Gå til innhold

Vanskelig å finne tur - og treningsklær i store størrelser


Babette

Anbefalte innlegg

Seniorforsker Ingun Grimstad Klepp på Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Oslo Met uttaler at problemene med å finne passende klær blir større jo lenger vekk man er fra den såkalte idealkroppen.

– Dette gjelder alle typer klær, men vi ser det i enda større grad innenfor smalere felt som for eksempel friluftslivstøy.

Hun mener dette fenomenet kan gi alvorlige konsekvenser.

– Fordi vi alle trenger fysisk aktivitet, enten det er snakk om sykling, løping eller friluftsliv, må vi også ha klær til det. Mangelen skaper et folkehelseproblem, sier Grimstad Klepp.

.........

Artikkelen jeg har sakset fra er riktignok noen år gammel, men i følge et par bekjente har ikke ting endret seg noe særlig. En av disse forteller at hun mistet motet da hun så gjennom utvalget i sportbutikkene og ikke fant noe som var stort nok.

Hun har BMI i kategori fedme og var fast bestemt på å endre livsstil, men det hjelper ikke at fastlege, kolleger og familie heier på henne når klesfabrikantene i praksis vender tommelen ned.

Dette til tross for at det i dag er flere i befolkningen som er overvektige enn normalvektige.

Dårlig utvalg i store størrelser er det ene problemet. I tillegg har jeg inntrykk av at mange av disse klærne er snaue i størrelse.

Selv må jeg opp i  L både i Kari Traa og Devold sitt sportsundertøy, men  bruker M til vanlig. Muligens er det beinlengden som gjør dette, men når disse kolleksjonene ikke går lenger enn til XL, kan man tenke seg hvor mange som ikke finner noe som passer.

Jeg har også en varm løpetights til vinterbruk, som er  samme modell for damer og herrer. Der måtte jeg også opp i størrelse L.

Jeg forteller ikke dette for å klage på egne vegne, men for å illustrere skjevheten mellom tilbud og behov.

Og fordi jeg brenner for fysisk aktivitet og friluftsliv, og vet hvor mye det kan bety for trivsel og velvære.  

 

Endret av Babette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har BMI i kategorien alvorlig fedme og har ikke det problemet. Dvs det er nok selvsagt enkelte typer og merker jeg ikke passer, men har både bukse og topp innen adidas i min størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (6 minutter siden):

Seniorforsker Ingun Grimstad Klepp på Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Oslo Met uttaler at problemene med å finne passende klær blir større jo lenger vekk man er fra den såkalte idealkroppen.

– Dette gjelder alle typer klær, men vi ser det i enda større grad innenfor smalere felt som for eksempel friluftslivstøy.

Hun mener dette fenomenet kan gi alvorlige konsekvenser.

– Fordi vi alle trenger fysisk aktivitet, enten det er snakk om sykling, løping eller friluftsliv, må vi også ha klær til det. Mangelen skaper et folkehelseproblem, sier Grimstad Klepp.

.........

Artikkelen jeg har sakset fra er riktignok noen år gammel, men i følge et par bekjente har ikke ting endret seg noe særlig. En av disse forteller at hun mistet motet da hun så gjennom utvalget i sportbutikkene og ikke fant noe som var stort nok.

Hun har BMI i kategori fedme og var fast bestemt på å endre livsstil, men det hjelper ikke at fastlege, kolleger og familie heier på henne når klesfabrikantene i praksis vender tommelen ned.

Dette til tross for at det i dag er flere i befolkningen som er overvektige enn normalvektige.

Dårlig utvalg i store størrelser er det ene problemet. I tillegg har jeg inntrykk av at mange av disse klærne er snaue i størrelse.

Selv må jeg opp i  L både i Kari Traa og Devold sitt sportsundertøy, men  bruker M til vanlig. Muligens er det beinlengden som gjør dette, men når disse kolleksjonene ikke går lenger enn til XL kan man tenke seg hvor mange som ikke finner noe som passer.

Jeg har også en varm løpetights til vinterbruk, som er  samme modell for damer og herrer. Der måtte jeg også opp i størrelse L.

Jeg forteller ikke dette for å klage på egne vegne, men for å illustrere skjevheten mellom tilbud og behov.

Og fordi jeg brenner for fysisk aktivitet og friluftsliv, og vet hvor mye det kan bety for trivsel og velvære.  

