Gå til innhold

Kan en ha "angst" uten å være redd for noe spesielt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke lett det når man føler seg like dårlig som når man har omgangssyke.

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Nei, det høres vanskelig ut. Er det angsten som gjør deg sånn, eller blir du sånn av angsten? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje ikke du har opplevd dette jeg opplever isåfall. Orker ikke legge ut, men jo jeg er veldig syk

Men ja det er en jobb å roe systemet

Anonymkode: 849c8...eca

Nei, det er ikke lett.   Men det nytter, det går an.  Er det noe eller noen som kan hjelpe deg over den første kneika?  Jeg måtte få hjelp av en i familien for å komme meg opp av senga, så gikk det sakte oppover. Startet med SSRI og det hjalp meg, pluss at jeg innså at jeg måtte gjøre mesteparten av jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke lett det når man føler seg like dårlig som når man har omgangssyke.

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Har du virkelig omgangssyke, eller blir du sånn av angsten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da er det rart behandlere sier "det er ikke farlig å ha angst". Nei selvfølgelig ikke. Jeg er ikke REDD for noe. Jeg føler meg bare stressa, fjern, rar og ikke frisk. 

Anonymkode: 5d5a4...7c4

Har du lyst å utdype litt hvordan du opplever å være stressa fjern og rar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (På 2.4.2024 den 19.30):

Nei, det høres vanskelig ut. Er det angsten som gjør deg sånn, eller blir du sånn av angsten? 

Nei, det er ikke lett.   Men det nytter, det går an.  Er det noe eller noen som kan hjelpe deg over den første kneika?  Jeg måtte få hjelp av en i familien for å komme meg opp av senga, så gikk det sakte oppover. Startet med SSRI og det hjalp meg, pluss at jeg innså at jeg måtte gjøre mesteparten av jobben selv.

Tja, mulig jeg må ha medisinsk hjelp for å komme ut av kneika ja. Men litt usikker på hva slags, har snakka med legen om seroquel. For å dempe litt- men veit ikke om det demper en sånn «frykt»

Har dårlig erfaring med antidepressiva fra tidligere så litt avventende til det

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tja, mulig jeg må ha medisinsk hjelp for å komme ut av kneika ja. Men litt usikker på hva slags, har snakka med legen om seroquel. For å dempe litt- men veit ikke om det demper en sånn «frykt»

Har dårlig erfaring med antidepressiva fra tidligere så litt avventende til det

Anonymkode: 849c8...eca

Fryktfølelsen har satt seg fast i kroppen, det er sånn jeg har hatt det også. Det tar tid å komme ut av. Man må liksom overbevise kroppen om at det er «bare angst». Da må du først bli overbevist i hodet også, om at det er angst. Snakk med legen, det er greit at legen gjentar at angst ikke er farlig, hør på det. Jeg har ikke erfaring med Seroquel, så vet ikke hvordan den kan virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (24 minutter siden):

Fryktfølelsen har satt seg fast i kroppen, det er sånn jeg har hatt det også. Det tar tid å komme ut av. Man må liksom overbevise kroppen om at det er «bare angst». Da må du først bli overbevist i hodet også, om at det er angst. Snakk med legen, det er greit at legen gjentar at angst ikke er farlig, hør på det. Jeg har ikke erfaring med Seroquel, så vet ikke hvordan den kan virke. 

Ja det har satt seg fast, virkelig, og spunnet ut av kontroll og bare blitt symptomer, mer enn at det kjennes som angst. Men får «angst» av symptomene- og sliter med å godta at (mye av det hvertfall) skyldes angst. 

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Osten skrev (28 minutter siden):

Fryktfølelsen har satt seg fast i kroppen, det er sånn jeg har hatt det også. Det tar tid å komme ut av. Man må liksom overbevise kroppen om at det er «bare angst». Da må du først bli overbevist i hodet også, om at det er angst. Snakk med legen, det er greit at legen gjentar at angst ikke er farlig, hør på det. Jeg har ikke erfaring med Seroquel, så vet ikke hvordan den kan virke. 

Det som er ekkelt er syndet kjennes som hjernen er påskrudd konstant, og en hver stimuli eller hva det måtte være sender systemet i shut down🤪 så er vanskelig å jobbe med denne typen aktivering 

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det har satt seg fast, virkelig, og spunnet ut av kontroll og bare blitt symptomer, mer enn at det kjennes som angst. Men får «angst» av symptomene- og sliter med å godta at (mye av det hvertfall) skyldes angst. 

Anonymkode: 849c8...eca

Da er det viktig å kunne godta at det kan være hva som helst og at det har du ingen kontroll over. La det fare, la symptomene være og ikke tenk på hva det kan være eller ikke være. Å, jeg vet det høres umulig ut. Sove godt og kroppslig aktivitet kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (2 minutter siden):

Da er det viktig å kunne godta at det kan være hva som helst og at det har du ingen kontroll over. La det fare, la symptomene være og ikke tenk på hva det kan være eller ikke være. Å, jeg vet det høres umulig ut. Sove godt og kroppslig aktivitet kan hjelpe

Ja det er sykt vanskelig. Det er litt som at «systemet» har tatt over og «jeg» er litt borte, kommer meg liksom ikke ned til meg selv her og nå og kan ta kontrollen, om det gir mening 


så spørsmålet er jo hvordan jeg skal få til det

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er sykt vanskelig. Det er litt som at «systemet» har tatt over og «jeg» er litt borte, kommer meg liksom ikke ned til meg selv her og nå og kan ta kontrollen, om det gir mening 


så spørsmålet er jo hvordan jeg skal få til det

Anonymkode: 849c8...eca

Ja, jeg skjønner. Har vært der. Det eneste jeg kan si, er det som jeg har sagt tidligere, er at man må «late som» ting er som normalt. Sette rutiner og følge dem, gå ut tur, gjøre hverdagslige ting, huske på pusten. Snakk med legen også om dette. 
Det er ingen annen løsning i det lange løp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det er sykt vanskelig. Det er litt som at «systemet» har tatt over og «jeg» er litt borte, kommer meg liksom ikke ned til meg selv her og nå og kan ta kontrollen, om det gir mening 


så spørsmålet er jo hvordan jeg skal få til det

Anonymkode: 849c8...eca

Kanskje affirmasjoner kan hjelpe deg? Google affirmasjoner, så finner du tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg opplever at jeg bare blir en tilstand og tanker følelser bare er fjerne og jeg ikke er meg selv lenger men bare er fast i tilstanden og symptomer og får panikk av symptomene da liker jeg å logge av internett og finne en eller annen målrettet aktivitet også blir jeg i en tilstand av målrettet aktivitet i stedet og det føles mye bedre og alt er klart og jeg er meg selv igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (56 minutter siden):

Når jeg opplever at jeg bare blir en tilstand og tanker følelser bare er fjerne og jeg ikke er meg selv lenger men bare er fast i tilstanden og symptomer og får panikk av symptomene da liker jeg å logge av internett og finne en eller annen målrettet aktivitet også blir jeg i en tilstand av målrettet aktivitet i stedet og det føles mye bedre og alt er klart og jeg er meg selv igjen. 

Har du virkelig opplevd det over lang tid?

Kanskje du har hatt drahjelp av medisin?

Kanskje du ikke har opplevd at det fremkaller enda mer symptomer å gjøre ting?

Anonymkode: 849c8...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...