Gå til innhold

Til dere som eier enebolig eller selveier leilighet


Emoji

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre hvilke utgifter dere har knyttet til boligen? Spesifiser gjerne om det er selveier leilighet eller enebolig du har og om dere setter av en sum til vedlikehold på sikt som feks bytte av tak og vinduer.

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei 😊

Har en leilighet på ca 85 kvm uten fellesgjeld. 

Felleskost er ca 4.000 kr i måneden og inkluderer oppvarming, vask/vedlikehold, stell av hage, TV/nett og drift av sameiet. Ellers har jeg strømregning på ca 600 kr i mnd, men lading av elbil faktureres separat. 

Innboforsikring koster ca en hundrelapp i måneden. 

Jeg tror ikke det er så mye andre kostnader forbundet med å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eier enebolig. 
det kommer med kommunale utgifter og forsikringer. 
ellers er det opp til hver hvor mye en ønsker å bruke på vedlikehold og oppussing. Alt etter hvilke standard man ønsker. 
eier man kan man ta rom for rom, og trenger ikke gjøre alt på en gang.

hvor handy er du selv? 
vedlikehold koster mye. Vi har brukt mye penger på renovering og oppussing og prosjekter gjennom årene. 
bare å male huset utvendig kan ligge på 15-20.000 og da gjør du alt selv. 
 

Anonymkode: 3ba39...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

500 pr mnd i kommunale utgifter.

2000kr strøm.

5500 pr år i husforsikring.

150kr pr mnd i innboforsikring.

Setter ikke av noe til oppussing da det ikke et behov for det.

Enebolig 157kvm.

 

Anonymkode: 63799...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Hei 😊

Har en leilighet på ca 85 kvm uten fellesgjeld. 

Felleskost er ca 4.000 kr i måneden og inkluderer oppvarming, vask/vedlikehold, stell av hage, TV/nett og drift av sameiet. Ellers har jeg strømregning på ca 600 kr i mnd, men lading av elbil faktureres separat. 

Innboforsikring koster ca en hundrelapp i måneden. 

Jeg tror ikke det er så mye andre kostnader forbundet med å bo.

4000-, hver måned? Jeg betaler 2700 hver måned og får samme goder som deg. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leilighet på 95kvm med 450K i fellesgjeld. Felleskostnader 5500 inkluderer kommunale avgifter, varmtvann, tv/internett, nedbetaling av fellesgjeld, etc.

180 kr i innboforsikring.

Strøm 750 kr.

Anonymkode: 5e7c7...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overrasket over hvor lave utgifter dere har. Jeg betaler 2000 i strøm/nettleie om vinteren (500 om sommeren), 500 i innboforsikring, 5600 i kommunale avgifter/kvartal (dvs 22000 i året) og 2100 i fellesutgifter (inkluderer kun ekstern forsikring). Kjedet enebolig, 120 kvm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (12 minutter siden):

Overrasket over hvor lave utgifter dere har. Jeg betaler 2000 i strøm/nettleie om vinteren (500 om sommeren), 500 i innboforsikring, 5600 i kommunale avgifter/kvartal (dvs 22000 i året) og 2100 i fellesutgifter (inkluderer kun ekstern forsikring). Kjedet enebolig, 120 kvm. 

Hvilke avtaler har du da? Innbo styres av hvilke avtaler du har , om du har rabatter i firma du har forsikringer osv. jeg betaler som de andre 100 kr i innbo men jeg har mange fordeler i selskapet jeg har forsikringer i. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke avtaler har du da? Innbo styres av hvilke avtaler du har , om du har rabatter i firma du har forsikringer osv. jeg betaler som de andre 100 kr i innbo men jeg har mange fordeler i selskapet jeg har forsikringer i. 

