Gå til innhold

Rar samtale med sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort fortalt. 
jeg er ansatt i skolen. 
Jeg har saksøkt an annen skole i kommunen grunnet mitt barn. 
vi vant saken. 
jeg har vært delvis sykmeldt grunnet saken. 
som sykmeldt er det naturlig å oppdatere sjefen hvordan det går og veien videre. 
jeg fortalte han hvordan det går og om saken og at vi vant frem. 
da avfeide han meg og sa han ikke ville blandes inn i dette. 
kan han si det? Samtalen handler om mitt arbeidsforhold, om min situasjon. 
han skal ikke legge seg opp i denne saken. Den er ferdig behandlet og er rettskraftig. 
dette er informasjon om meg og min situasjon. han skal ikke ta stilling til eller spekulere i, det er ikke en invitasjon om diskusjon men info om hvordan det går og veien videre for meg. 
mer det annerledes om jeg forteller om en brukket fot? Hbordan det går og hvor legge jeg tror jeg blir sykmeldt? 
 

Anonymkode: 3438d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig litt forståelse for begge parter, altså både deg og rektor. Håper jeg klarer å uttrykke det nedenfor. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

som sykmeldt er det naturlig å oppdatere sjefen hvordan det går og veien videre. 
jeg fortalte han hvordan det går og om saken og at vi vant frem. 
da avfeide han meg og sa han ikke ville blandes inn i dette. 

Han ønsker å begrense dette til å handle om ditt arbeidsforhold til din skole. Han har trolig noen meninger om selve saken, men vil holde dem utenfor både den samtalen og leder-/ansatt-forholdet dere imellom. Da er det ikke så lett å finne akkurat det riktige stedet å trekke grensene, og dere to vil kanskje ikke ha nøyaktig den samme oppfatning av hvor de går.

Du ønsker sikkert også at saken mot den andre skolen ikke skal prege forholdet til rektor og kolleger i tiden som kommer, så dere har samme intensjon, men det kan være nyanser i grenseoppgangen. Tenk på hvordan du ville forholdt deg hvis dere hadde tapt saken, da ville du nok helst at den skulle holdes helt utenfor arbeidsforholdet ditt? Rektorer er også mennesker, og han tenker  kanskje at det neste gang (ikke med deg involvert, men noen andre foreldre) kan være din skoles tur, og vil framstå som nøytral. Men så virker det som avvisning når han forsøker det i praksis. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan det går og hvor lenge jeg tror jeg blir sykmeldt? 

Slik informasjon må han selvsagt ta imot med en positiv holdning. 

Det er jo i utgangspunktet slik at arbeidsgiver ikke har noe krav på å få vite hvorfor arbeidstaker er sykemeldt, så i en annen situasjon kunne det vært han som spurte om informasjon du ikke hadde lyst til å gi. 

Når det er sagt, forstår jeg at du ønsker å fortelle om resultatet av en prosess det sikkert har vært svært vanskelig å stå i når du er lærer selv. Men alle vet det sikkert fra før, noen kjenner kanskje ansatte ved den andre skolen, og det oppstår lett rykter. Så jeg ville forsøkt å vente med å informere kolleger osv., til noen andre tok opp saken. 

Men hvis saken er avsluttet, vil det gå over. Snart kommer det nye ting som krever alles oppmerksomhet. Gi det litt tid og vis at du er tilbake for fullt og ikke varig preget, selv om det krever litt skuespill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kort fortalt. 
jeg er ansatt i skolen. 
Jeg har saksøkt an annen skole i kommunen grunnet mitt barn. 
vi vant saken. 
jeg har vært delvis sykmeldt grunnet saken. 
som sykmeldt er det naturlig å oppdatere sjefen hvordan det går og veien videre. 
jeg fortalte han hvordan det går og om saken og at vi vant frem. 
da avfeide han meg og sa han ikke ville blandes inn i dette. 
kan han si det? Samtalen handler om mitt arbeidsforhold, om min situasjon. 
han skal ikke legge seg opp i denne saken. Den er ferdig behandlet og er rettskraftig. 
dette er informasjon om meg og min situasjon. han skal ikke ta stilling til eller spekulere i, det er ikke en invitasjon om diskusjon men info om hvordan det går og veien videre for meg. 
mer det annerledes om jeg forteller om en brukket fot? Hbordan det går og hvor legge jeg tror jeg blir sykmeldt? 
 

