusset opp.

Lykken er å stoppe opp, hoppe av hamsterhjulet og tenke over hva er det jeg egentlig vil? 
Mer penger gir ikke lykke, men nok til å ikke ha bekymringer. 
vennskap gir glede 

Anonymkode: 19600...ab2

Jeg tror ikke det er noen regel 🙂

Tenk på alle som driver samfunnet rundt- med og uten så mye penger. Det viktigste er nok å inngå og slite for å ha det basale i hus. Og så kommer det an på personligheter og interesser ellers?  

Og at man bør reflektere så klart! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Nå vil jeg personlig bruke ordet tilfreds siden jeg ikke ser noen mening i lykke hvis den skal være vedvarende. 

Men ikke så viktig. Nå har jeg lest litt rundt på nettet i dag tidlig og husker ikke hvor jeg har lest alt. Men det å bekymre seg for økonomi trekker veldig ned på følelse av tilfredshet/ lykke. Det er noe av det jeg leste. 

Hvor mye penger ( eller rettere sagt til HVA ) mener dere at dere trenger for å være tilfrede? 

Selv vil jeg ha penger nok til å kunne kjøpe grei mat, maling og klær ( kjøper gjennomsnittig ett plagg hvert kvartal ) Jeg vil ha penger nok til å spise ute 1- 3 ganger i måneden. Så vil jeg ha ca 1000 kr til å gå på konsert, foredrag eller kjøpe noe spontant, og noe til å gi bort til tiggere osv. Og selvsagt til å holde live i hunden min med fór og oppfølging. Orker ikke regne på eksakt beløp, men det er ikke så viktig. Jeg har til alt dette +

Hva med dere?  ( jeg leier billig og vil ha til husleie, men i.mitt tilfelle er det ikke verdt å nevne ) 

Jeg liker at du bruker ordet tilfreds fremfor lykke, selv om jeg mener penger også kan gi en oppriktig og ektefølt lykkefølelse. Å si noe annet blir en form for åndelig snobberi i mine ører. 

I tillegg til dine punkter (...minus maling og hundefor) kan jeg legge til: For min del kommer utvilsomt boutgifter først, + ekstra for litt oppussing eller for elektrisk som ryker. Penger til klær har jeg klart å kutte ned ganske godt de siste årene, men jeg skulle ønske jeg ble flinkere til å reise mer. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Jeg liker at du bruker ordet tilfreds fremfor lykke, selv om jeg mener penger også kan gi en oppriktig og ektefølt lykkefølelse. Å si noe annet blir en form for åndelig snobberi i mine ører. 

I tillegg til dine punkter (...minus maling og hundefor) kan jeg legge til: For min del kommer utvilsomt boutgifter først, + ekstra for litt oppussing eller for elektrisk som ryker. Penger til klær har jeg klart å kutte ned ganske godt de siste årene, men jeg skulle ønske jeg ble flinkere til å reise mer. 

 

 

 

Jeg har ikke mot lykke altså! Men jeg bare tenker det mister betydning om vi skal være "der" hele tiden ( jeg forbinder det med øyeblikk? Opplevelser der og da? ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke mot lykke altså! Men jeg bare tenker det mister betydning om vi skal være "der" hele tiden ( jeg forbinder det med øyeblikk? Opplevelser der og da? ) 

 

Jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skulle ønske jeg hadde 30.000kr utbetalt pr mnd, nå som ufør. Har brutto 34.000, og lite gjeld. Så mer enn for øyd nok med det. Men skulle ønske jeg kunne få reise til varmen 1 uke hver 2/3mnd. Flink til å finne rimlige turer, aå med 5000kr mer i mnd utbetalt, da hadde nok jeg vært mer en tilfreds. Oppimot euforisk.

 

Anonymkode: 2fcd2...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skulle ønske jeg hadde 30.000kr utbetalt pr mnd, nå som ufør. Har brutto 34.000, og lite gjeld. Så mer enn for øyd nok med det. Men skulle ønske jeg kunne få reise til varmen 1 uke hver 2/3mnd. Flink til å finne rimlige turer, aå med 5000kr mer i mnd utbetalt, da hadde nok jeg vært mer en tilfreds. Oppimot euforisk.

 

Anonymkode: 2fcd2...7a5

Ja, jeg forstår at noen vil til varnere strøk! 

Jeg lærte det da jeg skrev til ei at " det er fin vår og sommer her i Norge da " og hun : Ja, hvis du bor sør i Norge ja. Her er det en halv meter snø. 

Det var i mai 😎 så ja

.. der fikk jeg den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig spørsmål. Det å ha veldig mye penger på konto er euforisk. Bare ut og kjøpe hva faen man vil. Den følelsen går over og man må gjøre noe fornuftig med pengene.

Jeg tror jeg har hørt at man blir mer lykkelig av penger opp til en viss grense (1 mill i året), men deretter flater det ut. Høres sannsynlig ut.

Anonymkode: 8fdc5...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok penger.Det har det alltid vært for lite av. 

Anonymkode: d8796...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg merker veldig forskjell på vår økonomiske situasjon nå ift da vi hadde tre store barn/tenåringer som bodde hjemme, som spiste mye, vokste, var aktive i diverse aktiviteter etc.

Nå bruker vi SÅ mye mindre penger på det grunnleggende,  og jeg synes det er deilig å kunne bestille ferdigpizza eller kjøpe vin, eller handle inn til hagen uten å snu på krona. Også deilig å kunne få være med på utenlandstur med koret mitt uten å måtte spare i evigheter, eller ha mulighet til å ta en flytur til byen dattera bor i uten å "suge på labben" kommende måned. Eller, som vi gjorde for noen uker siden; leide leilighet i 3 døgn på et av de beste vintersportstedene i Norge.

Jeg er ikke glad i å shoppe for å shoppe, men kjøper gjerne kvalitet når jeg først handler. Og den økonomiske friheten har jeg nå. I det daglige spiser vi enkel mat, er ikke noen luksusdyr, men har råd til noen utskeielser innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt så mye at jeg kunne styrt over livet mitt selv. Rett og slett vært herre over tiden min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...