Gå til innhold

Er det vanlig og være a seksuell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

Den primære medisinen mot dette vil jeg anta er trygghet i forholdet - og en ev. vaginisme gjør det ikke bedre (mht. at en spenner seg og vondt blir til mer vondt, stress fører til mer stress, da blir slimhinnene tørre og en negativ spiral er satt i gang...

 

Som sagt - trygghet i et forhold er den optimale medisinen og en partner som lytter til deg og vil deg ditt beste.

 

Jeg tenker at du kunne kanskje hatt nytte av å snakke med fastlegen eller en gynekolog for å få konkrete tips til hvordan håndtere dette? Min erfaring er at fastleger henviser lett videre om det har vært overgrep involvert... Du er ikke aseksuell, høres det ut som, men er preget av negative erfaringer.

Men hvis jeg sier det til fastlegen kommer hen til å skrive det i journalen min. Jeg vil ikke det at det skal stå der for journalen følger meg og jeg har en annen psykiatrisk diagnose som jeg ikke blir kvitt. Jeg har verken skrevet mulig årsaken eller snakket med noen om det før. Det har vært min hemmelighet i alle år… det er ingen som vet om dette. Det haster for meg og bli kvitt dette fordi jeg vil ha en kjæreste og jeg bare være normal. Kan jeg få bort vaginismen på noen måte? 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 8.09):

Men hvis jeg sier det til fastlegen kommer hen til å skrive det i journalen min. Jeg vil ikke det at det skal stå der for journalen følger meg og jeg har en annen psykiatrisk diagnose som jeg ikke blir kvitt. Jeg har verken skrevet mulig årsaken eller snakket med noen om det før. Det har vært min hemmelighet i alle år… det er ingen som vet om dette. Det haster for meg og bli kvitt dette fordi jeg vil ha en kjæreste og jeg bare være normal. Kan jeg få bort vaginismen på noen måte? 

Anonymkode: c4a13...e64

"En annen psykiatrisk diagnose" - vaginisme er ingen psykiatrisk diagnose, men en somatisk tilstand som gjør at underlivet ditt består av sammentrekninger som du ikke kan noe for. Mange beskriver sammentrekningene/krampene som å bli skåret på glasskår. Legen din vil i så fall vise deg forståelse for dette, men dersom du ønsker henvysning til gynekolog uten å oppgi grunn, er det bare å si "underlivsundersøkelse" og at du har noen spørsmål du ønsker å ta opp med en gynekolog. At du ikke ønsker at fastlegen skal foreta en GU. Det er et helt legitimt ønske.

 

Det er også mulig å gå privat til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (58 minutter siden):

"En annen psykiatrisk diagnose" - vaginisme er ingen psykiatrisk diagnose, men en somatisk tilstand som gjør at underlivet ditt består av sammentrekninger som du ikke kan noe for. Mange beskriver sammentrekningene/krampene som å bli skåret på glasskår. Legen din vil i så fall vise deg forståelse for dette, men dersom du ønsker henvysning til gynekolog uten å oppgi grunn, er det bare å si "underlivsundersøkelse" og at du har noen spørsmål du ønsker å ta opp med en gynekolog. At du ikke ønsker at fastlegen skal foreta en GU. Det er et helt legitimt ønske.

 

Det er også mulig å gå privat til gynekolog.

Jeg kan aldri føde vaginalt slik det er nå. 

Anonymkode: c4a13...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 10.46):

Jeg kan aldri føde vaginalt slik det er nå. 

Anonymkode: c4a13...e64

Jeg synes ikke at du skal tenke og sementere i stein basert på de erfaringene du har gjort deg hittil. Ta en prat med gynekolog eller lege først, og få avklart tilstanden. Videre, lytt til deres råd - de kan fagområdene sine.

 

 

PS: Et lite tips... Du liker kanskje å være forberedt, men dersom det ikke er slik at du venter barn, kan dette med fødsel gjerne vente litt. Det er litt lettere om en ta en ting om gangen... Barnet må først lages... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...