Anonymkode: ba088...717

Jeg har rabatt via fagforeningen jeg er medlem av men har skrudd nivået opp slik at det samsvarer med verdi på inventar og syns de 500 er ok. Men syns noen hadde lave strømutgifter og ikke minst - lave kommunale avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (3 minutter siden):

Jeg har rabatt via fagforeningen jeg er medlem av men har skrudd nivået opp slik at det samsvarer med verdi på inventar og syns de 500 er ok. Men syns noen hadde lave strømutgifter og ikke minst - lave kommunale avgifter. 

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en ringerunde om ny forsikringsavtale. If har bla gått vekk fra at du forsikres innbo etter hvilke verdi du tenker inventaret er verdt. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (5 minutter siden):

Jeg har rabatt via fagforeningen jeg er medlem av men har skrudd nivået opp slik at det samsvarer med verdi på inventar og syns de 500 er ok. Men syns noen hadde lave strømutgifter og ikke minst - lave kommunale avgifter. 

Lave strømutgifter har noe med hvor gammelt / nytt boligen er. Om du bor i 1 etg i blokk, bolig i kjede som du, osv. Dette har ikke noen opplyst om. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en ringerunde om ny forsikringsavtale. If har bla gått vekk fra at du forsikres innbo etter hvilke verdi du tenker inventaret er verdt. 

Anonymkode: ba088...717

Jeg sjekket IF på nett nå. Samme forsikring der ville kostet meg 443,-. Sjekket også banken, jeg betaler 430/mnd, ikke 500.

Men igjen, det var først og fremst kommunale avgifter jeg reagerte på, og til dels strøm. Jeg skjønner at jeg som eier et hus skal betale mer, men syns en del hadde svært lave utgifter. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg sjekket IF på nett nå. Samme forsikring der ville kostet meg 443,-. Sjekket også banken, jeg betaler 430/mnd, ikke 500.  

Hvis du tar en telefon på mandag vil jeg tro du kan presse prisen ned. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (3 minutter siden):

Jeg sjekket IF på nett nå. Samme forsikring der ville kostet meg 443,-. Sjekket også banken, jeg betaler 430/mnd, ikke 500.

Men igjen, det var først og fremst kommunale avgifter jeg reagerte på, og til dels strøm. Jeg skjønner at jeg som eier et hus skal betale mer, men syns en del hadde svært lave utgifter. 

Jeg betaler 4300 hver kvartal, har 90 kvm leilighet i et nytt boligstrøk i storby. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tar en telefon på mandag vil jeg tro du kan presse prisen ned. 

Anonymkode: ba088...717

Jeg tror ikke jeg gjør noen større innsats for en hundrings i måneden, men takk for råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke jeg gjør noen større innsats for en hundrings i måneden, men takk for råd. 

Forståelig nok :) 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg betaler 4300 hver kvartal, har 90 kvm leilighet i et nytt boligstrøk i storby. 

Anonymkode: ba088...717

Jeg betalte faktisk 6300/kvartal før jeg monterte vannmåler. Jeg syns forskjellen er stor på mine og dine utgifter. 120kvm i storby her.

I vinter syns jeg dessuten nettleie på strøm har økt veldig. Jeg betaler nesten 1000/mnd bare til Tensio. Hva betaler du der? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg betalte faktisk 6300/kvartal før jeg monterte vannmåler. Jeg syns forskjellen er stor på mine og dine utgifter. 120kvm i storby her. 

Ja det er gjerne det. Jeg synes kommunale utgiftene er høye nok. Hadde de vært dyrere hadde jeg flyttet. 

Anonymkode: ba088...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er gjerne det. Jeg synes kommunale utgiftene er høye nok. Hadde de vært dyrere hadde jeg flyttet. 

Anonymkode: ba088...717

Det er ikke noe alternativ for meg, og økonomisk ville det gått opp i opp med økte reiseutgifter i forbindelse med jobb. I dag går jeg til jobb på 10-15 min og sykler på 7 min. For et b-menneske som meg er det gull verd også før jeg regner i kroner og ører :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...