Gå til innhold

Tankekjør. Et nytt, men udefinert ord i psykiatrien. Les linken om du bruker ordet.


nachnoo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selv har jeg aldri likt ordet "tankekjør". Brukte selv beskrivelsen "tankekaos" for mange år siden. 

Anonymkode: b006c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv har jeg aldri likt ordet "tankekjør". Brukte selv beskrivelsen "tankekaos" for mange år siden. 

Anonymkode: b006c...5aa

Er det egentlig noen forskjell? Vi får jo samme problem som nevnes i artikkelen enten man kaller det "kjør" eller "kaos"?

Anonymkode: f458f...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det egentlig noen forskjell? Vi får jo samme problem som nevnes i artikkelen enten man kaller det "kjør" eller "kaos"?

Anonymkode: f458f...6ad

Jeg synes det, men det er sikkert ikke alle som er enig i det. Men jeg har aldri likt ordet "kjør", så det er muligenes først og fremst der det ligger. Jeg bruker det aldri i overført betydning. 

Anonymkode: b006c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overført betydning er kanskje feil å si, men du skjønner vel hva jeg mener. Jeg liker ikke ordet. 

Anonymkode: b006c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med å få tak på nøyaktig hva som menes. Særlig da begrepet ble brukt til meg av helsepersonell og jeg hadde null erfaring med psykiatrien. Det var rett og slett vanskelig å svare på.

Da er det enklere å forklare konkret hva som er problemet, som for meg i hvert fall kan være mye forskjellig, men som ikke er det samme:

1. tankene går veldig fort/raser gjennom hodet

2. det er veldig mange parallelle tankespor som går samtidig (f.eks musikk/sanger, ord, tenke på et ufrivillig tema samtidig som jeg prøver å tenke på det jeg vil tenke på og samtidig legger merke til lyder og støy og ting rundt meg, så det er mye distraksjoner og vanskelig å holde tråden på bare en ting)

3. jeg klarer ikke slutte å tenke/kverne/bekymre meg for de samme tingene om og om igjen

4. tankene har en slik intensitet/kvalitet/følelse at det er ubehagelig og nesten vondt

Det jeg opplever helt klart mest av er nr. 3 gjentagende kvernetanker/bekymringer, som tar oppmerksomhet fra andre ting, kommer fra angst/depresjon og gir mer angst/depresjon. Og som jeg ikke klarer å stoppe på egen hånd. Da hjelper det med quetiapin for å skru av hodet når jeg skal sove. Men jeg vet ikke om dette kalles «tankekjør» eller ikke. 

Nr 2 opplever jeg også veldig ofte, men i varierende grad, nr 1 sjeldnere og nr 4 er gjerne en konsekvens av at det er for mye av nr 1 og/eller 2, gjerne i kombinasjon med søvnmangel. 

Litt off topic, men hadde vært supert å få svar på det: jeg utredes for bipolar, men siden jeg opplever mye mer «parallelle», distraherende tanker (og det nesten er kronisk), mer enn plagsomt raske tanker (som jeg forstår er typisk bipolart), burde jeg be om vurdering for f.eks. ADHD i stedet for bipolar? Tror f.eks aldri jeg har opplevd å snakke rart/hoppe fordi tankene går for fort, men har ofte litt latenstid fordi jeg har mange tanker i hodet på en gang som ikke er direkte knyttet til samtalen jeg er i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde veldig masse påtrengende og manipulerte tanker samtidig som mine tanker. Det kunne jeg beskrive som tankekjør. Men det ble borte da jeg ble satt på Zyprexa. 

Nå er det ganske så rolig i hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (33 minutter siden):

Litt off topic, men hadde vært supert å få svar på det: jeg utredes for bipolar, men siden jeg opplever mye mer «parallelle», distraherende tanker (og det nesten er kronisk), mer enn plagsomt raske tanker (som jeg forstår er typisk bipolart), burde jeg be om vurdering for f.eks. ADHD i stedet for bipolar?

Jeg tenker at når en utredes for en lidelse, så hører det med å vurdere såkalte differensialdiagnoser. Lidelser som har noen av de samme symptomene. Så her er det ikke enten/eller-utredning, men du bør utredes for begge,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Det er jo et gammelt ord som ikke burde trenge noen forklaring. Har vært brukt ute i gatene så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at når en utredes for en lidelse, så hører det med å vurdere såkalte differensialdiagnoser. Lidelser som har noen av de samme symptomene. Så her er det ikke enten/eller-utredning, men du bør utredes for begge,

Godt poeng. Jeg setter ADHD på listen. Det hadde vært sykt digg med noe sentralstimulerende nå, jeg er så utrolig trøtt hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg skal forklare tankekjør ,har jeg sagt at det er tanker som tenker av seg selv. 

