Gå til innhold

Selvutvikling - Hvordan bli den beste versjonen av seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er dine beste tips til ting en kan gjøre for å bli den beste versjonen av seg selv?

Anonymkode: ac63b...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Å være beste versjonen av seg selv" har en litt ekkel bismak ved seg. Å jage etter å være sitt beste jeg på alle fronter er oppskriften på å bli utbrent i mine øyne. Ja, man kan alltid bli bedre, men de færreste er tjent med å være enda strengere med seg selv enn de allerede er. Livet er ikke, og skal ikke være, et prosjekt hvor alt handler om å prestere. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Å være beste versjonen av seg selv" har en litt ekkel bismak ved seg. Å jage etter å være sitt beste jeg på alle fronter er oppskriften på å bli utbrent i mine øyne. Ja, man kan alltid bli bedre, men de færreste er tjent med å være enda strengere med seg selv enn de allerede er. Livet er ikke, og skal ikke være, et prosjekt hvor alt handler om å prestere. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Dette var så fint skrevet.. jeg leste en gang noe om å akseptere seg selv og det man gjør som "godt nok". Det prøvr jeg å leve etter, gjør at jg kan senke skuldrene litt :) 

Anonymkode: 3693e...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å jage etter å være sitt beste jeg på alle fronter er oppskriften på å bli utbrent i mine øyne.

I så fall har du misforstått konseptet. Det er ingenting som skal "jages" etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, psykedeliker said:

I så fall har du misforstått konseptet. Det er ingenting som skal "jages" etter.

Da må du gjerne opplyse meg. Gidt mulig jeg har misforstått ja, men ligger det ikke litt i begrepet at man bevisst jobber målrettet med å bli best mulig på flere felt? 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men ligger det ikke litt i begrepet at man bevisst jobber målrettet med å bli best mulig på flere felt? 

Riktig, og det inkluderer å respektere sine egne grenser, slik at man ikke blir utbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

"Å være beste versjonen av seg selv" har en litt ekkel bismak ved seg. Å jage etter å være sitt beste jeg på alle fronter er oppskriften på å bli utbrent i mine øyne. Ja, man kan alltid bli bedre, men de færreste er tjent med å være enda strengere med seg selv enn de allerede er. Livet er ikke, og skal ikke være, et prosjekt hvor alt handler om å prestere. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Takk for at dette svaret kom med en gang.

Jeg er så møkk lei alt fokuset på å 100% optimalisere egen prestasjon på alt i livet. Ekstremt ressurssterke og privilegerte mennesker som kan bruke tid og penger på coach, PT, dyr mat (under et eller annet helsemessig påskudd, økologisk, «ren», «sunn», vegansk, uprossesert (de to siste står i motsetning til hverandre), keto, osv), anti-aldrings-ditt og datt, teip over nesa, kalde dusjer, stå opp kl 5, eller hva nå enn folk gjør for å forfølge den beste versjonen av seg selv. 

Hvis du har tid og økonomi til å bli den beste versjonen av deg selv så er du latterlig privilegert og bør bruke tiden på noe annet enn et så narsissistisk prosjekt. 

La oss gå for «godt nok», samvittighetsfull innsats, sånn stort sett, OK fysisk og psykisk helse (hvis man er heldig), litt fysisk aktivitet, sånn ca passe mengde mat med litt variasjon innimellom - også stoppe der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (5 minutter siden):

Jeg er så møkk lei alt fokuset på å 100% optimalisere egen prestasjon på alt i livet. Ekstremt ressurssterke og privilegerte mennesker som kan bruke tid og penger på coach, PT, dyr mat (under et eller annet helsemessig påskudd, økologisk, «ren», «sunn», vegansk, uprossesert (de to siste står i motsetning til hverandre), keto, osv), anti-aldrings-ditt og datt, teip over nesa, kalde dusjer, stå opp kl 5, eller hva nå enn folk gjør for å forfølge den beste versjonen av seg selv. 

Og jeg er møkk lei folk som påstår at selvutvikling er noe bare "ressurssterke og priviligerte" kan drive med - og bruker det som en unnskyldning for å fortsette å la være å ta ansvar for sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på å bli bedre og å bli best. Bedre kan vi alle bli, men det er ikke det samme som å "bli den beste versjonen av seg selv". Da sier man jo ordrett at man skal bli så god som mulig og i det ligger det også at man alltid kan prøve enda litt hardere og dermed aldri blir god nok. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da sier man jo ordrett at man skal bli så god som mulig og i det ligger det også at man alltid kan prøve enda litt hardere og dermed aldri blir god nok. 

