Gå til innhold

Har levd i fangeskap hele livet - fri nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vokst opp i ett narsissistisk hjem og senere inn i ett samboerskap med en narsissistisk mann. Jeg har hele livet levd i relasjoner der jeg har blitt kontrollert og vært avhengig av å holde meg til disse relasjonene fordi jeg aldri har lært å være alene. Det var derfor min største frykt og ende opp alene og være ansvarlig for meg selv. Jeg har aldri lært å være selvstendig og klare meg alene.

Til slutten av det giftige forholdet holdt jeg på å knekke i stykker. Jeg måtte forlate han for å redde helsen min. Jeg tok derfor steget og møtte min største frykt,-  å stå alene for første gang. Jeg er i 30 årene.

Jeg har vært igjennom mye jobbing i meg selv etter jeg brøt ut av disse avhengig relasjonene der jeg ble kontrollert. Det har vært enormt tøft.

Jeg valgte å bryte ut av dette mønsteret og skal nå leve ett normalt liv for første gang med å være min egen sjef og bygge nye relasjoner som er trygt for meg og jobbe med meg selv og grensesetting. Samtidig lære meg å være i normale relasjoner.

Jeg er veldig glad for at jeg forstår hva jeg har vært igjennom og at det ikke var min skyld, noe som en psykolog har hjulpet meg å innse og forstå.

Det føles godt å forstå hva jeg har vært igjennom og nå kan leve uten drama og dårlig behandling.

Men det er også rart å nå skulle begynne på nytt, leve ett selvstendig liv for første gang. Jeg har begynt på aap og skal i behandling. Jeg var veldig skadet rett etter bruddet, men nå har det gått 1 år og jeg har landet litt mer nå. Jeg har ikke noen barn.

Jeg skal starte ett helt nytt liv nå, først handler det om å bygge meg opp, gå i behandling og lære meg å beskytte meg selv. Slik at jeg ikke blir utsatt for giftige mennesker igjen. Dette krever mye arbeid, å bygge opp beskyttelse for meg selv og sette grenser. Samtidig lære  lytte til mine egne følelser og behov. 

Har noen opplevd noe lignende? Har noen klart å bryte ut av ett slikt mønster og begynt på nytt og klart seg alene?

Da mener jeg dere som har vært i dette mønsteret hele livet. Det sier jeg fordi det er mange som hadde ett liv før narsissisten også handlet det om å finne tilbake til seg selv etter bruddet. Men for meg så hadde jeg ikke ett liv før eksen, jeg har alltid vært i slike relasjoner og blitt kontrollert. Så jeg har ikke noe liv å gå tilbake til, men jeg må starte ett helt nytt liv og finne meg selv.

Noen tips for å starte ett helt nytt liv og bli kjent med seg selv som 30 åring? Har du lignende erfaring og vil dele?

 

Anonymkode: 34061...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble sammen med min eks da jeg var 16 år og flyttet raskt inn til han. Før det bodde jeg i et turbulent hjem.

For meg gikk det ikke så bra. Siden jeg aldri lærte å grunnleggende klare meg selv pluss diagnoser jeg har så var det å klare et normalt voksent liv vanskelig. 

Men jeg har ekstra utfordringer så tror ikke måten det gikk for meg er den mest vanlige måten.

Veldig bra at du kom deg ut og at du har begynt å lande. Det vil nok ta en stund å få det helt bra, men høres jo ut som at du er på god vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vokst opp i ett narsissistisk hjem og senere inn i ett samboerskap med en narsissistisk mann. Jeg har hele livet levd i relasjoner der jeg har blitt kontrollert og vært avhengig av å holde meg til disse relasjonene fordi jeg aldri har lært å være alene. Det var derfor min største frykt og ende opp alene og være ansvarlig for meg selv. Jeg har aldri lært å være selvstendig og klare meg alene.

Til slutten av det giftige forholdet holdt jeg på å knekke i stykker. Jeg måtte forlate han for å redde helsen min. Jeg tok derfor steget og møtte min største frykt,-  å stå alene for første gang. Jeg er i 30 årene.

Jeg har vært igjennom mye jobbing i meg selv etter jeg brøt ut av disse avhengig relasjonene der jeg ble kontrollert. Det har vært enormt tøft.

Jeg valgte å bryte ut av dette mønsteret og skal nå leve ett normalt liv for første gang med å være min egen sjef og bygge nye relasjoner som er trygt for meg og jobbe med meg selv og grensesetting. Samtidig lære meg å være i normale relasjoner.

Jeg er veldig glad for at jeg forstår hva jeg har vært igjennom og at det ikke var min skyld, noe som en psykolog har hjulpet meg å innse og forstå.

Det føles godt å forstå hva jeg har vært igjennom og nå kan leve uten drama og dårlig behandling.

