Gå til innhold

Trøndersk eller Nordlandsk - hvilken dialekter er verst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva mener du? Jeg mener trøndersk er grusomt stygt. 

Anonymkode: abeb7...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ingen av dem er stygge.

 

Samme her. Synes heller de er fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fionys skrev (25 minutter siden):

Kebabnorsk er den værste dialekten.

Norskkebab da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke objektiv siden jeg er fra Bodø, men synes nordlandsk. 

Åh.. du kunne du ha kalla deg Glimter da🤭 den dialekten er en av mine favoritter faktisk, ganske tydelig og lett oppfattende. Kjenner til noen derfra, og vært der noen ganger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (11 timer siden):

Kebabnorsk er den værste dialekten.

 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kebabnorsk er verst ja 

Anonymkode: 2ac2f...6de

Kebabnorsk er ikke en dialekt, men en sosiolekt.

Klippet fra nett:

Hvorfor er kebabnorsk en sosiolekt?
 
 
Selvom mange snakker det og de har sine egne utrykk og småord. En dialekt blir definert geografisk og du kan ikke si at kebabnorsk har sitt eget sted hvor det kommer fra. Kebabnorsk kommer fra verden over og er blandet av mange språk. Så kebabnorsk er en talemåte, en sosiolekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge dialekter (og de fleste andre) er fine. Men alle trøndere jeg kjenner bruker himla mange ord før de kommer til poenget. På telefon kan dette være litt slitsomt. Alle er veldig trivelige og flotte, men de snakker mye og lenge.

Om dette har med dialekten eller tradisjoner i regionen å gjøre, vet jeg ikke. Men det har slått meg mange ganger.

Det kan selvsagt også være tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Babette skrev (1 minutt siden):

Jeg synes begge dialekter (og de fleste andre) er fine. Men alle trøndere jeg kjenner bruker himla mange ord før de kommer til poenget. På telefon kan dette være litt slitsomt. Alle er veldig trivelige og flotte, men de snakker mye og lenge.

Om dette har med dialekten eller tradisjoner i regionen å gjøre, vet jeg ikke. Men det har slått meg mange ganger.

Det kan selvsagt også være tilfeldig.

Det har jeg også lagt merke til. Det virker som folket snakker om vær og vind før de kommer til poenget… 

Anonymkode: abeb7...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva mener du? Jeg mener trøndersk er grusomt stygt. 

Anonymkode: abeb7...e1e

Trøndersk er en flott dialekt. Nordlandsk er bare grusomt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (38 minutter siden):

Jeg synes begge dialekter (og de fleste andre) er fine. Men alle trøndere jeg kjenner bruker himla mange ord før de kommer til poenget. På telefon kan dette være litt slitsomt. Alle er veldig trivelige og flotte, men de snakker mye og lenge.

Om dette har med dialekten eller tradisjoner i regionen å gjøre, vet jeg ikke. Men det har slått meg mange ganger.

Det kan selvsagt også være tilfeldig.

Haha🤭 kanskje noen av de bare prøver å forklare i detaljer/bilder, eller prøver/håper å gjøre seg mest mulig forstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (31 minutter siden):

Trøndersk er en flott dialekt. Nordlandsk er bare grusomt.  

Grusomt er et sterkt ord, er jo så mange nordlenninger over alt jo😳 Ute, på tv, radio, internettet, det må være helt forferdelig for deg da🫤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg også lagt merke til. Det virker som folket snakker om vær og vind før de kommer til poenget… 

Anonymkode: abeb7...e1e

Når jeg tenker etter, kan det samme sies om nordlendinger. Det er ofte en del "kor det går" som innledning. Ikke noe galt med det. Men språk og dialekter er spennende tema. Ordene kan av og til bety noe annet enn det rent bokstavelige.

Dere som har vært her i mange år husker kanskje nicket Skorpionfisken?

Hun fortalte at hvis to nordlendinger møtes på veien, sier den ene: Kaosei? (Ka ho sei) Så svarer den andre. Næ..... kaoskasei?

Da har den første spurt hvordan det står til, og den andre har svart takk, bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (12 minutter siden):

Hun fortalte at hvis to nordlendinger møtes på veien, sier den ene: Kaosei? (Ka ho sei) Så svarer den andre. Næ..... kaoskasei?

Haha☺️ eller: steika sei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...