Hvordan har du resonnert deg frem til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

"Å være beste versjonen av seg selv" har en litt ekkel bismak ved seg. Å jage etter å være sitt beste jeg på alle fronter er oppskriften på å bli utbrent i mine øyne. Ja, man kan alltid bli bedre, men de færreste er tjent med å være enda strengere med seg selv enn de allerede er. Livet er ikke, og skal ikke være, et prosjekt hvor alt handler om å prestere. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Dette kaller jeg et typisk unnskyldningsinnlegg. Hvorfor jeg ikke gidder å anstrenge meg 💊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg har målbevisst jobbet etter å bli en bedre versjon av meg selv. Det skal være sagt, når man har mulighet til å ligge på sykehus lenge og i flere omganger, så har man tid til å tenke på veldig mye😎

Kjente ikke på det som jag etter noe, ser på det som trening - bare for sjelen. Om alle som tar turen på treningssenter, også brukte samme tiden på egenutvikling hadde verden vært mye bedre sted tipper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Igjen, forskjellen ligger i BEDRE og BEST. Jeg er ikke en som unnskylder, til vanlig jobber jeg 100% og trener et par ganger I uka. Det holder. De siste dagene har jeg vært i kjelleren mentalt sett, ikke greid å gå på jobb og helt tom for energi og livslyst på alle områder. I sånne perioder, hvor man har nok med å komme seg gjennom dagen, kjennes sånt selvrealiseringsprat ekstra provoserende, fordi man skal være ganske priviligert helsemessig for å kunne ha et slikt "yte 100%"-prosjekt. Dessuten reagerer jeg på at dette skrives på et psykiatriforum, hvor mange av brukerne sliter med å komme seg gjennom dagene. Mange av dem, inkludert meg selv, føler nok mye på at vi ikke er gode nok, og da blir et slikt selvrealiseringsprosjekt helt fjernt. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke dette som en egotrip/et selvrealiseringsprosjekt med helsestudio og videreutdanning.

En bedre utgave av meg selv kan gå på å bli en bedre datter/sønn, en bedre partner, en bedre forelder, en bedre farfar. En som bidrar litt mer på dugnad eller besøker bestemor i aldersbolig litt oftere. Jeg kan velge å drikke litt mindre rødvin, holde fartsgrensene i større grad, sladre litt mindre. Gi positive tilbakemeldinger litt oftere og sutre og klage litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange av dem, inkludert meg selv, føler nok mye på at vi ikke er gode nok, og da blir et slikt selvrealiseringsprosjekt helt fjernt.

Så hva med oss andre som ikke har følelsesproblemer, men helt andre utfordringer å forholde oss til? Hvorfor skal vi ta hensyn til deres forskrudde virkelighetsoppfatning, når dere aldri tar hensyn til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutes ago, psykedeliker said:

Så hva med oss andre som ikke har følelsesproblemer, men helt andre utfordringer å forholde oss til? Hvorfor skal vi ta hensyn til deres forskrudde virkelighetsoppfatning, når dere aldri tar hensyn til oss?

Har da aldri sagt at "vi" ikke skal ta hensyn til "dere". Jeg trakk frem oss med psykiske problemer nå siden vi faktisk befinner oss i et psykiatriforum. Og hva mener du med at "vi" ikke tar hensyn til "dere"? Jeg, og sikkert mange her med meg, har også utfordringer som går utover det psykiske. I mitt tilfelle er vel det psykiske et produkt av fysiske utfordringer. Så denne "vi" og "dere"-mentaliteten gir ingen mening. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Så hva med oss andre som ikke har følelsesproblemer, men helt andre utfordringer å forholde oss til? Hvorfor skal vi ta hensyn til deres forskrudde virkelighetsoppfatning, når dere aldri tar hensyn til oss?

På hvilken måte mener du at det skal tas hensyn til dere? 

Anonymkode: 8a75f...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Igjen, forskjellen ligger i BEDRE og BEST. Jeg er ikke en som unnskylder, til vanlig jobber jeg 100% og trener et par ganger I uka. Det holder. De siste dagene har jeg vært i kjelleren mentalt sett, ikke greid å gå på jobb og helt tom for energi og livslyst på alle områder. I sånne perioder, hvor man har nok med å komme seg gjennom dagen, kjennes sånt selvrealiseringsprat ekstra provoserende, fordi man skal være ganske priviligert helsemessig for å kunne ha et slikt "yte 100%"-prosjekt. Dessuten reagerer jeg på at dette skrives på et psykiatriforum, hvor mange av brukerne sliter med å komme seg gjennom dagene. Mange av dem, inkludert meg selv, føler nok mye på at vi ikke er gode nok, og da blir et slikt selvrealiseringsprosjekt helt fjernt. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

En bedre versjon av seg selv handler kun om seg selv, ikke å sammenligne seg selv med andre.

For èn person kan det være å trene oftere og satse på karriere. For en annen kan det være å klare å gå ut av døren i ti minutter to ganger i uka. 

Jeg føler meg superflink om jeg klarer å trene 3-4 ganger i uka og løfte de tyngde på vekter jeg tar. Det er en stor forbedring i mitt liv. Men for en bodybuilder ville en slik uke vært en særdeles svak uke. Det gjør ikke min prestasjon noe mindre i mitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så denne "vi" og "dere"-mentaliteten gir ingen mening.

Da snakker du til feil person. Det er ikke jeg som i utgangspunktet tar til orde for å unngå spesifikke temaer bare fordi én gruppe reagerer negativt på det.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På hvilken måte mener du at det skal tas hensyn til dere? 

Ved å la oss diskuterere fritt de temaer vi måtte ønske, uten å forsøke å diskreditere legitimiteten av temaene. Bruk heller avsporingstråden til det den er laget for, eller lag en egen tråd dedikert til projiseringer, klaging og syting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...