Gå til innhold

Er det vanlig og være a seksuell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes noen medisiner som kan gjenskape lysten til og bli normal? 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanlig er det vel ikke, med tanke på at jorda er overbefolket. 

Anonymkode: a31c0...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig er det vel ikke, med tanke på at jorda er overbefolket. 

Anonymkode: a31c0...6fd

Hva er det som gjør at noen blir det da? Jeg var ikke a seksuell før.. 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er like normal som andre, men aseksuell er bare ikke like vanlig https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/L97q/70-millioner-mennesker-er-aseksuelle

 

hjelp avhenger  litt av hvor du er på skalaen: https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-seksualitet/hva-vil-det-egentlig-si-a-vaere-aseksuell/1932734

 

du kan kontakte en sexolog i kommunen du bor og høre litt med vedkommende om muligheter/hjelp/ulike tiltak

Anonymkode: db66b...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det som gjør at noen blir det da? Jeg var ikke a seksuell før.. 

Anonymkode: c4a13...e64

Er det pga medisiner?

Anonymkode: 842a9...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det som gjør at noen blir det da? Jeg var ikke a seksuell før.. 

Anonymkode: c4a13...e64

traumer, stress, generelle livsfaser, småbarnsproblematikk, ekteskapsprob, overgangsalder, søvnprob, ++++++++

Anonymkode: db66b...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er like normal som andre, men aseksuell er bare ikke like vanlig https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/L97q/70-millioner-mennesker-er-aseksuelle

 

hjelp avhenger  litt av hvor du er på skalaen: https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-seksualitet/hva-vil-det-egentlig-si-a-vaere-aseksuell/1932734

 

du kan kontakte en sexolog i kommunen du bor og høre litt med vedkommende om muligheter/hjelp/ulike tiltak

Anonymkode: db66b...fb2

Jeg leste artikkelen men jeg vet ikke hva jeg er da. Jeg har ikke lyst til samleie bare. Lenge siden jeg har vært forelsket, og kunne ikke hatt noe night stand. Hva sier man til en sånn terapeut? 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

traumer, stress, generelle livsfaser, småbarnsproblematikk, ekteskapsprob, overgangsalder, søvnprob, ++++++++

Anonymkode: db66b...fb2

Joda kanskje det er stress for at det skal bli ferdig. Jeg har bare erfaring med at det er rett på sak og så sovner man. Er dette samleie? 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste artikkelen men jeg vet ikke hva jeg er da. Jeg har ikke lyst til samleie bare. Lenge siden jeg har vært forelsket, og kunne ikke hatt noe night stand. Hva sier man til en sånn terapeut? 

Anonymkode: c4a13...e64

akkurat det samme du har fortalt her :) 

Anonymkode: db66b...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda kanskje det er stress for at det skal bli ferdig. Jeg har bare erfaring med at det er rett på sak og så sovner man. Er dette samleie? 

Anonymkode: c4a13...e64

dette var årsaker til at noen kan oppfatte seg selv som aseksuell. ikke beskrivelser av samleie.

Anonymkode: db66b...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

akkurat det samme du har fortalt her :) 

Anonymkode: db66b...fb2

Det sitter langt inne og snakke med en sånn terapeut. 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke aseksuell er riktig begrep når man har hatt sexlyst før. Aseksualitet regnes mer som en legning. Det er veldig vanlig å miste lysten i perioder.

Det kan være 1000 grunner: Hormoner. Stress. Sykdom. Medisiner. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke aseksuell er riktig begrep når man har hatt sexlyst før. Det regnes mer som en legning. Det er veldig vanlig å miste lysten i perioder.

Det kan være 1000 grunner: Hormoner. Stress. Sykdom. Medisiner. 

Hvordan legning? Jeg er heterofil. Perioden jeg har mistet lysten har vart i 1 år minst altså. Så kan jeg evt begynne på medisiner som øker lysten? Kan østrogen eller testosteron eller noe fungere? 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan legning? Jeg er heterofil. Perioden jeg har mistet lysten har vart i 1 år minst altså. Så kan jeg evt begynne på medisiner som øker lysten? Kan østrogen eller testosteron eller noe fungere? 

Anonymkode: c4a13...e64

Jeg mener bare at du tydeligvis ikke er født som aseksuell. Du har bare mistet lysten av en eller annen grunn. Du må høre med legen om det har noen hensikt med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (53 minutter siden):

Jeg mener bare at du tydeligvis ikke er født som aseksuell. Du har bare mistet lysten av en eller annen grunn. Du må høre med legen om det har noen hensikt med medisiner.

Ja jeg vet ikke hvorfor det har skjedd meg. 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg vet ikke hvorfor det har skjedd meg. 

Anonymkode: c4a13...e64

Du har vel en viss ide IOM du skriver på psykiatri og ikke på sex og samliv eller almenmedisin?

Anonymkode: e1c9d...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda kanskje det er stress for at det skal bli ferdig. Jeg har bare erfaring med at det er rett på sak og så sovner man. Er dette samleie? 

