Gå til innhold

Behandle depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Generelt i livet er jeg sikker på at det er bedre å følge ekspertråd enn egne amatørtanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvert og et tilfelle må diskuteres med lege. 
depresjon kommer i mange grader, og historikk og situasjon ellers har mye å si for hvilke behandlingsform som er anbefalt. 
noen får det bedre med ei sykmelding og kommer seg ut på tur, mens andre trenger elektrosjokk og innleggelse. 
ingen fasit, men det må diskuteres med lege og ikke på nett 

Anonymkode: 37c1a...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må vurderes av lege, men når vurderingene er gjort og en vet hva det er, bør behandlingsanbefalingene følges. Hvis ikke kan legen bli holdt ansvarlig for evt negativt utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenker bare at det ikke er så ønskelig å innta medisiner for å kunstig justering av hjernen… blir man egentlig frisk da?

 

Anonymkode: c3945...70f

Hva mener du med "kunstig justering?" 

Hva med somatiske sykdommer?  De med kroniske sykdommer som må ha medisiner. Skal de også tenke sånn, eller er det kun snakk om overlevelse og ikke å ha det best mulig psykisk også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

Ja, det må vurderes av lege, men når vurderingene er gjort og en vet hva det er, bør behandlingsanbefalingene følges. Hvis ikke kan legen bli holdt ansvarlig for evt negativt utfall.

Nei det stemmer ikke. Så lenge man er samtykkekompetent kan man velge og ikke følge legens behandlingsanbefaling. Legen kan bare anbefale. Han kan ikke tvinge. Han blir ikke bli holdt ansvarlig hvis du ikke følger anbefalingene. 

Anonymkode: 0c537...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det stemmer ikke. Så lenge man er samtykkekompetent kan man velge og ikke følge legens behandlingsanbefaling. Legen kan bare anbefale. Han kan ikke tvinge. Han blir ikke bli holdt ansvarlig hvis du ikke følger anbefalingene. 

Anonymkode: 0c537...c11

Korrekt - Forutsatt at det er pasienten som har tatt dårlige valg. Men legen skal anbefale ihht anerkjente behandlingsanbefalinger. 
Men jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å anbefale dårlige valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts: Da lar du være å følge legens anbefaling og så velger du å gå med ubehandlet depresjon fordi du er redd for kjemiske justeringer r hjernen. Det er helt Ok og du er ikke den første som tar er sånt valg. Nå er du opplyst om anbefalingene og du er samtykkekompetent. Men det innebærer at du må slutte å spørre her på forumet om hva vi tror og mener og syns. Du tar et dårlig valg i strid med retningslinjene og det valget må du eie alene. La folk her inne vøre i fred fremover og slutt å spørre om det samme og nyanser av det samme fremover. Du tar av andres tid og du har allerede bestemt deg for å følge egne amatørråd fremfor anbefalte råd for depresjon 

Anonymkode: e9d3f...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts: Da lar du være å følge legens anbefaling og så velger du å gå med ubehandlet depresjon fordi du er redd for kjemiske justeringer r hjernen. Det er helt Ok og du er ikke den første som tar er sånt valg. Nå er du opplyst om anbefalingene og du er samtykkekompetent. Men det innebærer at du må slutte å spørre her på forumet om hva vi tror og mener og syns. Du tar et dårlig valg i strid med retningslinjene og det valget må du eie alene. La folk her inne vøre i fred fremover og slutt å spørre om det samme og nyanser av det samme fremover. Du tar av andres tid og du har allerede bestemt deg for å følge egne amatørråd fremfor anbefalte råd for depresjon 

Anonymkode: e9d3f...d19

Med LITT nyanser, så lurer jeg på hvorfor ikke flere behandlere svarer ulike pasienter på denne måten! 