Men det er også rart å nå skulle begynne på nytt, leve ett selvstendig liv for første gang. Jeg har begynt på aap og skal i behandling. Jeg var veldig skadet rett etter bruddet, men nå har det gått 1 år og jeg har landet litt mer nå. Jeg har ikke noen barn.

Jeg skal starte ett helt nytt liv nå, først handler det om å bygge meg opp, gå i behandling og lære meg å beskytte meg selv. Slik at jeg ikke blir utsatt for giftige mennesker igjen. Dette krever mye arbeid, å bygge opp beskyttelse for meg selv og sette grenser. Samtidig lære  lytte til mine egne følelser og behov. 

Har noen opplevd noe lignende? Har noen klart å bryte ut av ett slikt mønster og begynt på nytt og klart seg alene?

Da mener jeg dere som har vært i dette mønsteret hele livet. Det sier jeg fordi det er mange som hadde ett liv før narsissisten også handlet det om å finne tilbake til seg selv etter bruddet. Men for meg så hadde jeg ikke ett liv før eksen, jeg har alltid vært i slike relasjoner og blitt kontrollert. Så jeg har ikke noe liv å gå tilbake til, men jeg må starte ett helt nytt liv og finne meg selv.

Noen tips for å starte ett helt nytt liv og bli kjent med seg selv som 30 åring? Har du lignende erfaring og vil dele?

 

Anonymkode: 34061...750

De er kjempetøff. Det er ikke enkelt å gå ut i livet som 30 åring. Ønsker deg masse lykke til.

Anonymkode: 27dca...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er tøft av deg! Glad på dine vegne at du får så god hjelp i behandling. Videre terapi vil nok få deg enda lenger. Ønsker deg masse lykke til, og jeg håper du vil ta godt vare på deg selv underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har vokst opp i ett narsissistisk hjem og senere inn i ett samboerskap med en narsissistisk mann. Jeg har hele livet levd i relasjoner der jeg har blitt kontrollert og vært avhengig av å holde meg til disse relasjonene fordi jeg aldri har lært å være alene. Det var derfor min største frykt og ende opp alene og være ansvarlig for meg selv. Jeg har aldri lært å være selvstendig og klare meg alene.

Til slutten av det giftige forholdet holdt jeg på å knekke i stykker. Jeg måtte forlate han for å redde helsen min. Jeg tok derfor steget og møtte min største frykt,-  å stå alene for første gang. Jeg er i 30 årene.

Jeg har vært igjennom mye jobbing i meg selv etter jeg brøt ut av disse avhengig relasjonene der jeg ble kontrollert. Det har vært enormt tøft.

Jeg valgte å bryte ut av dette mønsteret og skal nå leve ett normalt liv for første gang med å være min egen sjef og bygge nye relasjoner som er trygt for meg og jobbe med meg selv og grensesetting. Samtidig lære meg å være i normale relasjoner.

Jeg er veldig glad for at jeg forstår hva jeg har vært igjennom og at det ikke var min skyld, noe som en psykolog har hjulpet meg å innse og forstå.

Det føles godt å forstå hva jeg har vært igjennom og nå kan leve uten drama og dårlig behandling.

Men det er også rart å nå skulle begynne på nytt, leve ett selvstendig liv for første gang. Jeg har begynt på aap og skal i behandling. Jeg var veldig skadet rett etter bruddet, men nå har det gått 1 år og jeg har landet litt mer nå. Jeg har ikke noen barn.

Jeg skal starte ett helt nytt liv nå, først handler det om å bygge meg opp, gå i behandling og lære meg å beskytte meg selv. Slik at jeg ikke blir utsatt for giftige mennesker igjen. Dette krever mye arbeid, å bygge opp beskyttelse for meg selv og sette grenser. Samtidig lære  lytte til mine egne følelser og behov. 

Har noen opplevd noe lignende? Har noen klart å bryte ut av ett slikt mønster og begynt på nytt og klart seg alene?

Da mener jeg dere som har vært i dette mønsteret hele livet. Det sier jeg fordi det er mange som hadde ett liv før narsissisten også handlet det om å finne tilbake til seg selv etter bruddet. Men for meg så hadde jeg ikke ett liv før eksen, jeg har alltid vært i slike relasjoner og blitt kontrollert. Så jeg har ikke noe liv å gå tilbake til, men jeg må starte ett helt nytt liv og finne meg selv.

Noen tips for å starte ett helt nytt liv og bli kjent med seg selv som 30 åring? Har du lignende erfaring og vil dele?

 

Anonymkode: 34061...750

Du er en vinner! 

Og nettopp fordi du ser det innlysende : jeg har ikke noe liv å gå tilbake til, men må starte noe nytt. 