Det betyr at jeg ikke har kontroll over tankene. Det er ikke tanker som jeg velger å tenke på ,bevist. 

Det er også ofte tanker som gjentar seg selv ,samme tankerekke går om igjen og om igjen. Ofte i et raskt tempo. 

Denne måten å tenke på kan være slitsomt. 

Min beskrivelse har blant fagfolk blitt akseptert som en forklaring på hva som menes med tankekjør. 

På andre siden av skalaen er tankestopp, da blir tankene helt borte for kortere eller lengre tid.  Tankene kan også oppleves som om de også går veldig tregt.  Problemer med abstrakt tenkning er også ofte tilstede, det kan også være vanskelig å komme på hva ting heter. 

Anonymkode: ea882...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er tankekjør at hodet er kobla fra nuet og sirkler rundt den samme opphengte «bekymringen»

Anonymkode: b21cc...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Når jeg skal forklare tankekjør ,har jeg sagt at det er tanker som tenker av seg selv. 

Det betyr at jeg ikke har kontroll over tankene. Det er ikke tanker som jeg velger å tenke på ,bevist. 

Det er også ofte tanker som gjentar seg selv ,samme tankerekke går om igjen og om igjen. Ofte i et raskt tempo. 

Denne måten å tenke på kan være slitsomt. 

Min beskrivelse har blant fagfolk blitt akseptert som en forklaring på hva som menes med tankekjør. 

Anonymkode: ea882...235

Er dette det samme som tvangstanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sokk skrev (25 minutter siden):

Er dette det samme som tvangstanker?

Nei. Dette er ikke tvangstanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Nei. Dette er ikke tvangstanker. 

Er det tvangstanker om man ikke klarer å stoppe å tenke på noe?

Anonymkode: b21cc...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso

Jeg tenker på tankekaos, tankekjør og tankeflukt som ulike ting, det er i hvert fall sånn jeg bryter det ned for meg selv, helt uavhengig av hva fagfolkene mener om det. Jeg har heller aldri vært psykotisk, og jeg antar at ved psykose kan det være i en helt annen dimensjon? 

I sist terapitime gikk vi i slow-motion gjennom mine automatiske tanker, eller tankesystem om du vil. Jeg så at den ene tanken "tar" den andre, enten som en forsterkning, eller som et slags argument. Disse tankene er der stort sett hele tiden. Når jeg er langt nede er disse tankene ekstra agressive, går på speed, og presser meg ned fysisk og psykisk. Hvis jeg prøver å finne en utvei møter jeg bare flere stengsler og argumenter. Dette er det jeg kaller tankekjør. 

Tankekaos derimot opplever jeg mer som forvirring. Jeg er usikker på alt og kommer ikke til enighet med meg selv, nesten som en desperasjon. Her er ikke alle tankene like negative, det er mer som en kamp, og usikkerhet og tvil. 

Ved tankeflukt setter jeg meg ned og ser en film, og unngår på den måten å tenke innover. Dette klarer jeg ikke når jeg opplever stor grad av tankekaos eller tankekjør.

Jeg opplever forresten at Quetiapine tar brodden av tankekjør. 

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Tankekjør, et fenomen som manifesterer seg som en kaotisk strøm av uorganiserte tanker, kan potensielt betraktes som en nyansert kognitiv anomalitet innenfor psykiatrien, som kanskje krever ytterligere utforskning og definisjon for å forstå dens komplekse dynamikk og potensielle kliniske implikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
Everybody skrev (3 minutter siden):

Tankekjør, et fenomen som manifesterer seg som en kaotisk strøm av uorganiserte tanker, kan potensielt betraktes som en nyansert kognitiv anomalitet innenfor psykiatrien, som kanskje krever ytterligere utforskning og definisjon for å forstå dens komplekse dynamikk og potensielle kliniske implikasjoner.

ChatGPT? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Mëmëso skrev (2 minutter siden):

ChatGPT? :)

Benytter du deg av ChatGPT som en form for kognitiv assistanse og semantisk resonans for å håndtere komplekse dialoger og utforske nyanserte konsepter innen språk og kognitiv vitenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
Everybody skrev (1 minutt siden):

Benytter du deg av ChatGPT som en form for kognitiv assistanse og semantisk resonans for å håndtere komplekse dialoger og utforske nyanserte konsepter innen språk og kognitiv vitenskap?

🤣👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...