Gå til innhold

Hvordan kan de utrede psykose samtidig som at mam går på medisiner?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg er innlagt på psykosepost for utredning. I journalen har ene behandleren skrevet noe om f.29 ikke-organisk psykose. 

Men jeg går jo på Zyprexa og har ikke i nærheten av så mange symptomer som jeg hadde før jeg begynte på Zyprexa. 

Hvordan skal de utrede hva som blir riktig diagnose når jeg har virkning av medisiner slik at symptomer ikke vises så godt lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De snakker jo deg og hører hva tidligere symptomer var, blant annet. 

Anonymkode: 850eb...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De snakker jo deg og hører hva tidligere symptomer var, blant annet. 

Anonymkode: 850eb...bb2

Ja det gjør de jo. Men er det nok å bare lese i journalen og snakke med meg om hvordan det var?

Everybody skrev (28 minutter siden):

Ble du satt rett på Zyprexa?

Ja det ble jeg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja det gjør de jo. Men er det nok å bare lese i journalen og snakke med meg om hvordan det var?

 

Nei, det er derfor du innlagt nå.

Anonymkode: 850eb...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja det gjør de jo. Men er det nok å bare lese i journalen og snakke med meg om hvordan det var?

Ja det ble jeg. 

Enig i at det er rart at det «holder» å lese historikk og høre pasientens historie. Såpass alvorlige lidelser burde sees av den som diagnostiserer 

Anonymkode: 3378e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva står i journal da? At du er vurdert som psykiatrisk og beskrivelse av symptom? 

Anonymkode: 3378e...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er derfor du innlagt nå.

Anonymkode: 850eb...bb2

Men jeg er jo medisinert. Da vises ikke alt.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig i at det er rart at det «holder» å lese historikk og høre pasientens historie. Såpass alvorlige lidelser burde sees av den som diagnostiserer 

Anonymkode: 3378e...fb8

Ja. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva står i journal da? At du er vurdert som psykiatrisk og beskrivelse av symptom? 

Anonymkode: 3378e...fb8

Det står f.29 ikke-organisk psykose. Men den er ikke satt ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Men jeg er jo medisinert. Da vises ikke alt.

Ja. 

Det står f.29 ikke-organisk psykose. Men den er ikke satt ennå. 

Nei, alt vises ikke, men de snakker også med deg. Husk at det er en god indikasjon at medsa også virker. Det hadde heller ikke vært slik at selv uten medisin så sitter de å observerer hver minste gest du gjør. De er helt avhengig av ditt samarbeid.

Anonymkode: 850eb...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, alt vises ikke, men de snakker også med deg. Husk at det er en god indikasjon at medsa også virker. Det hadde heller ikke vært slik at selv uten medisin så sitter de å observerer hver minste gest du gjør. De er helt avhengig av ditt samarbeid.

Anonymkode: 850eb...bb2

Okei. 

Jeg får prøve å bare være som jeg er og at de er kompetent til å finne ut av hva det er med meg. Kanskje finner de ut at jeg ikke har nok symptomer til en psykosediagnose. Eller kanskje de finner ut at det er det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rene spekulasjoner, men her er noen ideer til hvorfor se gjør det sånn:

Innleggelse gjør at de kan utrede deg mer intensivt og ha hyppigere samtaler (hvis du trenger 10 timer og har 1 time i uka tar det jo all evighet). 

I tillegg kan de se på restsymptomer, eventuelle negative symptomer, desorganisering og stemningsleie, inkludert hvordan symptomene eventuelt er knyttet til stemningsleie. Jeg tipper de forsøker å finne ut av f. eks om psykosen din er en ren bipolar psykose, eller om den også er uavhengig av bipolare episoder og går mer i schizo-retning.

Men igjen, dette er bare ren spekulasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (10 minutter siden):

Dette er rene spekulasjoner, men her er noen ideer til hvorfor se gjør det sånn:

Innleggelse gjør at de kan utrede deg mer intensivt og ha hyppigere samtaler (hvis du trenger 10 timer og har 1 time i uka tar det jo all evighet). 

I tillegg kan de se på restsymptomer, eventuelle negative symptomer, desorganisering og stemningsleie, inkludert hvordan symptomene eventuelt er knyttet til stemningsleie. Jeg tipper de forsøker å finne ut av f. eks om psykosen din er en ren bipolar psykose, eller om den også er uavhengig av bipolare episoder og går mer i schizo-retning.

