Gå til innhold

Etisk debatt - hvor mye behandling skal ett menneske få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange trenger nok samtalehjelp av og på hele livet. For å holde seg oppe 

Anonymkode: 0abde...7e3

Da må man betale for dette selv eller søke lettere hjelp/snakkehjelp i kommunen

Anonymkode: b65da...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg var førstegangsinnlagt fikk jeg være på sykehus til tvangsmedisineringsvedtaket kom og deretter vippet over på ett svært dårlig psykehjem. Egentlig skulle jeg på intermefiæravdeling, men fikk nei. Når jeg slapp ut etter å ha manipulert meg ut fra ett sted som var for oppbevaring og ikke behandling ble jeg overlatt til meg selv og levde noen år i psykose. Da ble jeg ganske ødelagt. Hadde jeg fått hjelp på langtidsavdelin kunne jeg kanskje klart meg mye bedre. 
 

jeg blir litt provosert over at enkelte får så uendelig mye mer enn jeg fikk. Jeg tenker også at den dramatiske personen som får store ressurser blokkerte meg fra det jeg burde ha rett på.

 

Anonymkode: 96c50...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var førstegangsinnlagt fikk jeg være på sykehus til tvangsmedisineringsvedtaket kom og deretter vippet over på ett svært dårlig psykehjem. Egentlig skulle jeg på intermefiæravdeling, men fikk nei. Når jeg slapp ut etter å ha manipulert meg ut fra ett sted som var for oppbevaring og ikke behandling ble jeg overlatt til meg selv og levde noen år i psykose. Da ble jeg ganske ødelagt. Hadde jeg fått hjelp på langtidsavdelin kunne jeg kanskje klart meg mye bedre. 
 

jeg blir litt provosert over at enkelte får så uendelig mye mer enn jeg fikk. Jeg tenker også at den dramatiske personen som får store ressurser blokkerte meg fra det jeg burde ha rett på.

 

Anonymkode: 96c50...f78

Skjønner at det er bittert. Men er det noen år siden, får man bare håpe at det er bedre forhold i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mange trenger nok samtalehjelp av og på hele livet. For å holde seg oppe 

Anonymkode: 0abde...7e3

Ja, du sa det med riktige ord. "Under oppsikt" ble feil, men klarte ikke finne rette ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var førstegangsinnlagt fikk jeg være på sykehus til tvangsmedisineringsvedtaket kom og deretter vippet over på ett svært dårlig psykehjem. Egentlig skulle jeg på intermefiæravdeling, men fikk nei. Når jeg slapp ut etter å ha manipulert meg ut fra ett sted som var for oppbevaring og ikke behandling ble jeg overlatt til meg selv og levde noen år i psykose. Da ble jeg ganske ødelagt. Hadde jeg fått hjelp på langtidsavdelin kunne jeg kanskje klart meg mye bedre. 
 

jeg blir litt provosert over at enkelte får så uendelig mye mer enn jeg fikk. Jeg tenker også at den dramatiske personen som får store ressurser blokkerte meg fra det jeg burde ha rett på.

 

Anonymkode: 96c50...f78

Men hvorfor tenker du at du absolutt måtte være innlagt for å få hjelp? Kunne du ikke gått til fastlegen og fått samtaler og kanskje medisiner av han isteden? 

Anonymkode: 6f1b7...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (18 timer siden):

I et liberalt samfunn er det lov å ta ukloke valg. Konsekvensene kommer uansett.

Du er garantert 10x mer belest og smart enn meg, men hvordan du kan tro at fri vilje eksisterer er beyond me. Hvordan forklarer du at så mange utvilsomt svørt intelligente mennesker sliter så mye i sine personlige liv med både rus, psykiatri og andre problemer? De kunne jo bare valgt annerledes

Anonymkode: d5174...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mange trenger nok samtalehjelp av og på hele livet. For å holde seg oppe 

Anonymkode: 0abde...7e3

Det har du helt rett i, men jeg mener at dette behovet bør kanaliseres til rette instanser. Det er ikke gitt at psykolog eller lege skal gjøre det.

Det finnes mange lavterskeltilbud som kan gi effekt. Det kan være alt fra hjelpetelefoner til besøksvenner til kommunale tiltak - ofte med langt kortere ventetid også.

Min grunnholdning er at leger og psykologer primært skal behandle konkrete tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...