Gå til innhold

Trøndersk eller Nordlandsk - hvilken dialekter er verst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
erik123 skrev (17 minutter siden):

Ja de er over alt. Gode til å stikke seg fram med den forferdelige dialekten. 

Enig, det står ikke på selvtilliten :) 

Anonymkode: 9175d...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krøll47

Liker de fleste dialekter og synes det meste har sin sjarm. Sliter litt med Grenland og deler av Østfold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spesiell tråd.. hva med å spørre om hvilke dialekter som er finest? 
både trønder og nord norsk er fine dialekter. 
oslo dialekt er den kjedeligste. 
rogaland og Stavanger er vondt å høre på. 
møre og Romsdal har en fin dialekt. Både sunnmør og Romsdal 

Anonymkode: 65645...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Spesiell tråd.. hva med å spørre om hvilke dialekter som er finest? 
både trønder og nord norsk er fine dialekter. 
oslo dialekt er den kjedeligste. 
rogaland og Stavanger er vondt å høre på. 
møre og Romsdal har en fin dialekt. Både sunnmør og Romsdal 

Anonymkode: 65645...741

Du kan kutte ut ab status. Du skriver alle innleggene dine likt. Ufullstendige linjer, innrykk og avsnitt delt opp på de mest forunderlige steder. 

Jeg synes at ren østlandsdialekt, Oslo standsrd uten rare breie lokalinnslag, er det mest tillitsvekkende jeg hører. Men mye gøyere med andre dialekter da. 

Hvilke dialekter snakker dere selv? Jeg snakker en form for utvannet østlandsdialekt, litt mer formell enn normalt der jeg kommer fra egentlig. Min største synd er bruk av engelsk enkeltord og begreper når føler jeg mangler et passende et på norsk. Vet det er pinlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spesiell tråd.. hva med å spørre om hvilke dialekter som er finest? 
både trønder og nord norsk er fine dialekter. 
oslo dialekt er den kjedeligste. 
rogaland og Stavanger er vondt å høre på. 
møre og Romsdal har en fin dialekt. Både sunnmør og Romsdal 

Anonymkode: 65645...741

Nå gjorde du jo det samme selv🙃

Anonymkode: 9175d...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (17 timer siden):

Hun fortalte at hvis to nordlendinger møtes på veien, sier den ene: Kaosei? (Ka ho sei) Så svarer den andre. Næ..... kaoskasei?

Da har den første spurt hvordan det står til, og den andre har svart takk, bare bra.

Og hvis to rogalendinger møtes så er det: "Javel?!" som betyr "Hvordan går det?" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 20.11):

Hva mener du? Jeg mener trøndersk er grusomt stygt. 

Anonymkode: abeb7...e1e

Folk kan ikke hjelpe for hvilke dialekt de snakker. Jeg synes det er fælt å vurdere hvilke dialekt som er stygg eller ikke. Jeg synes at både trøndersk og nordlandsk er helt greit å høre på. Reagerer ikke negativt på disse dialektene ihvertfall. :)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (På 13.4.2024 den 8.50):

Og hvis to rogalendinger møtes så er det: "Javel?!" som betyr "Hvordan går det?" 😅

Jeg tror ikke det går an å forklare eller "oversette" disse uttrykkene fullt ut. Slik jeg oppfatter det, er "javel" en hilsen som brukes mellom folk som kjenner hverandre godt, og jeg oppfatter det som "å, er det deg", men også "hvordan går det", som du skriver.

For øvrig har jeg litt problemer med å oppfatte Stavanger-dialekt på film, synes de ofte sluker ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det går an å forklare eller "oversette" disse uttrykkene fullt ut. Slik jeg oppfatter det, er "javel" en hilsen som brukes mellom folk som kjenner hverandre godt, og jeg oppfatter det som "å, er det deg", men også "hvordan går det", som du skriver.

For øvrig har jeg litt problemer med å oppfatte Stavanger-dialekt på film, synes de ofte sluker ordene.

Ja, det brukes av folk som kjenner hverandre godt (og gjerne av menn som vil virke litt kule). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Ja, det brukes av folk som kjenner hverandre godt (og gjerne av menn som vil virke litt kule). 

Kule? Javel bruker av av alle ordinære folk kule som ikke kule. Det er et sleng begrep.. 

Anonymkode: abeb7...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (På 13.4.2024 den 1.53):

Du kan kutte ut ab status. Du skriver alle innleggene dine likt. Ufullstendige linjer, innrykk og avsnitt delt opp på de mest forunderlige steder. 

Jeg synes at ren østlandsdialekt, Oslo standsrd uten rare breie lokalinnslag, er det mest tillitsvekkende jeg hører. Men mye gøyere med andre dialekter da. 

Hvilke dialekter snakker dere selv? Jeg snakker en form for utvannet østlandsdialekt, litt mer formell enn normalt der jeg kommer fra egentlig. Min største synd er bruk av engelsk enkeltord og begreper når føler jeg mangler et passende et på norsk. Vet det er pinlig. 

Trøndersk er finest og så kommer språket de har på Nordmøre. Det er en fin dialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...