Gå til innhold

Behandle depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser en del her inne hvor folk kommenterer at man ikke bare skal medisinere og ta medisiner.

Men mener å ha lest at kupton var forkjemper for at depresjon alltid burde behandles.

Er det nederlag og failure om man må ty til det når man er langt nede og ikke kommer seg opp og ut?

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Leser en del her inne hvor folk kommenterer at man ikke bare skal medisinere og ta medisiner.

Men mener å ha lest at kupton var forkjemper for at depresjon alltid burde behandles.

Er det nederlag og failure om man må ty til det når man er langt nede og ikke kommer seg opp og ut?

Anonymkode: c3945...70f

Nei, hvorfor skulle det være et nederlag? Det er mange ulike lidelser, i både psykiatrien og i somatikken, hvor pasienten absolutt får det bedre med medisiner. 

Det er dog noen som mener at enhver som har en psykisk lidelse kan klare seg uten medisiner. Tviler på at det anbefales på lik linje når det kommer til somatikk. Tror dette med medisinfri behandling i psykiatrien er litt "nymotens".

Men for all del, en bestemmer jo selv hva en vil putte i seg, og ikke.  

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner er lett å ty til, når andre ting ikke hjelper. Selv har jeg hatt god hjelp av medisiner. Holder depresjonen delvis i sjakk. Tror det hadde vært tungt uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet baserte både kupton og tidligere NHD seg på nasjonale og internasjonale anbefalinger for behandling. Disse er basert på vitenskap/forskning. Det var således ikke kupton som hadde funnet på dette. Hn refererte kun til anbefalingene.

For behandling av depresjon gjelder dette:

Kun førstegangs og milde depresjoner skal behandles kun på psykoterapi, og da kun i tre mnd hvis ikke god effekt.

Ved alle andre depresjoner er kombinasjonen av antidepressiva, psykoterapi og aktivitet beste og anbefalte behandling.

En skal være sterk i troen og ha et stort ego om en går mot disse anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (23 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle det være et nederlag? Det er mange ulike lidelser, i både psykiatrien og i somatikken, hvor pasienten absolutt får det bedre med medisiner. 

Det er dog noen som mener at enhver som har en psykisk lidelse kan klare seg uten medisiner. Tviler på at det anbefales på lik linje når det kommer til somatikk. Tror dette med medisinfri behandling i psykiatrien er litt "nymotens".

Men for all del, en bestemmer jo selv hva en vil putte i seg, og ikke.  

Ja, jeg personlig kjenner på at jeg ikke vil. Men så har man det så jævlig over lang tid og blir desperat. Og så leser man at «alt kan ikke løses med medisiner» og da blir man jo enda mer i tvil 

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Så vidt jeg vet baserte både kupton og tidligere NHD seg på nasjonale og internasjonale anbefalinger for behandling. Disse er basert på vitenskap/forskning. Det var således ikke kupton som hadde funnet på dette. Hn refererte kun til anbefalingene.

For behandling av depresjon gjelder dette:

Kun førstegangs og milde depresjoner skal behandles kun på psykoterapi, og da kun i tre mnd hvis ikke god effekt.

Ved alle andre depresjoner er kombinasjonen av antidepressiva, psykoterapi og aktivitet beste og anbefalte behandling.

En skal være sterk i troen og ha et stort ego om en går mot disse anbefalinger.

Er du undercover kupton? 😘

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Så vidt jeg vet baserte både kupton og tidligere NHD seg på nasjonale og internasjonale anbefalinger for behandling. Disse er basert på vitenskap/forskning. Det var således ikke kupton som hadde funnet på dette. Hn refererte kun til anbefalingene.

For behandling av depresjon gjelder dette:

Kun førstegangs og milde depresjoner skal behandles kun på psykoterapi, og da kun i tre mnd hvis ikke god effekt.

Ved alle andre depresjoner er kombinasjonen av antidepressiva, psykoterapi og aktivitet beste og anbefalte behandling.

En skal være sterk i troen og ha et stort ego om en går mot disse anbefalinger.

Vurderer man grad ut fra madrs og varighet da?