Jeg ser mye mer omtanke i slike svar, eller muligens mer respekt ( og det må virkelig ikke undervurderes ) i slike tilbakemeldinger enn svar som "ja, jeg forstår" "hva med...?" Osv osv

Jeg tror alt for mange får pasienter til å føle seg som hjelpesløse ofre fremfor å betrakte dem som ja psyke, men også som personer som kan ta valg og noe ansvar selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts: Da lar du være å følge legens anbefaling og så velger du å gå med ubehandlet depresjon fordi du er redd for kjemiske justeringer r hjernen. Det er helt Ok og du er ikke den første som tar er sånt valg. Nå er du opplyst om anbefalingene og du er samtykkekompetent. Men det innebærer at du må slutte å spørre her på forumet om hva vi tror og mener og syns. Du tar et dårlig valg i strid med retningslinjene og det valget må du eie alene. La folk her inne vøre i fred fremover og slutt å spørre om det samme og nyanser av det samme fremover. Du tar av andres tid og du har allerede bestemt deg for å følge egne amatørråd fremfor anbefalte råd for depresjon 

Anonymkode: e9d3f...d19

Hei, meg du skriver til har faktisk forsøkt flere ulike behandlinger med resultat at det har gått mye dårligere. Derfor er jeg veldig skeptisk. 
og opplever at disse valgene om å ta i mot medisin har væet veldig dårlige og det har fucka meg opp enda mer

 Nå er jeg uten medisin og har da tenkt at dette må ordnes «naturlig» men det virker heller ikke å funke. 

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenker bare at det ikke er så ønskelig å innta medisiner for å kunstig justering av hjernen… blir man egentlig frisk da?

 

Anonymkode: c3945...70f

All medisinering er jo "kunstig justering" av ulike deler av kroppen. Det er jo hele formålet med medisin, å justere der det er behov når kroppen ikke klarer det selv.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (15 minutter siden):

All medisinering er jo "kunstig justering" av ulike deler av kroppen. Det er jo hele formålet med medisin, å justere der det er behov når kroppen ikke klarer det selv.

Ja, men med antidepressiva så justeres det jo ikke bare tilbake til normalt det fucker jo til alt i hjernen så man blir annerledes enn man var som normal…

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men med antidepressiva så justeres det jo ikke bare tilbake til normalt det fucker jo til alt i hjernen så man blir annerledes enn man var som normal…

Anonymkode: c3945...70f

"Fucker til alt i hjernen" tror jeg er en overdrivelse. Men, ja, noen medisiner har bivirkninger. Men noen ganger er det verdt det fordi alternativet er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men med antidepressiva så justeres det jo ikke bare tilbake til normalt det fucker jo til alt i hjernen så man blir annerledes enn man var som normal…

Anonymkode: c3945...70f

Hvis du mener det så dropper du antidepressiva og venter depresjonen ut. Men slutt å spørre etter råd her nå, du har fått de rådene som er mulig å gi. Resten er opp til deg 

Anonymkode: e9d3f...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du mener det så dropper du antidepressiva og venter depresjonen ut. Men slutt å spørre etter råd her nå, du har fått de rådene som er mulig å gi. Resten er opp til deg 

Anonymkode: e9d3f...d19

Men gjør de ikke det da? Det er ikke noe jeg «mener»

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men gjør de ikke det da? Det er ikke noe jeg «mener»

Anonymkode: c3945...70f

Du har fått ettertrykkelig tilbakemelding om hva dom er nasjonale retnignslinjer og anbefalinger og at disse er bygget på forskning. Forskningen har avklart at medikamentell behandling er best og mest funksjonell. Så får du velge ut fra det, ikke spør mer 

Anonymkode: e9d3f...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har fått ettertrykkelig tilbakemelding om hva dom er nasjonale retnignslinjer og anbefalinger og at disse er bygget på forskning. Forskningen har avklart at medikamentell behandling er best og mest funksjonell. Så får du velge ut fra det, ikke spør mer 

Anonymkode: e9d3f...d19

Det kan jo være man per definisjon ikke har depresjon da🤷‍♀️hvis det ikke funker mener jeg

Anonymkode: c3945...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være man per definisjon ikke har depresjon da🤷‍♀️hvis det ikke funker mener jeg

Anonymkode: c3945...70f

Da bør du snarest oppsøke fastlege for å finne ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være man per definisjon ikke har depresjon da🤷‍♀️hvis det ikke funker mener jeg

Anonymkode: c3945...70f

Ta det med legen din. Jeg svarer deg ikke mer. Det håper jeg andre også velger å gjøre. Du har fått svar på alle spørsmålene dine mange ganger 

Anonymkode: e9d3f...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg er også depresjon, viktig å få behandlet i tide. I sorg er du utrolig langt nede og alt er mørkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...