Gå til innhold

Tankekjør. Et nytt, men udefinert ord i psykiatrien. Les linken om du bruker ordet.


nachnoo

Anbefalte innlegg

nachnoo skrev (1 time siden):

Nei. Dette er ikke tvangstanker. 

Hm… da har jeg ikke helt skjønt hva som er tvangstanker. Hva ville du kalt sånne gjentagende tanker, eller tanker som forstyrrer den viljestyrte tankerekken? 

Har tenkt at det er «intrusive thoughts» = tvangstanker… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sokk skrev (3 timer siden):

Er dette det samme som tvangstanker?

Nei tror ikke det. Tvangstanker er vel mer at en ikke kan la være å tenke på noe spesielt.  Hos meg blir det mer som om tankene er helt tilfeldige. Jeg vil ihvertfall forklare det sånn, men kan hende at andre vil forklare det anderledes. 

Anonymkode: ea882...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei tror ikke det. Tvangstanker er vel mer at en ikke kan la være å tenke på noe spesielt.  Hos meg blir det mer som om tankene er helt tilfeldige. Jeg vil ihvertfall forklare det sånn, men kan hende at andre vil forklare det anderledes. 

Anonymkode: ea882...235

Er det tvangstanker om man bare sirkler rundt det samme hele tiden da?

Anonymkode: b21cc...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres tankekjør og tankeflukt ut som helt forskjellige ting. En flukt tar deg til et behagelig og trygt sted. Kjør er slitsomt og støyende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det tvangstanker om man bare sirkler rundt det samme hele tiden da?

Anonymkode: b21cc...210

Nei, det er heller ikke tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei tror ikke det. Tvangstanker er vel mer at en ikke kan la være å tenke på noe spesielt.  Hos meg blir det mer som om tankene er helt tilfeldige. Jeg vil ihvertfall forklare det sånn, men kan hende at andre vil forklare det anderledes. 

Anonymkode: ea882...235

Har dette blitt kalt tankeforstyrrelser? Eller bare tankekjør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvangstanker (OCD) er f.eks tanker om at en er smittet, at en kan komme til å gjøre en forferdelig handling, eller at en har gjort en slik handling. F.eks en forelder som ikke tørr å skjære seg en skive brød mens barnet er på kjøkkenet av redsel for at en da kommer til å stikke kniven i barnet. Eller at en ikke tørr å gå over en bro med barnet av frykt for at en plutselig skal kaste barnet ned fra broen. Sognepresten som ikke tørr å gå på prekestolen da han har tvangstanker om at han kan komme til å dra ned buksen og onanere foran menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (59 minutter siden):

Tvangstanker (OCD) er f.eks tanker om at en er smittet, at en kan komme til å gjøre en forferdelig handling, eller at en har gjort en slik handling. F.eks en forelder som ikke tørr å skjære seg en skive brød mens barnet er på kjøkkenet av redsel for at en da kommer til å stikke kniven i barnet. Eller at en ikke tørr å gå over en bro med barnet av frykt for at en plutselig skal kaste barnet ned fra broen. Sognepresten som ikke tørr å gå på prekestolen da han har tvangstanker om at han kan komme til å dra ned buksen og onanere foran menigheten.

Takk for forklaringen. Dette er snevrere enn jeg har tenkt på det. 

Jeg har mye «kortere», mindre gjennomtenkte tanker som dukker opp av intet, f.eks ord som går på repeat (hadde navnet til en jeg ikke kjente som gikk på repeat… som mentale tics?), forslag, kommentarer, glimt av minner eller bilder av ting som kan skje. Har tenkt at det var tvangstanker, men da er det noe annet. Har bare en veldig aktiv hjerne, og av og til er det gull (plutselig kommer innsikt og løsninger på problemer til meg, eller kreative assosiasjoner), og av og til er det negativt (groteske bilder, skumle tanker, «slemme» tanker, distraherende irrelevante tanker). Litt som AB …235 beskriver, tror jeg. 

Jeg mistenker at disse tankene har litt samme innhold som om jeg hadde hatt hørselshallusinasjoner, bare at det ikke er en illusjon av lyd eller at de kommer utenfra, og at jeg aldri er i tvil om at de er mine egne tanker og er generert av meg og min hjerne.  Men når jeg går på en bro og tenker på helt andre ting og hjernen min plutselig sier «hopp» ut av det blå så blir man jo litt overrasket. Men jeg er jo aldri redd for at jeg skal hoppe uten å ville det. Så da er det ikke tvangstanker. (Men for all del, jeg har hatt sånne «ekte» tvangstanker også, men ikke akkurat nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann

Jeg bruker begrepet om det å tenke i et raskere tempo enn normalt, men jeg har fått inntrykk av at det er et nokså "utvannet" begrep som i dag favner svært vidt. Så jeg bruker ikke begrepet særlig ofte, jeg mener det mer som et synonym til begrepet tankeflukt, men siden begrepet betyr så mangt blir det nesten litt meningsløst å bruke det i det hele tatt. Da er det bedre å bare beskrive det man opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (13 minutter siden):

Jeg bruker begrepet om det å tenke i et raskere tempo enn normalt, men jeg har fått inntrykk av at det er et nokså "utvannet" begrep som i dag favner svært vidt. Så jeg bruker ikke begrepet særlig ofte, jeg mener det mer som et synonym til begrepet tankeflukt, men siden begrepet betyr så mangt blir det nesten litt meningsløst å bruke det i det hele tatt. Da er det bedre å bare beskrive det man opplever.

Man leter sikkert som oftest etter et «navn» på det man opplever og da kaller man det sikkert slikt 

Anonymkode: b21cc...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (5 timer siden):

Har dette blitt kalt tankeforstyrrelser? Eller bare tankekjør? 

Jeg tenker at det er tankekjør fordi det kan være så plagsomt. Men siden jeg har schizofreni så kan det være at det er tankeforstyrrelse. 

Anonymkode: ea882...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
Everybody skrev (På 8.4.2024 den 17.07):

Benytter du deg av ChatGPT som en form for kognitiv assistanse og semantisk resonans for å håndtere komplekse dialoger og utforske nyanserte konsepter innen språk og kognitiv vitenskap?

Du, beklager. Det var en tankeløs og dustete kommentar jeg kom med. Jeg synes du er veldig flink til å ordlegge deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Mëmëso skrev (2 timer siden):

Du, beklager. Det var en tankeløs og dustete kommentar jeg kom med. Jeg synes du er veldig flink til å ordlegge deg. 

Jeg takker for den anerkjennelsen av min skriftlige kompetanse, da det er et inciterende incitament for å fortsette å forfine min lingvistiske eleganse og uttrykksfullhet gjennom en vedvarende søken etter ordrik presisjon og kohærent resonans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...