Livsviktig erkjennelse! Heier på deg 🙂 Du klarer deg. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har vokst opp i ett narsissistisk hjem og senere inn i ett samboerskap med en narsissistisk mann. Jeg har hele livet levd i relasjoner der jeg har blitt kontrollert og vært avhengig av å holde meg til disse relasjonene fordi jeg aldri har lært å være alene. Det var derfor min største frykt og ende opp alene og være ansvarlig for meg selv. Jeg har aldri lært å være selvstendig og klare meg alene.

Til slutten av det giftige forholdet holdt jeg på å knekke i stykker. Jeg måtte forlate han for å redde helsen min. Jeg tok derfor steget og møtte min største frykt,-  å stå alene for første gang. Jeg er i 30 årene.

Jeg har vært igjennom mye jobbing i meg selv etter jeg brøt ut av disse avhengig relasjonene der jeg ble kontrollert. Det har vært enormt tøft.

Jeg valgte å bryte ut av dette mønsteret og skal nå leve ett normalt liv for første gang med å være min egen sjef og bygge nye relasjoner som er trygt for meg og jobbe med meg selv og grensesetting. Samtidig lære meg å være i normale relasjoner.

Jeg er veldig glad for at jeg forstår hva jeg har vært igjennom og at det ikke var min skyld, noe som en psykolog har hjulpet meg å innse og forstå.

Det føles godt å forstå hva jeg har vært igjennom og nå kan leve uten drama og dårlig behandling.

Men det er også rart å nå skulle begynne på nytt, leve ett selvstendig liv for første gang. Jeg har begynt på aap og skal i behandling. Jeg var veldig skadet rett etter bruddet, men nå har det gått 1 år og jeg har landet litt mer nå. Jeg har ikke noen barn.

Jeg skal starte ett helt nytt liv nå, først handler det om å bygge meg opp, gå i behandling og lære meg å beskytte meg selv. Slik at jeg ikke blir utsatt for giftige mennesker igjen. Dette krever mye arbeid, å bygge opp beskyttelse for meg selv og sette grenser. Samtidig lære  lytte til mine egne følelser og behov. 

Har noen opplevd noe lignende? Har noen klart å bryte ut av ett slikt mønster og begynt på nytt og klart seg alene?

Da mener jeg dere som har vært i dette mønsteret hele livet. Det sier jeg fordi det er mange som hadde ett liv før narsissisten også handlet det om å finne tilbake til seg selv etter bruddet. Men for meg så hadde jeg ikke ett liv før eksen, jeg har alltid vært i slike relasjoner og blitt kontrollert. Så jeg har ikke noe liv å gå tilbake til, men jeg må starte ett helt nytt liv og finne meg selv.

Noen tips for å starte ett helt nytt liv og bli kjent med seg selv som 30 åring? Har du lignende erfaring og vil dele?

 

Anonymkode: 34061...750

Først av alt vil jeg bare skrive. Du har tatt et valg/det første steget. 

Hvis jeg var deg ville jeg på privaten skrevet ting på et papir, for hånd. Du har starten og ditt endelige mål helt på toppen. Men veien dit er kronglete. Så etter hvert sett deg delmål som blir en del av prosessen din til å nå hovedmålet ditt. Men det tar tid og du vil få mange slag i trynet på veien. 

Delmålene fungerer slik at når du blir sparket ned. Det kan være en grunn til det. Men i de aller fleste tilfeller er det fordi problemet er dem selv, IKKE deg. Men å trykke deg ned vil få dem selv til å føle seg på toppen av Mount Everest. Men når du setter deg gradvise mål på veien mot hovedmålet. De gangene du blir sparket ned mentalt i prosessen. Da faller du ikke mentalt lenger ned enn utgangspunktet for når du tok dette valget. 

Masse Lykke til! Du fikser dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Glitter skrev (46 minutter siden):

Jeg ble sammen med min eks da jeg var 16 år og flyttet raskt inn til han. Før det bodde jeg i et turbulent hjem.

For meg gikk det ikke så bra. Siden jeg aldri lærte å grunnleggende klare meg selv pluss diagnoser jeg har så var det å klare et normalt voksent liv vanskelig. 

Men jeg har ekstra utfordringer så tror ikke måten det gikk for meg er den mest vanlige måten.

Veldig bra at du kom deg ut og at du har begynt å lande. Det vil nok ta en stund å få det helt bra, men høres jo ut som at du er på god vei. 