 

Jeg har også tenkt på dette. Jeg har kjøpt str. XL både i f.eks. Johaug- og Norrønatøy. Ene jakken jeg ønsket fra Norrøna fantes ikke i større enn L, og den syntes jeg var litt knapp, om jeg skulle ha plass til ting under. Jeg er normalvektig mhp. BMI, og har tenkt på at det må være temmelig mange som har problemer med å få tak i slikt tøy.

Lurer litt på hva slags vurderinger som ligger til grunn for at produsentene ikke vil selge slike klær i store størrelser, dvs. større enn L. Tror egentlig markedet er der. Har også merket meg at når det i mellom er salg på slike klær, er det kun små størrelser igjen, de store forsvinner gjerne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Jeg har BMI i kategorien alvorlig fedme og har ikke det problemet. Dvs det er nok selvsagt enkelte typer og merker jeg ikke passer, men har både bukse og topp innen adidas i min størrelse.

Siden du skriver topp: Er dette klær for innendørs trening? Der tror jeg nemlig det står bedre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (9 minutter siden):

Jeg har BMI i kategorien alvorlig fedme og har ikke det problemet. Dvs det er nok selvsagt enkelte typer og merker jeg ikke passer, men har både bukse og topp innen adidas i min størrelse.

Hvor handler du den type klær i såpass store størrelser?

Hilsen Str. 3-4XXL, BMI 40

Anonymkode: 1b73a...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Jeg har også tenkt på dette. Jeg har kjøpt str. XL både i f.eks. Johaug- og Norrønatøy. Ene jakken jeg ønsket fra Norrøna fantes ikke i større enn L, og den syntes jeg var litt knapp, om jeg skulle ha plass til ting under. Jeg er normalvektig mhp. BMI, og har tenkt på at det må være temmelig mange som har problemer med å få tak i slikt tøy.

Lurer litt på hva slags vurderinger som ligger til grunn for at produsentene ikke vil selge slike klær i store størrelser, dvs. større enn L. Tror egentlig markedet er der. Har også merket meg at når det i mellom er salg på slike klær, er det kun små størrelser igjen, de store forsvinner gjerne først.

Ja det er et tankekors. Og her synes jeg virkelig at produsentene burde kjenne sitt samfunnsansvar og produsere/fronte lekre treningsjakker etc. i store størrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babette skrev (Akkurat nå):

Ja det er et tankekors. Og her synes jeg virkelig at produsentene burde kjenne sitt samfunnsansvar og produsere/fronte lekre treningsjakker etc. i store størrelser. 

Skal se de anser det som bedre markedsføring at det kun er de slanke og nette som fronter slikt tøy. Vet ikke om det ligger en slik tanke bak, men fristende å tenke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Babette skrev (11 minutter siden):

Siden du skriver topp: Er dette klær for innendørs trening? Der tror jeg nemlig det står bedre til.

Jeg tror også utvalget i store størrelser er større for innendørs trening. Dattera mi er stor, og det som er vanskelig å finne er ofte skibukse, slalåmbukse, turshorts, tynn treningsbukse etc  - altså plagg som ikke er så stretchy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (17 minutter siden):

Siden du skriver topp: Er dette klær for innendørs trening? Der tror jeg nemlig det står bedre til.

Ja, er for innendørs. Men kan også bruke den utendørs, tar evt en fleecejakke over.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor handler du den type klær i såpass store størrelser?

Hilsen Str. 3-4XXL, BMI 40

Anonymkode: 1b73a...b8b

Har handlet i sportsbutikker som har adidas og på deres egen nettbutikk.

Jeg bruker str L, noen ganger XL, i adidasbukse. BMI 39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (14 minutter siden):

Jeg tror også utvalget i store størrelser er større for innendørs trening. Dattera mi er stor, og det som er vanskelig å finne er ofte skibukse, slalåmbukse, turshorts, tynn treningsbukse etc  - altså plagg som ikke er så stretchy.

Ja nettopp. Hun ene jeg refererte til var på jakt etter en fin skibukse, men fant ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Babette skrev (29 minutter siden):

Ja nettopp. Hun ene jeg refererte til var på jakt etter en fin skibukse, men fant ingen.

Det var veldig leit for henne da hun måtte ha største herrestørrelse i slalåmbukse i fjor, men hun var jo samtidig glad for at hun til slutt fant en som passet (dog litt lang i beina da).

