Gå til innhold

Kan stemningsstabiliserende medisiner regulere motivasjon?


Sokk

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47
Sokk skrev (2 minutter siden):

Allerede begynt. Ikke noen plagsomme bivirkninger så langt, men er fortsatt på lav dose. 

Okay. Da får vi håpe at du slipper unna. Jeg merket bivirkninger med en gang, så da kan det jo hende 🍀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80
Sokk skrev (På 17.4.2024 den 11.53):

Jeg har slitt over lengre tid med svingninger og depressive episoder. Tentativ diagnose er bipolar 2, så da er vel tanken å behandle dette med stemningsstabiliserende medisiner. Har begynt å trappe opp Lamictal. 

En av de store utfordringene mine er motivasjon. Jeg sliter virkelig med å regulere motivasjon. Det er enten null eller hundre. Jeg sliter ofte med å motivere meg til å igangsette helt enkle oppgaver (dusjer 1-2 ganger i uka om jeg ikke trener. Gidder ikke lage ordentlig mat (spiser brødskiver, frossenpizza, Fjordland til middag). Tar meg sammen når det gjelder omsorg for barn og gjør det jeg MÅ av mat, stell, rutiner etc. Har ikke lyst til å være sosial, gidder ikke se på tv, alt er bare litt sånn «meh». Men så: blir jeg hypermotivert og hyperfokusert på et eller annet. Igjen er det ikke interessant å dusje mer enn 1-2 ganger i uka for det tar jo vekk potensiell tid til å bruke på besettelsen. Med mindre besettelsen er å være pen og være sosial og ha sex med folk, da dusjer jeg selvsagt og tar veldig vare på kropp og utseendet, men da forsømmer jeg kanskje andre gjøremål. Det kan også være i litt mindre skala ved at jeg sliter med å begynne på et eller annet, men når jeg har begynt så klarer jeg ikke å løsrive meg. Det er altså alt eller ingenting, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til å strukturere dagen og holde på rutiner og få kontroll over hva jeg skal fokusere på eller bruke tiden min på. 

Spørsmålet mitt er derfor om stemningsstabiliserende (som f.eks Lamictal) kan hjelpe på dette (motivasjon), eller om de først og fremst bare regulerer «humøret»/forebygger/demper ordentlige episoder.

Jeg vet ikke om problemer med motivasjon er typisk en del av bipolar, eller om det er litt på siden. Det føles som et nokså kronisk problem (selv om det er enklere i perioder), men jeg føler også at jeg ikke har blitt helt stabil/symptomfri over tid de siste 2 årene, selv om jeg ikke alltid kvalifiserer til en full «episode». Jeg har ikke helt funnet ut av hvordan jeg skal tenke rundt dette og hva som kan forklares av evt bipolar-diagnose eller ikke. 

Evt hva er trikset for å få kontroll over motivasjonen/få passe mengder motivasjon så man kan velge selv hva man vil fokusere på?

Har du prøvd Wellbutrin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd Wellbutrin?

Den genererer angst og bør ikke gis bipolare sier min psykiater 

Anonymkode: 481cc...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den genererer angst og bør ikke gis bipolare sier min psykiater 

Anonymkode: 481cc...448

Det er ikke sikkert at det foreligger bipolar-diagnose her som du kan lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert at det foreligger bipolar-diagnose her som du kan lese. 

Enig. Men en. Så lenge er det den tentative diagnosen hun har fått og det psykiateren hennes trolig forholder seg til 

Anonymkode: 481cc...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Krøll47 skrev (19 minutter siden):

Okay. Da får vi håpe at du slipper unna. Jeg merket bivirkninger med en gang, så da kan det jo hende 🍀

Jeg hadde lette bivirkninger ved opptrapping. Etter at jeg kom opp på anbefalt dose hadde jeg ingen. Har hørt at Lamictal regnes som en av medisinene i psykiatri som har minst bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krøll47 skrev (24 minutter siden):

Okay. Da får vi håpe at du slipper unna. Jeg merket bivirkninger med en gang, så da kan det jo hende 🍀

Jeg har også hatt enkelte bivirkninger (diare, hodepine). Men det har blitt mye mindre av det allerede (kommer sikkert tilbake ved høyere dose). Det tar jo alltid litt tid å venne seg til nye medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig. Men en. Så lenge er det den tentative diagnosen hun har fått og det psykiateren hennes trolig forholder seg til 

Anonymkode: 481cc...448

Psykiateren har mer tro på bp-diagnose enn gjengen her på DOL, ja. Ikke dermed sagt at det ikke kan være andre ting også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...