Du klarer deg du også. Du trenger bare mer tid. Og et ...big bang 🙃

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Du klarer deg du også. Du trenger bare mer tid. Og et ...big bang 🙃

Du har kommet langt. Trenger bare noe mer tid. Ønsker deg masse lykke til videre

Anonymkode: 27dca...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har kommet langt. Trenger bare noe mer tid. Ønsker deg masse lykke til videre

Anonymkode: 27dca...e7b

Det er kanskje smigrende med fans for noen. Det største problemet her er at du saboterer andres tråder. Så mye er jeg ikke verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (24 minutter siden):

Du klarer deg du også. Du trenger bare mer tid. Og et ...big bang 🙃

Trenger ikke større big bang enn jeg alt har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Det er kanskje smigrende med fans for noen. Det største problemet her er at du saboterer andres tråder. Så mye er jeg ikke verdt. 

Den var ment til Glitter ikke til deg, siterte bare feil. Du trenger ikke bekymre deg, er ingen fan av deg

Anonymkode: 27dca...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Den var ment til Glitter ikke til deg, siterte bare feil. Du trenger ikke bekymre deg, er ingen fan av deg

Anonymkode: 27dca...e7b

Så slutt å oppføre deg som en. 

Takk. På forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Fint at du deler dette, bra at du kom deg ut av dette forholdet og ikke har mer kontakt med slike mennesker.

Ble du straffet med silent treatment? At han ikke snakket med deg på lenge for noe han opplevde som krenkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Så slutt å oppføre deg som en. 

Takk. På forhånd. 

Jeg oppfører meg ikke som en fan av deg. Jeg er ikke fan av deg. Kan du holde fokus på ts, dette handler ikke om deg

Anonymkode: 27dca...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfører meg ikke som en fan av deg. Jeg er ikke fan av deg. Kan du holde fokus på ts, dette handler ikke om deg

Anonymkode: 27dca...e7b

Det er det jeg prøver å si : dette handler faktisk ikke om meg, så derfor sa jeg fra! 

Jeg vet godt hva Hi handler om. Jeg vet hva dette koster av innsikt. Jeg klandrer ingen for å bli ofre for narsissister! Virlelig ikke! 

Men jeg må likevel heie på de som kommer seg ut av det! Og å oppmuntre andre. 

Uten at fans saboterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Det er det jeg prøver å si : dette handler faktisk ikke om meg, så derfor sa jeg fra! 

Jeg vet godt hva Hi handler om. Jeg vet hva dette koster av innsikt. Jeg klandrer ingen for å bli ofre for narsissister! Virlelig ikke! 

Men jeg må likevel heie på de som kommer seg ut av det! Og å oppmuntre andre. 

Uten at fans saboterer. 

OMG du har ingen fans

Anonymkode: 27dca...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville vært veldig bevisst på å ikke leve et liv i offerrollen. Det krever at du i noen grad aksepterer livet som det har vært og velger å leve det annerledes og mer på egne premisser herfra. Ikke bli en som alltid forteller alt det føre du har opplevd og hvor slemme alle har vært med deg og unngå å bli den som skylder på andre for alt du ikke har oppnådd. Da får du ikke venner eller et sunt liv. 

Anonymkode: d9b08...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville vært veldig bevisst på å ikke leve et liv i offerrollen. Det krever at du i noen grad aksepterer livet som det har vært og velger å leve det annerledes og mer på egne premisser herfra. Ikke bli en som alltid forteller alt det føre du har opplevd og hvor slemme alle har vært med deg og unngå å bli den som skylder på andre for alt du ikke har oppnådd. Da får du ikke venner eller et sunt liv. 

Anonymkode: d9b08...bd7

Du har GARANTERT ikke hatt narsisster tett på 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (26 minutter siden):

Du har GARANTERT ikke hatt narsisster tett på 🙂

Jo. Det er akkurat derfor jeg skriver som jeg gjør. Ikke bli et offer. Da fortsetter du å ødelegge livet ditt. Man er først fri når man er fri fra å laste andre for alt som er vondt i eget liv - kan bli en vane det og. Og alt dette selv om du har hatt det grusomt, det ha jeg stor sympati for, bare ikke la det være hele livet ditt, da får du ikke noe vennskap, yrke, et velfungerende liv mm 

Anonymkode: d9b08...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo. Det er akkurat derfor jeg skriver som jeg gjør. Ikke bli et offer. Da fortsetter du å ødelegge livet ditt. Man er først fri når man er fri fra å laste andre for alt som er vondt i eget liv - kan bli en vane det og. Og alt dette selv om du har hatt det grusomt, det ha jeg stor sympati for, bare ikke la det være hele livet ditt, da får du ikke noe vennskap, yrke, et velfungerende liv mm 

Anonymkode: d9b08...bd7

Viktig å ikke klandre alle andre for alt en sitter med, men er også viktig å se sin egen påvirkning på eget liv. Jeg skylder feks ikke på min eks at jeg fikk et rusproblem. Men jeg vet at han er årsaken til at jeg ikke tørr å date noen igjen. Det er utelukkende pga han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...