Gå til innhold

Selvutvikling - Hvordan bli den beste versjonen av seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nachnoo skrev (26 minutter siden):

Jeg oppfatter ikke dette som en egotrip/et selvrealiseringsprosjekt med helsestudio og videreutdanning.

En bedre utgave av meg selv kan gå på å bli en bedre datter/sønn, en bedre partner, en bedre forelder, en bedre farfar. En som bidrar litt mer på dugnad eller besøker bestemor i aldersbolig litt oftere. Jeg kan velge å drikke litt mindre rødvin, holde fartsgrensene i større grad, sladre litt mindre. Gi positive tilbakemeldinger litt oftere og sutre og klage litt mindre.

Trådstarter spør jo om tips til ting en kan gjøre for å bli den beste versjonen aka. et selvrealisering prosjekt/egotrip. Tror mange i dag allerede strever med at eget ideal ligger for langt unna realiteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutes ago, psykedeliker said:

Da snakker du til feil person. Det er ikke jeg som i utgangspunktet tar til orde for å unngå spesifikke temaer bare fordi én gruppe reagerer negativt på det.

Ved å la oss diskuterere fritt de temaer vi måtte ønske, uten å forsøke å diskreditere legitimiteten av temaene. Bruk heller avsporingstråden til det den er laget for, eller lag en egen tråd dedikert til projiseringer, klaging og syting.

Har ikke tatt til ordet for at vi skal unngå temaet, bare sier min mening om det. Og det må være lov å si imot noe uten å bli anklaget for diskreditering. 

Anonymkode: 55b3f...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (9 minutter siden):

Tror mange i dag allerede strever med at eget ideal ligger for langt unna realiteten. 

Da må man jo begynne med å justere sine egne idealer, og så ta det videre derfra - som @Vhanja er inne på.

Neste steg kan være å frigjøre seg fra de f.eks. de rollene og forpliktelsene man har låst seg selv fast i gjennom sine livsvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Så fort noen begynner å snakke om å gjøre noe bedre, så har vi de som skriker i mot. Lurer på om det er de samme menneskene som for evig og alltid er stuck?

Om man tror man evner noe eller ikke, har man som oftest rett. 

Nå er dette ikke en tråd om hvem som har det best/ verst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Da melder man seg på kompani Lauritzen. Der blir man den beste versjonen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter ikke dette som en egotrip/et selvrealiseringsprosjekt med helsestudio og videreutdanning.

En bedre utgave av meg selv kan gå på å bli en bedre datter/sønn, en bedre partner, en bedre forelder, en bedre farfar. En som bidrar litt mer på dugnad eller besøker bestemor i aldersbolig litt oftere. Jeg kan velge å drikke litt mindre rødvin, holde fartsgrensene i større grad, sladre litt mindre. Gi positive tilbakemeldinger litt oftere og sutre og klage litt mindre.

Det er flott å forsøke å gjøre noe godt/forbedre seg litt. Men TS skriver altså «beste» versjonen av seg selv. Da er vi plutselig i perfeksjonismens land. Hvis man allerede er i nærheten av «best» og det er snakk om små marginer, så bør man la de marginene ligge.

Det er mye mer å hente på å få flest mulig opp på sånn ca 80% av sitt potensiale, enn at noen spesielle utvalgte skal få finpusse på 95-100%-marginen. Dvs la oss heller fokusere på de områdene hvor det er mye å hente. Om de som ligger på under 50% av sitt potensiale kan få til å komme seg opp av senga, møte folk, komme i aktivitet, få orden på livet, få fysisk og psykisk helse noenlunde på stell, så man heller kan ligge å nikke på 60-80% av sitt potensiale, så er det mye viktigere enn å finne en eller annen magisk formel for å bli den aller «beste» utgaven av seg selv. Men vi tolker vi TS ulikt og det er tydelig at formuleringen skaper veldig ulike assosiasjoner hos ulike folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Sokk skrev (5 minutter siden):

Men vi tolker vi TS ulikt og det er tydelig at formuleringen skaper veldig ulike assosiasjoner hos ulike folk. 

Riktig, og det er du som har lagt til anførselstegnene, og samtidig snakker om magiske formler (uten anførselstegn). Så hvem er det da egentlig som har akseptert premissene for det sjarlatanene prøver å selge oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (14 minutter siden):

Det er flott å forsøke å gjøre noe godt/forbedre seg litt. Men TS skriver altså «beste» versjonen av seg selv. Da er vi plutselig i perfeksjonismens land. Hvis man allerede er i nærheten av «best» og det er snakk om små marginer, så bør man la de marginene ligge.

Det er mye mer å hente på å få flest mulig opp på sånn ca 80% av sitt potensiale, enn at noen spesielle utvalgte skal få finpusse på 95-100%-marginen. Dvs la oss heller fokusere på de områdene hvor det er mye å hente. Om de som ligger på under 50% av sitt potensiale kan få til å komme seg opp av senga, møte folk, komme i aktivitet, få orden på livet, få fysisk og psykisk helse noenlunde på stell, så man heller kan ligge å nikke på 60-80% av sitt potensiale, så er det mye viktigere enn å finne en eller annen magisk formel for å bli den aller «beste» utgaven av seg selv. Men vi tolker vi TS ulikt og det er tydelig at formuleringen skaper veldig ulike assosiasjoner hos ulike folk. 

Helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (9 timer siden):

Det er flott å forsøke å gjøre noe godt/forbedre seg litt. Men TS skriver altså «beste» versjonen av seg selv. Da er vi plutselig i perfeksjonismens land. Hvis man allerede er i nærheten av «best» og det er snakk om små marginer, så bør man la de marginene ligge.

Jeg ser på det som en kontinuerlig prosess der en stadig prøver å bli litt bedre versjon av seg selv. Det er for meg helt stressfritt og noe som føles som en naturlig forpliktelse i et sivilisert samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
nachnoo skrev (2 timer siden):

Jeg ser på det som en kontinuerlig prosess der en stadig prøver å bli litt bedre versjon av seg selv. Det er for meg helt stressfritt og noe som føles som en naturlig forpliktelse i et sivilisert samfunn.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...