Gå til innhold

Kan en ha "angst" uten å være redd for noe spesielt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare være anspent, fjern og rar, sliten, mageproblemer etc?

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det som er angst. Da er man ikke redd for noe spesielt.  Man kan være det du beskriver ja, anspent, fjern rar og sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare være anspent, fjern og rar, sliten, mageproblemer etc?

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Har det på samme måten

 Jeg ble slik etter jeg gikk på en smell og det ble for mye for meg

Men er kanskje det som er «angst» ja

 

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
Osten skrev (21 timer siden):

Det er det som er angst. Da er man ikke redd for noe spesielt.  Man kan være det du beskriver ja, anspent, fjern rar og sliten

Kjenner meg igjen😕 det er veldig slitsomt når slik angst har satt seg, og systemet føles i en automatisk beredskap som man har vansker for å snu tilbake- nettopp fordi man er så anspent og fjern. Det har på en måte blitt den nye tilstanden og defaulten slik jeg opplever det. Der det gamle jeg er litt borte og vanskelig å hente frem igjen. Jeg lurer på for min del om man da kanskje behøver medikamentell hjelp for å roe denne beredskapen slik at man igjen kan få «tilgang» på det som var en selv under der igjen. Slik at man kan jobbe litt konstruktivt og ha tilgang på tankene igjen. Vet ikke hva dere tenker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (4 minutter siden):

Kjenner meg igjen😕 det er veldig slitsomt når slik angst har satt seg, og systemet føles i en automatisk beredskap som man har vansker for å snu tilbake- nettopp fordi man er så anspent og fjern. Det har på en måte blitt den nye tilstanden og defaulten slik jeg opplever det. Der det gamle jeg er litt borte og vanskelig å hente frem igjen. Jeg lurer på for min del om man da kanskje behøver medikamentell hjelp for å roe denne beredskapen slik at man igjen kan få «tilgang» på det som var en selv under der igjen. Slik at man kan jobbe litt konstruktivt og ha tilgang på tankene igjen. Vet ikke hva dere tenker om det?

Det kan godt hende du trenger medisiner. Hva sier behandleren din?

Anonymkode: 6c171...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosemarin
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan godt hende du trenger medisiner. Hva sier behandleren din?

Anonymkode: 6c171...6c9

Vi har prøvd litt ulike tilnærminger, men jeg får det ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (7 minutter siden):

Vi har prøvd litt ulike tilnærminger, men jeg får det ikke til.

Hva får du ikke til?

Anonymkode: 6c171...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva får du ikke til?

Anonymkode: 6c171...6c9

Det jeg skrev som er problemet?☺️Å komme ut av denne beredskaps/angst tilstanden og få tilgang på mitt gamle jeg under der så man kan jobbe konstruktivt med ting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Beskriver du ikke forskjell på angst kontra frykt nå? At frykt bunner i noe du konkret kan peke på, mens angst ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
Kashmir skrev (3 timer siden):

Beskriver du ikke forskjell på angst kontra frykt nå? At frykt bunner i noe du konkret kan peke på, mens angst ikke? 

Kan være litt enig i det. Hvertfall slik jeg opplever meg selv - som er litt slik ts beskriver- at det er mer en slags frykt tilstan. Beredskap på en måte. Men nå er kanskje frykt/angst/stressaktivering ganske nært beslekta, så kan være vanskelig å skille det. Er jo stresssystemet som er aktivert uansett 

Kan antidepressiva hjelpe for frykt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (På 1.4.2024 den 14.56):

Det er det som er angst. Da er man ikke redd for noe spesielt.  Man kan være det du beskriver ja, anspent, fjern rar og sliten

Da er det rart behandlere sier "det er ikke farlig å ha angst". Nei selvfølgelig ikke. Jeg er ikke REDD for noe. Jeg føler meg bare stressa, fjern, rar og ikke frisk. 

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Rosemarin skrev (1 time siden):

Kan være litt enig i det. Hvertfall slik jeg opplever meg selv - som er litt slik ts beskriver- at det er mer en slags frykt tilstan. Beredskap på en måte. Men nå er kanskje frykt/angst/stressaktivering ganske nært beslekta, så kan være vanskelig å skille det. Er jo stresssystemet som er aktivert uansett 

Kan antidepressiva hjelpe for frykt da?

Jeg vet ærlig talt ikke. Er ikke så inne i medisiner osv 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosemarin
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er det rart behandlere sier "det er ikke farlig å ha angst". Nei selvfølgelig ikke. Jeg er ikke REDD for noe. Jeg føler meg bare stressa, fjern, rar og ikke frisk. 

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Samme her 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da er det rart behandlere sier "det er ikke farlig å ha angst". Nei selvfølgelig ikke. Jeg er ikke REDD for noe. Jeg føler meg bare stressa, fjern, rar og ikke frisk. 

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Men det er ikke farlig. Du bare føler deg elendig, men du er ikke syk. Du har «bare» angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (8 minutter siden):

Men det er ikke farlig. Du bare føler deg elendig, men du er ikke syk. Du har «bare» angst. 

Man er jo syk. 
Desuten er det ikke bra for kropp og hode og være i en slik tilstand over lang lang tid

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er jo syk. 
Desuten er det ikke bra for kropp og hode og være i en slik tilstand over lang lang tid

Anonymkode: 849c8...eca

Det tror jeg fint vi tåler. Prøv å gjøre ting som vanlig, sett opp rutiner og klokkeslett. Så følger du rutinene og holder deg så mye i aktivitet som du klarer. Gå turer ut, husk på pusten. Hvis du gjør det over tid, vil kroppen følge etter og roe seg. Det tar tid og det krever jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (31 minutter siden):

Men det er ikke farlig. Du bare føler deg elendig, men du er ikke syk. Du har «bare» angst. 

Ikke lett det når man føler seg like dårlig som når man har omgangssyke.

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (19 minutter siden):

Det tror jeg fint vi tåler. Prøv å gjøre ting som vanlig, sett opp rutiner og klokkeslett. Så følger du rutinene og holder deg så mye i aktivitet som du klarer. Gå turer ut, husk på pusten. Hvis du gjør det over tid, vil kroppen følge etter og roe seg. Det tar tid og det krever jobb. 

Tror kanskje ikke du har opplevd dette jeg opplever isåfall. Orker ikke legge ut, men jo jeg er veldig syk

Men ja det er en jobb å roe systemet

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje ikke du har opplevd dette jeg opplever isåfall. Orker ikke legge ut, men jo jeg er veldig syk

Men ja det er en jobb å roe systemet

Anonymkode: 849c8...eca

Har du prøv SSRI?

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...