Men igjen, dette er bare ren spekulasjon. 

 

Sokk skrev (8 minutter siden):

«Psykoselidelse» kan være så mangt. 20% av de med bipolar II har psykosesynptomer og enda flere med bipolar I. Så du er uansett i godt selskap 😊

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/tips-sor-ost/ny-studie-om-psykose-ved-bipolar-lidelse

 

 

Okei. Men psykosen min kom da jeg ikke var deprimert eller høyt oppe. Så tror egentlig ikke det er sammenheng med bipolar. 

Får se hva de etter hvert finner ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Første gang jeg fikk schizofreni ble jeg ikke utredet men de observerte meg, ikke da jeg fikk schizoaffektiv ble jeg utredet. Det ble sett på historie. Så tror de ser på historie når du går på medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (48 minutter siden):

Første gang jeg fikk schizofreni ble jeg ikke utredet men de observerte meg, ikke da jeg fikk schizoaffektiv ble jeg utredet. Det ble sett på historie. Så tror de ser på historie når du går på medisiner. 

Ja okei. Jeg har jo ennå noen plager/forestillinger som jeg tror de mener er unormalt. I hvert fall mtp at de har skrevet det ned i journalen. Men veldig mye har forsvunnet etter oppstart av Zyprexa. Så ja. 

Jeg vil bare at det skal utredes på riktige premisser. Finne ut av livet mitt. Som har vært så vanskelig på så mange måter. 

Men får bare stole på at de finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (41 minutter siden):

Ja okei. Jeg har jo ennå noen plager/forestillinger som jeg tror de mener er unormalt. I hvert fall mtp at de har skrevet det ned i journalen. Men veldig mye har forsvunnet etter oppstart av Zyprexa. Så ja. 

Jeg vil bare at det skal utredes på riktige premisser. Finne ut av livet mitt. Som har vært så vanskelig på så mange måter. 

Men får bare stole på at de finner ut av det. 

Ja forstår godt at du vil ha svar på hva det er, det finner de nok ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (43 minutter siden):

Ja okei. Jeg har jo ennå noen plager/forestillinger som jeg tror de mener er unormalt. I hvert fall mtp at de har skrevet det ned i journalen. Men veldig mye har forsvunnet etter oppstart av Zyprexa. Så ja. 

Jeg vil bare at det skal utredes på riktige premisser. Finne ut av livet mitt. Som har vært så vanskelig på så mange måter. 

Men får bare stole på at de finner ut av det. 

Så bra at du er bedre på medisiner. Jeg har bp2 og hadde psykotiske symptomer ved depresjon. Begynte på Zyprexa og ble så å si kvitt symptomene. 

Anonymkode: ca12b...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del fikk jeg diagnosen basert på tidligere journalnotater, informasjon fra fastlege og andre behandlere, respons på medikamentene jeg gikk på og informasjon fra pårørende.

Anonymkode: adbbe...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (47 minutter siden):

Ja okei. Jeg har jo ennå noen plager/forestillinger som jeg tror de mener er unormalt. I hvert fall mtp at de har skrevet det ned i journalen. Men veldig mye har forsvunnet etter oppstart av Zyprexa. Så ja. 

Jeg vil bare at det skal utredes på riktige premisser. Finne ut av livet mitt. Som har vært så vanskelig på så mange måter. 

Men får bare stole på at de finner ut av det. 

Det i første avsnitt kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg har fremdeles mitt "verdenssyn" som de mener er sykt. Egentlig er det ikke sykt i seg selv, men symptomene jeg fikk ifm det, ble oppfattet som syke. Og de symptomene er nesten borte nå som jeg bruker Zyprexa, i alle fall de sterkeste. 

Ønsker deg masse lykke til med utredningen. Tror nok de finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Ja okei. Jeg har jo ennå noen plager/forestillinger som jeg tror de mener er unormalt. I hvert fall mtp at de har skrevet det ned i journalen. Men veldig mye har forsvunnet etter oppstart av Zyprexa. Så ja. 

Jeg vil bare at det skal utredes på riktige premisser. Finne ut av livet mitt. Som har vært så vanskelig på så mange måter. 

Men får bare stole på at de finner ut av det. 

Vet du hvor lenge du skal være innlagt?

Anonymkode: ca12b...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...