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg personlig kjenner på at jeg ikke vil. Men så har man det så jævlig over lang tid og blir desperat. Og så leser man at «alt kan ikke løses med medisiner» og da blir man jo enda mer i tvil 

Anonymkode: c3945...70f

Jeg synes du heller skal rådføre deg med egen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du undercover kupton? 😘

Anonymkode: c3945...70f

Kan du ikke droppe dette

Anonymkode: 0c537...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vurderer man grad ut fra madrs og varighet da?

Anonymkode: c3945...70f

Ja, det er en måte å vurdere det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (53 minutter siden):

Så vidt jeg vet baserte både kupton og tidligere NHD seg på nasjonale og internasjonale anbefalinger for behandling. Disse er basert på vitenskap/forskning. Det var således ikke kupton som hadde funnet på dette. Hn refererte kun til anbefalingene.

For behandling av depresjon gjelder dette:

Kun førstegangs og milde depresjoner skal behandles kun på psykoterapi, og da kun i tre mnd hvis ikke god effekt.

Ved alle andre depresjoner er kombinasjonen av antidepressiva, psykoterapi og aktivitet beste og anbefalte behandling.

En skal være sterk i troen og ha et stort ego om en går mot disse anbefalinger.

Må være det beste jeg har lest i hele 2024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Ja, det er en måte å vurdere det på. 

Står at antidepressiva ikke gis hvis det skyldes sorg. Men en sorgreaksjon eller andre store belastninger kan vel bli til en depresjon om det varer og forverres og får masse depresjonssymptomer og høyere skåre etter som tiden går? Selv om det er utløst av noe

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Står at antidepressiva ikke gis hvis det skyldes sorg. Men en sorgreaksjon eller andre store belastninger kan vel bli til en depresjon om det varer og forverres og får masse depresjonssymptomer og høyere skåre etter som tiden går? Selv om det er utløst av noe

Anonymkode: c3945...70f

Hvis det har blitt til en depresjon er det Io ikke lenger sorg og det skal behandles som depresjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Cybele skrev (1 minutt siden):

Hvis det har blitt til en depresjon er det Io ikke lenger sorg og det skal behandles som depresjon 

Men hvor går den grensen? Når man ikke blir bedre og skårer høyt? Selv om man fortsatt strever med det spm utløste det?

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvor går den grensen? Når man ikke blir bedre og skårer høyt? Selv om man fortsatt strever med det spm utløste det?

Anonymkode: c3945...70f

Det tror jeg en fagperson skal vurdere i hvert enkelt tilfelle. Å igangsette medikamentell behandling for depresjon krever uansett en faglig vurdering som innebærer en vurdering av om du har en depresjon eller noe annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cybele skrev (5 minutter siden):

Det tror jeg en fagperson skal vurdere i hvert enkelt tilfelle. Å igangsette medikamentell behandling for depresjon krever uansett en faglig vurdering som innebærer en vurdering av om du har en depresjon eller noe annet 

Jo men føler de er raske med å tilby antidepressiva uten å egentlig vurdere slikt 

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette her, da kan man jo bare vente og la det gå over uten at man gjør noe? At det før eller siden vil bare gå over…  ??

IMG_8280.jpeg

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Likevel er behandling anbefalt. Det er mange grunner til det. Jeg har gjennomlevd flere ubehandlede depresjoner og de gikk over men jeg anbefaler det på ingen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La depresjonen gå over av seg selv?

1. Hva er best for deg, familien din og jobben din -  å være deprimert kort tid eller lang tid?

2. Det som best predikerer om du kommer til å få nye depresjoner i fremtiden, er hvor mange dager i livet du har vært deprimert frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

La depresjonen gå over av seg selv?

1. Hva er best for deg, familien din og jobben din -  å være deprimert kort tid eller lang tid?

2. Det som best predikerer om du kommer til å få nye depresjoner i fremtiden, er hvor mange dager i livet du har vært deprimert frem til nå.

Tenker bare at det ikke er så ønskelig å innta medisiner for å kunstig justering av hjernen… blir man egentlig frisk da?

 

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...