Gå til innhold

Terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en psykolog- snakker med hen jevnlig. Men jeg er så dårlig, og husker veldig lite og sliter med å omsette terapien eller føle jeg nyttegjør meg.

Er det likevel slik at hjernen og underbevisstheten tar til seg og at det på et vis likevel nytter å snakke med noen og om ting? Og håpe jeg gradvis klarer å bli mer «bevisst»?

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips: Kjøp en notisbok. På slutten av hver time gjør dere en oppsummering. "Hva snakket vi om i dag? Hvilke oppgaver har jeg til neste gang?" Så tar du frem notisboken hver dag hjemme og går gjennom oppgavene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (36 minutter siden):

Tips: Kjøp en notisbok. På slutten av hver time gjør dere en oppsummering. "Hva snakket vi om i dag? Hvilke oppgaver har jeg til neste gang?" Så tar du frem notisboken hver dag hjemme og går gjennom oppgavene,

Ja burde kanskje det.

Men hodet fungerer ikke.. og noen ganger snakker vi bare og det er ikke noen oppgaver. Lurer på om ting da likevel gradvis vil bearbeides underbevisst?

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror verken du eller andre skal sette deres lit til underbevisstheten.

Snakk med din behandler, fortell det du forteller her, og spør om dere ikke kan ta en oppsummering de siste fem minutter der du får skrevet ned hovedpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en psykolog- snakker med hen jevnlig. Men jeg er så dårlig, og husker veldig lite og sliter med å omsette terapien eller føle jeg nyttegjør meg.

Er det likevel slik at hjernen og underbevisstheten tar til seg og at det på et vis likevel nytter å snakke med noen og om ting? Og håpe jeg gradvis klarer å bli mer «bevisst»?

Anonymkode: 1b36f...4a3

I tillegg til det gode rådet du alt har fått. Bruk også notatboken når du skal forberede deg til neste time. Du kan også skrive mellom timene, hva du synes er vanskelig, hvordan du angriper dt dere snakker om og lignende.

Anonymkode: 07547...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso

Jeg har fått beskjed om av tidligere behandler om at jeg bør ta lydopptak av sånne samtaler når jeg er så dårlig at jeg ikke får med meg eller ikke husker det som blir sagt i samtalene. Jeg har ikke tatt det ut i live enda, men vil vurdere det om jeg merker at det blir et problem igjen. 

Kanskje det kan være et alternativ for deg? Så kan du gå gjennom i ro og mak hjemme i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mëmëso skrev (8 minutter siden):

Jeg har fått beskjed om av tidligere behandler om at jeg bør ta lydopptak av sånne samtaler når jeg er så dårlig at jeg ikke får med meg eller ikke husker det som blir sagt i samtalene. Jeg har ikke tatt det ut i live enda, men vil vurdere det om jeg merker at det blir et problem igjen. 

Kanskje det kan være et alternativ for deg? Så kan du gå gjennom i ro og mak hjemme i ettertid.

Ja kanskje. Forsåvidt lurt. Om jeg tør høre på det etterpå er en annen sak😂

Jeg er så dårlig at jeg tror jeg dissosierer stort sett hele tiden, og at det er dette, kombinert med hjernetåke som gjør at det blir vanskelig. Noen råd i forhold til å nyttegjøre seg av terapi når man er i en dissosiativ tilstand?

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg tror verken du eller andre skal sette deres lit til underbevisstheten.

Snakk med din behandler, fortell det du forteller her, og spør om dere ikke kan ta en oppsummering de siste fem minutter der du får skrevet ned hovedpunktene.

Ja vi pleier vel å ha en slags oppsummering.

Jeg er i en slags dissosiativ tilstand, der det ikke er helt kontakt inni meg, tror dette vanskliggjør det. Derfor jeg hadde håpt at underbevisstheten tar til seg noe likevel 

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja kanskje. Forsåvidt lurt. Om jeg tør høre på det etterpå er en annen sak😂

Jeg er så dårlig at jeg tror jeg dissosierer stort sett hele tiden, og at det er dette, kombinert med hjernetåke som gjør at det blir vanskelig. Noen råd i forhold til å nyttegjøre seg av terapi når man er i en dissosiativ tilstand?

