Gå til innhold

Til dere som eier enebolig eller selveier leilighet


Emoji

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Jeg har rabatt via fagforeningen jeg er medlem av men har skrudd nivået opp slik at det samsvarer med verdi på inventar og syns de 500 er ok. Men syns noen hadde lave strømutgifter og ikke minst - lave kommunale avgifter. 

500 i innboforsikring var mye. Mulig du har veldig høy forsikringssum da. Eller en forsikring som dekker veldig mye ekstra.

https://www.forsikringsmart.no/pris/innboforsikring

Anonymkode: 5e7c7...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor nå i eierseksjonsleilighet i blokk, men hadde enebolig før dette. Kostnadsnivået forbundet med å bo er som natt og dag. For nåværende leilighet så betaler jeg ca 3000 i fellesutgifter (inkl. all oppvarming), og i tillegg kommer strøm på ca 400 pr måned, noe ekstra internett på ca 150, og innboforsikring som koster nesten ingenting. Sameiet sørger alltid for å ha en buffer for å kunne møte uforutsette utgifter til rehabilitering, reparasjoner mm, så jeg har ikke hatt noen ekstraordinære utgifter som følge av leiligheten de fem årene jeg har bodd her. Relativt nybygd, fra 2012. 

Da jeg hadde enebolig, så betalte jeg for det første veldig mye mer i offentlige avgifter og forsikring (husforsikringen var dyr!), oppvarming var mye dyrere (nå får jeg gratisvarme fra leilighetene rundt meg og har nesten ikke på varme) - og i tillegg kom både forutsigbare og uforutsette utgifter basert på hva som måtte gjøres med huset på kort og lang sikt. Jeg bodde i et gammelt trehus, og det er mangt som kan skje med et hus og dets nære omgivelser...

Så om jeg hadde begrensede økonomiske ressurser, så ville jeg ha kjøpt leilighet i blokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar den anonym: 

140 kvm enebolig i rekke. Pr. mnd: 

2500kr i kommunale inkl. eiendomsskatt

3-4000 kr i strøm, inkl. lading 

150 ca i innbo

 

 

 

Anonymkode: a8f07...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

 

 

 

Anonymkode: a8f07...c52

110 kvm selveierleilighet

Fellesutgifter 5700 kr/mnd inkl oppvarming og varmt vann

kommunale avgifter 1200 kr kr/mnd

strøm 500 kr/mnd

innboforsikring gjennom fagforening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar, alle sammen.

Jeg kjenner jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg er vant til borettslag (blokk, rekkehus). Og når vi nå fikk innvilget boliglån i kommunen sa de at det er billlgere å kjøpe en selveier bolig enn en leilighet i borettslag. 

Her jeg bor er de fleste innskudd i borettslag  lave (1,3-1,5 mill) og fellesgjelda/felleskostnadene høye (1,3-1,7 mill/13.000-17.000 i mnd). Det er så mye nytt. En selveier koster fra ca 3 mill.

Når jeg regner på det kommer jeg frem til at vi vil få omtrent like store månedlige utgifter i en selveier som i et borettslag. Så vi må i tillegg til de mnd kostnadene sette av til vedlikehold og evt også låne på en selveier bolig når vi feks må legge nytt tak - så her ligger forskjellen. Vi må også ha hjelp til det meste av vedlikehold pga hans helse. Men med en selveier eier vi i det minste alt selv, verdien på boligen vil sannsynlirvis øke, og skatten blir slik jeg har skjønt det også lavere med en selveier fordi man betaler rentene til seg selv og ikke til borettslaget. I tillegg får vi større plass mht våre barn som vil komme hjem og overnatte (oh kanskje vil det også komme til barnebarn). I et borettslag vil vi sannsynligvis få bare to soverom  

Vanskelig. Vi føler selv at det beste hadde vært en borettslagsleilitghet for da slipper man å bekymre seg for vedlikeholdet. Men vi har iallfall råd til begge deler.

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (19 timer siden):

Jeg har rabatt via fagforeningen jeg er medlem av men har skrudd nivået opp slik at det samsvarer med verdi på inventar og syns de 500 er ok. Men syns noen hadde lave strømutgifter og ikke minst - lave kommunale avgifter. 

Vi har egen brønn og eget rensesystem. Så derfor får vi ikke det på regningen. Men bor ellers i en av Norges dyreste kommuner når det kommer til det. De henter restavfall 1 gang pr mnd. Plast hver 2 mnd osv. Så dårlige tjenester. 

Gjennomsnitt strømutgifter på 2000kr er da ikke billig. Billigere på sommer enn vinter. Bor i innlandet der det er kaldt. Men varmepumpa gjør sin jobb. Nye varmekabler også. Alt som bruker strøm er av nyere dato, derfor billigere å bruke.

Anonymkode: 63799...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emoji skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar, alle sammen.

Jeg kjenner jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg er vant til borettslag (blokk, rekkehus). Og når vi nå fikk innvilget boliglån i kommunen sa de at det er billlgere å kjøpe en selveier bolig enn en leilighet i borettslag. 

Her jeg bor er de fleste innskudd i borettslag  lave (1,3-1,5 mill) og fellesgjelda/felleskostnadene høye (1,3-1,7 mill/13.000-17.000 i mnd). Det er så mye nytt. En selveier koster fra ca 3 mill.

Når jeg regner på det kommer jeg frem til at vi vil få omtrent like store månedlige utgifter i en selveier som i et borettslag. Så vi må i tillegg til de mnd kostnadene sette av til vedlikehold og evt også låne på en selveier bolig når vi feks må legge nytt tak - så her ligger forskjellen. Vi må også ha hjelp til det meste av vedlikehold pga hans helse. Men med en selveier eier vi i det minste alt selv, verdien på boligen vil sannsynlirvis øke, og skatten blir slik jeg har skjønt det også lavere med en selveier fordi man betaler rentene til seg selv og ikke til borettslaget. I tillegg får vi større plass mht våre barn som vil komme hjem og overnatte (oh kanskje vil det også komme til barnebarn). I et borettslag vil vi sannsynligvis få bare to soverom  

Vanskelig. Vi føler selv at det beste hadde vært en borettslagsleilitghet for da slipper man å bekymre seg for vedlikeholdet. Men vi har iallfall råd til begge deler.

Her er det en del som ikke stemmer.

Kort sagt: Med unntak av regler for utleie/fremleie er det i praksis ingen direkte økonomiske forskjeller mellom selveier (eierseksjon) på den ene siden og andelsleilighet (borettslag) på den andre. 
 

Jeg ser bort fra at man i selveier alltid kan cashe inn lånet når man vil - antar at det ikke er aktuelt for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...