Anonymkode: 3438d...c0a

Iskald sjef du har - vær sykemeldt så lenge du trenger det. Ikke fortell han mer om privatlivet ditt. 

Anonymkode: fc927...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kort fortalt. 
jeg er ansatt i skolen. 
Jeg har saksøkt an annen skole i kommunen grunnet mitt barn. 
vi vant saken. 
jeg har vært delvis sykmeldt grunnet saken. 
som sykmeldt er det naturlig å oppdatere sjefen hvordan det går og veien videre. 
jeg fortalte han hvordan det går og om saken og at vi vant frem. 
da avfeide han meg og sa han ikke ville blandes inn i dette. 
kan han si det? Samtalen handler om mitt arbeidsforhold, om min situasjon. 
han skal ikke legge seg opp i denne saken. Den er ferdig behandlet og er rettskraftig. 
dette er informasjon om meg og min situasjon. han skal ikke ta stilling til eller spekulere i, det er ikke en invitasjon om diskusjon men info om hvordan det går og veien videre for meg. 
mer det annerledes om jeg forteller om en brukket fot? Hbordan det går og hvor legge jeg tror jeg blir sykmeldt? 
 

Anonymkode: 3438d...c0a

Jeg hadde ikke hengt meg opp i det tror jeg. Uansett har han ikke noe med årsaken til at du er sykmeldt, så lenge det ikke dreier seg om problemer på jobb. Du kan fint fortelle om veien videre uansett mtp. arbeid. Men forstår at du vil være åpen. Men forstår også at han ikke vil risikere å måtte ta stilling til noe. Og da er det vel greit at han sa fra om det, så må du bare respektere det. Selv om han kanskje sa fra på en vel brysk og avvisende måte. Det høres ikke ut som det er noe å bruke så mye tid på i hvert fall. Gå videre :) 

Anonymkode: c0db1...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sier han at han er uenig i saken? Kanskje synes han det er en merkelig sykemeldingsgrunn?  Kanskje ønsker han deg ditt peppern gror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjefen din står jo litt i en skvis da han er både din sjef og han er kollega med rektoren på skolen som du har saksøkt. Forstår at han vil holde avstand til den saken. 

Anonymkode: d4f92...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det var noe rart svar. Det er naturlig at han vil ha en avstand til den saken og du fikk sagt det viktigste. Han forstår at det er en belastning uten å gå mer inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg synes heller ikke det var noe rart svar. Det er naturlig å prate om hvordan det går med deg og veien videre, men en slik sak har ikke din sjef noe med. Jeg forstår godt at han ikke vil blandes inn i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

som sykmeldt er det naturlig å oppdatere sjefen hvordan det går og veien videre. 
jeg fortalte han hvordan det går og om saken og at vi vant frem. 
da avfeide han meg og sa han ikke ville blandes inn i dette. 
kan han si det? Samtalen handler om mitt arbeidsforhold, om min situasjon. 

Ja det kan han si, sakens forløp er uvedkommende i denne samtalen. Enig men de som sier at dette ikke var et rart svar, og vil legge til - tvert om - hans svar vitner om at du har en sjef med god rolleforståelse. Jeg syns nok heller det er rart at du ønsker å diskutere dette med han. Som andre i tråden påpeker er en av hans kollegaer i kommunen part i saken.

Til sammenligning: Dersom du var sykemeldt fordi du hadde utviklet en depresjon som følge av en skilsmisse ville det vært tilstrekkelig å fortelle hvor mye du tenker at du kan jobbe den kommende tiden, mens forholdet til din eks og hvordan skilsmissen forløp seg ville det vært unødvendig å ta opp. Faktisk trenger du ikke engang fortelle at du er deprimert.