Anonymkode: 1b36f...4a3

Dissosierer ikke selv, og kan ellers lite om det, men det høres jo ut som dere jobber på et angstnivå som er for høyt, så kanskje jobbe med å senke det? 

Skjønner hva du mener med å tørre å høre på det etterpå, jeg vil også ha vanskeligheter med det. Bare å lese epikriser og slikt tar flere dager. Men det er jo en form for eksponering man styrer helt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er i en slags dissosiativ tilstand, der det ikke er helt kontakt inni meg, tror dette vanskliggjør det. Derfor jeg hadde håpt at underbevisstheten tar til seg noe likevel 

Regner med du har snakket med behandleren om dette. Det vet hen vel om det/har merket det legger opp terapien etter det. Jeg tror kanskje du stresser litt over at framgang ikke skjer fort nok, og at du kanskje kan slappe litt av på det. Og selvsagt, alt du har sagt her bør du si til terapeuten om du ikke har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (12 minutter siden):

Regner med du har snakket med behandleren om dette. Det vet hen vel om det/har merket det legger opp terapien etter det. Jeg tror kanskje du stresser litt over at framgang ikke skjer fort nok, og at du kanskje kan slappe litt av på det. Og selvsagt, alt du har sagt her bør du si til terapeuten om du ikke har gjort det. 

Terapeut vet om det

Får håpe du har rett i at det vil skje ting. Er jo mest av alt denne dissosiative tilstanden jeg vil ut av

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Terapeut vet om det

Får håpe du har rett i at det vil skje ting. Er jo mest av alt denne dissosiative tilstanden jeg vil ut av

Anonymkode: 1b36f...4a3

Er det begynnende shizofreni dette her siden du går rundt i en dissosiativ tilstand hele tiden?

Anonymkode: 07547...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det begynnende shizofreni dette her siden du går rundt i en dissosiativ tilstand hele tiden?

Anonymkode: 07547...0da

Nei

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei

Anonymkode: 1b36f...4a3

Hva er årsaken?

Anonymkode: 07547...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en psykolog- snakker med hen jevnlig. Men jeg er så dårlig, og husker veldig lite og sliter med å omsette terapien eller føle jeg nyttegjør meg.

Er det likevel slik at hjernen og underbevisstheten tar til seg og at det på et vis likevel nytter å snakke med noen og om ting? Og håpe jeg gradvis klarer å bli mer «bevisst»?

Anonymkode: 1b36f...4a3

Jeg strever med akkurat det samme. Får du heller ikke tilgang til tanker og følelser i terapien?

Anonymkode: f3a2a...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er årsaken?

Anonymkode: 07547...0da

Antagelig er det en forsvarsmekanisme fordi livet er for uhåndterbart nå. Og hjernen trenger pause/ro

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg strever med akkurat det samme. Får du heller ikke tilgang til tanker og følelser i terapien?

Anonymkode: f3a2a...5f3

Nei. Jeg kan snakke om ting - men jeg føler meg frakoblet, og ikke i kontakt med det. tanker og følelser er ikke der ordentlig- som at hodet og kropp ikke henger sammen.
 Det svinger også veldig, og jeg «husker» ikke hva jeg snakka om eller har noe tilstedeværelse i meg selv, får ikke tak på ting. Alt er litt fragmentert på en måte, jeg bare lider og har det grusomt uten å være eller klare å få tak på hva på en måte

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I tillegg til det gode rådet du alt har fått. Bruk også notatboken når du skal forberede deg til neste time. Du kan også skrive mellom timene, hva du synes er vanskelig, hvordan du angriper dt dere snakker om og lignende.

Anonymkode: 07547...0da

En stor del av utfordringa er at jeg går rundt i denne tåken og ikke husker eller klarer koble meg på og få ting til å henge sammen. Hvordan kan jeg da angripe det vi snakker om?

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som har opplevd å være i en langvarig dissosiativ tilstand pga traumatiske livssitusjoner- hvordan koblet dere dere på igjen? 

Anonymkode: 1b36f...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som har opplevd å være i en langvarig dissosiativ tilstand pga traumatiske livssitusjoner- hvordan koblet dere dere på igjen? 

Anonymkode: 1b36f...4a3

Dette er vel hva du bør ta opp med din behandler?

Anonymkode: 6dbc2...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...