Gå til innhold

Hvordan blir man ved alvorlig depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosemarin
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja selve sykdommen gjorde det men ikke innleggelsen. Det var mørkt lenge…. I ettertid har jeg også erfart det i mindre alvorlig grad men har kjent på symptomene. Hva som fungerer er nok individuelt. Har du nettverk jobb skole eller hobby som holder deg oppe? Jeg er et arbeidsjern så det holder driv i meg. Det har vært helt avgjørende for og holde meg stabil. 

Anonymkode: 2d842...381

Hvordan klarte du det uten fungerende kognisjon og med det tomme svarte hullet uten energi?🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    32

  • Rosemarin

    9

  • Glitter

    4

  • Emoji

    2

AnonymBruker
Rosemarin skrev (3 minutter siden):

Hvordan klarte du det uten fungerende kognisjon og med det tomme svarte hullet uten energi?🩷

Jeg gikk ukentlig til samtale hos psykolog privat 2-3 ganger uken.  I lang tid var det nok å gå møte der. Jeg var aldri der at jeg hadde kommunal hjelp, psykiatrisk sykepleier eller det som ofte skrives her på dol. Jeg hadde nettverk som hjalp meg med det jeg trengte. 

Anonymkode: 2d842...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gikk ukentlig til samtale hos psykolog privat 2-3 ganger uken.  I lang tid var det nok å gå møte der. Jeg var aldri der at jeg hadde kommunal hjelp, psykiatrisk sykepleier eller det som ofte skrives her på dol. Jeg hadde nettverk som hjalp meg med det jeg trengte. 

Anonymkode: 2d842...381

Godt å høre at man kan bli frisk. Selv føler jeg ikke det kommer til å Gå uten medisin, men samtidig er jeg skeptisk. 
Dette kognitive og fravær av hukommelse og sånn- det var konstant for deg eller? Det er det som plager meg mest nå- i tillegg til det samme du nevnte med ingen energi og ingen følelser/tomt hull. Jeg er i tillegg veldig urolig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (1 time siden):

Godt å høre at man kan bli frisk. Selv føler jeg ikke det kommer til å Gå uten medisin, men samtidig er jeg skeptisk. 
Dette kognitive og fravær av hukommelse og sånn- det var konstant for deg eller? Det er det som plager meg mest nå- i tillegg til det samme du nevnte med ingen energi og ingen følelser/tomt hull. Jeg er i tillegg veldig urolig da.

Hvis behandleren din har ment at du bør prøve det kan du jo forsøke? Det skader ikke prøve. Det er ikke sikkert du får det slik andre har opplevd det. Det var konstant når det varte men jeg husker det best som et svart hull med ingen håp i tunellen. Har i disse dager vært i en begravelse og i kisten kunne det vært meg, det er liksom da det går opp for meg hvor ille det faktisk var. Prøv å Finn en positiv ting hver dag du kan glede deg over. Èn ting. 

Anonymkode: 2d842...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis behandleren din har ment at du bør prøve det kan du jo forsøke? Det skader ikke prøve. Det er ikke sikkert du får det slik andre har opplevd det. Det var konstant når det varte men jeg husker det best som et svart hull med ingen håp i tunellen. Har i disse dager vært i en begravelse og i kisten kunne det vært meg, det er liksom da det går opp for meg hvor ille det faktisk var. Prøv å Finn en positiv ting hver dag du kan glede deg over. Èn ting. 

Anonymkode: 2d842...381

Huffamei- det må ha vært tungt.

Ja, jeg tror kanskje jeg må prøve igjen. Det bare har ikke hjulpet meg det jeg har prøvd så langt. 
Prøver å finne noe å hvertfall fokusere på innimellom. Men føler som sagt ingenting (annet enn at alt skaper ubehag eller uro eller vonde følelser og mer symptomer), men får tro at det på sikt lurer hjernen tilbake til at det er ok/trygt å fokusere på noe og at det etterhvert roer seg og begynner å respondere igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (14 minutter siden):

Huffamei- det må ha vært tungt.

Ja, jeg tror kanskje jeg må prøve igjen. Det bare har ikke hjulpet meg det jeg har prøvd så langt. 
Prøver å finne noe å hvertfall fokusere på innimellom. Men føler som sagt ingenting (annet enn at alt skaper ubehag eller uro eller vonde følelser og mer symptomer), men får tro at det på sikt lurer hjernen tilbake til at det er ok/trygt å fokusere på noe og at det etterhvert roer seg og begynner å respondere igjen. 

Hva har du prøvd av tiltak som ikke har fungert frem til nå? Hvis du deler litt er det lettere å hjelpe deg, hvis du vil da. Hjelper deg å vite at det blir lysere for hver dag eller er du apatisk også til det? 

Anonymkode: 2d842...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosemarin
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har du prøvd av tiltak som ikke har fungert frem til nå? Hvis du deler litt er det lettere å hjelpe deg, hvis du vil da. Hjelper deg å vite at det blir lysere for hver dag eller er du apatisk også til det? 

Anonymkode: 2d842...381

Jeg er helt likegyldig til det også. Egentlig gjør det det verre at det er så lyst. Blir stressa av det. 
Jeg har forsøkt både antidepressiva og samtalebehandling, men er helt ute dessverre- liksom ikke i stand til å ta noen grep- mye på grunn av det nevnte med kognisjonen og fravær av følelser og meg selv. 
Det er litt slik nå at jeg opplever at alt gjør meg verre, så derfor tenker jeg at jeg kanskje må forsøke medisin igjen. En annen type åpenbart da. Men skjønner ikke helt hvorfor det skulle funke😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosemarin skrev (2 timer siden):

Jeg er helt likegyldig til det også. Egentlig gjør det det verre at det er så lyst. Blir stressa av det. 
Jeg har forsøkt både antidepressiva og samtalebehandling, men er helt ute dessverre- liksom ikke i stand til å ta noen grep- mye på grunn av det nevnte med kognisjonen og fravær av følelser og meg selv. 
Det er litt slik nå at jeg opplever at alt gjør meg verre, så derfor tenker jeg at jeg kanskje må forsøke medisin igjen. En annen type åpenbart da. Men skjønner ikke helt hvorfor det skulle funke😞

Prøv det som behandler foreslår. Stol på at han eller hun vet bedre enn deg. Nå slik du har det og mulig tar det er det alltid noen som vil hjelpe. Kan være samtaleterapi ikke fungerer fordi kjemien ikke er der? Prøv en annen hvis det er aktuelt, kjemi er helt avgjørende. Eller kan du jo snakke anonymt med noen slik du gjør her? Jeg har tro på at rådene som står i artikler hjelper. Vær i en form for aktivitet hvis fysikken din fungerer. Det hjelper ingen og sitte hjemme med grubling. Finn årsaken til at du er der du er akkurat nå. 

Anonymkode: 2d842...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...