H*n kunne selvfølgelig spurt deg om hvordan du har det, men du kunne selv valgt om du ønsket å svare. Likedan kunne du frivillig valgt å fortelle hvordan det gikk på hjemmebane, der h*n selv kunne valgt om dette var ønskelig å lytte ut eller ikke. Den sykemeldtes arbeidsevne er det eneste dere begge er pålagt å diskutere med hverandre.  

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (30 minutter siden):

Ja det kan han si, sakens forløp er uvedkommende i denne samtalen. Enig men de som sier at dette ikke var et rart svar, og vil legge til - tvert om - hans svar vitner om at du har en sjef med god rolleforståelse. Jeg syns nok heller det er rart at du ønsker å diskutere dette med han. Som andre i tråden påpeker er en av hans kollegaer i kommunen part i saken.

Til sammenligning: Dersom du var sykemeldt fordi du hadde utviklet en depresjon som følge av en skilsmisse ville det vært tilstrekkelig å fortelle hvor mye du tenker at du kan jobbe den kommende tiden, mens forholdet til din eks og hvordan skilsmissen forløp seg ville det vært unødvendig å ta opp. Faktisk trenger du ikke engang fortelle at du er deprimert.

H*n kunne selvfølgelig spurt deg om hvordan du har det, men du kunne selv valgt om du ønsket å svare. Likedan kunne du frivillig valgt å fortelle hvordan det gikk på hjemmebane, der h*n selv kunne valgt om dette var ønskelig å lytte ut eller ikke. Den sykemeldtes arbeidsevne er det eneste dere begge er pålagt å diskutere med hverandre.  

 

Jeg er ikke helt enig med deg om dette. Sjefen mangler tydelig empati for ts behov for prat om dette. Sjefen virker som en kald sjef ved avvise henne/ ham når han har kjennskap til saken. En arbeidsgiver med empati validerer lytter og respekter at ts har en vanskelig situasjon som påvirker selvsagt arbeidsevne privat og profesjonelt. 

Anonymkode: fc927...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig med deg om dette. Sjefen mangler tydelig empati for ts behov for prat om dette. Sjefen virker som en kald sjef ved avvise henne/ ham når han har kjennskap til saken. En arbeidsgiver med empati validerer lytter og respekter at ts har en vanskelig situasjon som påvirker selvsagt arbeidsevne privat og profesjonelt. 

Anonymkode: fc927...53d

Det kan du godt mene, men det blir ikke mer riktig av den grunn. Sakens innhold er uvedkommende, mens ts sin arbeidsevne er relevant.

Det virker som hverken ts eller du erkjenner at rektor er den andre rektorens kollega, og det å diskutere andre kollegaer er svært uproffesjonelt og skal ikke forekomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (15 minutter siden):

Det kan du godt mene, men det blir ikke mer riktig av den grunn. Sakens innhold er uvedkommende, mens ts sin arbeidsevne er relevant.

Det virker som hverken ts eller du erkjenner at rektor er den andre rektorens kollega, og det å diskutere andre kollegaer er svært uproffesjonelt og skal ikke forekomme. 

Jeg liker ikke rektorer lærer eller sånn de driver på. Synes for de for det meste er dum i hodet og undrer meg hva snittet er for at de har blitt lærere .. skal snart skrive en artikkel om skolesystemet som skal trykkes . 

Anonymkode: fc927...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg liker ikke rektorer lærer eller sånn de driver på. Synes for de for det meste er dum i hodet og undrer meg hva snittet er for at de har blitt lærere .. skal snart skrive en artikkel om skolesystemet som skal trykkes . 

Anonymkode: fc927...53d

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Ok.

Ok? Nå er du slik som rektoren til ts. Du avviser meg og mine følelser. Ingen validering for dette var en test på din respons. 

Anonymkode: fc927...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (25 minutter siden):

Det kan du godt mene, men det blir ikke mer riktig av den grunn. Sakens innhold er uvedkommende, mens ts sin arbeidsevne er relevant.