Slik du beskriver det, høres det ikke ut som at du (som kvinne) har blitt ivaretatt av mannen for at du skal ha en god opplevelse. Om du opplever at en seksuell kontakt med en mann gjør vondt, vil det jo utvikle seg til å bli negativt stress og at du f.eks. spenner deg neste gang. Det er ikke uvanlig at noen kvinner har en tilstand som gjør at samleie blir smertefullt uten at den ene eller den andre kan noe for det, før ev. tilstanden er utredet.

 

En sak jeg lurer på - hvorfor skriver du om dette temaet på psykiatriforumet? Det kan kanskje være litt av svaret på hvorfor du opplever/tenker det du gjør.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det sitter langt inne og snakke med en sånn terapeut. 

Anonymkode: c4a13...e64

En sånn terapeut synes det er like vanlig å snakke om seksuelle problemer og seksuelle vaner som andre par snakker om hvordan den neste dagen skal organiseres eller hva en skal ha til middag... Det er i så fall du som føler på en følelse av flauhet (eller annet) - de følelsene kan jeg garantere deg at en sexolog ikke føler på. En fin måte å åpne en samtale me en sexolog på, kan være f.eks. å si hvilke følelser/tanker du har rundt det å snakke med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har vel en viss ide IOM du skriver på psykiatri og ikke på sex og samliv eller almenmedisin?

Anonymkode: e1c9d...e43

For meg er dette psykiatri. 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Slik du beskriver det, høres det ikke ut som at du (som kvinne) har blitt ivaretatt av mannen for at du skal ha en god opplevelse. Om du opplever at en seksuell kontakt med en mann gjør vondt, vil det jo utvikle seg til å bli negativt stress og at du f.eks. spenner deg neste gang. Det er ikke uvanlig at noen kvinner har en tilstand som gjør at samleie blir smertefullt uten at den ene eller den andre kan noe for det, før ev. tilstanden er utredet.

 

En sak jeg lurer på - hvorfor skriver du om dette temaet på psykiatriforumet? Det kan kanskje være litt av svaret på hvorfor du opplever/tenker det du gjør.

En sånn terapeut synes det er like vanlig å snakke om seksuelle problemer og seksuelle vaner som andre par snakker om hvordan den neste dagen skal organiseres eller hva en skal ha til middag... Det er i så fall du som føler på en følelse av flauhet (eller annet) - de følelsene kan jeg garantere deg at en sexolog ikke føler på. En fin måte å åpne en samtale me en sexolog på, kan være f.eks. å si hvilke følelser/tanker du har rundt det å snakke med vedkommende.

En lege gikk til sa jeg kunne ha noe som het vaginisme uten at jeg vet hva det er. Jeg har hatt samleie før mange ganger men det har alltid vært vondt og av og til har jeg grått. Jeg har ikke misdannelser eller annet som jeg vet om. Han jeg var sammen før ville ofte bare bli ferdig så det er det jeg er kjent med når det gjelder samleie. Menns behov. Jeg er ikke trygg på kroppen min eller komfortabel med den men jeg synes det er trist at jeg ikke skal kunne ha normale lyster som andre har. Da jeg var under 14 var jeg utsatt for et overgrep og har i ettertid lurt på om dette har kommet til overflaten følelsesmessig men jeg har aldri snakket med noen pm det. Finnes det medisiner vil jeg prøve det ut. 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En lege gikk til sa jeg kunne ha noe som het vaginisme uten at jeg vet hva det er. Jeg har hatt samleie før mange ganger men det har alltid vært vondt og av og til har jeg grått. Jeg har ikke misdannelser eller annet som jeg vet om. Han jeg var sammen før ville ofte bare bli ferdig så det er det jeg er kjent med når det gjelder samleie. Menns behov. Jeg er ikke trygg på kroppen min eller komfortabel med den men jeg synes det er trist at jeg ikke skal kunne ha normale lyster som andre har. Da jeg var under 14 var jeg utsatt for et overgrep og har i ettertid lurt på om dette har kommet til overflaten følelsesmessig men jeg har aldri snakket med noen pm det. Finnes det medisiner vil jeg prøve det ut. 

Anonymkode: c4a13...e64

Den primære medisinen mot dette vil jeg anta er trygghet i forholdet - og en ev. vaginisme gjør det ikke bedre (mht. at en spenner seg og vondt blir til mer vondt, stress fører til mer stress, da blir slimhinnene tørre og en negativ spiral er satt i gang...

 

Som sagt - trygghet i et forhold er den optimale medisinen og en partner som lytter til deg og vil deg ditt beste.

 

Jeg tenker at du kunne kanskje hatt nytte av å snakke med fastlegen eller en gynekolog for å få konkrete tips til hvordan håndtere dette? Min erfaring er at fastleger henviser lett videre om det har vært overgrep involvert... Du er ikke aseksuell, høres det ut som, men er preget av negative erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...