Fjellbukse/turbukse er samme utfordring. Hun fant vel noe til slutt,  slik at hun nå har friluftsliv som passer  - men det er vanskelig.

Heldigvis er det enklere for henne å finne innetreningstøy (hun danser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Det var veldig leit for henne da hun måtte ha største herrestørrelse i slalåmbukse i fjor, men hun var jo samtidig glad for at hun til slutt fant en som passet (dog litt lang i beina da).

Fjellbukse/turbukse er samme utfordring. Hun fant vel noe til slutt,  slik at hun nå har friluftsliv som passer  - men det er vanskelig.

Heldigvis er det enklere for henne å finne innetreningstøy (hun danser).

Skjønner veldig godt at det var leit for henne.

Når du nevner fjellbukse, må jeg tenke på forrige gang jeg kjøpte en slik. Ei lita flis av ei ekspeditrise med øyenvipper like lange som kroppen omtrent, gransket meg opp og ned og sa: "Du må vel opp i medium, du."

Jaja, tenkte jeg, alt er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (4 minutter siden):

Ei lita flis av ei ekspeditrise med øyenvipper like lange som kroppen omtrent, gransket meg opp og ned og sa: "Du må vel opp i medium, du."

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Babette skrev (12 minutter siden):

Skjønner veldig godt at det var leit for henne.

Når du nevner fjellbukse, må jeg tenke på forrige gang jeg kjøpte en slik. Ei lita flis av ei ekspeditrise med øyenvipper like lange som kroppen omtrent, gransket meg opp og ned og sa: "Du må vel opp i medium, du."

Jaja, tenkte jeg, alt er relativt.

🤣🙃😁🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

 vanskelig å finne er ofte skibukse, slalåmbukse, turshorts, tynn treningsbukse etc  - altså plagg som ikke er så stretchy.

påskelilje skrev (1 time siden):

slalåmbukse i fjor, men hun var jo samtidig glad for at hun til slutt fant en som passet (dog litt lang i beina da).

Fjellbukse/turbukse er samme utfordring. 

Vet hun om Zizzi? Et tips iallfall🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Det var veldig leit for henne da hun måtte ha største herrestørrelse i slalåmbukse i fjor, men hun var jo samtidig glad for at hun til slutt fant en som passet (dog litt lang i beina da).

Fjellbukse/turbukse er samme utfordring. Hun fant vel noe til slutt,  slik at hun nå har friluftsliv som passer  - men det er vanskelig.

Heldigvis er det enklere for henne å finne innetreningstøy (hun danser).

Stormberg er et merke som har valgt å gå mye høyere opp i størrelser enn mange andre, de har også friluftsklær.  Har også sett store størrelser på Sport outlet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
frosken skrev (29 minutter siden):

Stormberg er et merke som har valgt å gå mye høyere opp i størrelser enn mange andre, de har også friluftsklær.  Har også sett store størrelser på Sport outlet. 

 

Ja, jeg tror det var Stormberg hun landet på på turbukse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
farløs skrev (45 minutter siden):

Vet hun om Zizzi? Et tips iallfall🤗

Har de turtøy? Trodde mer det var vanlig tøy der. Vet at hun har kjøpt et par bukser derfra,  i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 minutter siden):

Har de turtøy? Trodde mer det var vanlig tøy der. Vet at hun har kjøpt et par bukser derfra,  i alle fall.

Ja, skibukser også, turbukser, regnklær allslags. Kanskje ikke mye utvalg i vinterklær akkurat nå da det ikke er helt sesongen☺️

52721.thumb.jpg.0113c56538433d51236157c64f115251.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg har mye bra til "hverdags", men en del er ganske så dårlig kvalitet, så spørs på bruken. Skal man gå flere dager på fjellet på høsten f.eks, trengs gjerne noe mer solid. 

TwentyFour har mye bra, litt varierende kvalitet der også. Men jeg har flere solide turklær herfra. 

Move On har en del bra turbukser. 

Dobbeltforet skibukse har jeg kjøpt for menn. Det samme med skallbukse, og ullundertøy. Jeg har noe ullundertøy for overkroppen, fra Devold, som er for dame, men longs er håpløst. 

Dovrefjell som kan kjøpet på Magasinet har en del store størrelser også. Med ok priser. 

Ellers har jeg rett og slett kjøpt fra https://dsgouterwear.com/ i USA, men det er fryktelig dyrt med frakt og moms og toll. (Og frakt må via en videresendingsadresse/postboks)

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...