Det virker som hverken ts eller du erkjenner at rektor er den andre rektorens kollega, og det å diskutere andre kollegaer er svært uproffesjonelt og skal ikke forekomme. 

Rektoren bør skille mellom kollega og saken til ts som er din ansatt. Dette gjør ikke rektor en til ts. Hadde han vært smart hadde han hatt en fot i hver sko . 

Anonymkode: fc927...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 time siden):

Ja det kan han si, sakens forløp er uvedkommende i denne samtalen. Enig men de som sier at dette ikke var et rart svar, og vil legge til - tvert om - hans svar vitner om at du har en sjef med god rolleforståelse. Jeg syns nok heller det er rart at du ønsker å diskutere dette med han. Som andre i tråden påpeker er en av hans kollegaer i kommunen part i saken.

Til sammenligning: Dersom du var sykemeldt fordi du hadde utviklet en depresjon som følge av en skilsmisse ville det vært tilstrekkelig å fortelle hvor mye du tenker at du kan jobbe den kommende tiden, mens forholdet til din eks og hvordan skilsmissen forløp seg ville det vært unødvendig å ta opp. Faktisk trenger du ikke engang fortelle at du er deprimert.

H*n kunne selvfølgelig spurt deg om hvordan du har det, men du kunne selv valgt om du ønsket å svare. Likedan kunne du frivillig valgt å fortelle hvordan det gikk på hjemmebane, der h*n selv kunne valgt om dette var ønskelig å lytte ut eller ikke. Den sykemeldtes arbeidsevne er det eneste dere begge er pålagt å diskutere med hverandre.  

 

Avsnitt 2 : Der skrev du det samme som jeg tenkte da jeg svarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok? Nå er du slik som rektoren til ts. Du avviser meg og mine følelser. Ingen validering for dette var en test på din respons. 

Anonymkode: fc927...53d

Når du åpenbarer en slik primitiv dumskap, er Kayias ok et passende svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. 
min sjef kjenner ikke detaljene i saken. 
Hva han mener eller tenker er hans greie, for rettsinstansene som kjenner detaljene og har undersøkt og behandlet saken har gjort en grundig jobb. 
jeg har alltid hatt et åpent forhold til min sjef, der vi snakker om sykmeldingsgrunn osv. hvordan det går osv. 

for den som sa at dette er merkelig sykmeld grunn. 
grunnen til sykmeld er ikke vesentlig, men helsetilstanden din. I en så jævlig sak har jeg hverken sovet eller fungert. Så da blir ikke helsa bra 

Anonymkode: 3438d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sjefen din står jo litt i en skvis da han er både din sjef og han er kollega med rektoren på skolen som du har saksøkt. Forstår at han vil holde avstand til den saken. 

Anonymkode: d4f92...8ce

Han blandes jo ikke inn i saken fordi han får informasjon om hvordan det ligger an på hjemmefronten ifbm sykmelding? 
ellers er han veldig for åpen dialog. 
saken er ferdig behandlet og vedtatt. 
Han kjenner heller ikke til detaljene i saken og hvorfor dommen ble som den ble. 
rettssystemet som behandler saken, ikke jeg.

å informere er ikke det samme som å invitere til debatt. 
 

Anonymkode: 3438d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han blandes jo ikke inn i saken fordi han får informasjon om hvordan det ligger an på hjemmefronten ifbm sykmelding? 
ellers er han veldig for åpen dialog. 
saken er ferdig behandlet og vedtatt. 
Han kjenner heller ikke til detaljene i saken og hvorfor dommen ble som den ble. 
rettssystemet som behandler saken, ikke jeg.

å informere er ikke det samme som å invitere til debatt. 
 

Anonymkode: 3438d...c0a

Det er greit nok at du informerer. Håper du overser direkte stygge kommentarer i denne tråden, men at du kanskje forstår sjefen din bedre.

Jeg lurer fortsatt på nøyaktig hva du forventet av sjefen i den situasjonen? 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...